Vanhan ässän turvallisuus ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mariini kirjoitti: Sen Micran (aika suosiollinen palsta Nissanille...) rakentaminen on monta kertaa vaativampi operaatio tänä päivänä kuin 126:en vuonna 1985. Maailma etenee yhä nopeammin, suuremmin harppauksin eteenpäin.
Tätä on kyllä vaikea uskoa :shock:

Juurihan sanoit, että kaikki lasketaan tietokoneilla. Ennenhän ei niitä ollut, joten luultavasti sen mersun teko on ollut vähän hankalampaa.

Vai tarkoititko pelkästään turvallisuuden suunnittelua ko.autoihin?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 774
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Kokoonpainuminen ei ole itseisarvo, se miten se painuu sitä taas on.

Wolfgangin sivut näyttää taas hienosti vaan auton... NCAP mitä tapahtuu auton sisällä olijoille.

Totta, meillä on tuollainen facelift vanhempana autona. Ja kuten mainittu, siksi tässä naputellaan.

Edit2: Satuinpa huomaamaan... w210 on kolmattasataa kiloa kevyempi kuin w211. "Miksiköhän?"

Edit: Ere, tietokoneet helpottaa, mutta toisaalta siihen rakentamiseen on tullut niin paljon uutta tekniikkaa ja tietotaitoa, että se ei ole enää "hitsaa ja pulttaa" hommia. Nykyajan "näpertämistä" ei viime vuosikymmeninä ollut, ei ollut mitään tarvetta, tietoa tai syytä. Ympäristölainsäädäntö ja NCAP pakottaa tekemään suunnittelua paljon enemmän nykyisin.
Tiedät paikan, kokeile
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tosielämässähän asiat eivät aina mene niinkuin testeissä. Esim W110 Mersulla joka siis näitten mukaan olisi täysi paska ollut vuonna -92 kun semmosella kolaroitiin. Tuli uus jetta silloin 100 perseeseen kun Mersu oli pysähdyksissä ja siitä kun Mersu loikkas tuli arviolta sataa vuoden vanha uno keulaan. U(no kuskia leikattiin irti autosta tunnin verta ja jetta kuskista ei tarvinnut välittää ollenkaan kerta oli kuollut. Mersussa joka siis sai kovimmat iskut ainoana vammana oli niskojen jäykkyys. Eli varmaan tämänkin saatte käännettyä niin että se Mersu oli turvattomampi tilanteessa kerta oli 20 vuotta muita vanhempi...
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 774
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Paljonko kys. Mersu painaa, onko siinä erillinen runko ja paljonko painoivat Jetta ja Uno...

Ei siinä suuremmin "ihmeellisyyttä" ole, sehän on juuri tämä "jenkkiturvallisuus", (W140 vs Micra)joka on laukaissut SUV buumin.

"Ei karhu hätkähdä jos kettu juoksee päin"

Isomman massa pakottaa pienemmät purkamaan sen energian jonnekin. Ja kuten (huonosti) muistamme fysiikan tunneilta, energia ei häviä minnekään, se muuttaa vaan olomuotoaan. Tässä se kanavoitui suurilta osin Jettan rypistymiseen, ässän liikkeelle saamiseen ja rypistymiseen ja unon rypistymiseen.

Edit: Siis jos taas ammutaan reilusti yli kuten Niinisalon tykkimiehet niin turvallisinta, itselle, olisi ajaa uudella AMV:llä tai jopa Leopardilla. Niinkauan kun kaikki muut ovat pienempiä, kaikki muut joutuvat kolauksissa muuttamaan sen energian pois, sinun ajokkisi ei tee ja sinä säilyt mustelmilla. Mutta auta armias kun muut alkavat ostaa T-90 vaunuja niiden turvallisuuden takia. Kaksi periksiantamatonta mammuttia kohtaa, kyllä siinä rauta taipuu, mutta niin taipuu ihmisetkin kun ne 60t vs 60t mitätöi toistensa liike-energian.
Tiedät paikan, kokeile
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

En minä ainakaan välitä paskaakaan mitä muille kolarissa tapahtuu kuhan itte selviää. Voi vain tuumata että oma moka muilla ku luuleevat pikku kinnereitä turvallisiks ajaa Mersun päälle 8)
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 774
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

"Muistakaa kiittää sitä Suburbanilla ajavaa perheenäitiä, joka jyrää autonne kuin pahvimukin kaivaessaan tenavan tippunutta tuttia jalkatilasta"

Jenkit ajattelee juuri noin. Mutta kun muillakin on rahaa. Muutkin saavat sen rautahevosen. He ostavat isomman ja painavamman kuin sinulla on. Mitä väliä, kunhan itselle ei käy mitään.

