200d turbo projekti epäonnistui

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

200d turbo projekti epäonnistui

Viesti Kirjoittaja kautto »

Ostin tuossa kuukausi sitten vanhan 124 korisen 200d:n käyttöautoksi. Hetken ajettuani huomasin että voimaahan tämä kaipaa ja paljon lisää, elikkäs turboa etsimään. Sopiva turbo löytyikin yllättävän helposti (garretin gt20525) tein sille sitten sopivan pakosarjan, downpipen, öljyn kierron (kunnon hydrauliikkaletkusta),
ahtoputkiston rosterista ja kaikkea muuta pientä ja tarpeellista sovittelua.

No eilen illalla noin 22.00

sain kaikki tarvittavat osat paikalleen ja moottorin käyntiin. Hienosti suhisi ja toimi kuin enkeli. Pieni koeajo noin 2km ja voima tuntu kasvaneen noin 10hv. Kaikki pelaa hienosti, mutta kun saavun takaisin pihaan ja olen juuri sammuttamassa auton, kierrokset alkavat nousta. Moottori huutaa noin 6000 RPM ja käännän virta avaimesta että moottori sammuisi, no eipä sammu. Mitäs sitten, etsimään pimeässä pumpusta tappo vipua, no eipä löydy. Moottori kävi ylikierroksilla noin puoli minuuttia, työnsi öljyt mittatikun reiästä pihalle ja hyytyi. Ilmeisesti mäntään tuli reikä.

-Ahtopaine mittaria en kerennyt asentaa paikalleen, mutta oletan että alle puoli kiloa oli ajossa.
-öljyn paineet oli kokoajan viisi kiloa
-hukkapurtti jumitti jostain syystä (luultavammin läppä otti pakoputken laippaan kiini)

Nyt kysyisin kaikilta turbo guruilta, että mikä meni vikaan?
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Ihan vaan tsekkauksena, ettei olisi unohtunut moottorin huohotinputki imusarjan paineistetulle puolelle?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, eiköhän se alkanut öljyjä polttelemaan. Eli mahdollisesti kulunut kone, jolloin kampikammioon alkoi kerääntymään painetta, sitten kovaa revitystä päälle männät kuumana. Mahdollinen huohottimen sijoitus painepuolelle on viimeinen tikki (vaikkakin mersun pitäisi sammua jos näin käy, eli tuohon en usko).

Toinen vaihtoehto on syöttöpumpun elementin jumittaminen, silloin käy juuri noin, tosin taitaa jumittaa usein kaasun ollessa pohjassa.
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Huohotin oli irti koneesta ja tukittu imusarjan päästä.
Tuli tuossa mieleen että olisiko mahdollista että karsta alkoi hehkumaan ja lähti palamaan (koneella oli ajettu 504tkm).
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikös tuon olis voinu vaihteella sammuttaa? Vai onko automaatti? Öljyllähän tuo varmaan alkoi käymään.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

kaverilla aikanaan diesel golffi teki tuon saman aina silloi tällöin ja kahdesta koneesta tuli kanki kurkistaan :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Voihan kulunut tai väärin asennettu ahdinkin työntää öljyt koneeseen.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Julli kirjoitti:Voihan kulunut tai väärin asennettu ahdinkin työntää öljyt koneeseen.
Voinut olla liian pieni tai väärin asennettu öljynpaluuputki myöskin.
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Onneksi nuo kakssataset on kohtuu edullisia moottoreita. Ei pidä lannistua, uutta pataa nokalle! :D
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eihän noin pienestä pidä lannistua, nimimerkillä kokemusta on :lol:

Oliko pumppu säädetty itse vai jossain muualla? Veikkaisin myös, että kone sai jostai öljyä raakasti ja tappoi itsensä. Eihän moottorissa ollut vahingossa liikaa öljyä? Ahtopainemittari kannattaa laittaa seuraavalla kerralla heti kiinni. Kannattaa myös tutkia turbon öljynkierron toiminta. Mihin laitoit paluuputken? Ovatko imuputket öljyisiä?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja täältä löytyy pari konetta osina, mutta kannattaa selvittää vika ensinnä ennenkuin uuden koneen räjäyttää :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Joo uutta yritystä vain heti kun saat vian aiheuttajan selville....
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Konetta en vielä kerennyt aukaista, mutta epäilen, että turbo vuoti öljyä.
Syöttö pumppu oli vielä edellisen omistajan jäljiltä tai tehtaan säädöissä.
Tänäiltana jos vain aika taulu antaa periksi puran turbon ja ahtoputkiston pois jolloin selviää mistä sitä öljyä sinne pääsi. Itse moottorin avaaminen jää varmaan viikon loppuun. Kuviakin olisi jos joku osaisi ne tänne laittaa.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Mikäs sitä öljyä on tonne konehuoneeseen noin pirusti roiskuttanu??
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

