Miten toimivin subbari kotelo W201 Mersuun???

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
izmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 15.12.2005 00:16
Paikkakunta: Parikkala

Miten toimivin subbari kotelo W201 Mersuun???

Viesti Kirjoittaja izmo »

Miten kannattais tehdä subbari kotelo w201:een (suljettu, refleksi vai bandbass). Pitäisi vielä kuulua enemmän sisällä kuin ulkona...

Elementtinä on 15 tuumainen spl dynamics pro-15D2, jota pitäis laittaa käskemään Spl Dynamics S-1200D digilankku...

Miten toimii jos tekee refleksikotelon ja vetää putket hattuhyllyn läpi??

Ainakin kaksi 12 tuumaista refleksi kotelossa(putket taaksepäin) anto bassoa ainoastaan auton takana liikkuville... :lol:
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
JkT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:28
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja JkT »

Mitä suurempi niin laita peräkontin suuntaa subi ja refleksikotelo. Tai muuten vain elementti aina suunnattuna hattuhyllyyn, eli ylöspäin. Toimii hyvin 1kpl 12" hertz kotelo on sitten melkoisen iso :) refleksiputket on hattuhyllys. Ja tuo kokoonpano toimii vain joko elementti Peräkonttiin päin tai hattuhyllyn läpi. Kunhan lyöt taajuudet subille mahdollisemman alas.
Avatar
T-mu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 29.02.2004 09:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja T-mu »

Subi ensiapulaukunluukun alle kartio ylöspäin ja sitte teet subikotelolle ns. "kaulukset" mitkä menee kotelosta suoraan hattuhyllyyn kiinni, silloin elementti ei soi yhtäänpätkää takaluukkuun vaan kaiki tulee suoraan sisälle. mulla oli 12" aikoinaan näin ja oli aika maukas, eikä kuulunut yhtään ulos 8)

Tossa epäselvään selostukseen epäselventävä kuva :?

Kuva

Ainut voi olla että se ensiaulaukun luukku alkaa ahdistamaan sitä elementtiä koska sen pinta-ala on pienempi kun ton 15" kaikattimen. Siihen kyllä auttaa jos sitä luukkua raaskii avartaa :twisted: Ei tosin kannata mitään megalomaanisia pellinleikkuu sessioita aloittaa ilman että sitä hattuhyllyn rakennetta vahvistaa.
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

T-mu:han se guru on joten usko sitä :)

Mulla on ratkasuna noille 2 x 12" peerlesseille, 80l refleksi kotelon refleksi putket tulee suoraan hattuhyllyn läpi ja jytisee kyl! äänen laatu kyl varmaan huonompi ku tuosas T-mun ratkaisussa mut painetta saa :)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

jos on viitseliäs, eikö kannattas tehä koko hattuhylly uusiks, ja pistää toi vaimennettuna free-airina?? tulis möly koppiin kanssa..
2.3 l
Avatar
izmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 15.12.2005 00:16
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja izmo »

T-mu kirjoitti:Subi ensiapulaukunluukun alle kartio ylöspäin ja sitte teet subikotelolle ns. "kaulukset" mitkä menee kotelosta suoraan hattuhyllyyn kiinni, silloin elementti ei soi yhtäänpätkää takaluukkuun vaan kaiki tulee suoraan sisälle. mulla oli 12" aikoinaan näin ja oli aika maukas, eikä kuulunut yhtään ulos
Tuo varmaan pitäis sitten tehdä suljetulla kotelolla?!?!?!
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
Avatar
izmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 15.12.2005 00:16
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja izmo »

tovayryn kirjoitti:Mulla on ratkasuna noille 2 x 12" peerlesseille, 80l refleksi kotelon refleksi putket tulee suoraan hattuhyllyn läpi ja jytisee kyl! äänen laatu kyl varmaan huonompi ku tuosas T-mun ratkaisussa mut painetta saa :)
Miten nuo räminät tässä ratkasussa?? Ootko muuten tehny aukkoja kontin ja ohjaamon välille vai riittääkö putket???
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

no mulla on kokonaan uus hattuhylly. ja kontti ei rämise ku on tarpeeksi bitumia siellä ;)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
T-mu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 29.02.2004 09:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja T-mu »

izmo kirjoitti:
T-mu kirjoitti:Subi ensiapulaukunluukun alle kartio ylöspäin ja sitte teet subikotelolle ns. "kaulukset" mitkä menee kotelosta suoraan hattuhyllyyn kiinni, silloin elementti ei soi yhtäänpätkää takaluukkuun vaan kaiki tulee suoraan sisälle. mulla oli 12" aikoinaan näin ja oli aika maukas, eikä kuulunut yhtään ulos
Tuo varmaan pitäis sitten tehdä suljetulla kotelolla?!?!?!
Mielellään suljetulla, mutta miksei se toimis refleksilläkin, jäispä konttiin se ärsyttävä hengitysääni mikä useimpien refleksien rööristä tulee :roll:
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Avatar
T-mu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 29.02.2004 09:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja T-mu »

Migself kirjoitti:jos on viitseliäs, eikö kannattas tehä koko hattuhylly uusiks, ja pistää toi vaimennettuna free-airina?? tulis möly koppiin kanssa..
Tässä meikäläisen ehdottamassa ratkaisussahan möly ei mee mihinkään muualle kun koppiin, koska kotelo ja elementti on kokonaan eristetty kontista niillä kauluksilla niin elementti hönkii ainoastaan kabiiniin..

zupperhiirolaaver-basso-jytämusiikin kiihkeän rytmijytkeen ulospäinsuuntautunut volyymi ei muuttunut mihinkään kun aukas kontin, mutta auta armias jos aukas jonkun auton ovista niin KABOOOOM!!
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Avatar
izmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 15.12.2005 00:16
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja izmo »

Pitääki mittailla tuota T-mu:n ehdotusta miten sen sais järkevästi ja siistisyi tehtyä noin isolle elementille...

Onko kellään kokemuksia bandbass kotelosta??? Toimiiko mersussa.. Ainakin pitäis yleensä toimia noissa sedaneissa
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja maukku »

[quote="Migself"]jos on viitseliäs, eikö kannattas tehä koko hattuhylly uusiks, ja pistää toi vaimennettuna free-airina?? tulis möly koppiin kanssa..[/quote]

Rakentelin kesällä vähän Tmun piirrustuksen mukaisen vahvan kehyksen ensiapulaukun alla olevaa hattuhyllyn peltiä hiukan suurentaen 12 tuuman freeairille. Mielestäni toimiva kompromissi kontin alkuperäisen tarkoituksen ja bassontoiston suhteen.
MB 500SE-92
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
Avatar
izmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 15.12.2005 00:16
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja izmo »

maukku kirjoitti:Rakentelin kesällä vähän Tmun piirrustuksen mukaisen vahvan kehyksen ensiapulaukun alla olevaa hattuhyllyn peltiä hiukan suurentaen 12 tuuman freeairille. Mielestäni toimiva kompromissi kontin alkuperäisen tarkoituksen ja bassontoiston suhteen.
Eikös se kontin tarkotus oo että sinne laitetaan kaikki hifilaitteet jotka on sisälle vaikea saada siististi.... :wink:

Aika vaikee saada asettumaan 15" siististi siihen hattuhyllyn alle ettei se tulis paljon tuon takakontin kannen alapuolelle... Pitää tehdä kohtuu pieni refleksikotelo ja putket hattuhylolyn läpi... antaa ainaki painetta...Suuri on kaunista(äänenlaatu) ja Pienestä paljon painetta... :lol:
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

tossa free-airissa on sekin hyvä puoli, että menee tosi matalalle oikeella elementillä.. ku refleksikotelon jos tekee ja vetää vaa putket sisuksiin, ni tulee vaa se "buusti" saundi.. kuulostaa muuten vittumaiselle..

pämppärin jos tekee, niin sillonhan se toimii paremmin ku se kaikki äänihän tulee refleksi putkesta/tunnelista. sitä kannatan free-airin ohella. free-airin huonopuoli on vaa elementin vaatimukset.. eli iso elementti ja paljon tehoa = kallista. (haittaako?)
2.3 l
Avatar
izmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 15.12.2005 00:16
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja izmo »

Migself kirjoitti:tossa free-airissa on sekin hyvä puoli, että menee tosi matalalle oikeella elementillä.. ku refleksikotelon jos tekee ja vetää vaa putket sisuksiin, ni tulee vaa se "buusti" saundi.. kuulostaa muuten vittumaiselle..

pämppärin jos tekee, niin sillonhan se toimii paremmin ku se kaikki äänihän tulee refleksi putkesta/tunnelista. sitä kannatan free-airin ohella. free-airin huonopuoli on vaa elementin vaatimukset.. eli iso elementti ja paljon tehoa = kallista. (haittaako?)
Ei se rahasta oo kinni ku ne laittaa autoon... :)

Joo Kerkesin ostaa jo tuon 15 tuumasen niin sen free airin saa unohtaa samalla tavalla ku t-mun ehdotuksen... Ois pitäny ostaa 12" :(

Ei oo innostusta alkaa virittämään sitä siihen hattuhyllyyn ku mittailin miten se asettus siihen niin menis ikä ja terveys sen kauluksen kanssa.... pitäis saada vielä kohtuu siististi se asennus tehtyä... :?

Luin vaan autosoundin sivuilta että tuollane bandbass kotelo on aika kettumainen saada toimimaan oikein niillä ohjemitoilla(mitä laskurit antaa)... Ainakin minun mielestä autostudion laskuri anto tosi pienet litrat:
etukotelo(refleksi) oli jotain 25 litraa ja takakotelo(suljettu) oli jotain 35 litraa??????
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

lasketuta se kotelo jollain ammattilaisella...
2.3 l
Avatar
izmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 15.12.2005 00:16
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja izmo »

Migself kirjoitti:lasketuta se kotelo jollain ammattilaisella...

Mistähän löytäis sellasen ammattilaisen..
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

http://www.autosound.fi/autohifibbs.htm

http://www.autosound.fi/toribbs.html


tai sitten torille ni kyllä ne ainaki pikku rahasta laskeee.. mutta kyllä ehk ilmatteeksikin..
2.3 l
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

En tosiaankaan tiedä näistä yhtään sen enempää, mutta kokeilin tota sun elementtiä Winisd ohjelmalla tollasella 2.asteen bandpassilla. tässä kuva tuloksista http://personal.inet.fi/koti/lemptu/winisdtesti.JPG

Eli kammioiden tilavuuksiksi sain samat mitä ite olit saanut. putken pituudeksi antoi 17.7cm ja halkaisijaksi 10cm.

Toi viritystaajuus tossa pisti mulla silmään 62Hz tuntuu aika korkealta (mun mielestä), muuttelin sitä niin toi taajuusvaste käyrä muuttui epämäsymmetrisemmäksi. Eli kai toi sitten on hyvä, jos tarkoituksena on saavuttaa mahd. tasainen taajuusvaste.

Ja tosiaan viritys tapahtuu tota refleksiputken pituutta muuttamalla.

Että sellasta,
MB 190E 2.3 -92
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

toihan ois oiva vaihtoehto. ja kannattaa sitä kokeilla.. autoissahan yleensä on viritys korkeemmalla ku himassa. toisaalta jos tuota yrittäisi vaikkapa virittää 50 niin pitäs sitten isonnella etu ja taka kammiota. ainakin kokemuksieni perusteella. mutta kyllä refleksikin on oiva vaihtoehto... :wink:
2.3 l
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Migself kirjoitti:toihan ois oiva vaihtoehto. ja kannattaa sitä kokeilla.. autoissahan yleensä on viritys korkeemmalla ku himassa. toisaalta jos tuota yrittäisi vaikkapa virittää 50 niin pitäs sitten isonnella etu ja taka kammiota. ainakin kokemuksieni perusteella. mutta kyllä refleksikin on oiva vaihtoehto... :wink:
Tosiaan laskuri ei muuttanut muuta kuin refleksin pituutta, kun muutin taajuutta. kammioiden tilavuudet pysyi samana.

Tossa on muuten vähän sovittamista että saa ton takakammion mitoitettua jos kattoo noita elementin mittoja.
MB 190E 2.3 -92
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

miten muuten on.. itte ehkä ajattelisin laittavani mersuun 8" subeja parikin tuohon hattuhyllylle. onko viisasta silpoo tuota hattuhyllyn peltiä?
2.3 l
Avatar
izmo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 15.12.2005 00:16
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja izmo »

Migself kirjoitti:miten muuten on.. itte ehkä ajattelisin laittavani mersuun 8" subeja parikin tuohon hattuhyllylle. onko viisasta silpoo tuota hattuhyllyn peltiä?
Voi sitä hattuhyllyn alla olevaa peltiä leikata... Tietyissä määrin, eli ei kannata koko peltiä leikata pois jos ei tee mitään lisä tuentaa...
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

Migself kirjoitti:miten muuten on.. itte ehkä ajattelisin laittavani mersuun 8" subeja parikin tuohon hattuhyllylle. onko viisasta silpoo tuota hattuhyllyn peltiä?
itellä on kaks kasituumasta hattuhyllyllä. peltiä on leikattu juuri sen verran että elementti mahtuu siihen, ja tiukasti laitoin elementin kiinni.. kyllähän sen elementinkin luulis jotain tukea antavan, hyvin kiinnitettynä?
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

joo no hyvä sitten. ettei ala virka intoiset leimasimet riehumaan sitte ajan tullessa :wink:
2.3 l
Vastaa Viestiin