e320 kirjoitti:Kyllä Mariini mutta et itsekään testidatan puutteessa voi väittää että W140:ssä kiihtyvyydet olisi tippakaan suuremmat samoilla muodonmuutoksilla.
Siis ainakaan ellei tätä keskustelua käydä täysin tunnepohjalta ja ennakkoasenteella.
Miksi en voisi? Kun käyttää vertausapuna W202;sta, joka on samaa ikäluokkaa kuin W140, kummankin suunnittelussa on ollut sama tietotaito käytässä. Tosin pitää muistaa, että ässä on
se, missä esitellään kaikki tingeltangelit, mitkä liittyvät turvallisuuteen, mutta korin rakentaminen on samanlaisella tekniikalla ja suunnittelu samoin,
vaikka ässässä on enemmän rautaa ei saa järisyttäviä eroja aikaan.
Jos W202 saa samalta ikäkaudelta 2/5 tuloksen, onko realistista odottaa, että se isompi W140 saisi viisi? Ei minun mielestäni ole.
Kuten sanoin, W210 on testattu ihmisten kannalta. W211 on testattu ihmisten kannalta. Kummassakin säilytään hengissä erittäin hyvin. W140 taas ei ole testattu tällä tavalla, meillä ei ole faktoja käytössä kuinka hyvin se suojaa matkustajiaan. On vain kuvia itse autosta.
On Saabbikin turvallinen. Mutta kysymys kuuluukin, haluaisitko istua
tässä ja
tässä, kummatkin "uutuudenkarheita", aikansa parasta suunnittelua luokassaan vaiko sittenkin
tässä tai jopa
tässä? Minun valintaryhmäni taitaa olla jo selvillä, entä
sinun?
Vanhan Ceen kuljettaja saa jo tuossa mitta-asteikossa rintakehäänsä niin vaarallisen kolhun, että se riittäisi rikkomaan kylkiluita ja täten voisi johtaa sisäiseen verenvuotoon. Tämä
ei ole spekulaatiota, Ceen vyöt eivät saa otettua kuljettajalta sitä sen henkilön omaa massaa tarpeeksi pois estääkseen ihmistä osumasta ohjaamorakenteisiin, koska keula antaa periksi liikaa, liian nopeasti. Se ei pysty poistamaan sen Ceen liike-energiaa niin, että hidastuminen olisi laakeammalla käyrällä tapahtuvaa, ts. "hellempää" ihmisille. Törmäysvoimat etenevät läpi keulan ja puristavat korikehikkoakin kasaan kun "puskurivyöhykkeet" on jo käytetty ja auto silti liikkuu eteenpäin.
Ässä on vaan painavampi. Sillä on samassa tömäyksessä enemmän tuhovoimaa, mutta silti ne samat turvavyönkiristimet kuin C-mallissa, sama kuljettajan airbaggi, samalla tekniikalla rakennettu kori, raskaampana.
Yksinkertaistaen
Eli siis, minä esitän, että käyttämällä vertailuapuna saman tehtaan, saman aikakauden, samalla tekniikalla ja taidolla rakennetun tuotteen testiä referenssinä, ei voida olettaa, että edes W140 olisi lähelläkään näitten tämän vuosituhannella rakennettujen autojen turvallisuutta. Muutakuin sillä jenkkiläisellä ajattelutavalla, että
jos vastaantulija on huomattavasti pienempi kuin itse.
Harmi vain, että ne on kyllä pienempiä...
Mutta painaa melkolailla enemmän kuin uskoisikaan
Edit: Lisään vielä, että mielestäni puuttuvan testidatan valossa, verrattuna kehitystä uusissakin malleissa jaksolla 2000-2005, voidaan olettaa ennemmin sitä huonompaa turvallisuutta kuin parempaa. Jos tämä kehitys on ollut samanlaista kaikilla valmistajilla niin mielestäni on epärealistista odottaa, että Mercedeksen loistoristeilijä olisi tähän sääntöön
kovin suuri poikkeus.
Lisäys:
http://www.tkk.fi/Yksikot/Liikenne/Opin ... 051104.pdf
Lisäys2:
http://www.tkk.fi/Yksikot/Liikenne/Julk ... ersio3.pdf