C 250 Turbodiesel ja sen turbo sekä ETS

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
theace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 09.11.2005 09:38
Paikkakunta: Helsinki

C 250 Turbodiesel ja sen turbo sekä ETS

Viesti Kirjoittaja theace »

Minulla tuommoinen C 250 Turbodiesel. Autosssa on ETS järjestelmä. Mitä se tarkoittaa ja miten se toimii/kuuluisi toimia.

Autossani oleva turbo, tai jokin pitää 2,300 kierroksen kohdaalla vetopäällä kaasupohjassa lievästi värisevää vihellystä (siis lievää värinää paljon vihellystä). Uskoisin, että ääni tulee turbosta, mutta ääni on sen verta kova, että olen ruvennut ajattelemaan, että ääni kertoo viasta joko turbossa tai imusarjassa. Voiko imuisarjan vuotaminen mahdollisesti aiheuttaa tuonkaltaisen äänen. Ääni tulee siis vain rajussa kiihdytyksessä, muutoin ei missään vingu eikä ujella milestäni mitenkän normaalista poiketen. Ei edes ajaessa normalisti. Vain aivoton kiihdytys saa tämän äänen aikaan.

Ainiin, ja pitää myös kertoa, että en ole koskaan ajanut vastaavalla moottorilla ennen ja tässä kyseisessä moottorissa on ollut tuo ääni ostohetkestä saakka, Eli voiko ääni kuulua tuohon automalliin ja moottoriin.
Bitter
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.04.2004 23:02

Re: C 250 Turbodiesel ja sen turbo sekä ETS

Viesti Kirjoittaja Bitter »

theace kirjoitti:Minulla tuommoinen C 250 Turbodiesel. Autosssa on ETS järjestelmä. Mitä se tarkoittaa ja miten se toimii/kuuluisi toimia.
... Ääni tulee siis vain rajussa kiihdytyksessä, muutoin ei missään vingu eikä ujella milestäni mitenkän normaalista poiketen. Ei edes ajaessa normalisti. Vain aivoton kiihdytys saa tämän äänen aikaan.
Kiihdytys eli täydet ahtopaineet - joko hukkaportti ääntää taikka sitten vuoto välijäähdyttimessä tai putkistossa turbolta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

ETS-systeemi on tavallaan köyhän miehen ASR; siis luistonestojärjestelmä. ETS on lähinnä liikkeellelähtöavustin, eli se tutkii pyörien pyörintänopeuseroa ABS-anturien kautta, ja samaan aikaan kontrolloi moottorin tehoa ja jarruja jarruttaen sutivaa pyörää. Toimii tietääkseni tiettyyn nopeuteen saakka.

Lisätietoa englanniksi http://www.whnet.com/4x4/ets.html .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
theace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 09.11.2005 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: C 250 Turbodiesel ja sen turbo sekä ETS

Viesti Kirjoittaja theace »

Bitter kirjoitti:
theace kirjoitti:Minulla tuommoinen C 250 Turbodiesel. Autosssa on ETS järjestelmä. Mitä se tarkoittaa ja miten se toimii/kuuluisi toimia.
... Ääni tulee siis vain rajussa kiihdytyksessä, muutoin ei missään vingu eikä ujella milestäni mitenkän normaalista poiketen. Ei edes ajaessa normalisti. Vain aivoton kiihdytys saa tämän äänen aikaan.
Kiihdytys eli täydet ahtopaineet - joko hukkaportti ääntää taikka sitten vuoto välijäähdyttimessä tai putkistossa turbolta.
Juu eli siis joko hukkaportti ääntää tai sitten vuoto välijäähdyttimessä. Tai " ?Vuoto putkistossa turbolta? Tarkoitatko, että vuoto pakoputkistossa turbon jälkeen?
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Tarkoittanee ahtoputkia; turbo ->cooleri->imusarja
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
theace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 09.11.2005 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja theace »

Hei Timo L. Sanoit, että ETS on köyhän miehen ASR. Ok, saako sen jostakin namikasta pois päältä, koska en ole löytänyt mistään sellaista namikkaa.

Osaisikos joku muuten kertoa onko tuossa kyseisessä autossani vakiona polttoainelämmitintä ja jos, niin onko siihen mahdollisesti kytkintä jossakin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

theace kirjoitti:Hei Timo L. Sanoit, että ETS on köyhän miehen ASR. Ok, saako sen jostakin namikasta pois päältä, koska en ole löytänyt mistään sellaista namikkaa.

Osaisikos joku muuten kertoa onko tuossa kyseisessä autossani vakiona polttoainelämmitintä ja jos, niin onko siihen mahdollisesti kytkintä jossakin.
ETS:ää ei saa pois päältä mistään kytkimestä. Samoin polttoainelämmitintä ei mielestäni autossasi ole, se tuli vasta CDI-moottorien myötä. Toki jos joku siihen on jälkikäteen sellaisen laittanut, pitäisi sen kytkin/kello näkyvillä olla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
theace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 09.11.2005 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja theace »

Noniin, ahaa ei siis saa ETS pois päältä, no ei kait se haittaa jos se mukana möllöttää, ei se kamalan tehokas systeemi tunnu olevan. Juu olen itsekkin kuullut että joihinkin C mallehin on vakiona tulleet nuo polttoaine lämmittimet, mutta sitä ei ilmeisesti ole tuossa mallissa vielä. Ei ole aikakytkimiä ohjaamossa, mutta olen kuullut, että niissä joissa tuo lämmitin on vakiona, on myös niille joku kytkin jossakin.

Kyselin tuosta ETS järjestelmästä siksi, että se välillä tuntuu tomivan ihan hyvin, ja välillä taas ei lainkaan, vaikka varoituskolmio vilkkuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

theace kirjoitti:Kyselin tuosta ETS järjestelmästä siksi, että se välillä tuntuu tomivan ihan hyvin, ja välillä taas ei lainkaan, vaikka varoituskolmio vilkkuu.
En ole järjestelmän asiantuntija, mutta olisikohan tuolloin nopeusraja ylitetty, ja valo vaan varoittaa liukkaudesta (vrt. ASD)? ETS-miehet vastatkoot.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

Kiihdytys eli täydet ahtopaineet - joko hukkaportti ääntää taikka sitten vuoto välijäähdyttimessä tai putkistossa turbolta.


Kokemus omasta 300 tdt väykky. Jos välijäähdytin tai putkisto vuotaa, niin menee vikatilaan. Todennäköisesti em. tapauksessa ilmamäärämittari ilmoittaa suuremman ilmamäärän mitä ahtopaineanturi tunnistaa ja siitä seuraa vikatila.
Veikkaisin ettei vuotoja paine puolella, koska vika ei viittaa em. tapaukseen!
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
Vastaa Viestiin