Perän laakerit vai hammaspyörät... (Kartaani lenkkuu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MPT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 16.05.2005 10:39

Perän laakerit vai hammaspyörät... (Kartaani lenkkuu)

Viesti Kirjoittaja MPT »

Kertokaas asiantuntijat oikea diagnoosi, oireet:

Perä alkaa ulista 80 jälkeen voimistuen 100 asti ääni muuttuu vauhdin mukaan.
Mutta ei ulise vedossa mäessä tai kiihdytyksessä, eikä moottori jarrutuksessa.
Vain pintakaasulla.

Öljyt on vaihdettu ja kokeiltu myös vaimentavaa litkua, ei tulosta.

Olisiko kyseessä perän hampit vai laakerit?
Eli onko vielä rempattavissa laakerivaihdolla vai menikö perä kokonaan vaihtoon?

Auto on MB 209D -85 795000 km

Kiitokset jo etukäteen!
Viimeksi muokannut MPT, Ma 30.05.2005 10:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

en ole kyllä mikään asiantuntija,mutta ainakin mun mielestä
tuo "kielis" kuluneista hampeista ja vääränlaisesta hammaskosketuksesta....
Mulla ei ainakaan perä hajonnu,vaikka ajoin niin kauan kun muu auto kesti....
Vältä rytkytystä,se tekee perälle pahaa.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Kpt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 10.05.2004 18:43
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Kpt »

Aika normaalia tuttua toi ulina kuulemma.Hen.kohtasesti veikkaisin hampeja.??On voinut olla öljyt joskus vähänä ja hampaitten "pinnotteet" on kulahtanu.Kaverilla on ulissu kohta 2:vuotta ja kulkee.
Pirssi w210
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Tarkistaisin kyllä ensimmäisenä kartaanin kannatinlaakerin. Ja pelkkä silmämääräinen tarkastelu ei piisaa. Ota kartaani käteen asti ja pyörittele kannatinta -> kuuntele.... Jos ääntää tai tarttuilee kun pyörittelet hitaasti, niin vaihda se.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Pystyykö sitä hammaskosketusta säätämään ja oisko siitä apua?

Nimim. "niin ulisee täälläkin"
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

spede10 kirjoitti:Pystyykö sitä hammaskosketusta säätämään ja oisko siitä apua?

Nimim. "niin ulisee täälläkin"

Kyllä hammaskosketusta voi säätää shimmilevyillä yleensä mutta kuluahtaneissa hammaspyörissä siitä ei oikein tahdo olla apua.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

Mulla oli omassa perässä just samanlainen oire ja se johtui hammasrattaasta josta oli lähtenyt pinnoitus pois.
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
MPT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 16.05.2005 10:39

Viesti Kirjoittaja MPT »

Löysin rasva-nipukan kannatinlaakerin läheltä, siitä keskeltä kartaaniakselia.
Pitääkö noihin täyttää vaseliinia kuinka usein?
Tuohon ei ainakaan ole laitettu koskaan, ja vaikutti kuivalta.
Vaikutti siltä että myös ulina vaimeni rasvauksen jälkeen.
Ja kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?

Toisen nipukan löysin vielä perän läheltä siitä ristinivelestä?



(Todellakaan mikään asiantuntija)
anatoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.02.2005 17:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja anatoli »

täälläkin ulisee perä. onko tuolla pinnoitteen hävikillä millainen merkitys kestävyyden kannalta eli odotellaanko ulinan kasvamista vai heitetäänkö uudet kalut sisään? :oops:

Mulla muuten joskus kuuluu sellainen vaimea tömähdys perän suunnalta jos on vähän huolimaton kytkimen kanssa kun lähtee liikkeelle? Joku paikka väljä? :oops:
W124 250 D -91
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

anatoli kirjoitti:Mulla muuten joskus kuuluu sellainen vaimea tömähdys perän suunnalta jos on vähän huolimaton kytkimen kanssa kun lähtee liikkeelle? Joku paikka väljä? :oops:
Otappa ja tarkista apurungon puslat. Haulla löytyy tarinaa.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Onko tietoa kustannuksista, jos vaihdattaa Veholla hampirattaat?
Jos vaikka ottaa perän kainaloon ja vie sen pajalle.

Vai onko mahdollista/järkeä vaihtaa itse ja mitä rattahat maksavat?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MPT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 16.05.2005 10:39

Viesti Kirjoittaja MPT »

Tämä on vähän ulkona aiheesta, mutta jos löytyisi vastauksia tähänkin:

Löysin rasva-nipukan kannatinlaakerin läheltä, siitä keskeltä kartaaniakselia.
Pitääkö noihin täyttää vaseliinia kuinka usein?
Tuohon ei ainakaan ole laitettu koskaan, ja vaikutti kuivalta.
Vaikutti siltä että myös ulina vaimeni rasvauksen jälkeen.
Ja kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?

Toisen nipukan löysin vielä perän läheltä siitä ristinivelestä?

Eli jos ääni tuleekin kartaanista kuten E300TD arvioi?
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

MPT kirjoitti:kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?
Ei sille mitään vaihtoväliä ole määritelty. Se vaihdetaan sitten kun se hajoaa. Joskus hyvinkin nopeasti, jos esim. jättää sen pakoputken yläpuolella olevan suojapellin pois. -> Sinne laakerille lentää kuraa ja muuta pölyä huomattavasti enemmän ja siitä voi päätellä kuinka käy. Ota nyt vain se kartaani irti ja tarkista se laakeri.... Jos et kaikesta huolimatta malta uusia sitä, niin laita sinne laakeriin edes pikkuisen jotain vaseliini-spray:tä
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

E300TD kirjoitti:
MPT kirjoitti:kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?
Ei sille mitään vaihtoväliä ole määritelty. Se vaihdetaan sitten kun se hajoaa. Joskus hyvinkin nopeasti, jos esim. jättää sen pakoputken yläpuolella olevan suojapellin pois. -> Sinne laakerille lentää kuraa ja muuta pölyä huomattavasti enemmän ja siitä voi päätellä kuinka käy. Ota nyt vain se kartaani irti ja tarkista se laakeri.... Jos et kaikesta huolimatta malta uusia sitä, niin laita sinne laakeriin edes pikkuisen jotain vaseliini-spray:tä
Minkä verran se laakeri + vaihto keskimäärin kustantaa? Onko osa miten kriittinen räjähtämään totaalisesti eli onko kiire vaihtamaan?

nimimerkillä "välystä löytyy"
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Itselle vaihdettu juuri, ei maksanut kuin 20€ työ ja olikos se nyt 9€ laakeri, tehtiin tosin muun homman ohessa kun kardaani oli jo irti. Tukikumi kannattanee kanssa vaihtaa samalla ja se ei myöskään ollut hirveän hintainen.

Joskus aikaisemmin meni Volvosta kannatinlaakeri, onneksi liikennevalolähdössä noin 5km//h vauhdissa. Jymähdys pohjaan oli sellainen ettei todellakaan edes halua kuvitella mitä se olisi kovassa vauhdissa. :shock:
300td -91, manuaali.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Itellä ulisee kans perä. Alkoi viime kesänä tuolla 80-100 vauhdissa. Kun en malttanut (lue: ei ollut löysiä rahoja) viedä heti pajalle perän laakerointia varten, ulisee tuo nykyään vauhdissa kuin vauhdissa (0-160). Mutta vain vedättäessä. Odotan vain päivää, jolloin kuuluu pamaus ja matka katkeaa :? Täytyy vissiin kuitenkin ennen kesälomareissua vaihtaa tuo perä. Ei tuota oikein viitsi alkaa korjaamaan, kun laakerit kustantaa useamman satkun. Jos on pikkuvetopyörästö mennyt (ilmeisesti just toi pinnoite?), kustantaisi kai jotain 700. ASD perä... Onko muuten kokemuksia purkaamojen vaihtoperistä? Miten on takuu pelannut?