kautto kirjoitti:Huohotin oli irti koneesta ja tukittu imusarjan päästä.
Niin siis ethän tukkinu sitä huohotinta venttiilikopan päästä? :shock:
Vai onko tuo huohotinputki auki tuossa kopan päällä?
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Huohotin oli tukittu imusrajan päästä. Kuvassa näkyvä pää venttilikopan päällä on vapaassa ilmatilassa eli sitä ei tietenkään tukittu. Öljyn mittatikun putkesta työnsi öljyt pihalle. Niin ja epäilys odottautui todeksi ahtoputkessa oli reilusti öljyä. Eli moottori kävi omila öljyillään. Sammumis syy on vielä mysteeri kun en ole kantta vielä kerennyt avaamaan.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

No niin sammumis syy oli tyrbon jumittaminen.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kautto kirjoitti:No niin sammumis syy oli tyrbon jumittaminen.
Moottori siis kunnossa?

Tuli juuri mieleen että vastaisen varalle (eka testiä varten) olisi hyvä olla pakkosammutus. Vaikka mekaninen esto, ettei ahdin saa ilmaa tai puhaltaa hiilidioksiidia tai typpeä ym palamatonta kaasua putsariin, että loppuu yksi palamiselle tärkeä komponentti. Vaikka oot jo vissiin kehitellyt jonkun patentin valmiiksi?
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

kautto kirjoitti:No niin sammumis syy oli tyrbon jumittaminen.
leikkasko turbo siis kiinni?
dodge dart 1967
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Ei kait moottori siihen sammu, jos turbo nalkkaa? Taannoin eräänä yönä jumittui turbon akselin toinen laakeri Volvo FH12:ssa, ja oli sen verran kierroksia ja hönkää takana, että meni akseli poikki turbosta. Ei se ainakaan siihen sammunut. Kierroksia otti noin 900 sankan savun kera ja matka jatkui 80 tonnin yhdistelmäpainolla verkkaisesti :wink:
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Turbon lakerit ainakin jumitti ja se on ainoa syy minkä sammumiselle keksin.
Moottori oli eilen käynnissä.Tosin ei lähtenyt kuin kolmella käyntiin, mutta mitään epämääräistä kilinää/kolinaa ei kuulunut.

Ilmeisesti moottoriöljyllä ei ole niin voimakas palamisreaktio, että moottori olisi jaksanyt käydä enää turbon jumittamisen jälkeen.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

ois ylimääräinen 200d superi kone.....
jos tuli isokin remppa :?:
www.thaiklupi.fi
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Nelospytyn männässä reikä ja esikammio sulanut samasta kohtaa.. Ei kellään ois koneen raatoa josta sais vähän osia? Laitan kuvia kun kerkeän ottamaan.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

kautto kirjoitti:Nelospytyn männässä reikä ja esikammio sulanut samasta kohtaa.. Ei kellään ois koneen raatoa josta sais vähän osia? Laitan kuvia kun kerkeän ottamaan.
Noin siinä yleensä käy kun lähtee öljyllä käymään.. :cry:
RED POWER IHC DT-358
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Kuva männästä. http://homes.jypoly.fi/~c9581/IMG_2004.JPG
Kuva kannesta. http://homes.jypoly.fi/~c9581/IMG_2011.JPG
Kuva hehkusta. http://homes.jypoly.fi/~c9581/IMG_2013.JPG

Olisiko kellään edullista mäntää tai vaikka koko konetta?
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Ikävä homma :cry:
Toivottavasti seuraavalla kerralla onnistuu!
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täällä ois edelleen pari konetta osina. Löytyy tarvittavat osat ja sopivasti :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ihan ilman viisastelua, ja opetelleena:

Tekikös se markan seppä tonnin vahingon? :( :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

HVM kirjoitti:Ihan ilman viisastelua, ja opetelleena:

Tekikös se markan seppä tonnin vahingon? :( :wink:
Vaan kuitenkin hyvä että joku myöntää! On niitä sulaneita koneita muillakin tallin perällä ja saattaa olla pitempiäkin kuin 200D, mulla ei ole..... ainakaan vielä tai ainakaa en ole ite rikkonu.... ehkä :wink:
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin