missä vaiheessa tämä jäähdytys kennojen edessä oleva potkuri pitäisi vakioilmastoinneissa lähteä käyntiin?
itselläni on vielä tällä hetkellä 2kpl w124 300 dieseliä, ja toisessa on jälkiasennus ilmastointi, ja siinä propelli lähtee käyntiin vasta ulkolämpö tilan ollessa selkeä T.paita keli.
eli viime viikkon on hurissu lähes koko ajan. tietinkin ei maantie ajossa, vaan täällä helsingissä kun ajelee.
toisessa missä on alkuperäinen ilm. ja uudempi malli "eli EC-napilla" ei lähde käyntiin ikinä. ja "muka" ilmastointi on juuri huollettu, ja täytetty, entisen omistajan mukaan, en voi olla varma. mutta toimii hyvin ja kylmää tulee, vaikka seisoisikin lämpimällä ilmalla paikoillaan.
ihmettelen vain miksei käynnisty??
olen tosin poistanut alkuperäisen tuulettimen keulalta, ja laittanut siihen kiinni motonetistä ostetun pienemmän tuulettimen. mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa toimimattomuuteen?
luin vain n.vuoden vuoden takaista TM ilmastointi huoltotestiä, ja he olivat poistaneet kyseisen propellin pois käytöstä, ja todenneet, ettei lähes mikään korjaamo tajunnut sen toimimattomuus vikaa. ja samalla painottivat sen tärkeyttä koko ilmastointi lenkissä.
muistaakseni ilmoittivat että kerää liian kovan paineen ilmastointiin, jos kylmäaine ei pääse lauhduttimessa jäähtymään.
ilmastoinnin jäähdytys potkuri
Pyörimisnopeutta alentava etuvastus palanut?
Itselläni oli sama vika, eli ropeli ei suostunut ilmastoinnin käskystä pyörimään. Senhän kuuluu käynnistyä kun ilmastoinnin painepuolella kuivaimessa oleva anturi kertoo että nyt on tarpeettoman paljon painetta (tai/vai?) lämpöä. Huollon yhteydessä se oli korjattu vetämällä uusi virtajohto sulakerasialta, eivät olleet löytäneet (tai ehtineet etsiä) varsinaisesta johtosarjasta katkosta. Nyt toimii kun käyttää ilmastointia paikallaan seisoessa, kylläkin huutaa ikävän kovalla nopeudella. Tuuletin menee ainakin helteellä nopeasti päälle sen jälkeen kun käynnistää ilmastoinnin. Itse epäilisin, että alkuperäisestä kaapeloinnista pyörimisnopeutta alentava etuvastus olisi kärähtänyt. Nyt menee täydet 12V ja ääntäkin riittää. Pitäisi vielä käydä läpi tuo alkuperäinen johdotus, etsiä ja testata etuvastus.
Minulla se on tyyten mykkä ennen kuin paine ilmastoinnissa nousee tarpeeksi kovaksi. Viime kesänä sitä tuli ihmeteltyä ihan ammattiseppien kanssa. Lienevätkö olleet oikeassa, siihen en osaa sanoa mitään. Toimii kuitenkin kun on tarvis.Perttu K kirjoitti:w126:ssa oli ainakin siten, että ilmastoinnin painekytkin kytki potkurin puolinopeudelle. Moottorissa oleva lämpöanturi kytki puolestaan täydennopeuden päälle.
Eipä oo meikäläisenkään automaatti-ilmastoinnilla varustetussa mallissa toi propeli koskaan pyörinyt. Oon sitä tossa tökkinyt ohikulkiessani, mutta kovin hiljaiselta on vaikuttanut. Propelille todellakin menee virta painekytkimeltä etuvastuksen kautta (muistaakseni kyllä käyttövirta tulee kuitenkin releeltä, painekytkimeltä ohjausvirta). Sitten sylinterikannessa on anturi, jossa on itse asiassa kaksi kytkintä sisällä. Jos koneen lämpö nousee 105 asteeseen, kytkeytyy propelille virta suoraan releen kautta ja propeli pöhisee täysillä. Jos lämpö nousee 115 asteeseen, kytkeytyy kompressori pois päältä moottorin kuormituksen vähentämiseksi. Sen hoitaa tuo anturissa oleva toinen kytkin. Näin siis ainakin tuossa automaatti-ilmastoinnissa.