Nykyään liikkeelle lähtiessä ravistaa. Mielestäni se ei tule kytkimestä, vaan mieluumminkin muualta voimansiirrosta. Liekö perä jo sen verran väljä, että tykkää vapista alkukiihdytyksessä.

Minä tuon perän rikoin lähinnä revittämällä ja välillä kiihdytyksissä "paukuttamalla" vaihteet liian kovalla tahdilla päälle. Kai se siinä on lopulta mennyt tuo perä. Varovaisempi kuski ajaisi useamman vuoden ulisevalla perällä.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
MPT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 16.05.2005 10:39

Wooooow!

Viesti Kirjoittaja MPT »

IIUUUUUUUUU!

Kysyin paikalliselta korjaamolta kannatinlaakerin ja kumin vaihtoa.

240€ töineen! :shock:

EEEEEEEEEWWWWW!
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

veppe kirjoitti: Jos on pikkuvetopyörästö mennyt (ilmeisesti just toi pinnoite?), kustantaisi kai jotain 700. ASD perä...
.
Taitaa laakeroinninkin loppusumma tulla ASD-perästä lähemmäksi 700 kuin 500 euroa.. Vähän ajetuissa perissä yleensä ulisee tuo laakerointi.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: Wooooow!

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

MPT kirjoitti:IIUUUUUUUUU!

Kysyin paikalliselta korjaamolta kannatinlaakerin ja kumin vaihtoa.

240€ töineen! :shock:

EEEEEEEEEWWWWW!
OHHOH!
Jopa allekirjoittanut ollut mukana vaihtamassa niitä. Osat eivät maksa paljon ja aikaakaan siinä ei mennyt kuin reilu tunti, tupakka- ja tuumaustaukoineen..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
MPT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 16.05.2005 10:39

Oulun Vehosta 278€

Viesti Kirjoittaja MPT »

Kysyin vielä tarjouksen Oulun Vehosta, 278 €.

Onko kannatinlaakerin ja kumin vaihto muka todella näin kallista?

Kullasta ko se on tehty?

- Elämä on ?
Avatar
mecalac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 01.09.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja mecalac »

Moro,

Tänään vaihdettu Kardaanin kannatinlaakeri + kumi, sekä molempiin päihin kuminivelet, sekä koneeseen moniurahihna.Lisäksi ilmastointilaitteeseen 500g. lisää mömmöä täydennyksenä.

Osat:Laakeri 6,80€, kannatin 30€, etunivel 42€ (90mm), takanivel 34€ (90mm),moniurahihna 25€. (Autopalvelu Ojanperä Tornio)

Vaihtotyö + freonit veloitettiin painon mukaan,yhteensä 180€ (Kemin Autokeskus /Torniossa)

Yhteensä tuon rapea 300€,mutta kyllä oli sen väärti...
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Tule käymään Seinäjoella. Vaihdan sulle ja sun viidelle sukulaisellekkin tuohon hintaan. Siis kaikki yhteensä.... :lol:

Älä mene sinne, eti joku muu paikka!!! Työt on ammattimieheltä kahvipaussin ja tupakkitauon kanssa noin 45min. Täydellä teholla sen vaihtaa johonkin 25minuuttiin.... Että se siitä tuntiveloituksesta!!! :wink:
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Kun tässä näistä peristä puhutaan niin mikähän mun perää sitten vaivaa kun se ei oikeastaan pahemmin ulise mutta murisee sitäkin enemmän isolla vaihteella vedättäessä, esim nelosella alle kuuden kympin vauhdissa. Vai onko se vika kardaanissa?
-----------------------------
W201 250D -89
MJK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MJK »

