Miten piristää 2.9td meseä
Miten piristää 2.9td meseä
Elikkä auto on 2.9 TD eemeli v-96 .Tarvis saada hiukkasen tehoa lisää Mutta miten? Ehdotuksia
Miten piristää 2.9td meseä
kannaattaa selata topiicceja ja kokeilla hakua. kyl niillä löytyy ku viitsii vähä lukea niitä
Juu, kannattaa lukea foorumia. Haku esim. sanoilla 290 ja teho
1. Tehoa tulee ilmaiseksi kun puhdistaa pikeentyneen imusarjan.
2. Jos katalysaattori on tukossa, niin sen poistaminen lisää tehoa.
3. Vaihtamalla uudet paremmin sumuttavat suuttimet
4. Boxittamalla tai lastuttamalla. Lastu räätälöitynä tai valmiina tarvikkeena
5. Isompi turbo ja peltipakosarja
6. Tehokkaampi välijäähdytin
7. Vaihto jakajapumpusta rivipumppuun
8. Vaihtamalla pakoputki 3 tuumaiseksi
9. Porttaamalla ja laskemalla kansi
10. Ostamalla "Jorman" virittämä pannu
Jokainen tehonlisäysvaihe tarvisee samalla vähän muutakin säätöä..
No joo, tekemällä noi kaksi ensimmäistä ja neloskohdan saat koneesta ulos n. 150-170hp ja vääntöä 360-400nm. Kustantaa sellaiset 600-1000 €
Tehokaammassa päässä potkua on yli 300 hp ja vääntöä yli 500nm, ja kustannukset ovat helposti kymmenkertaiset em. mainittuun.
1. Tehoa tulee ilmaiseksi kun puhdistaa pikeentyneen imusarjan.
2. Jos katalysaattori on tukossa, niin sen poistaminen lisää tehoa.
3. Vaihtamalla uudet paremmin sumuttavat suuttimet
4. Boxittamalla tai lastuttamalla. Lastu räätälöitynä tai valmiina tarvikkeena
5. Isompi turbo ja peltipakosarja
6. Tehokkaampi välijäähdytin
7. Vaihto jakajapumpusta rivipumppuun
8. Vaihtamalla pakoputki 3 tuumaiseksi
9. Porttaamalla ja laskemalla kansi
10. Ostamalla "Jorman" virittämä pannu
Jokainen tehonlisäysvaihe tarvisee samalla vähän muutakin säätöä..
No joo, tekemällä noi kaksi ensimmäistä ja neloskohdan saat koneesta ulos n. 150-170hp ja vääntöä 360-400nm. Kustantaa sellaiset 600-1000 €
Tehokaammassa päässä potkua on yli 300 hp ja vääntöä yli 500nm, ja kustannukset ovat helposti kymmenkertaiset em. mainittuun.
Viimeksi muokannut TIMO T T, Su 18.12.2005 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 290TD T
Kai sillä jotain on, mutta ei mitään sellaista mitä voisi todentaa normaalissa katsatuksessa.pultti kirjoitti:Onko kokemusta katin poistosta tai rikkinäisestä katista (sisäkalut irronneet) onko vaikutusta päästöihin?
Katsastuksessa ei mitata kuin nokiarvoja. Laite on niinkin simppeli että pakokaasun läpi laitetaan menemään valokiila. Valoa vastaanottava anturi rekisteröi valon määrän ja kertoo sen mukaan savutusarvon.
Autoni on merkitty vähäpäästöiseksi. Autosta on poistettu katalysaattori ja pakokaasun kierrätys ja pumpusta on lisätty syöttöä.
Täys kiihdytyksessä savupilvi jo hävettää. >Mutta katsastuksessa kaikki kunnossa
Ei se ihan pienestä jää katsastuksessa kiinni
Viimeksi muokannut TIMO T T, Ma 19.12.2005 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 290TD T
Meikäläisen rottelo ( C250TDT) ei kyllä oo CDI:tä nähnytkään, mutta lastulla tuli potkua niin prkleesti lisää Niin ja Boschin rivipumppu siinä koneen kyljessä luuraa..jami kirjoitti: Mulle on jostain iskostunut käsitys että lastuttaminen tuli mahdolliseksi
vasta cdi tekniikan myötä kun kaikkea ohjataan sähköllä
Nyt varmaan tämäkin asia selviää.
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Sähköohjattu pumppu noissa jo on, eli myös syöttömäärää ohjaa elektroniikka.jami kirjoitti:Mitäs tämä lastuttaminen muuttaa?
Eikös kyseessä ole mekaaninen pumppu ja normaali turbo niin mitähän tämä lastuttaminen muuttaa?
Mulle on jostain iskostunut käsitys että lastuttaminen tuli mahdolliseksi
vasta cdi tekniikan myötä kun kaikkea ohjataan sähköllä
Nyt varmaan tämäkin asia selviää.
Nyt kun päästiin näin maukkaasti aiheeseen niin voisiko joku kuvata millainen on rivipumpussa oleva elektroninen syötön säädin ? Mitä se siis säätää, sitä suunnilleen samaa tankoako sähkömekaanisesti, jota säätää mekaanisessa pumpussa kaasuvipu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mulla on sellainen tunne että meidän maallikoiden keskustelua seuraa joku asiantuntevampi taho vähän hymyssä suinveskola kirjoitti:Nyt kun päästiin näin maukkaasti aiheeseen niin voisiko joku kuvata millainen on rivipumpussa oleva elektroninen syötön säädin ? Mitä se siis säätää, sitä suunnilleen samaa tankoako sähkömekaanisesti, jota säätää mekaanisessa pumpussa kaasuvipu ?
Jos oikein ymmärsin niin omassa tdi:säni ohjelmallisesti lisättiin ahtopaineita ja ruiskutusaikaa. Se ei ole kuitenkaan ollut ihan näin yksinkertaista. Säädettäessä huomioidaan kuormitus, kaasupolkimen asento ja kierrosluku. Lisäsi pitää tarkkaila että pakopaineet ei nouse liian suureksi ja savutus pysyy kohtuu rajoissa.
Pumpun syöttömäärää lisättiin liikkuttamalla pumpun "kantta" sellaiset n. millin verran. Mistään ruuvista syöttöä ei lisätty. Tällä tavalla saatiin syötön määrää lisättyä koko kierrosalueella. (kone vastaa hieman herkemmin kaasuun).
Joku osannee kertoa mitä "kannen siirto" teknisesti tarkoittaa. Aika erikoinen temppu se joka tapauksessa oli.
W210 290TD T
Epäilemättä mutta silti on sata sellaista jotka saavat tästä ahaa eläyksen, joten hyvä se on kysyä. Painuvat vielä pajalle säädättämään autojaan, joten saadaan liikevaihtoakin mukavasti diesel pajoilleTIMO T T kirjoitti:Mulla on sellainen tunne että meidän maallikoiden keskustelua seuraa joku asiantuntevampi taho vähän hymyssä suin
Eikös se oli ihan eri juttu TD eli suoraruiskukoneessa ja T-mu:n 250 TDT koneessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Jakajapumpussa sillä kannen asennon muutoksella taidetaan vaikuttaa vaan ruiskutuksen ajoitukseen. Milli on jo aikas paljon, ehken se oli vähän vähemmän.
Syöttöä ei lisätä ruuvia kääntämällä, vaan sillä ohjelman muutoksella.
Ruuvien kääntelyä ei tarvita.
Vesku tarkoitti rivipumppuja.
Niissä on "säätötanko", joka säätää pumpun elementtien iskujen pituutta, eli tehoa. Siihen se ulkoinen tehonsäätökin varmaan vaikuttaa.
Nimi taitaa tulla siitä, että kun ne elementit on tosiaan rivissä ja niiden kyljessä on tämä tanko, joka vaikuttaa kaikiin yhtäaikaisesti.
Se (vesku) haluaisi sähköpumppuakin säätää käsin.
Se kun ei sähköihin luota, ne kun liittyy sen työhön.
Jokohan tuossa olis joka elementille oma säätönsä.
Jakajapumpussa sillä kannen asennon muutoksella taidetaan vaikuttaa vaan ruiskutuksen ajoitukseen. Milli on jo aikas paljon, ehken se oli vähän vähemmän.
Syöttöä ei lisätä ruuvia kääntämällä, vaan sillä ohjelman muutoksella.
Ruuvien kääntelyä ei tarvita.
Vesku tarkoitti rivipumppuja.
Niissä on "säätötanko", joka säätää pumpun elementtien iskujen pituutta, eli tehoa. Siihen se ulkoinen tehonsäätökin varmaan vaikuttaa.
Nimi taitaa tulla siitä, että kun ne elementit on tosiaan rivissä ja niiden kyljessä on tämä tanko, joka vaikuttaa kaikiin yhtäaikaisesti.
Se (vesku) haluaisi sähköpumppuakin säätää käsin.
Se kun ei sähköihin luota, ne kun liittyy sen työhön.
Jokohan tuossa olis joka elementille oma säätönsä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Yksi sähköpumppu on tallissa, mutta en ole jaksanut tarkemmin perehtyä. Uskoisin kyllä että se toimii juuri kuvaamallasi tavalla.veskola kirjoitti:Nyt kun päästiin näin maukkaasti aiheeseen niin voisiko joku kuvata millainen on rivipumpussa oleva elektroninen syötön säädin ? Mitä se siis säätää, sitä suunnilleen samaa tankoako sähkömekaanisesti, jota säätää mekaanisessa pumpussa kaasuvipu ?
Voisihan sen säätimen avata joku päivä ja katsoa pintapuolisesti mitä se on niellyt.
Vastataan kahteen edelliseen yhdellä lauseella.
Vähäpäästöisessä rivipumppukoneessa olisi maukasta olla helposti säädettävä ala- ja yläsyöttö, ja sellainen voisi toteutua sähköisellä säädöllä, no tuskin mitään muutoksia jaksan ja osaan tehdä mutta spekuloidaan näin teoriassa, kuten aina .
Vähäpäästöisessä rivipumppukoneessa olisi maukasta olla helposti säädettävä ala- ja yläsyöttö, ja sellainen voisi toteutua sähköisellä säädöllä, no tuskin mitään muutoksia jaksan ja osaan tehdä mutta spekuloidaan näin teoriassa, kuten aina .
Lisää tietoa: www.skg.fi
Multa joutui käyttämään boxsin irti laittoi uuden muistin sinne ja ajoi ohjelman sisään . noin se suurinpiirtein menee. tehoista riippuu onko manuaali vai automaatti kun manuaalissa rupee toi kytkin antamaan periksi mulla n.160hv ja vääntö 360 kytkin on hilkulla että rupee täristää ,mutta on kuin eri auto Kannattaa soittaa kyllä tietävät mistä puhuvat, sanoivat mulle että rajoille menee ton kytkinen kans ja niin meni (vanha vedetty rääkätty ym) oisivat laittanut enemän jos vain olisi halunut :lol:tai toisinpäin