W124 ilmastoinnin kylmäaine???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

W124 ilmastoinnin kylmäaine???

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Moro!

Sanottiin yhdellä pajalla että uudet aineet ei käy tähän järjestelmään. Puhuvat varmasti paskaa ja ajettelin kysyä teiltä viisaammilta että miten asia on. (W124 300E -90)
Elikkä entiset kylmäaineet ilmastoinnissa on R12 ja ne on vissiin freoneja ja tätä ei saa enää mistään. Mikä käy nykyisistä kylmäaineista tähän järjestelmään korvaavaksi aineeksi??? Ja jos joku aine löytyy niin mitä muutoksia pitää tehdä ilmastoinnille että aine toimii??
Kiitos taas etukäteen avusta! :D

Edit. otsikkoa muokattu. Timo L.
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Joillakin ilmastointipajoilla on jotain R5XX tavaraa joka saattaa käydä?
Jos se ei käy, niin kaikki letkut ja putket menee vaihtoon.
Ja kun uudet R134 aineet on sisällä niin hetken päästä korkkaa kompura.
(näin kertoi ilmastointiasentaja)
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

Eikös tuo RS-24 käy suoraan R12 tilalle?
Ainakin mainosten mukaan.
http://tempcold.fi/tuotteet/kylmaaineet/
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

IC49 on ainakin korvaava aine r12 tilalle.Ei kuulemma pysy sekään niin hyvin sisällä,eikä ole yhtä tehokastakaan...134:sta on turha laittaa,ei ainakaan pysy.Parastaolisi löytää tuota vanhaa freonia,eli R12:sta,huhujen mukaan voisi jostain löytyäkin...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Joo :(

Kuullostaa pahalle että sitä korvaavaa "evästä" ei ole. Eli toisin sanoen joutaa sitten pois autosta hyllylle ilmastointi kun siitä loppuu aine tai kompura pamahtaa kiinni. Nykyään kompura käy aika usein kun ilmastointia pitää päällä. Varmaan tarkoittaa että siellä on aineet vähissä ja kompura joutuu tekemään enemmän töitä kylmänilman/huurteen poiston saamiseen. Jos ymmärsin asin oikeen. :oops:
Kun viimeksi mitattiin niin kummallakin puolella järjestelmässä oli painetta liki 10baria painetta. Kun toisella puolella pitäisi olla lähellä 1baria. Onko kaikki ok??
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja maukku »

Ette tainneet mitata kompuran käydessä, jos tasapaineet saitte :shock:
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

maukku kirjoitti:Ette tainneet mitata kompuran käydessä, jos tasapaineet saitte :shock:
Kyllä mitattiin kone käynnissä ja suunnilleen normaalit ajo kierrokset noin 2000rpm. Ja tarkistus silmästä katsottiin niin näkyi ilma kuplia.
Asentaja sanoi että järjestelmässä on liian vähän ainetta eli aineet tavallaan kiehuu ja kompura on kovilla sen takia.
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja maukku »

No jäähtyykös kabiini yhtään ilmastoinnin käydessä? Vaikka kylmäainetta olis liian vähän systeemissä, täytyy aina olla paine-ero imu ja painepuolella. Kompuran kunto :?:
Kyllähän kylmä-aine "kiehuu" tavallaan. Siis höyrystimessä muuttu neste kaasuksi ja lauhduttimessa takaisin nestemäiseen olomuotoon. Kun kylmä-ainetta on liian vähän, ottaa kompura vähemmän tehoa moottorilta, kun korkeapainepuoli ei vastusta niin paljoa.
Viimeksi muokannut maukku, Ke 16.11.2005 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

