Nyt se kävi sitten itselle (ei käynnisty)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mordari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.07.2005 19:38

Nyt se kävi sitten itselle (ei käynnisty)

Viesti Kirjoittaja mordari »

Niin nyt se kävi sitten omalle kontolle. Lähdin liikenteeseen ja jätin auton liikkeen eteen käymään. Emo jäi autoon ja kun takasin auto oli sammunut. Oli sammunut melkopian lähtöni jälkeen. Ja ei sitten millään helvatalla käyntii... Välillä noin nanosekunnin verran hengissä ja taasen ei elon merkkejäkään.

Mistä sitä vikaa nyt sit lähdetään etsimään? Bensapumpusta vai mistä? Kannattaisi aloittaa? Mitään tälläisiä merkkejä ei ole ollut ilmassa. Jotenkin tuntuu että auton käynnistyksen esto sohlaisi mutta järki taas väittää että vika olisi jossain muualla.

Ja niin auto on 230ce 87

Kyllä menee viikonloppu sit niin vit** putkeen...
Juhlat ilman humppaa on hautajaiset.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Hyvin paljon mahdollista että bensapumpunrele tuli tiensä päähän, omassa w201 kösessä tuli samankaltainen äkillinen totaalinen "katkeaminen", ja kun starttasi, auto hörähti "nanosekunnin" mutta ei sen enempää, tuo rele on kulutus tavaraa, ja menee jossakin vaiheessa lähes jokaisesta yksilöstä.

Rele löytyy akun takaa, ja on muodoltaan kuin tupakka aski mutta ei ihan niin korkea :wink:

Kun mittaat että bensapumpulle tulee virtasta, ja katsot että kipinä tulee niin todennäköisin uusittava on silloin tuo rele.
Viimeksi muokannut mc, La 03.12.2005 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14025
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Uuden releen hinta merkkiliikkeessä n. 150 euroa, käytetyn saa noin puolella tästä. Näin siis M102.980:ssa.

Jos releestä on vain juotos palanut, sen voi korjata itse. Lisäohjeita http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10297.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Uuden releen hinta merkkiliikkeessä n. 150 euroa, käytetyn saa noin puolella tästä. Näin siis M102.980:ssa..
Näin myös M103:n osalta; Venetmäeltä löytyi vaihto-osa 70 euron hintaan. Jos ja kun tämä rele on syyllinen, ota siitä päältä kaikki numerot talteen niin osaavat antaa oikeanlaisen osan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Vaihto-osa on asia erikseen, mutta käytetyn kun hommaa, saa varautua siihen että pahimmassa tapauksessa vika uusii vaikkapa seuraavana päivänä.

Mielestäni se on uutena kallis, mutta antaa jonkinlaisen mielenrauhan teoriassa ainakin seuraavalle 100 tonnin taipaleelle.

Ps, mulla meni tuo rele kun olin ehtinyt ajaa auton oston jälkeen 70 km.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko kukaan tutkinut mikä siinä releessä hajoaa. Noi on järjettömiä hintoja releestä. Väitän, että se on helppo korjata.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Josko vihjeenä auttaa, niin mulla meni 3. autosta syyskesällä starttirele ja siinähän sahattiin akku ja hermot loppuun ennenkuin uskoin jotta uutta pitää ostaa. Veholtahan sen vaan sai ja hintaa 85€, pistin kiinni ja kyllä soi taas kone iloisesti. :D
Tämä tapahtui siis Accordin kanssa... :!:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14025
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

mjo33400 kirjoitti:Onko kukaan tutkinut mikä siinä releessä hajoaa. Noi on järjettömiä hintoja releestä. Väitän, että se on helppo korjata.
Kuten viestissäni kerroin, sieltä menee juotos poikki. Tämä lienee yleisin vika, ja on itse korjattavissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mordari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.07.2005 19:38

täytyy huomenna tutkia

Viesti Kirjoittaja mordari »

Tänään sen verran kiirusta piteli. Kävin tosin äsken autoa kokeilemassa jos heräisi henkiin. No käynnistyihän se kun pari kertaa koitti ja hetken kierroksia pidettyäni siirsin auton. jonka jälkeen arvasin että jos päästän kaasun ja kokeilen tyhjäkäyntiä niin varmana sammuu --> no niinhän kävi.

Mutta täytyy huomenna sitten kait tuohon releeseen paneutua kunhan vaan saan auton lämpimään halliin.
Juhlat ilman humppaa on hautajaiset.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Kaasuläpän asento potentiometri :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi !

Rele on tutkittu, ihan kärjet vaan loppuu ja sitten kylmäjuotoksia noissa on eli toimii miten sattuu. Ruuvimeisselillä koputtelemalla voi saada hetkeksi eloon.
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Viesti Kirjoittaja MiQu »

Benzo kirjoitti:Hyvin paljon mahdollista että bensapumpunrele tuli tiensä päähän, omassa w201 kösessä tuli samankaltainen äkillinen totaalinen "katkeaminen", ja kun starttasi, auto hörähti "nanosekunnin" mutta ei sen enempää, tuo rele on kulutus tavaraa, ja menee jossakin vaiheessa lähes jokaisesta yksilöstä.

Rele löytyy akun takaa, ja on muodoltaan kuin tupakka aski mutta ei ihan niin korkea :wink:

Kun mittaat että bensapumpulle tulee virtasta, ja katsot että kipinä tulee niin todennäköisin uusittava on silloin tuo rele.
Samanlainen vika ilmaantui muutama viikko sitten siskon w201:seen. Auto oli ajettu pihaan ja parin päivän seisomisen jälkeen ei elonmerkkejä.
Kiireissäni sahasin pa-pumpunreleen auki, kun ei naksetta kuulunut. No toimivahan se oli :oops: kolvilla sulattamalla kuori kiinni.
Relekannalta oli 8-nastan liitos täysin hapettunut. Jännitteen sai mitattua, mikä alkuun vaikeutti vian paikallistamista, mutta eipä muutama epämääräinen säie montaa amperia johda. :arrow: Juottamalla kuntoon ja taas kone kävi. :)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MiQu kirjoitti:
Benzo kirjoitti:Hyvin paljon mahdollista että bensapumpunrele tuli tiensä päähän, omassa w201 kösessä tuli samankaltainen äkillinen totaalinen "katkeaminen", ja kun starttasi, auto hörähti "nanosekunnin" mutta ei sen enempää, tuo rele on kulutus tavaraa, ja menee jossakin vaiheessa lähes jokaisesta yksilöstä.

Rele löytyy akun takaa, ja on muodoltaan kuin tupakka aski mutta ei ihan niin korkea :wink:

Kun mittaat että bensapumpulle tulee virtasta, ja katsot että kipinä tulee niin todennäköisin uusittava on silloin tuo rele.
Samanlainen vika ilmaantui muutama viikko sitten siskon w201:seen. Auto oli ajettu pihaan ja parin päivän seisomisen jälkeen ei elonmerkkejä.
Kiireissäni sahasin pa-pumpunreleen auki, kun ei naksetta kuulunut. No toimivahan se oli :oops: kolvilla sulattamalla kuori kiinni.
Relekannalta oli 8-nastan liitos täysin hapettunut. Jännitteen sai mitattua, mikä alkuun vaikeutti vian paikallistamista, mutta eipä muutama epämääräinen säie montaa amperia johda. :arrow: Juottamalla kuntoon ja taas kone kävi. :)
Ei kannata sahata auki, kun pohjalevyn reunan yli kuoren reunaa väännättämällä kuori pompsahtaa irti ehjänä..... Se relen käämin jalan juotoksen tinaus on kuulemma pettänyt lukemattomista PA-releistä. Niin myös itsellä ja tinaus auttoi. Onhan tuossa relessä muitakin mahdollisia vikapaikkoja mutta ne vaatii jo enempi osaamista saada kuntoon. Rikkinäisiä mersun relejä ei kannata heittää pois, monet voi korjata tai käyttää varaosina. Hinnathan on näissä senverran meheviä että korjata kannattaa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

capriceman kirjoitti:Moi !

Rele on tutkittu, ihan kärjet vaan loppuu ja sitten kylmäjuotoksia noissa on eli toimii miten sattuu. Ruuvimeisselillä koputtelemalla voi saada hetkeksi eloon.
Onko puutteellinen kipinänsammutus koskettimen välissä? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Viesti Kirjoittaja MiQu »

AK47 kirjoitti: Ei kannata sahata auki, kun pohjalevyn reunan yli kuoren reunaa väännättämällä kuori pompsahtaa irti ehjänä.....
En kyllä tiedä millainen rele sinulla on ollut, mutta tuo oli umpeen valettu, eikä sitä millään vääntelyllä olisi saanut ehjänä auki. :roll:
"Dremeliin" laikka, kone kiinni pöytään ja relettä tasoa vasten pyörittelemällä aukesi nätisti... tehty mikä tehty ja auto toimii. :lol:
mordari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.07.2005 19:38

Rele oli ehjä.

Viesti Kirjoittaja mordari »

No niin. Rele on tutkitettu ja siitä ei löytynyt mitään vikaa. Hiilet ok ja juotokset ok sekä sähkäri mittasi ja anto toimivan paperit. Tosin samalla kävi ilmi että ABS:ien rele oli ehtoo puolella kun tuli tuo samalla tutkittua. Mittaritaulu ei kyllä tosin ilmoittanut mitään että häikkää olisi jarruissa mutta uskottava se oli kun toinen sen siinä vieressä mittareillaan osoitti...

Joten vian etsintä jatkuu. Seuraava tarkastuspiste on sitten Bensapumppu. Onko niitä muuten tässä 2.3Ce 1987 motissa yksi vai kaksi zipaletta?
Juhlat ilman humppaa on hautajaiset.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Jos auto käy kierroksilla, mutta ei tyhjäkäynnillä niin tarkistappa ettei ilmaläpälle menevä letku ole poikki tai halki.
Vastaa Viestiin