Meikku ainakin ajatteli tehdä niin, että otan siitä kannessa olevasta anturista irti sen yksijohtoisen liittimen (toisessa liittimessä 2 johtoa) ja maadoitan sen suoraan jonnekin. Se vetää releen kiinni ja propelin pitäisi pöhistä täysillä. Jos on hiljaista, niin sitten täytyy varmaankin vetää suoraan virtaa sinne propelille, josko se on hengissä ensinkään.
Ainakin kutosessa takimmaisena on kannessa lämpöanturi sytkälle ja ruiskulle, seuraavana lämpömittarin anturi ja etummaisena, sekin melkein kannen puolessa välissä, tuo 105/115-anturi. Dieselissä varmaan kyllä jossain hiukan toisessa paikassa, mutta sellainenkin varmaan pitäisi löytyä. Pitääpä tutkia kirjallisuutta
Meikku ainakin ajatteli tehdä niin, että otan siitä kannessa olevasta anturista irti sen yksijohtoisen liittimen (toisessa liittimessä 2 johtoa) ja maadoitan sen suoraan jonnekin. Se vetää releen kiinni ja propelin pitäisi pöhistä täysillä. Jos on hiljaista, niin sitten täytyy varmaankin vetää suoraan virtaa sinne propelille, josko se on hengissä ensinkään.
Ainakin kutosessa takimmaisena on kannessa lämpöanturi sytkälle ja ruiskulle, seuraavana lämpömittarin anturi ja etummaisena, sekin melkein kannen puolessa välissä, tuo 105/115-anturi. Dieselissä varmaan kyllä jossain hiukan toisessa paikassa, mutta sellainenkin varmaan pitäisi löytyä. Pitääpä tutkia kirjallisuutta
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Auton keulalla oleva Ilmastointilaitteen sähkötuuletin alkoi pyöriä koko ajan – talvipakkasillakin. Paineanturi ilmeisesti antoi vääränlaista viestiä tuulettimen releelle. Siksi tilasin varaosaliikkeestä uuden anturin ja samalla uuden kuivaajan.
Mutta kun menin jäähdytinkorjaamoon täytättämään laitteistoa uudella kaasulla huomattiin, että jäähdytyskenno vuotaa. Se on ihan keulimmaisena ja alttiina suolalle. Kannattaisi varmaan pestä säännöllisesti. Lisäksi molempien puhaltimien sähkömoottorit olivat palaneet. Ne olivat ilmeisesti päässeet pyörimään huomaamattani liian kauan.
Oheisessa kuvassa uudet osat ovat jo paikoillaan, poispuretut lattialla. Ilmankuivaimen paikka on moottoritilassa vasemman etulokasuojan edessä. Paineentunnistinanturi on sen kyljessä. Ilmankuivain kannattaisi kuulemma uusia parin-kolmen vuoden välein, ettei laitteistoon keräntyisi vettä.
Nopean, asiantuntevan avun ja kohtuuhintaiset osat sain jäähdytinkorjauksiin erikoistuneelta Pellen Paja Oy:ltä Herttoniemestä.
Auto on C180 elegance 1995
Mutta kun menin jäähdytinkorjaamoon täytättämään laitteistoa uudella kaasulla huomattiin, että jäähdytyskenno vuotaa. Se on ihan keulimmaisena ja alttiina suolalle. Kannattaisi varmaan pestä säännöllisesti. Lisäksi molempien puhaltimien sähkömoottorit olivat palaneet. Ne olivat ilmeisesti päässeet pyörimään huomaamattani liian kauan.
Oheisessa kuvassa uudet osat ovat jo paikoillaan, poispuretut lattialla. Ilmankuivaimen paikka on moottoritilassa vasemman etulokasuojan edessä. Paineentunnistinanturi on sen kyljessä. Ilmankuivain kannattaisi kuulemma uusia parin-kolmen vuoden välein, ettei laitteistoon keräntyisi vettä.
Nopean, asiantuntevan avun ja kohtuuhintaiset osat sain jäähdytinkorjauksiin erikoistuneelta Pellen Paja Oy:ltä Herttoniemestä.
Auto on C180 elegance 1995