maukku kirjoitti:No jäähtyykös kabiini yhtään ilmastoinnin käydessä? Vaikka kylmäainetta olis liian vähän systeemissä, täytyy aina olla paine-ero imu ja painepuolella. Kompuran kunto :?:
Kyllä kabiini jäähtyy. ja kompuran kunnosta ei ole tietoa muuta kuin silmä määräisesti se on kunnossa ja siitä ei kuulu mitään kmmempia ääniä. toisekseen luulisi kompurankin olevan kunnossa kun se kerran kehittää paineen vai onko siellä joku venttiili jossain mikä vuotaa paineet toiselle puolelle? :oops:
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Ke 16.11.2005 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

maukku kirjoitti:No jäähtyykös kabiini yhtään ilmastoinnin käydessä? Vaikka kylmäainetta olis liian vähän systeemissä, täytyy aina olla paine-ero imu ja painepuolella. Kompuran kunto :?:
Kyllä se "silmässävaahtoaminen" kertoo jo kaiken. Liian vähän kylmäainetta. :!:
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja maukku »

O.K, kylmä-aineen vähyys vaivaa sitten, vaikka vieläkin tuota mittaustulosta ihmettelen :roll:
Tai on mitattu hetkellisesti silloin, kun kompura ei ole tehnyt "työtä", eli asetettu lämpötila on saavutettu.
Viimeksi muokannut maukku, Ke 16.11.2005 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: w124 EC:n kylmäaine???

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Manu300cea24 kirjoitti:Moro!

Sanottiin yhdellä pajalla että uudet aineet ei käy tähän järjestelmään. Puhuvat varmasti paskaa ja ajettelin kysyä teiltä viisaammilta että miten asia on. (W123 300E -90)
Elikkä entiset kylmäaineet ilmastoinnissa on R12 ja ne on vissiin freoneja ja tätä ei saa enää mistään. Mikä käy nykyisistä kylmäaineista tähän järjestelmään korvaavaksi aineeksi??? Ja jos joku aine löytyy niin mitä muutoksia pitää tehdä ilmastoinnille että aine toimii??
Kiitos taas etukäteen avusta! :D
Kysyn kaveriltani, joka tekee työkseen kylmälaiteasennuksia. Ilmoitan heti kun saan tietoa.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: w124 EC:n kylmäaine???

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

soininen kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Moro!

Sanottiin yhdellä pajalla että uudet aineet ei käy tähän järjestelmään. Puhuvat varmasti paskaa ja ajettelin kysyä teiltä viisaammilta että miten asia on. (W123 300E -90)
Elikkä entiset kylmäaineet ilmastoinnissa on R12 ja ne on vissiin freoneja ja tätä ei saa enää mistään. Mikä käy nykyisistä kylmäaineista tähän järjestelmään korvaavaksi aineeksi??? Ja jos joku aine löytyy niin mitä muutoksia pitää tehdä ilmastoinnille että aine toimii??
Kiitos taas etukäteen avusta! :D
Kysyn kaveriltani, joka tekee työkseen kylmälaiteasennuksia. Ilmoitan heti kun saan tietoa.
Tosi hyvä juttu jos saat tämän asian selville!! :D
ei viittisi räjäyttää kompuraa vähinen aineiden takia.
Kiitos!
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

maukku kirjoitti:O.K, kylmä-aineen vähyys vaivaa sitten, vaikka vieläkin tuota mittaustulosta ihmettelen :roll:
No mittaus tuloksesta en voi sanoa sen enempää kuin että mittarit näytti tätä tulosta. en tiedä itsekkään sen tarkemmin.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

maukku kirjoitti:O.K, kylmä-aineen vähyys vaivaa sitten, vaikka vieläkin tuota mittaustulosta ihmettelen :roll:
Alä käytä kuitenkaan kompuraa kuiviin.
Ventta vähän, kun huomenissa soittelen kaverille ja kerron mitä sinne voi pistää.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

soininen kirjoitti:
maukku kirjoitti:O.K, kylmä-aineen vähyys vaivaa sitten, vaikka vieläkin tuota mittaustulosta ihmettelen :roll:
Alä käytä kuitenkaan kompuraa kuiviin.
Ventta vähän, kun huomenissa soittelen kaverille ja kerron mitä sinne voi pistää.
Helvetin hyvä homma :D
Mutta pakko ajaa sillon tällön huurteen poisto päällä jos meinaa nähdä ajaa :lol:
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja maukku »