Edit: Ja nythän ne pikku kinnerit on painavempia kuin sinun kulkineesi. Äkkiä ostamaan se W140, mutta mitä helvettiä kun tulee uusi Camry...
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No mites se mitä aikaisemmin ihmettelin.Noissa testeissähän nopeus oli se 55?km/h.Nokkakolarissa vastaa sitä että ajetaan vastakkain alle kolmeakymppiä...Tietysti se että autot antavat periksi nostaa tuota todellista nokkakolariin vertausnopeutta.

Moniko vakava,vaikeaan vammautumiseen tai kuolemaan tapahtuva onnettomuus tapahtuu tuolla nopeudella?Mitäs sitten tapahtuu kun nopeutta molemmilla vaikkapa 60km/h,riittääkö uusien törmäystesteihin suunniteltujen "pehmoisten" autojen turvallisuus vielä sitten?

Onko missään koskaan testailtu kolariturvallisuutta isommilla nopeuksilla?Minulle ainakin on ihan V¤"&/!# hailee onko niskat kaupunkinopeuksissa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen kipeät vai ei...Tien päällä kun onnettomuus tapahtuu on nopeus jotain muuta!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

AM kirjoitti:Tien päällä kun onnettomuus tapahtuu on nopeus jotain muuta!
Harvinaisen totta.


Tyypillinen tilanne tien päältä:
100 km/h rajoitus, kohtaavat ajoneuvot liikkuvat hyvin tavanomaisella matkanopeudella 110-115 km/h.

Toinen kuljettajista saa sairaskohtauksen, tekee huumehuuruissaan virhearvion tms., jonka seurauksena ajoneuvo siirtyy vastaantulevien kaistalle ja tapahtuu suora nokkakolari.


Mikä on lopputulos jos:
a) W126 ja Nissan Micra kohtaavat?
b) kaksi W126:sta kohtaavat?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Ari66 kirjoitti:
AM kirjoitti: Mikä on lopputulos jos:
a) W126 ja Nissan Micra kohtaavat?
b) kaksi W126:sta kohtaavat?
a)En halua tietää
b)En halua tietää

Nopeudet ovat jo sitä luokkaa...
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ere866 kirjoitti: Nopeudet ovat jo sitä luokkaa...
Niinpä ovatkin.
Eli ihan tavallisia jokapäiväisiä maantieolosuhteita, jollaisilla nopeuksilla sattuu niitä onnettomuuksia :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1493
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jossain lehdessä joskus luki, että W124:n turvarakenteet on suunniteltu nimenomaan suuremmissa nopeuksissa tapahtuvia törmäyksiä varten. Jäykkärakenteisessa autossa on matkustajilla ainakin pieni mahdollisuus selvitä, mutta minkä näköinen onkaan uusi "pehmeämpi" auto esimerkiksi juuri 110 km/h tapahtuneen törmäyksen jälkeen? Raja se on sillä kokoonpainuvuudellakin... :roll:
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Olen jossain kuullut että Mersun NCAP menestyksen heikkous johtuu osittain siitä että sen turvarakenteet on alunperin optimoitu paljon isommissa nopeuksissa tapahtuviin onnettomuuksiin.

Tämähän on ihan loogista. Jos NCAP testin mukaan optimoitu auto pehmentää 30+30km/h nokkakolarista tulevaa energiaa mahdollisimman huomaamattomasti, kaksinkertaisessa nopeudessa syntyvän energian vaimentamisessa törmäysvyöhykkeet menevät kasaan kuin kuplamuovi norsun alla. Sitten ollaankin tilanteessa jossa energiaa sitovat osat ovat sitoneet 5% kokonaisenergiasta ja loput 95% siirtyvät suoraan sen suurlujuuskehikon muodonmuutoksiin.

