Kun startti ei pyörähdä kun starttaa eli vika on päällä, käske jonkun samanaikaisesti antaan lekahoitoa startin kylkeen. Jos lähtee niin hiili/kollektori välillä huono kosketus. Tämä vielä yleensä tekee siten että kuumana vika lähes aina ja kylmänä taas lähtee käyntiin, älkää kysykö miksi.
Näin varsinkin autoissa joissa startti pakosarjan puolella.
Itse startin rakenne on likimain sama ollut jo 30 vuotta ja lähes kaikissa henkilöautoissa, paitsi on tullut alennusvaihteita ja kestomagneetteja, neljää hiiltä jne..
123 startti temppuili...
Re: Solenoidi rikki?
YLEIS OHJEETPapanmies kirjoitti:Terve,
minulla on omassa yykaakoossa myös vika, että virta-avainta käännettäessä kuuluu naksaus kojelaudan sisältä, mutta startissa/solenoidissa ei tapahdu mitään. Lukasin jo mahdolliset vihjeet solenoidin testaamiseksi, mutta äkkiseltään en huomannut että oliko solenoidin mittaamisesta mitään puhetta?
Eli jos minulla on solenoidi kädessä, niin mitä tuommoinen yleismittari pitäisi näyttää kun napoja tutkiskellaan?
-PM-
käynnistys kaapelit niillä virtaa solenoidiin
vetokäämi
maa startille menevään napaan
plussa heräte viralle pitäisi vetää
pitokäämi
maa solenoidin runkoon
plussa heräte virralle pitäsi vähän sätiä ja kun painaa solenoidin pohjaan niin pitäisi myös pysyä siellä
nämä kun on testattu niin voi kokeilla pyöriikö startti kun sille antaa virtaa ohi solenoidin
jos ei pyöri niin vika on hiilissä tai ankkurissa jos sätii eikä pyöri niin myös puslissa
jos pyörii niin vika on solenoidin kosketus kärjissä tai virtalukon pohjassa tai moottorin ja rungon välisessä maadoituksessa
jos pyörii tyhjää niin uusi ratas
jos vieläkään ei starttaa niin kannattaa asentaa veivi ja ostaa sisuja