Joo, kompura ei tykkää, koska kylmä-aineiden myötä öljykin pakenee.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Ei se kompura siitä mihinkään räjähdä kun myrkyn laatua vaihtaa. 2.5v sitten mulla oli sama ropleema ja kylmäkoneasentaja imaisi loput freonit pois ja pisti uudet myrkyt tilalle. Hyvin on pelittäny kun ilmastointi (autom.) on päällä melkein kokoajan, eli tiivisteet ei kuivu. Eikä se maksanu kuin jotain 50egee.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AM kirjoitti:IC49 on ainakin korvaava aine r12 tilalle.Ei kuulemma pysy sekään niin hyvin sisällä,eikä ole yhtä tehokastakaan...134:sta on turha laittaa,ei ainakaan pysy.Parastaolisi löytää tuota vanhaa freonia,eli R12:sta,huhujen mukaan voisi jostain löytyäkin...
Mulle saa laittaa tarkempia tietoja "R12 huhuista" . Tarvitsisin R12:sta w201:n ilmastointiin. Öh, paljonkohan sinne sitä laitetaan, kun viimeksi piti laittaa kuulemma "summassa". Löytyykö täyttömääristä tietoa mistään? Entäs oikea öljyn määrä ja laatu?
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Elikkä ainakin jenkki kompurassa(harrisson)pitää laittaa kompura öljyä mukaan,niin ei leikkaa kiinni,eikä myöskään puoda niin helposti,edellyttää tietty että kompura on ehjä,eikä ole poikinut.tere
Kun karkuun juostaan,niin mun jalanjäljet ei ole päällimmäisenä!!!!!!
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Eikös tuo RS-24 käy suoraan R12 tilalle?
Ainakin mainosten mukaan.
http://tempcold.fi/tuotteet/kylmaaineet/

Kannattaa varmaan ainakin kokeilla...
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Manu300cea24 kirjoitti:
soininen kirjoitti:
maukku kirjoitti:O.K, kylmä-aineen vähyys vaivaa sitten, vaikka vieläkin tuota mittaustulosta ihmettelen :roll:
Alä käytä kuitenkaan kompuraa kuiviin.
Ventta vähän, kun huomenissa soittelen kaverille ja kerron mitä sinne voi pistää.
Helvetin hyvä homma :D
Mutta pakko ajaa sillon tällön huurteen poisto päällä jos meinaa nähdä ajaa :lol:
r12sta. Korvaava aine on isecon 49 Se ei kuulema syö letkuja.
Kysyin nimittäin alan asiantuntijalta.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

r12sta. Korvaava aine on isecon 49 Se ei kuulema syö letkuja.
Kysyin nimittäin alan asiantuntijalta.[/quote]

Tosi hyvä juttu oli tämä! :D Sitä varmaan on saatavilla ihan alan liikkeistä mitkä tekee ilmastointi hommia?
Kiitos paljon tästä tiedosta :D
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Manu300cea24 kirjoitti:r12sta. Korvaava aine on isecon 49 Se ei kuulema syö letkuja.
Kysyin nimittäin alan asiantuntijalta.
Tosi hyvä juttu oli tämä! :D Sitä varmaan on saatavilla ihan alan liikkeistä mitkä tekee ilmastointi hommia?
Kiitos paljon tästä tiedosta :D[/quote]

Kirjoitus virhe paholainen eksyi sekaan. Aine on siis isceon 49

Kyllä sitä on saatavilla.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja markku »

soininen kirjoitti:Tosi hyvä juttu oli tämä! :D Sitä varmaan on saatavilla ihan alan liikkeistä mitkä tekee ilmastointi hommia?