/Edit heh.. olipa sama ajatuksenjuoksu tuon samaan aikaan tehdyn ylemmän postin kanssa. :D
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Nykyisin todellakin pyritään noissa kolaritesteissä siihen, että oli auto iso tai pieni, niin täräyksen jälkeen voisi nousta autosta pois ja todeta tapahtunut ja kumpikin osapuoli lähteä hankkimaan uutta ajoneuvoa. Minusta ainakin auton turvallisuus on sitä, että vastapuoli selviää vähillä vahingoilla ja samoin itsekkin. Armeijassa jo opastettiin, että T 52 voi ajaa melkein mitä vaan vasten, mutta pitäkää huoli siitä, että se ei ole kallio tai suuri kivi johon törmäätte 60 km / h vauhdilla, sillä se varmasti tappaa. Samoin oli telamiina, jos siihen ajaa, niin liike-energia taittaa vaunumiehiltä niskat. Onneksi ei ollut oikeita miinoja. Sitten noista kolaritesti nopeuksista. Muistan joskus lukeneen, että se vastaa yleistä törmäysnopeutta taajamissa ja yleisellä tieverkolla. Useimiten kuljettaja ehtii jarruttaa ennen törmäystä tuolla tieliikenteessä. Suurin osa törmäys kolareista kuitenkin tapahtuu taajamissa. Tässä olisi se syy miksi testataan kyseisellä nopeudella.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 774
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

W211 on saanut viisi tähteä NCAPissa. :arrow: Tosielämää täällä, täällä ja täällä. Todellisia onnettomuuksia maanteillä, todellisia selviytymisiä.

Tuli mieleeni kun se "hah-hah hauskuutti" niin paljon se Micra vs Ässä pari, kevyttä Micraa raapitaan ässän keulasta. Kuinkas jos laitetaan se sama painoero toiseen suuntaan, laitetaan ässä micraksi micran paikalle. Sehän on, oikean Mersun näköinen, kokoinen ja painoinen. (W126) "Se on rautaa, ovet eivät ole mitään valoa vasten läpinäkyvää peltiä vaan kunnon tervettä Rührin alueen terästä. ~1700 kiloa SEL mallin testosteronilta haisevaa voimaa."

"Sivukysymys, paljon 140 painaa?"

"Täältä marssitetaan ässäluokan haastaja, kansanautokonsernin lähinnä paisutettua Passattia muistuttava vastine kehiin., VW Phaeton! Painoa haastajallamme on 2400kg, siis yli seitsemän sataa kiloa Mercedestä enemmän, lyhyenä mallina. Kuinka tämä muovipassatti voi olla näin hyvin treenattu?"

Alkaisiko tässä vaiheessa SELlin takapenkillä grokilasit kilisemään sen tärisevän käden mukana ja kravatti ahdistamaan? Reilusti yli puoli tonnia painoeroa tämän "neidin" ja 'Mersujen Mersun' välillä. "Jotenkin tuntuu siltä, että W140 korinkin maine saattaisi olla painon puolesta liioiteltua..." Vaikka Phaeton on uuden suunnittelun ansiosta "hellä ja sääntöjä noudattava" niin tuo painoero saa liikkeelle päästyään siltikin aikaan jo muutakin kuin viinojen loiskumisen nahkapenkeille.

Tavallinen taksimersuhan on yhtä painava nykyään kuin vanha ässä. Ei se vanha ässä omaakaan enää suurta painoeroa "rääpälemäisiin" vastustajiinsa, se on itse alakynnessä.

Sivuhuomautuksena, uusi W221 painaa noin vajaa kaksi tonnia.

"Kuis ny näin?" Helposti, tuijotetaan vaan niitä isoja kuoria, mutta ei huomata kuinka paljon (tai vähän) onkaan sisällä. Ne muoviautot onkin enemmän "täyttä tavaraa," sitä ei vaan paljailla silmillä näe.
Tiedät paikan, kokeile
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Katso miten vähän W211 keula antoi periksi törmäystilanteessa. Miksi se nyt on hyväksyttävää siinä missä W140 kohdalla se ei ollut?

:lol:
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

mariini

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Oikeasti tässä alkaa heräämään jo kysymys että mitäs marjoja Herra Mariini on tänään syönyt :shock: :D
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: mariini

Viesti Kirjoittaja raul »

MikaVeee kirjoitti:Oikeasti tässä alkaa heräämään jo kysymys että mitäs marjoja Herra Mariini on tänään syönyt :shock: :D
Noh. Ihan asiaahan sieltä tulee. Faktoja, toisin kuin monilla muilla.