Mulla oli tossa vanhassa sama ilmiö että ulisi tasakaasulla, eli kun vetoa ei erikoisemmin ollut eikä jarruttanutkaan(tai siis on vieläkin vika tallella, mutta nyt työn alla). Kummallisia osia joutuu uusimaan. Itse tasauksen pikkurattaat(ja akselin joka oli leikannut kummastakin päästä), laakerit. 'Planeettapyörä(?)' oli kunnossa, samoin matopyörä, mutta joo eli laakerit, pari simmiä akseli ja pikkurattaat meni uusiksi. Hintaa en nyt edes viitsi alkaa laskemaan :/

Joten laakereissa vika todennäköisesti, ja sitten kun siellä on niitä 'simmejä' välissä niin kannattaa tarkistaa paljonko niistä on hävinnyt vuosien varrella, nimittäin tossa oli 0.02mm verran ottanut simmeistä lähteäkseen. Tosin oli sinne muutenkin hitusen väljää ilmestynyt, jotka paikataan simmeillä.

[EDIT:] niinno, saatan olla väärässä(tai aika varmasti olenkin.), mutta sehän selvinnee jahka tulee tuo vanha taas ajoon.
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
petteri38
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 30.10.2004 16:47

kardaanin ja perän korjausta

Viesti Kirjoittaja petteri38 »

E300TD kirjoitti:Tule käymään Seinäjoella. Vaihdan sulle ja sun viidelle sukulaisellekkin tuohon hintaan. Siis kaikki yhteensä.... :lol:

Älä mene sinne, eti joku muu paikka!!! Työt on ammattimieheltä kahvipaussin ja tupakkitauon kanssa noin 45min. Täydellä teholla sen vaihtaa johonkin 25minuuttiin.... Että se siitä tuntiveloituksesta!!! :wink:
:roll:

Mitkä ovat yhteystietosi Seinäjoella , tuodaan autoja korjattavaksi , jos homma onistuu????????
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: kardaanin ja perän korjausta

Viesti Kirjoittaja E300TD »

petteri38 kirjoitti:
E300TD kirjoitti:Tule käymään Seinäjoella. Vaihdan sulle ja sun viidelle sukulaisellekkin tuohon hintaan. Siis kaikki yhteensä.... :lol:

Älä mene sinne, eti joku muu paikka!!! Työt on ammattimieheltä kahvipaussin ja tupakkitauon kanssa noin 45min. Täydellä teholla sen vaihtaa johonkin 25minuuttiin.... Että se siitä tuntiveloituksesta!!! :wink:
:roll:

Mitkä ovat yhteystietosi Seinäjoella , tuodaan autoja korjattavaksi , jos homma onistuu????????
Heitin YV:n
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Tule käymään Seinäjoella. Vaihdan sulle ja sun viidelle sukulaisellekkin tuohon hintaan. Siis kaikki yhteensä.... "

Osineen kaikkineen ?
Maksaahan tuo laakeri + kumikin pitkästi toistasataa euroa.
Työ ei ole suuren suuri.
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Joo helppo se on vaihtaa.Itsellä meni rapia tunti montusta vaihtaessa.
MPT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 16.05.2005 10:39

Viesti Kirjoittaja MPT »

Voisitteko laittaa kuvausta kuinka se vaihdetaan?

Olen nyt tutkinut tuota jonkin verran, löysin pientä välystä myös kartaanin takaosasta, eli kartaaniakseli 'lenkkuu' hieman siitä perän puoleisesta päästä.

Onko siellä joku laakeri vai mikä siellä lenkkuu?
Jos on niin sen vaihtaminen vaatii ilmeisesti jo perän purkamisen? :roll:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Vielä perän vonkunasta. Poikkeaako laakereiden ja hampaiden aiheittama vonkuna mitenkään toisistaan? Luulisin, että ulinan aiheuttavat ne laakerit, koska autollani on ajettu (ainakin mittarissa on) karvan alle 300 tkm.

Tarkastelin "huoltokirjaa" kardaanin kannatinlaakeri on vaihdettu viimeksi reilu 70 tkm sitten. Ei liene mikään ihme, että nyt alkaa välystä löytymään - vai onko?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin