123 startti temppuili...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Kun startti ei pyörähdä kun starttaa eli vika on päällä, käske jonkun samanaikaisesti antaan lekahoitoa startin kylkeen. Jos lähtee niin hiili/kollektori välillä huono kosketus. Tämä vielä yleensä tekee siten että kuumana vika lähes aina ja kylmänä taas lähtee käyntiin, älkää kysykö miksi. :shock:
Näin varsinkin autoissa joissa startti pakosarjan puolella.
Itse startin rakenne on likimain sama ollut jo 30 vuotta ja lähes kaikissa henkilöautoissa, paitsi on tullut alennusvaihteita ja kestomagneetteja, neljää hiiltä jne..
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

jos naksahtaa aina, mutta pyörittää kun tahtoo, vois olla ankkurista mennyt yksi käämi mykäksi (ite tappelin tuon vian kanssa n:4vuotta sitten riittämiin)
mahdollista kyllä.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Solenoidi rikki?

Viesti Kirjoittaja xr »

Papanmies kirjoitti:Terve,

minulla on omassa yykaakoossa myös vika, että virta-avainta käännettäessä kuuluu naksaus kojelaudan sisältä, mutta startissa/solenoidissa ei tapahdu mitään. Lukasin jo mahdolliset vihjeet solenoidin testaamiseksi, mutta äkkiseltään en huomannut että oliko solenoidin mittaamisesta mitään puhetta?

Eli jos minulla on solenoidi kädessä, niin mitä tuommoinen yleismittari pitäisi näyttää kun napoja tutkiskellaan?

-PM-
YLEIS OHJEET

käynnistys kaapelit niillä virtaa solenoidiin

vetokäämi
maa startille menevään napaan
plussa heräte viralle pitäisi vetää

pitokäämi
maa solenoidin runkoon
plussa heräte virralle pitäsi vähän sätiä ja kun painaa solenoidin pohjaan niin pitäisi myös pysyä siellä

nämä kun on testattu niin voi kokeilla pyöriikö startti kun sille antaa virtaa ohi solenoidin

jos ei pyöri niin vika on hiilissä tai ankkurissa jos sätii eikä pyöri niin myös puslissa
jos pyörii niin vika on solenoidin kosketus kärjissä tai virtalukon pohjassa tai moottorin ja rungon välisessä maadoituksessa

jos pyörii tyhjää niin uusi ratas

jos vieläkään ei starttaa niin kannattaa asentaa veivi ja ostaa sisuja :wink: :lol:
Vastaa Viestiin