Miten toimivin subbari kotelo W201 Mersuun???
Miten toimivin subbari kotelo W201 Mersuun???
Miten kannattais tehdä subbari kotelo w201:een (suljettu, refleksi vai bandbass). Pitäisi vielä kuulua enemmän sisällä kuin ulkona...
Elementtinä on 15 tuumainen spl dynamics pro-15D2, jota pitäis laittaa käskemään Spl Dynamics S-1200D digilankku...
Miten toimii jos tekee refleksikotelon ja vetää putket hattuhyllyn läpi??
Ainakin kaksi 12 tuumaista refleksi kotelossa(putket taaksepäin) anto bassoa ainoastaan auton takana liikkuville...
Elementtinä on 15 tuumainen spl dynamics pro-15D2, jota pitäis laittaa käskemään Spl Dynamics S-1200D digilankku...
Miten toimii jos tekee refleksikotelon ja vetää putket hattuhyllyn läpi??
Ainakin kaksi 12 tuumaista refleksi kotelossa(putket taaksepäin) anto bassoa ainoastaan auton takana liikkuville...
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
Mitä suurempi niin laita peräkontin suuntaa subi ja refleksikotelo. Tai muuten vain elementti aina suunnattuna hattuhyllyyn, eli ylöspäin. Toimii hyvin 1kpl 12" hertz kotelo on sitten melkoisen iso refleksiputket on hattuhyllys. Ja tuo kokoonpano toimii vain joko elementti Peräkonttiin päin tai hattuhyllyn läpi. Kunhan lyöt taajuudet subille mahdollisemman alas.
Subi ensiapulaukunluukun alle kartio ylöspäin ja sitte teet subikotelolle ns. "kaulukset" mitkä menee kotelosta suoraan hattuhyllyyn kiinni, silloin elementti ei soi yhtäänpätkää takaluukkuun vaan kaiki tulee suoraan sisälle. mulla oli 12" aikoinaan näin ja oli aika maukas, eikä kuulunut yhtään ulos
Tossa epäselvään selostukseen epäselventävä kuva
Ainut voi olla että se ensiaulaukun luukku alkaa ahdistamaan sitä elementtiä koska sen pinta-ala on pienempi kun ton 15" kaikattimen. Siihen kyllä auttaa jos sitä luukkua raaskii avartaa Ei tosin kannata mitään megalomaanisia pellinleikkuu sessioita aloittaa ilman että sitä hattuhyllyn rakennetta vahvistaa.
Tossa epäselvään selostukseen epäselventävä kuva
Ainut voi olla että se ensiaulaukun luukku alkaa ahdistamaan sitä elementtiä koska sen pinta-ala on pienempi kun ton 15" kaikattimen. Siihen kyllä auttaa jos sitä luukkua raaskii avartaa Ei tosin kannata mitään megalomaanisia pellinleikkuu sessioita aloittaa ilman että sitä hattuhyllyn rakennetta vahvistaa.
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
T-mu:han se guru on joten usko sitä
Mulla on ratkasuna noille 2 x 12" peerlesseille, 80l refleksi kotelon refleksi putket tulee suoraan hattuhyllyn läpi ja jytisee kyl! äänen laatu kyl varmaan huonompi ku tuosas T-mun ratkaisussa mut painetta saa
Mulla on ratkasuna noille 2 x 12" peerlesseille, 80l refleksi kotelon refleksi putket tulee suoraan hattuhyllyn läpi ja jytisee kyl! äänen laatu kyl varmaan huonompi ku tuosas T-mun ratkaisussa mut painetta saa
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Tuo varmaan pitäis sitten tehdä suljetulla kotelolla?!?!?!T-mu kirjoitti:Subi ensiapulaukunluukun alle kartio ylöspäin ja sitte teet subikotelolle ns. "kaulukset" mitkä menee kotelosta suoraan hattuhyllyyn kiinni, silloin elementti ei soi yhtäänpätkää takaluukkuun vaan kaiki tulee suoraan sisälle. mulla oli 12" aikoinaan näin ja oli aika maukas, eikä kuulunut yhtään ulos
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
Miten nuo räminät tässä ratkasussa?? Ootko muuten tehny aukkoja kontin ja ohjaamon välille vai riittääkö putket???tovayryn kirjoitti:Mulla on ratkasuna noille 2 x 12" peerlesseille, 80l refleksi kotelon refleksi putket tulee suoraan hattuhyllyn läpi ja jytisee kyl! äänen laatu kyl varmaan huonompi ku tuosas T-mun ratkaisussa mut painetta saa
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
Mielellään suljetulla, mutta miksei se toimis refleksilläkin, jäispä konttiin se ärsyttävä hengitysääni mikä useimpien refleksien rööristä tuleeizmo kirjoitti:Tuo varmaan pitäis sitten tehdä suljetulla kotelolla?!?!?!T-mu kirjoitti:Subi ensiapulaukunluukun alle kartio ylöspäin ja sitte teet subikotelolle ns. "kaulukset" mitkä menee kotelosta suoraan hattuhyllyyn kiinni, silloin elementti ei soi yhtäänpätkää takaluukkuun vaan kaiki tulee suoraan sisälle. mulla oli 12" aikoinaan näin ja oli aika maukas, eikä kuulunut yhtään ulos
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Tässä meikäläisen ehdottamassa ratkaisussahan möly ei mee mihinkään muualle kun koppiin, koska kotelo ja elementti on kokonaan eristetty kontista niillä kauluksilla niin elementti hönkii ainoastaan kabiiniin..Migself kirjoitti:jos on viitseliäs, eikö kannattas tehä koko hattuhylly uusiks, ja pistää toi vaimennettuna free-airina?? tulis möly koppiin kanssa..
zupperhiirolaaver-basso-jytämusiikin kiihkeän rytmijytkeen ulospäinsuuntautunut volyymi ei muuttunut mihinkään kun aukas kontin, mutta auta armias jos aukas jonkun auton ovista niin KABOOOOM!!
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
[quote="Migself"]jos on viitseliäs, eikö kannattas tehä koko hattuhylly uusiks, ja pistää toi vaimennettuna free-airina?? tulis möly koppiin kanssa..[/quote]
Rakentelin kesällä vähän Tmun piirrustuksen mukaisen vahvan kehyksen ensiapulaukun alla olevaa hattuhyllyn peltiä hiukan suurentaen 12 tuuman freeairille. Mielestäni toimiva kompromissi kontin alkuperäisen tarkoituksen ja bassontoiston suhteen.
Rakentelin kesällä vähän Tmun piirrustuksen mukaisen vahvan kehyksen ensiapulaukun alla olevaa hattuhyllyn peltiä hiukan suurentaen 12 tuuman freeairille. Mielestäni toimiva kompromissi kontin alkuperäisen tarkoituksen ja bassontoiston suhteen.
MB 500SE-92
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
Eikös se kontin tarkotus oo että sinne laitetaan kaikki hifilaitteet jotka on sisälle vaikea saada siististi....maukku kirjoitti:Rakentelin kesällä vähän Tmun piirrustuksen mukaisen vahvan kehyksen ensiapulaukun alla olevaa hattuhyllyn peltiä hiukan suurentaen 12 tuuman freeairille. Mielestäni toimiva kompromissi kontin alkuperäisen tarkoituksen ja bassontoiston suhteen.
Aika vaikee saada asettumaan 15" siististi siihen hattuhyllyn alle ettei se tulis paljon tuon takakontin kannen alapuolelle... Pitää tehdä kohtuu pieni refleksikotelo ja putket hattuhylolyn läpi... antaa ainaki painetta...Suuri on kaunista(äänenlaatu) ja Pienestä paljon painetta...
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
tossa free-airissa on sekin hyvä puoli, että menee tosi matalalle oikeella elementillä.. ku refleksikotelon jos tekee ja vetää vaa putket sisuksiin, ni tulee vaa se "buusti" saundi.. kuulostaa muuten vittumaiselle..
pämppärin jos tekee, niin sillonhan se toimii paremmin ku se kaikki äänihän tulee refleksi putkesta/tunnelista. sitä kannatan free-airin ohella. free-airin huonopuoli on vaa elementin vaatimukset.. eli iso elementti ja paljon tehoa = kallista. (haittaako?)
pämppärin jos tekee, niin sillonhan se toimii paremmin ku se kaikki äänihän tulee refleksi putkesta/tunnelista. sitä kannatan free-airin ohella. free-airin huonopuoli on vaa elementin vaatimukset.. eli iso elementti ja paljon tehoa = kallista. (haittaako?)
2.3 l
Ei se rahasta oo kinni ku ne laittaa autoon...Migself kirjoitti:tossa free-airissa on sekin hyvä puoli, että menee tosi matalalle oikeella elementillä.. ku refleksikotelon jos tekee ja vetää vaa putket sisuksiin, ni tulee vaa se "buusti" saundi.. kuulostaa muuten vittumaiselle..
pämppärin jos tekee, niin sillonhan se toimii paremmin ku se kaikki äänihän tulee refleksi putkesta/tunnelista. sitä kannatan free-airin ohella. free-airin huonopuoli on vaa elementin vaatimukset.. eli iso elementti ja paljon tehoa = kallista. (haittaako?)
Joo Kerkesin ostaa jo tuon 15 tuumasen niin sen free airin saa unohtaa samalla tavalla ku t-mun ehdotuksen... Ois pitäny ostaa 12"
Ei oo innostusta alkaa virittämään sitä siihen hattuhyllyyn ku mittailin miten se asettus siihen niin menis ikä ja terveys sen kauluksen kanssa.... pitäis saada vielä kohtuu siististi se asennus tehtyä...
Luin vaan autosoundin sivuilta että tuollane bandbass kotelo on aika kettumainen saada toimimaan oikein niillä ohjemitoilla(mitä laskurit antaa)... Ainakin minun mielestä autostudion laskuri anto tosi pienet litrat:
etukotelo(refleksi) oli jotain 25 litraa ja takakotelo(suljettu) oli jotain 35 litraa??????
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
http://www.autosound.fi/autohifibbs.htm
http://www.autosound.fi/toribbs.html
tai sitten torille ni kyllä ne ainaki pikku rahasta laskeee.. mutta kyllä ehk ilmatteeksikin..
http://www.autosound.fi/toribbs.html
tai sitten torille ni kyllä ne ainaki pikku rahasta laskeee.. mutta kyllä ehk ilmatteeksikin..
2.3 l
En tosiaankaan tiedä näistä yhtään sen enempää, mutta kokeilin tota sun elementtiä Winisd ohjelmalla tollasella 2.asteen bandpassilla. tässä kuva tuloksista http://personal.inet.fi/koti/lemptu/winisdtesti.JPG
Eli kammioiden tilavuuksiksi sain samat mitä ite olit saanut. putken pituudeksi antoi 17.7cm ja halkaisijaksi 10cm.
Toi viritystaajuus tossa pisti mulla silmään 62Hz tuntuu aika korkealta (mun mielestä), muuttelin sitä niin toi taajuusvaste käyrä muuttui epämäsymmetrisemmäksi. Eli kai toi sitten on hyvä, jos tarkoituksena on saavuttaa mahd. tasainen taajuusvaste.
Ja tosiaan viritys tapahtuu tota refleksiputken pituutta muuttamalla.
Että sellasta,
Eli kammioiden tilavuuksiksi sain samat mitä ite olit saanut. putken pituudeksi antoi 17.7cm ja halkaisijaksi 10cm.
Toi viritystaajuus tossa pisti mulla silmään 62Hz tuntuu aika korkealta (mun mielestä), muuttelin sitä niin toi taajuusvaste käyrä muuttui epämäsymmetrisemmäksi. Eli kai toi sitten on hyvä, jos tarkoituksena on saavuttaa mahd. tasainen taajuusvaste.
Ja tosiaan viritys tapahtuu tota refleksiputken pituutta muuttamalla.
Että sellasta,
MB 190E 2.3 -92
Tosiaan laskuri ei muuttanut muuta kuin refleksin pituutta, kun muutin taajuutta. kammioiden tilavuudet pysyi samana.Migself kirjoitti:toihan ois oiva vaihtoehto. ja kannattaa sitä kokeilla.. autoissahan yleensä on viritys korkeemmalla ku himassa. toisaalta jos tuota yrittäisi vaikkapa virittää 50 niin pitäs sitten isonnella etu ja taka kammiota. ainakin kokemuksieni perusteella. mutta kyllä refleksikin on oiva vaihtoehto...
Tossa on muuten vähän sovittamista että saa ton takakammion mitoitettua jos kattoo noita elementin mittoja.
MB 190E 2.3 -92
Voi sitä hattuhyllyn alla olevaa peltiä leikata... Tietyissä määrin, eli ei kannata koko peltiä leikata pois jos ei tee mitään lisä tuentaa...Migself kirjoitti:miten muuten on.. itte ehkä ajattelisin laittavani mersuun 8" subeja parikin tuohon hattuhyllylle. onko viisasta silpoo tuota hattuhyllyn peltiä?
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
itellä on kaks kasituumasta hattuhyllyllä. peltiä on leikattu juuri sen verran että elementti mahtuu siihen, ja tiukasti laitoin elementin kiinni.. kyllähän sen elementinkin luulis jotain tukea antavan, hyvin kiinnitettynä?Migself kirjoitti:miten muuten on.. itte ehkä ajattelisin laittavani mersuun 8" subeja parikin tuohon hattuhyllylle. onko viisasta silpoo tuota hattuhyllyn peltiä?