Täällä nyt joutuu yksi ihminen selittämään kaiken kolariturvallisuudesta, ja siihen tuskin pystyisi kunnialla kuukaan muu kuin tarujen oraakkeli. Mikä pahinta, kaikkien mieliä ei kuitenkaan pystyisi millään miellyttämään. Totuuden siementä täällä kuitenkin on.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: mariini

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Joo, vitsihän se oli, toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenäänsä.

raul kirjoitti:
MikaVeee kirjoitti:Oikeasti tässä alkaa heräämään jo kysymys että mitäs marjoja Herra Mariini on tänään syönyt :shock: :D
Noh. Ihan asiaahan sieltä tulee. Faktoja, toisin kuin monilla muilla.

Täällä nyt joutuu yksi ihminen selittämään kaiken kolariturvallisuudesta, ja siihen tuskin pystyisi kunnialla kuukaan muu kuin tarujen oraakkeli. Mikä pahinta, kaikkien mieliä ei kuitenkaan pystyisi millään miellyttämään. Totuuden siementä täällä kuitenkin on.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Noniin, tutkinpa aikani kuluksi netin tarjontaa ja Folksamin "tosielämään" perustuvia kolaritilastoja. Ja koska meikällä on rajattomasti aikaa, laskin prosenttiosuuksiakin, alla tulos. :D Kolaritilastossa on mukana autoja 80/90/2000-luvuilta ja kaikkien tilastossa esiintyvien Mersu-mallien (W124/201/202) turvallisuus on vähintään 15% korkeampi kuin keskivertoautolla.

Mersua (124/201/202) turvallisempia on:

Pikkuautoista 0%
Pienistä perheautoista 0%
Keskikokoisista autoista 23%
Isoista autoista 40%
Tila-autoista 28%
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Folksamin tutkimuksessa esim. W201 Mersu on huonoimmasta päästä kun tutkitaan kahden ajoneuvon välisiä törmäyksiä, niistähän tässä on keskusteltu.

Turvattomia ajopelejä näyttävät olevan esimerkiksi Nissan Sunny, Peugeot 309, wanha Ford Orion ja Corolla.
Näistä huonompi on sitten W201. :(
wiimax.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Onhan tuolla sinisellä marginaalilla niinkuin mersutkin, niin pikkuautoista Mitsu, Toyota ja Madza. :shock: En kyllä usko, että näin on tarkoitettu luettavaksi näitä tuloksia, vaan ovat kokoluokassaan vertailtuja. Oli sitten automerkki mikä tahansa, jos sillä törmää johonkin kovaan, niin varmasti sattuu, mutta toisissa enemmän ja toisissa vähemmän, mutta kaikissa taitaa tulla kipeetä jonkun verran. :( Kuorma-auto puolellakin on ruvettu panostamaan kolariturvallisuudessa siihen, että vastapuolen pelurille tulisi mahdollisimman pienet vahingot ja Scania on saanutkin hyviä tuloksia tällä rintamalla. :D Puskurit pudotettu mahdollisimman alas tienpintaan, jottei henkilöauto sovi kiilautumaan auton alle ja keula joustaa ja samoin keulan runkopalkit. Ihan hyvä asia, että turvallisuus kulkee eteenpäin, kun me ihmiset ollaan niin tyhmiä, ettei osata ottaa keliolosuhteita eikä muitakaan rajoittavia tekijöitä huomioon, vaan mennään sillä menttalilla, että minä ensin. Mulla on suurin ja kaunein muut väistyköön. :twisted: Tämä on sitä suurta ja tyhmää Amerikan meininkiä. :roll: :wink:
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 774
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Koitetaan selittää rautalangasta vääntäen. Pelkkä kuva autosta, paljonko ja miten se on kärsinyt ei kerro oikeastaan mitään. On helppo hymyillä testatun romun vieressä :arrow: viittaus 4x4 ja näyttää, "että keula painui sisään ,katsokaa, ei vaurioita korikehikossa." Olisivat näyttäneet samalla paljonko se negatiivinen kiihtyvyys = hidastuvuus, on ollut matkustajia kohtaan. Tuskin ketään liikuttaa se, että auto kesti hyvin... Kun itsellä on rintakehä murskana turvavöitten takia, kallovamma ja ruhjotut alaraajat. "Ainakaan kolarikorjaukseen ei mene paljoa rahaa."

Nyt siis väännettiin siitä, että W140 ei painu suuremmin kasaan, turvaton, W211 ei painu paljon kasaan, turvallinen. W211:sta on esittää myös se NCAP tuloslista, kuinka ihmiset ottavat osumaa sisällä. Ilman tätä ei ne pelkät kuvat W140 käyttäytymisestä, kuten minkään muunkaan, todista yhtään mitään.

Jos oikein haluaisi olla paskamainen niin senkun löisi noihin vanhoihin sen Anttilasta ostetun vaatemallinuken sisälle, köyttäisi sen kiinni ja kelkalla auto päin seinää. Yhtä hyvä testi kuin nuo 4x4:n "historiikit", ainakin jos nukke ei mennyt säpäleiksi, ainakin saman verranhan se kertoo sisälläolijan tilanteesta kuin nuo viime vuosisadan 'testinuket,' samanlaisia blankoja molemmat.

Hyy-vä...

Jos katsotaan auton kuvaa kuin piru Raamattua niin: W211 on painunut "tuon" verran. Tuo matka, parikymmentä senttiä, osittaisella keulaosumalla on riittänyt imemään kaiken tuon 1700kg painavan, reilua taajamanopeutta liikkuneen ajoneuvon liike-energian kokonaan. Onhan siinä nyt matkaa korikehikkoon, vaikka millä mitalla, korikehikko alkaa etuoven edestä, aika tarkasti. Siinä on vielä sitä "reserviä" maantiellekin.

Helpottaako nyt jo?
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Faktojen tarkastelu romuttaa illuusiot vanhasta "pataraudasta", suomessa tkk on tehnyt tutkimuksen automerkkien turvallisuudesta tosielämän onnettomuuksista. Muistaakseni mm. w124 pärjäsi kohtalaisesti vasta alkaen '93 kun kuljettajalle tuli airbag. Volvot oli niissäkin kärjessä kuten väykky ja uudempi c -mersu. vanha pikkumese on samaa luokkaa '80 luvun 318 teinibemujen kanssa. Ässän sijoitusta en muista ja linkki tuohon taulukkoon on hävitetty tämän forumin toimesta.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä Mariini mutta et itsekään testidatan puutteessa voi väittää että W140:ssä kiihtyvyydet olisi tippakaan suuremmat samoilla muodonmuutoksilla.

Siis ainakaan ellei tätä keskustelua käydä täysin tunnepohjalta ja ennakkoasenteella.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 774
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

e320 kirjoitti:Kyllä Mariini mutta et itsekään testidatan puutteessa voi väittää että W140:ssä kiihtyvyydet olisi tippakaan suuremmat samoilla muodonmuutoksilla.

Siis ainakaan ellei tätä keskustelua käydä täysin tunnepohjalta ja ennakkoasenteella.
Miksi en voisi? Kun käyttää vertausapuna W202;sta, joka on samaa ikäluokkaa kuin W140, kummankin suunnittelussa on ollut sama tietotaito käytässä. Tosin pitää muistaa, että ässä on se, missä esitellään kaikki tingeltangelit, mitkä liittyvät turvallisuuteen, mutta korin rakentaminen on samanlaisella tekniikalla ja suunnittelu samoin, vaikka ässässä on enemmän rautaa ei saa järisyttäviä eroja aikaan.

Jos W202 saa samalta ikäkaudelta 2/5 tuloksen, onko realistista odottaa, että se isompi W140 saisi viisi? Ei minun mielestäni ole.

Kuten sanoin, W210 on testattu ihmisten kannalta. W211 on testattu ihmisten kannalta. Kummassakin säilytään hengissä erittäin hyvin. W140 taas ei ole testattu tällä tavalla, meillä ei ole faktoja käytössä kuinka hyvin se suojaa matkustajiaan. On vain kuvia itse autosta.

On Saabbikin turvallinen. Mutta kysymys kuuluukin, haluaisitko istua tässä ja tässä, kummatkin "uutuudenkarheita", aikansa parasta suunnittelua luokassaan vaiko sittenkin tässä tai jopa tässä? Minun valintaryhmäni taitaa olla jo selvillä, entä sinun?