Aine on siis isceon 49
Käytä auto pajalla, joka tekee autoilmastointihommia elääkseen, esim. Pellen Paja Roihupellon teollisuusalueella. Autoilmastointi on eri juttu kuin normaali kylmäkonehuolto. Systeemi pitää tyhjentää ennen täyttämistä. He osaavat laittaa täyttövaiheessa oikean määrän öljyä kylmäaineen sekaan jottei kompura leikkaa seuraavaksi kiinni.
S320L -97
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Pelittää korvikkeella

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Aivan hienosti tosiaan pelittää tuolla mainitulla korvikeaineellakin, meni muistaakseni kilon verran tavaraa sisään kun kesällä täytettiin. Konehuoneesta löytyi jopa tarra missä määrä mainittiin. Voi olla ettei aivan niin kylmää tule kuin alkuperäisellä freonilla, mutta se hinta on maksettava, jotta maailma pelastuu. :idea:
Avatar
Ana
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Kunnon ainetta

Viesti Kirjoittaja Ana »

Tere korjailen ammatikseni kylmälaitteita ja on tullu noita autojenki vehkeitä laiteltua.
Toi RS-24 on parasta ainetta mitä saa tohon vanhaan r-12 järjestelmään.
Se on suunniteltu auton ilmastointilaitteita silmälläpitäen.
Siinä on esim. pienemmät kuumakaasun lämpötilat mistä kompura ja öljyt tykkää.
Harmi vaan että tota ainetta on harvoilla.
Kyllä se isceon 49 menee sinne kans ihan hyvin, Kunhan ekana vaan ottaa vanhat aineet pois, Se on etittäin tärkeetä. Jos sinne jää vanhoja litkuja niin tulee semmosia ihmeseoksia, saattaa toimiakin mutta paineet menee miten sattuu ja se ei oo hjuva.

Jos paineet on ollu molemmilla puolella samat niin kompura ei oo ollu silloin käinnissä.
Kylmäaineen syöttöä varten höyrystimen läheisyydessä on joko suutin tai sitten ex-venttiili ja sitä kautta paineet tasaantuu kun kone ei käy.
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

SECiin vaihdettiin elokuussa 2004 ilmastoinnin liemet.
Ihmeellisiä huhuja kertoo asentaja korkkaamisista, koska mulla ei ole ollu mitään ongelmia ja "korkkaamisia" huollon jälkeen. Ainoastaan pikkasen enemmän saa säätää potikasta että jäähtyy "vanhaan malliin", mutta niinhän nämä uudet aineet tekee, kun ei ole enää freoneja mukana. Muistaakseni n.15-20% vähemmän tehoja näissä uusissa aineissa.
Työ tehtiin Alppilan Autohuollossa, Helsingissä.
Velotuksista voidaan olla monta mieltä, mutta mulle oli tärkeää, että työllä on takuu ja osat on ihan oikeita ja sopivia! Autolla kun on tarkotus ajaa ihan maailman tappiin saakka!
Seuraavassa kuitin sisältöä:

TYÖT:
Ilmastoinnin korjaus 130€ (2x65€)
Ilmastoinnin täyttö 75€
öljynvaihto+suod.patruuna 15€

VARAOSAT:
Kuivain/suodatin MB S 40,26€
R134 Kylmäaine 1kg 38,00€
PAO AA-1-öljy 1000ml 52,70€ (0,8x65,88€)
Väriaine ilmastointi 20,00€
Adapteri (Retrofit) 1/4" 8,54€
Tarveaineet 20,00€
--------------------------------------------------------------------------
TYÖT 220,00€
VARAOSAT 179,50€

YHTEENSÄ 399,50€
--------------------------------------------------------------------------
Hinnat on tässä veroineen.

Josko tästä olis apua ammattilaisten ja "ammattilaisten" kesken?
Olis muuten kiva kuulla kenellä on maksanut mitäkin ja missä, saadaan samalla pikkasen gallupia hinnoista ja huolloista. :wink:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Vastaa Viestiin