Miten piristää 2.9td meseä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
pultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 15.11.2004 15:35
Paikkakunta: kajaani

Miten piristää 2.9td meseä

Viesti Kirjoittaja pultti »

Elikkä auto on 2.9 TD eemeli v-96 .Tarvis saada hiukkasen tehoa lisää :lol: Mutta miten? Ehdotuksia :wink:
juuso h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 11.02.2005 20:11
Paikkakunta: kuopio

Miten piristää 2.9td meseä

Viesti Kirjoittaja juuso h »

kannaattaa selata topiicceja ja kokeilla hakua. kyl niillä löytyy ku viitsii vähä lukea niitä :lol:
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Juu, kannattaa lukea foorumia. Haku esim. sanoilla 290 ja teho

1. Tehoa tulee ilmaiseksi kun puhdistaa pikeentyneen imusarjan.
2. Jos katalysaattori on tukossa, niin sen poistaminen lisää tehoa.
3. Vaihtamalla uudet paremmin sumuttavat suuttimet
4. Boxittamalla tai lastuttamalla. Lastu räätälöitynä tai valmiina tarvikkeena
5. Isompi turbo ja peltipakosarja
6. Tehokkaampi välijäähdytin
7. Vaihto jakajapumpusta rivipumppuun
8. Vaihtamalla pakoputki 3 tuumaiseksi
9. Porttaamalla ja laskemalla kansi
10. Ostamalla "Jorman" virittämä pannu :D

Jokainen tehonlisäysvaihe tarvisee samalla vähän muutakin säätöä.. :roll:

No joo, tekemällä noi kaksi ensimmäistä ja neloskohdan saat koneesta ulos n. 150-170hp ja vääntöä 360-400nm. Kustantaa sellaiset 600-1000 €

Tehokaammassa päässä potkua on yli 300 hp ja vääntöä yli 500nm, ja kustannukset ovat helposti kymmenkertaiset em. mainittuun. :shock:
Viimeksi muokannut TIMO T T, Su 18.12.2005 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 290TD T
pultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 15.11.2004 15:35
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pultti »

Onko kokemusta katin poistosta tai rikkinäisestä katista (sisäkalut irronneet) onko vaikutusta päästöihin?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ole vaikutusta nokiarvomittaukseen.

Pumpun säädöllä on senkin edestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
pultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 15.11.2004 15:35
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pultti »

Jep jep tarkoitin juuri tota mittausta

Onko oulun lähellä jollain boxsin ohjelmaa?Jos on voi ottaa yhteyttä tai laittaa tietoa
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

keskisuomen autosäätö
karala, numeroa en nyt löytäny, mutta kysy
Billett
VMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 13.01.2005 00:10
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja VMG »

Keski-Suomen Autosäätö tmi Mika Karala Tel.014282171 Funk.0405647607 J:kylä 8)
Autosporting
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

pultti kirjoitti:Onko kokemusta katin poistosta tai rikkinäisestä katista (sisäkalut irronneet) onko vaikutusta päästöihin?
Kai sillä jotain on, mutta ei mitään sellaista mitä voisi todentaa normaalissa katsatuksessa.
Katsastuksessa ei mitata kuin nokiarvoja. Laite on niinkin simppeli että pakokaasun läpi laitetaan menemään valokiila. Valoa vastaanottava anturi rekisteröi valon määrän ja kertoo sen mukaan savutusarvon.

Autoni on merkitty vähäpäästöiseksi. Autosta on poistettu katalysaattori ja pakokaasun kierrätys ja pumpusta on lisätty syöttöä.
Täys kiihdytyksessä savupilvi jo hävettää. >Mutta katsastuksessa kaikki kunnossa :lol: :oops:

Ei se ihan pienestä jää katsastuksessa kiinni :roll:
Viimeksi muokannut TIMO T T, Ma 19.12.2005 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 290TD T
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja jami »

Mitäs tämä lastuttaminen muuttaa?
Eikös kyseessä ole mekaaninen pumppu ja normaali turbo niin mitähän tämä lastuttaminen muuttaa?
Mulle on jostain iskostunut käsitys että lastuttaminen tuli mahdolliseksi
vasta cdi tekniikan myötä kun kaikkea ohjataan sähköllä
Nyt varmaan tämäkin asia selviää.
Avatar
T-mu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 29.02.2004 09:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja T-mu »

jami kirjoitti: Mulle on jostain iskostunut käsitys että lastuttaminen tuli mahdolliseksi
vasta cdi tekniikan myötä kun kaikkea ohjataan sähköllä
Nyt varmaan tämäkin asia selviää.
Meikäläisen rottelo ( C250TDT) ei kyllä oo CDI:tä nähnytkään, mutta lastulla tuli potkua niin prkleesti lisää :twisted: Niin ja Boschin rivipumppu siinä koneen kyljessä luuraa..
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jami kirjoitti:Mitäs tämä lastuttaminen muuttaa?
Eikös kyseessä ole mekaaninen pumppu ja normaali turbo niin mitähän tämä lastuttaminen muuttaa?
Mulle on jostain iskostunut käsitys että lastuttaminen tuli mahdolliseksi
vasta cdi tekniikan myötä kun kaikkea ohjataan sähköllä
Nyt varmaan tämäkin asia selviää.
Sähköohjattu pumppu noissa jo on, eli myös syöttömäärää ohjaa elektroniikka.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt kun päästiin näin maukkaasti aiheeseen niin voisiko joku kuvata millainen on rivipumpussa oleva elektroninen syötön säädin ? Mitä se siis säätää, sitä suunnilleen samaa tankoako sähkömekaanisesti, jota säätää mekaanisessa pumpussa kaasuvipu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

veskola kirjoitti:Nyt kun päästiin näin maukkaasti aiheeseen niin voisiko joku kuvata millainen on rivipumpussa oleva elektroninen syötön säädin ? Mitä se siis säätää, sitä suunnilleen samaa tankoako sähkömekaanisesti, jota säätää mekaanisessa pumpussa kaasuvipu ?
Mulla on sellainen tunne että meidän maallikoiden keskustelua seuraa joku asiantuntevampi taho vähän hymyssä suin :wink:

Jos oikein ymmärsin niin omassa tdi:säni ohjelmallisesti lisättiin ahtopaineita ja ruiskutusaikaa. Se ei ole kuitenkaan ollut ihan näin yksinkertaista. Säädettäessä huomioidaan kuormitus, kaasupolkimen asento ja kierrosluku. Lisäsi pitää tarkkaila että pakopaineet ei nouse liian suureksi ja savutus pysyy kohtuu rajoissa.

Pumpun syöttömäärää lisättiin liikkuttamalla pumpun "kantta" sellaiset n. millin verran. Mistään ruuvista syöttöä ei lisätty. Tällä tavalla saatiin syötön määrää lisättyä koko kierrosalueella. (kone vastaa hieman herkemmin kaasuun).
Joku osannee kertoa mitä "kannen siirto" teknisesti tarkoittaa. :?: :?: Aika erikoinen temppu se joka tapauksessa oli.
W210 290TD T
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

TIMO T T kirjoitti:Mulla on sellainen tunne että meidän maallikoiden keskustelua seuraa joku asiantuntevampi taho vähän hymyssä suin :wink:
Epäilemättä mutta silti on sata sellaista jotka saavat tästä :shock: ahaa eläyksen, joten hyvä se on kysyä. Painuvat vielä pajalle säädättämään autojaan, joten saadaan liikevaihtoakin mukavasti diesel pajoille :D

Eikös se oli ihan eri juttu TD eli suoraruiskukoneessa ja T-mu:n 250 TDT koneessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jakajapumpussa sillä kannen asennon muutoksella taidetaan vaikuttaa vaan ruiskutuksen ajoitukseen. Milli on jo aikas paljon, ehken se oli vähän vähemmän.

Syöttöä ei lisätä ruuvia kääntämällä, vaan sillä ohjelman muutoksella.
Ruuvien kääntelyä ei tarvita.

Vesku tarkoitti rivipumppuja.
Niissä on "säätötanko", joka säätää pumpun elementtien iskujen pituutta, eli tehoa. Siihen se ulkoinen tehonsäätökin varmaan vaikuttaa.
Nimi taitaa tulla siitä, että kun ne elementit on tosiaan rivissä ja niiden kyljessä on tämä tanko, joka vaikuttaa kaikiin yhtäaikaisesti.

Se (vesku) haluaisi sähköpumppuakin säätää käsin.
Se kun ei sähköihin luota, ne kun liittyy sen työhön.
Jokohan tuossa olis joka elementille oma säätönsä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

veskola kirjoitti:Nyt kun päästiin näin maukkaasti aiheeseen niin voisiko joku kuvata millainen on rivipumpussa oleva elektroninen syötön säädin ? Mitä se siis säätää, sitä suunnilleen samaa tankoako sähkömekaanisesti, jota säätää mekaanisessa pumpussa kaasuvipu ?
Yksi sähköpumppu on tallissa, mutta en ole jaksanut tarkemmin perehtyä. Uskoisin kyllä että se toimii juuri kuvaamallasi tavalla.

Voisihan sen säätimen avata joku päivä ja katsoa pintapuolisesti mitä se on niellyt.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vastataan kahteen edelliseen yhdellä lauseella.

Vähäpäästöisessä rivipumppukoneessa olisi maukasta olla helposti säädettävä ala- ja yläsyöttö, ja sellainen voisi toteutua sähköisellä säädöllä, no tuskin mitään muutoksia jaksan ja osaan tehdä mutta spekuloidaan näin teoriassa, kuten aina :lol: .
Lisää tietoa: www.skg.fi
pultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 15.11.2004 15:35
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pultti »

Nyt on päivitetty :lol: ja on paljon mukavempi ajella tuli vääntöä ja tehoa lisää
pultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 15.11.2004 15:35
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pultti »

Suosittelen paikkaa powerflash oy oulussa ja nro 0405577566
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 15.11.2004 15:35
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pultti »

Multa joutui käyttämään boxsin irti laittoi uuden muistin sinne ja ajoi ohjelman sisään . noin se suurinpiirtein menee. tehoista :lol: riippuu onko manuaali vai automaatti kun manuaalissa rupee toi kytkin antamaan periksi mulla n.160hv ja vääntö 360 kytkin on hilkulla että rupee täristää ,mutta on kuin eri auto :lol: Kannattaa soittaa kyllä tietävät mistä puhuvat, sanoivat mulle että rajoille menee ton kytkinen kans ja niin meni (vanha vedetty rääkätty ym) oisivat laittanut enemän jos vain olisi halunut :lol:tai toisinpäin :roll:
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Mitä tuli kustantamaan "säätö"? Alko kiinnostaan....
Vastaa Viestiin