Vanhan Ceen kuljettaja saa jo tuossa mitta-asteikossa rintakehäänsä niin vaarallisen kolhun, että se riittäisi rikkomaan kylkiluita ja täten voisi johtaa sisäiseen verenvuotoon. Tämä ei ole spekulaatiota, Ceen vyöt eivät saa otettua kuljettajalta sitä sen henkilön omaa massaa tarpeeksi pois estääkseen ihmistä osumasta ohjaamorakenteisiin, koska keula antaa periksi liikaa, liian nopeasti. Se ei pysty poistamaan sen Ceen liike-energiaa niin, että hidastuminen olisi laakeammalla käyrällä tapahtuvaa, ts. "hellempää" ihmisille. Törmäysvoimat etenevät läpi keulan ja puristavat korikehikkoakin kasaan kun "puskurivyöhykkeet" on jo käytetty ja auto silti liikkuu eteenpäin.

Ässä on vaan painavampi. Sillä on samassa tömäyksessä enemmän tuhovoimaa, mutta silti ne samat turvavyönkiristimet kuin C-mallissa, sama kuljettajan airbaggi, samalla tekniikalla rakennettu kori, raskaampana.
Yksinkertaistaen

Eli siis, minä esitän, että käyttämällä vertailuapuna saman tehtaan, saman aikakauden, samalla tekniikalla ja taidolla rakennetun tuotteen testiä referenssinä, ei voida olettaa, että edes W140 olisi lähelläkään näitten tämän vuosituhannella rakennettujen autojen turvallisuutta. Muutakuin sillä jenkkiläisellä ajattelutavalla, että jos vastaantulija on huomattavasti pienempi kuin itse.

Harmi vain, että ne on kyllä pienempiä...
Mutta painaa melkolailla enemmän kuin uskoisikaan

Edit: Lisään vielä, että mielestäni puuttuvan testidatan valossa, verrattuna kehitystä uusissakin malleissa jaksolla 2000-2005, voidaan olettaa ennemmin sitä huonompaa turvallisuutta kuin parempaa. Jos tämä kehitys on ollut samanlaista kaikilla valmistajilla niin mielestäni on epärealistista odottaa, että Mercedeksen loistoristeilijä olisi tähän sääntöön
kovin suuri poikkeus.


Lisäys: http://www.tkk.fi/Yksikot/Liikenne/Opin ... 051104.pdf
Lisäys2: http://www.tkk.fi/Yksikot/Liikenne/Julk ... ersio3.pdf
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Oli tuossa pysäköitynä jyhkeä W140 ja parin auton päässä uusi hellyyttävän hupaisan ja säälittävän rarajamailla taisteleva pieni ja ketterä uusi mulkosilmä-mikra, alkoi noita kahta katsellessa oikein naurattamaan kun mietti kaikkia tässä vitjassa esitettyjä arvailuja ja keksittyjä oletuksia. Tämä juttu tuntuisi olevan pääasiassa yhden henkilön väkisin haastamista ja argumenttien keksimistä omasta jo ennalta tinkimättömästi asetetusta mielipiteestä katsoen riittävän tukevien faktojen puuttuessa puoleen tai toiseen.

Taas yllättäen vain olettamusta tuo 202:n kiihtyvyyksien oleminen samalla tasolla kuin 140:n vain sen perusteella että ovat samaa ikäluokkaa. Yhtä hyvin omasta mielestä taas on sanomattakin on selvää että 90-luvun lippulaiva W140 omaa huomattavasti paremman passiivisen turvallisuuden kuin pieni-C. Toki samoja vuosikymmeniä kehiteltyjä, kalliiseen huippumalliin tyhjentävästi panostettuja reilusti edelläkäyneitä turvallisuusratkaisuja on sovellettu myös heti perään esitellyssä 202:ssa. Ja muuten lisäksi jo W140 oli suunniteltu pitkälti olemaan mahdollisimman vähän agressiivinen vastapuolelle, jo siinä corsa-törmäystestissä todettiin ässän keulan menneen puolimetriä kasaan sitoen huomattavan osan törmäysenergiasta jättäen sille corsalle edes jotain mahdollisuuksia (törmäys-corsa muuten painoi 1190 kg).

Nuo massaerotkin ovat monessa kohdassa ihan vääristeltyjä, esim. pienenä vinkkinä 211 ei todellakaan paina vastaavaa 210:ä kolmattasataakiloa enempää.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 774
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Kuten olen sanonut, se "ulkoinen olemus" ei merkitse. Paino on uusissa eri paikoissa, ne näyttää ulospäin leluilta, mutta on sisältä täyttä tavaraa.

W210 on punnittu 1440 kg ja W211 1650 kg, eli siis 210kg enemmän. Sekaannusta saattaa aiheuttaa minun Satakuntalainen ilmaisutapani, meilläpäin esim: 23 kaljapulloa voitaisiin ilmaista "kolmattakymmenettä" kysyttäessä määrää.

Niin onkin olettamusta, totta. Mutta toisaalta, milläs todistat, että W140 aiheuttaa matkustajalleen pienemmän vaaran kuin esimerkiksi kevyempi -05 VW Passat? Minä en pysty kivenkovaan todistamaan toiseen suuntaan, mutta et sinäkään omaan suuntaasi.

Uusimman Opel Corsan omamassa on muuten 1110 kg ja koska pikkuautojen suhteen juuri tässä luokassa se massa on kasvanut suhteellisesti eniten. Mistä löydän sen -90 lukulaisen Corsan massan, tuon löydät vaikka www.tuulilasi.fi sivustolta. Uskon, että se Corsa oli huomattavasti kevyempi.

Mitä tulee riittämättömien faktojen puutteeseen niin eipä niitä teiltäkään ole kauheasti tullut. On vain tullut erilainen nippu arvailuja, muistelmia "jossakin lukeneen" ja spekulaatioita koskien juuri tätä äärilaidan esimerkkiä, jonka harmittavasti nostin vertailuun, olisi pitänyt ottaa Toyota Corolla isompana ja painavampana verrokiksi, sitä myydään meillä kymmeniä siinä kuin Micraa yksi. Minulla on ollut esittää 1) uusien autojen kasvaneet painot, joista mielenkiintoisimpana pidin itse tuota "Panzerwagen" haastajaa, Phaeton on malmilaiva ässämersujen rinnalla. 2) Kolmen, neljän eri tahon, sekä laboratoriotestaus, että oikeitten kolarien jälkimaininkien setvimiset sekä 3) TKK:n selvät tulokset mitä kolarissa tapahtuu, miten se tapahtuu ja missä tapahtuu eri tilanteissa. Sekä TKK:n tutkimus meidän omassa maassa tapahtuneista oikeista kolareista.

Spekulaatioille on jäänyt aika vähän sanansijaa enää, mutta ainahan voi niitä samoja seikkoja kierrättää "Mutkun" kun ei enää mitään pysty itse esittämään.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Joo se menee vähän hankalaksi, jos kellään ei ole esittää riittäviä faktoja :wink:

Ompas teillä köykänen W210, painaa vähemmän kuin mun kumpikaan W123 300 D. Ainakin meidän perheen lähes karvalakki W210 200 cdi -01:n omamassaksi on ilmoitettu 1600 kg (rekisteriote ja tehtaan ilmoitus) ja uusi korimalli vastaavalla moottorilla painaa tehtaan ilmoituksen mukaan täsmälleen saman verran :?

Sen 90-luvun törmäystestin corsa painoi testilaitteineen juurikin sen mainitsemani 1190 kg (ilman testilatteita jotain tonnin pintaan). Myös ihan bränikän yksilitraisen corsan paino on nykyään hädin tuskin tasan 1000 kg.

Tuntuu joillekin NCAP-testien tähdet olevan henki ja elämä. Ja tähdet eittämättä määrittelevät auton turvallisuustason. NCAP-testien epäkohdista ja siitä kuinka osa suunnittee autojensa turvallisuusnäkökohdat pääasiassa tätä yhtä testiä silmällä pitäen jättäen muita tärkeitä turvallisuusosaalueita heikomalle huomiolle niin siitä onkin juttua jo aikaisemmassa vaiheessa. Uusi C:kin ansaitsi viidennen tähtensä vasta kun siihen asennettiin turvavöiden kiinnittämisen huomautussysteemi, pisteet lisääntyivät ja viiden tähden raja saavutettiin. Nyt onkin jo kyseessä huipputuvallinen viiden tähden auto. Jos jotain saattuu, niin se on omalla kohdalla ainakin ihan sama onko menopelissä jotain tingeli-tangeli-turvavyöhuomattimia vai ei.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 774
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Painot Mersuille otin NCAP sivustolta, uudemman W211 paino pitää ainakin Vehon teknisten tietojen ja NCAPin ilmoittaman kanssa linjaa, vanhasta W210:stä en lähde metsästämään nyt painoa, voi olla väärin, ihan mahdollistahan se on.

Pelkäänpä, että ilman näitä kolaritestejä, kun sillä "massalla," ostavalla yleisöllä, meillä jokaisella siis ei olisi tietoa näistä saatavilla vaan se tieto olisi vain niillä tehtailla hyvin pienen piirin käytössä, sille turvallisuudelle tuskin oltaisiin tehty yhtään mitään merkittävää. Kun NCAP raotti verhoa niin oli pakko alkaa reagoimaan. NCAP pakotti sijoittamaan keula ja sivutörmäysturvallisuuteen ja edistystä tuli. Sittemmin se on alkanut pakottamaan jalankulkija ja lapsiturvallisuuden lisäämiseen "ja katso, valkeus tuli." Eli pahasti vaikuttaa, että nämä muutokset pitää ajaa pakolla läpi, tehtaat pelaa markkinatalouden areenalla. Jos se ei tuota :arrow: sitä ei tehdä.

Viittaan tässäkin sinne IIHS:än peräkolaritestiin, surkeat tulokset, mutta ei olla "pidetty meteliä" niin muutoksia tuskin on tulossa. Jos NCAP alkaa testaamaan peräkolareita joskus ja saldo on punaista täynnä niin kyllä se pakottaa Mersut, Bemarit ja Lexukset reagoimaan.

Kun raadollisesti ajatellaan, turvallisuus ja siihen panostaminenhan on taakka autotehtaalle. Sen on satsattava kehitykseen, kokoonpanoon ja kalliisiin materiaaleihin yhä enemmän, silti se ei voi laittaa isompaa hintalappua lasiin kuin kilpailijalla, koska se vähentäisi taas myyntiä. Ja kun muutenkin ollaan kannattavuusongelmissa ja koitetaan tinkiä kustannuksista, ei tämä lisärasite ainakaan lisää rahaa kirstuun tuo per myyty auto.

Edit: Taidankin tietää mistä se W210 painoero johtuu. Tuo sinunkin lähipiirisi malli on facelift, NCAP on ajanut seinään sen ensimmäisen sarjan eemelin.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mä en ole mikään asiantuntija enkä voi edes väittää tietäväni ko.asiosta paljoakaan mutta missä on nämä faktat näistä mersuista kuten w140, 124 ja 201 jne? Faktaa on näkynyt mutta vain uusista autoista, näistä kyseisistä mersuista ei ole ainakaan mun silmään osunu faktaa erityisemmin, esim. missä ilmoitetaan w220:n omamassaksi 1440kg ja 211 massaksi tuo 1650kg? mercefreakenissa nuo painot kun ovat 1540 ja 1600? Ja missä ilmoitetaan 80-luvun mersujen kolariturvallisuuden olleen noin alkeellista nykypäivän "testi ihmeiden" rakennustekniikkaan verrattuna?
Mun mielestä juuri nuo ylimainostetut testit aiheuttaa niitä kolareita kun annetaan sellanen illuusio että auto on turvallisempi kun se oikeestaa on (saihan tää 5 tähtee) ja sitte ajellaan ku idiootit kerta eihän sitä mitään voi käydä ku on uusi ja turvallinen nykytekniikan ihme alla.. yksinä pahimpina esimerkkeinä mainittakoot nämä työsuhde-volvoilijat jotka miehekkäästi ohittelee meitä meidän hitaiten ja alkeellisten linttojemme kanssa motari jonoissa kun itsellään on uusi ja huipputurvallinen volvo alla..
Tää topicci tosissaan kyl ansaitsee jonkuu kaikkienaikojen topicci arvonimen siitä tuskin voi väitellä.. paitsi ehkä siitä mikä se arvonimi on :lol:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin