Daamin kasauskeikka: VALMIS!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: niin selvisi että selvää kuppaahan siinä on kylkimuovien reunassa ja pientä painumaa, naarmua ja muuta vaikka miten .
Niin monet ovat jo ne foruminkin tarinat, että kylkilistan viereen kun on kuppa itsellensä pienenkin majan rakentanut, niin alta asuintilaa löytyy lisää. Ja se tietää peltikaupassa käyntiä ja sitten pitää ottaa hitsin kuuma pilli kouraan :shock:
Niin se oli omassakin tapauksessa. Lokarin listan vieressä rusotti, ovien listoissa ei. Niinpä oville ei tarvinnut tehdä yhtikäs mitään.

Varmasti monet Mersut on myyty toteamuksella "listojen vieret tarvitsee vain hioa ja paikkamaalata ja sen voi tehdä listaa raottamallakin" :lol:
Kun innokas remontoija sitten ottaakin läpykän irti, niin musta pekka on äkkiä kädessä ja mulukku toisessa (ainakin eilisessä polliissisarjassa päällikkö totesi umpikujaan jouduttuaan: Here I stand with dick in my hand) :shock:

Uusista ja varsinkin pimeässä yhytetyistä tuttavuuksista namia löytyy helposti myös muualta; pelkkä helmojen, kynnyskoteloiden ja pohjan tarkastus ei riitä. Esim. rintapellistä saattaa olla etukaukalo hävinnyt osittain tai enemmänkin, akkutelineen alusta voi olla puhki, lasien reunustat saattavat olla kadonneet tiivisteiden alta ja kaikkea kivaa. Tässä tapauksessa on varsin mukavaa tietää oman auton kunto ja se, mitä sille oikeasti pitää tehdä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Sitten kun saat sen Daamin nippuun, niin eikös sitä kannattaisi joku ilta kantaa vaikka nahkasoffa pihalle, istahtaa siihen ja pistää ranteenpaksuinen sikari palamaan ja kippailla pikkisen konjakkia kaupanpäälle ja tuumailla että : "Aijaijai kun siitä tuli hieno...." :lol:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Kaapo kirjoitti: Raakaa ajattelutapaa noudattaen tämänkaltaisiin perusremppoihin sijoitettu euro ei siirry kirveelläkään auton jälleenmyyntihintaan kokonaisuudessaan. Toisaalta savotan jälkeen tietää tarkkaan mitä rahalla on saanut ja kauanko työn hedelmät osapuilleen koituvat auton käyttöarvon eduksi.

Näissä projekteissa on monta monessa. Järjellä ja pienellä sydämellä ajatellen olisi saattanut olla viisasta sijoittaa rempparahat uusiotuontiin ja yrittää löytää sillä summalla käypäinen laite. Mutta sama urakka saattaa niissäkin tulla vastaan.
Kunnostamattoman pelin myynti saati vaihtoon antaminen taas on ei kannata sekään ja jos sellaisen sitten jättää itselle, on suuri vaara, että laite asettuu nurkkiin odottamaan parempaa aikaa - joka yleensä tulee n. 10 vuoden päästä, jos on tullakseen :shock: .

Itse olen sitä mielipuolta, että kun auto on ok päiväittäisessä ajossa, nurinoitta leimattu, perusrakenteiltaan terve ja ja ainakin automyyjän kielellä "hyväkuntoinen", niin tämän kaliiperin savotta kyllä kannattaa.
Niitä kuuluisia kuluvia osiahan tässä lopultakin vaan vaihdellaan :shock: :lol:
Hyvä näin jälkikäteen viisastella, mutta meikäläisen aivoratojen tuotos oli hyvin samantapainen kun piti pari vuotta sitten ratkaista paneeko SECin kuntoon vai kiertoon. Ei sitä millään vaan raatsi puoli-ilmaiseksi luopua uskollisesta monta vuotta palvelleesta kaverista. Mieluummin jättäisi vaikka latoon pukkien varaan odottamaan parempia päiviä. Todennäköisesti hän kuitenkin päätyisi jonkun nulikan armottomiin kynsiin, joka vähät välittäisi hänen huoltotarpeistaan ja helmoistaan. Hän on tottunut vähän parempaan seuraan ja osaa vaatia tasokkainta mahdollista palvelua kuten aikansa Mercedes-Benz malliston lippulaivan arvolle sopii. Nyt häneen onkin päässyt jo lipsahtamaan sen verran sijoituksia, että tuotto-odotukset yhteisten kilometrien muodossa ovat korkeat. Tässä sitä nyt on jääty pysyvästi salakavalasti ässän koukkuun. Tunnustan sen nyt teille kaikille: olen ässäholisti.

Olet nyt ottanut merkittävän askeleen samalla tiellä. Eipä aikaakaan kun iltasi kuluvat tallissa Daamin poskea hyväillessä ja kiillottaessa sekä jutellessa hänelle. Kun uusi uljas pakkeli ja maalikerros on vetäisty Daamin hipiään, sydäntäsi kirpaisee syvältä ulkoiluttaa häntä Suomen raittiissa ulkoilmassa suolamössön seassa. Tuota pikaa suojeluvaistosi herää ja jätät hänet talviaikaan uinumaan prinsessan unta silkkipeitteiden alle verhottuna lämpöiseen tallin hämyyn.

Näin jälkikäteen tuumailtuna olisi pitänyt luopua koko autosta ajoissa ja ottaa harrastepeliksi vaikka R129 600. SECillä ei kuitenkaan millään raatsi ajaa talvella. Ei näillä asioilla vaan aina ole mitään järjen kanssa tekemistä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti: Niin monet ovat jo ne foruminkin tarinat, että kylkilistan viereen kun on kuppa itsellensä pienenkin majan rakentanut, niin alta asuintilaa löytyy lisää.
Niin se oli omassakin tapauksessa. Lokarin listan vieressä rusotti, ovien listoissa ei. Niinpä oville ei tarvinnut tehdä yhtikäs mitään.
Yep. Oma W201 oli aikanaan kyllä poikkeus, joka vahvistaa säännön. Ovessa näkyi pientä kuplintaa juuri siinä muovin yläosan kohdalla ja jossain välissä ovi päätettiin maalata. Muovi irti, ja katso: ovi oli paitsi sitä noin 1cm korkuista kuplavyöhykettä täysin ruosteeton, edes kosteus ei ollut pölyn määrästä päätellen käynyt muovin ja pellin välissä. :shock:
Taxana kirjoitti:Hyvä näin jälkikäteen viisastella, mutta meikäläisen aivoratojen tuotos oli hyvin samantapainen kun piti pari vuotta sitten ratkaista paneeko SECin kuntoon vai kiertoon. Ei sitä millään vaan raatsi puoli-ilmaiseksi luopua uskollisesta monta vuotta palvelleesta kaverista. Mieluummin jättäisi vaikka latoon pukkien varaan odottamaan parempia päiviä. Todennäköisesti hän kuitenkin päätyisi jonkun nulikan armottomiin kynsiin, joka vähät välittäisi hänen huoltotarpeistaan ja helmoistaan.
.
Moneenkohan muuhun automerkkiin syntyy yhtä tunteinen suhde? Citikkaan ja johkin jenkkiin ehkä, Toyota Corollaan taas....njaah, I don´t think so.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Sekin ongelma on olemassa kun kerran aina tulee uusia ja parempia malleja että minkä niistä ottaisi ja hyväksyisi ikuiseksi harrasteautoksi. Mutta toi kaapon daami kuullostaa niin terveeltä ja hyvältä että kyllä sitä kannattaa alkaa pitämään. Voihan sen sitten myöhemmin vaikka museoida. .
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Taxana kirjoitti: Eipä aikaakaan kun iltasi kuluvat tallissa Daamin poskea hyväillessä ja kiillottaessa sekä jutellessa hänelle. Kun uusi uljas pakkeli ja maalikerros on vetäisty Daamin hipiään, sydäntäsi kirpaisee syvältä ulkoiluttaa häntä Suomen raittiissa ulkoilmassa suolamössön seassa. Tuota pikaa suojeluvaistosi herää ja jätät hänet talviaikaan uinumaan prinsessan unta silkkipeitteiden alle verhottuna lämpöiseen tallin hämyyn..
Tässähän aivan herkistyy ja kyynel kirpoaa silmäkulmaan, kun projektin motiivin sisintä tarkastelee. Tai ainakin lompakon :twisted:
Kun homma saadaan pakettiin, niin tämä talvi ainakin mennään loppuun näillä eväillä. Savotan yksi pääfunktio oli, että työn jälki kestää normaalia käyttöä vuosia "pese ja vahaa" -periaatteella. Pohjissa ei siis säästelty ja pesuliemet sekä tektyylit ja dinitrolit on ujutettu viimeisiin syövereihin asti. Mutta kaikki mitä jää tulevien talvien ajosuoritteesta jää pois, koituu tietenkin Daamin elonpäivien pidennykseksi 8) . Kuten sekin, että onneksi meilläpäin ei pahemmin suolata.
Jos laite on omassa huomassa vielä museoikäisenä, niin tavoitteena on, että tehdyt kohennukset ovat hengissä vielä silloinkin. Se kyllä edellyttää Daamilta ainakin loppusuoralla karhumaista elämää eli talveksi luolaan ja pihkatappi pakoputkeen :shock:
Taxana kirjoitti: Ei näillä asioilla vaan aina ole mitään järjen kanssa tekemistä.
Tuolle varsin monelta taholta kuullulle ilmaisulle on alkanut tulla jo immuuniksi. Mutta näin forumilla nähtynä se vain kannustaa. :lol:
Jos kaikki arvostelijat olisivat kiistatta oikeassa, niin Pitkäniemen, Niuvanniemen, Lapinlahden ja vastaavien laitosten supistamis- ja lopettamisuhat eivät olisi ajankohtaisia. Kyllä forumilta asiakkaita löytyisi, jopa hyvin maksavia, kun autonehostusrahat vapautuisivat mentaalihuoltoon :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kaapo kirjoitti: Jos kaikki arvostelijat olisivat kiistatta oikeassa, niin Pitkäniemen, Niuvanniemen, Lapinlahden ja vastaavien laitosten supistamis- ja lopettamisuhat eivät olisi ajankohtaisia. Kyllä forumilta asiakkaita löytyisi, jopa hyvin maksavia, kun autonehostusrahat vapautuisivat mentaalihuoltoon :lol:
Pieni huomautus. Niuvanniemi on kriminaalimielisairaala - sinne ei pääse kun rikoksen tekemällä ollessaan täyttä ymmärrystä vailla.......tai hetkinen, taitaahan nämä useimmat projektit olla täyttä ymmärrystä vailla....ja varmaan jonkun griinpiisiin miehen mielestä auton käyttäminen on täysin kriminaalia.... :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mesedesi kirjoitti: Pieni huomautus. Niuvanniemi on kriminaalimielisairaala - sinne ei pääse kun rikoksen tekemällä ollessaan täyttä ymmärrystä vailla.....
No sitten toimitaan käänteisesti. Niemeen kyörätään kaikki ne, jotka jättävät hienot vanhemmat Mersut maatumaan vain laiskuuttaan. Siinä on rikosta tarpeeksi.
Muutama potentiaalinen potilas oli jo tiedossakin, eivät tosin forumin väkeä :wink:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jep jep jee :D Lossi alkaa vaarallisesti muistuttaa jo autoa. Lokarit ovat kiinni, samoin kylkipäreet, umpiot ja muu irtain koritavara lukuunottamatta puskureita ja aivan alimmaisia helmalistoja. Lokareiden kanssa oli kuulemma hiukan säätämistä, tuppasivat aluksi asettumaan aavistuksen vanhoja alemmas, jos konepellin linjaan verrataan.

Vielä piti aamulla poiketa KL:n kautta hakemassa pari pikkunippeliä lampunpesureihin. Puskurit kasataan ja kromit suojataan altapäin huomenna lauantaipuhteeksi ja ujutetaan hökötykset paikoilleen. Sitten vielä vähän uutta rekkarin aluskromilevyä ja muuta pientä detaljia ojennukseen ja homman pitäisi olla pulkassa.
Näin saimme projektiin suunnitellun ajan ylitettyä viidellä päivällä :shock: .

Sitten päästään katsomaan myös, joko pirssi haluaa kulkea virallisesti suoraan. Kulmat on säädettiin vuodenvaihteessa ohjeen mukaan "nollille", mutta se ei auttanut paljoakaan. Syy saattaa olla siinäkin, että edestä puretut jouset olivat ehkä pyöränkulmien kannalta kehnohkot. Vasen oli toistamiseen poikki ja oikealle puolen oli aikoinaan laitettu väärä vieteri eli 16-millinen 17-millisen sijaan :evil: . Jouseen oli vielä tussilla raapustettu "260E".

Mielenkiintoa herättää myös se, että paljonko toimintoja vermeestä on kadonnut puuhastelun tuloksena. Vieläkö umpioiden alipainesäätö pelaa, näyttääkö ulkolämpömittari enää mitään jne....

Kuviakin saatetaan loppusuorasta ja ehken valmiista tuotteestakin 8) saada, mikäli projektin virallinen valvoja Petsamosta piipahtaa paikalla kameran kanssa ja hakee sovitun IVB-päkkinsä - sen saa nauttia myös paikan päällä, mikäli turkkilainen on liikenteessä kuten viime viikonloppuna.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Kaapo kirjoitti:Jep jep jee :D Lossi alkaa vaarallisesti muistuttaa jo autoa. Lokarit ovat kiinni, samoin kylkipäreet, umpiot ja muu irtain koritavara lukuunottamatta puskureita ja aivan alimmaisia helmalistoja. Lokareiden kanssa oli kuulemma hiukan säätämistä, tuppasivat aluksi asettumaan aavistuksen vanhoja alemmas, jos konepellin linjaan verrataan.

Vielä piti aamulla poiketa KL:n kautta hakemassa pari pikkunippeliä lampunpesureihin. Puskurit kasataan ja kromit suojataan altapäin huomenna lauantaipuhteeksi ja ujutetaan hökötykset paikoilleen. Sitten vielä vähän uutta rekkarin aluskromilevyä ja muuta pientä detaljia ojennukseen ja homman pitäisi olla pulkassa.
Näin saimme projektiin suunnitellun ajan ylitettyä viidellä päivällä :shock: .

Sitten päästään katsomaan myös, joko pirssi haluaa kulkea virallisesti suoraan. Kulmat on säädettiin vuodenvaihteessa ohjeen mukaan "nollille", mutta se ei auttanut paljoakaan. Syy saattaa olla siinäkin, että edestä puretut jouset olivat ehkä pyöränkulmien kannalta kehnohkot. Vasen oli toistamiseen poikki ja oikealle puolen oli aikoinaan laitettu väärä vieteri eli 16-millinen 17-millisen sijaan :evil: . Jouseen oli vielä tussilla raapustettu "260E".

Mielenkiintoa herättää myös se, että paljonko toimintoja vermeestä on kadonnut puuhastelun tuloksena. Vieläkö umpioiden alipainesäätö pelaa, näyttääkö ulkolämpömittari enää mitään jne....

Kuviakin saatetaan loppusuorasta ja ehken valmiista tuotteestakin 8) saada, mikäli projektin virallinen valvoja Petsamosta piipahtaa paikalla kameran kanssa ja hakee sovitun IVB-päkkinsä - sen saa nauttia myös paikan päällä, mikäli turkkilainen on liikenteessä kuten viime viikonloppuna.
Nyt rupee jo itelläki polttelemaan tollanen korin täys remontti :D
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

vautsi, tämähän auto pitää nähdä. Vaikka en muista että se niin huonossa kunnossa oli alunpitäenkään.
Nyt vaan daamin kanssa yhteiseloa hamaan tulevaisuuteen, vai onko vielä mielessä se vaihto nuorempaan (W140).
Täytynee soitella kun liikutaan nurkilla.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tomi kirjoitti:vautsi, tämähän auto pitää nähdä. Vaikka en muista että se niin huonossa kunnossa oli alunpitäenkään.
Nyt vaan daamin kanssa yhteiseloa hamaan tulevaisuuteen, vai onko vielä mielessä se vaihto nuorempaan (W140).
Täytynee soitella kun liikutaan nurkilla.
Moro, kyllähän sillä olisi mennyt vielä hyvän tovin, mutta nälätys kasvaa syödessä. Kovaahan siellä alla oli, mikä nyt leimallakin tuli todettua.
Alunperin tarkoitus tosiaan oli siivota vain kylkilistojen normikupat ja tervata keksintö pokkauksesta alaspäin. Mutta kun suunnittelutyö ja hanke edistyi, niin yhä vähemmän jäi tarkoituksenmukaiseksi jättää mitään tekemättä, minkä tässä yhteydessä tehdä voi.
Hankkeessa on kuitenkin sama perusjoogaaminen, laittaa sitten yhden nurkan tai koko laitoksen - oli se kuitenkin "otettava kilvistä" vähäksi aikaa. Oli se aika sitten kolme tai 10 päivää, niin jälkikäteen tarkasteltuna sillä ei enää ole merkitystä niinkään.
Ja jos nyt tuli laitettua myös sieltä, mistä ei olisi tarvinnut (vielä), niin ei se ainakaan haitaksi ole.

Nuorempaan vaihto on aina mielessä :roll: , mutta vaihto voi olla väärä termi. Kyllä vanha rouva silti saa taloon jäädä, jos 140 joskus ui pilttuuseen. Kyseessä kun ei ollut myyntimeikkaus, vaan pieteetillä itselle tehty hommeli. Mutta en minä mahdollista kyselijää Winsulla hätyyttelekään, jos en nyt ehdoin tahdoin ole vaihdossa tarjoamassakaan.

Soittele ihmeessä, kun olet nurkilla :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Michael M. kirjoitti: Nyt rupee jo itelläki polttelemaan tollanen korin täys remontti :D
Avaa Mersun kylkilista, avaat Pandoran lippaan :shock:

Tämäkään projekti ei ollut sääntöä vahvistava poikkeus. Eli kyllähän se kannattaa - tosin ei nyt ihan niin kuin rahaa laittaisi pankkiin.
Aika lähelle totuutta pääsee, kun laskee tarvittavien osien ja tarvikkeiden hinnan sekä työhön tarvittavan ajan. Ja sen jälkeen kertoo kustannusarvion 1.5:llä ja työajan kahdella :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

kannattaisi joku ilta kantaa vaikka nahkasoffa pihalle, istahtaa siihen ja pistää ranteenpaksuinen sikari palamaan ja kippailla pikkisen konjakkia kaupanpäälle ja tuumailla että : "Aijaijai kun siitä tuli hieno...." :lol:[/quote]




Kerroppas toi vaimolle :roll: :roll:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Rantsi kirjoitti:kannattaisi joku ilta kantaa vaikka nahkasoffa pihalle, istahtaa siihen ja pistää ranteenpaksuinen sikari palamaan ja kippailla pikkisen konjakkia kaupanpäälle ja tuumailla että : "Aijaijai kun siitä tuli hieno...." :lol:




Kerroppas toi vaimolle :roll: :roll:
No jos polttaisin sikaria ja kippailisin konjakkia, niin loputhan olisi vain ilmoitusluontoisia asioita. :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

No jos polttaisin sikaria ja kippailisin konjakkia, niin loputhan olisi vain ilmoitusluontoisia asioita. :wink:[/quote]




ONNELLINEN :D :D
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Muistakaa se jos rupee tarviimaan "viagraa" niin jää paljon ylimääräistä aikaa rakentaa mersua tallissa! :mrgreen:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti: Moneenkohan muuhun automerkkiin syntyy yhtä tunteinen suhde? Citikkaan ja johkin jenkkiin ehkä
Taas mennään samoilla linjoilla...pitäis kuvata vähän kaverin kalustoa Lahdessa ja laittaa Akulle :lol: , tällä hetkellä ystäväni tallissa odottaa aikaa parempaa 1974 DS 21 Pallas Break, valmistettu tuona vuonna juuri ennen lopetusta muistaakseni 34 kpl. Ajettu Ruotsista Launeelle toissa vuonna. Ei-digikuville on tallentunut lukuisia ID, DS sekä DS Pallas -malleja vuosien saatosta ( vuodesta 1989 kun tämän "veri" veljeni tapasin eka kerran) .

Nyt muina rojekteina on siellä 1931 hyrsleri, sekä 50-lukuinen Armi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Aulis Gerlander kuittaa ja laittaa lisää surkeita kuvia projektin edistymisestä. Kun pajalta lähdin eilen viiden aikoihin, olivat Daamin puskurit jo paraatikunnossa kromit ruostesuojattuina, sisälokarit odottelivat vielä asennusta ja Kaapo siinä mahtimeisselillä raapi isompia ruosteita vetokoukusta, joten eiköhän valmista tullut illan aikana. Ja siinä kun auto oli nosturilla, totesin pohjan olevan täysin terve, kuten Der Gaudimeister :P yllä jo totesikin. Peräkin oli kuiva, eikä myllykään mitään isompia ollut alleen laskenut. Mitään megamunauksia ei viikon aikana ollut sattunut, ehkä joku kylkipahvi hieman irvisti eikä kaikki kromilistat olleet millilleen kohdillaan ja ne lampunaluspellit... Mutta ei yhtään hassumpaa kaikenkaikkiaan, kyllä hän jo autolta alkaa näyttään, luonnossa tosi hyvältä.

Kuvia: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hoo! Kyllä siitä jo auton tuntee.
Muistakaa sitten pistää kunnon ruostesuojaukset / massat lokarinkaariin ym. ennen ensimmäistäkään ajometriä, muuten nimittäin työ muuttuu turhaksi liian pian.
Tuossa pihassa kun seisoo taas eräskin W126, joka laitettiin ja maalattiin viime talvena mutta ei mitään massauksia jaksanut omistaja tehdä, kun suoraa ajoa vaan. Ja kyllä sieltä jo tuleekin monesta paikkaa hyppykuppa läpi taas. :(
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, valmista tuli :D . Lauantaiehtoo venyi puoli kymmeneen, kun viimeiset romppeet siivottiin hallin lattialta. Kiitokset Pasille poikkeamisesta, kyytiavusta ja projektikuvista. Loppukasaus sujui kivutta ja oli varsin hauskaakin. Puskurit uivat asemiinsa kuin taikaiskusta. Tässä epäiltiin Murphyä, sillä vetokoukun kiinnitys tulee peräpellin ja puskurin väliin ja kolmen reiän saaminen hollille yhtä aikaa :oops: näytti vähän hankalalta. Mutta sinne meni.

Ennen sisälokareiden kiinnitystä vedettiin pohjille maalarin tekemien massausten lisäksi vielä pensselillä kunnon tökötit.
Tuli sitten maalattua vetokoukkuhökötyskin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti kunnon pohjavärejä käyttäen. Lista-asennukset viimeisteltiin ja pirssi tuli imuroitua perusteellisesti, kun takapenkki kerran oli kuutamolla. Alusta ja puskurien kromien takuset käytiin vielä kertaalleen läpi Dinitrolin kanssa.

Ja yllätys yllätys, kaikki kokoon kaavittu pelasi kuten ennenkin, lamppujen alipainesäätö arvelutti eniten. Kaikki releet ja uuden viiksen toiminnot olivat tallella nekin, tack Petrille asennustalkoosta. Rattikin on suorassa. Ylimääräisiä merkkivaloja ei ilmestynyt tauluun - aluksi uumoilin, että raksitut sivuvilkut laittavat palaneen polttimon merkkivalon tuijaamaan. Onneksi ei.

Kiesi on ollut viikon päivät nosturilla pyörät hiukkasen ilmassa, joten kun keksintö saatiin alas, niin maavara oli järkyttävä :shock: . Toki siihen vaikuttivat myös uudet vieterit, mutta nyrkki meni renkaan ja lokarin väliin että heilahti. Oli se ensimmäisen yön jälkeen jo vähän laskenut, mutta vielä saisi tippua. Paljokos noi yleensä putoavat tuollaisen riiputuksen jälkeen ja kuinka nopeasti?
Puoltamista esiintyi vielä hiukan, mutta nyt 100 ajokilsan jälkeen paikat ovat ilmeisesti asettuneet, sillä puolto häipyi tämän aamu työmatkan aikana totaalisesti.

Pasin kuvista näkee värin, joten pari sanaa siitä mitä niistä ei näy. Ajettavuus on upea, enpä olisi uskonut, että kyse on samasta autosta. Ajomelu laski tuntuvasti. Hämmästelin kauppareissulla Pasin ässän hiljaisuutta, mutta yhtä kuiskaava tuli omastakin.
Alusta on yhtä aikaa sekä mukava että jämäkkä. Kallistelu mutkissa kaikkosi, luulin sen kyllä kuuluvan 126:n perusluonteeseen, vaan väärässä olin. Ei tunnu töyssyt kovassakaan vauhdissa, itse asiassa satanen tuntuu aivan naurettavalta vauhdilta. Eukkokin huomasi eron selkeästi aivan kyydissäkin istuen. Vielä kun saisi kesärenkaat pian alle….

Terävästi lähtiessä (siis kytkintä äkäisemmin nostamalla) perästä kuului pieni kolahduksen tapainen, arvelin murikassa olevan väljää. Ilmeisesti uusien kelkkalimppujen ansiosta tuokin ääni katosi menneisyyteen. Kyllä vanhat aika näkkileivät olivatkin ja yhtä murusinakin.

Lopputulokseen voi olla tyytyväinen. Aikataulu meni pitkäksi ja budjetti samaten, mutta siinä nyt ei ole mitään ihmeellistä. Eipä noita kannata alkaa puolikuntoisena kasaan lyömään eli savotassa tuli laitettua paljon sellaista, mitä ei ollut aikomuskaan tehdä – kun ei tiennyt etukäteen. Mutta ken samanlaista laittoa suunnittelee, niin sopii kysellä – kaikkien ei kannata tehdä samoja harjoitteluita erikseen :wink: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Klapklapklapklapklapklap....! Onnea ja pitkäää ikää sekä pilotille että ässällekin! Jos kesällä onnistuu järjestää hieman pidempi seisokki :shock: , saattaa olla että nohevia kysymyksiä satelee ainakin takakelkan kumien osalta. Vetoakselin :shock: kumin pujotus pitää jättää muille...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tänks, tänks. Oli siinä oma rutistuksensa, mutta onneksi oli aikaa, ettei tarvinnut hosumalla tehdä. Kyselepä sitten kun tulee aihetta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Lash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 02.12.2004 22:24
Paikkakunta: S.joki/Tre

Viesti Kirjoittaja Lash »

Hienoa työtä todellakin. Tässä kun lukee näitä kunnostus projekteja niin alkaa itselläkin kyllä poltteleen mutta sitten on aina tuo vaihtoehto kysymys uuden hankinta vai kunnoistasko tuon vanhan. S ollis aina S ei sille mitään voi


Hienoa tyltö vielä kerran

Kalle
Aina on mahdollista oppia jotain uutta.
VW
Opel GT -70 1.9

P.S. antakee armoa lukihäiröselle
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Olikos noi iskarit normi-B4:set vai B4-HD:t? Aikalailla on muuten pumppujen hinta noussut KL:ssä; pari kuukautta sitten olis saanu iskarit, jousikumit ja etupumppujen suojat noin 350 juurolla, nyt samainen setti kustantaa liki 410€. :roll:

Aattelin laittaa Eibachit korkeimmilla 23/19-millisillä jousikumeilla; ilmoitettu madallus kun on peräti 40-45 / 30-35mm, mikä on ehdottomasti liikaa ryhdikkäässä Ässässä. :) Kaippa nuo HD:t maltillisen ~ tuuman madalluksen kestää?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nytpä tuli visainen kysymys, kun asiasta ei ollut mitään puhetta ostaessa. Pyytelin vain tiskiltä samassa yhteydessä valitulle jousitukselle sopivat Bilstein-iskarit. Jotain taulukoita siinä myyjä syynäsi ja löi putket kouraan. Paketti tai pari on vielä tallessa, joten täytyypä katsoa ihan mielenkiinnosta.
Takajouset ovat HD:t, joten vaikuttaako tuo sitten iskareiden versioon... :shock:

Kyllä ainakin HD-iskarin pitäisi tuuman tiputus sietää kummasti. Ässää ei kärsi ihan maahan asti laskeakaan, menee ulkonäöstä tasapaino ja maavarat siinä kaupanpäälle. Pakarin keskipönttö tulee yllättävän alas, varsinkin kun jyrkästä kellarirampista keikauttaa kadulle. Mutta se on enemmänkin pidemmän akselivälin murhe :?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo toisessa topicissa kirjoitti:Eipä ollut mitään erikoisempia merkintöjä saatavilla, mutta kuitista irtosivat nämä osanumerot. Niistä saattaa selvetä pumppujen tyyppi:

Etuiskari 126 320 0430
Taakse 126 320 0931
Ei tuosta selviä muuta kun että ne ovat aivan oikeat, W126:seen tarkoitetut iskarit. Siitä pumpun kyljessä olevasta tarrasta asia selviäisi; B36-1183 / B46-1184 on Comfort ja B36-0501 / B46-0511 HD. Amerikan urpot kehuu noita HD:itä ja käyttää niitä ihan yleisesti madallussatsien kanssa, myös liki 2 tuumaa madaltavan H&R:n kanssa. Ja niillähän ei ole paljon muuta kuin full-loaded-V8-SEL-malleja, tosin eipä niitten mittariin paljoa maileja kerry. Bilsteinin sivujen mukaan kun 20mm madallus on jopa B6-Sportillekin maksimi. Olis tietenkin kiva tietää paljon vahvistetut Suomijouset lisää maavaraa normimalliin verrattuna?

Vaikka eipä tuo normaali vahvistettu HD-takajousi matalimmilla kumeilla mikään huono valinta olisi. Oli meinaan pirun veulo ajaa tänään voimakkaassa sivutuulessa kuoleentuneilla takajousilla ja ~1000kWh:n / +200kg:n briketti/pellettikuorma takaluukussa; sai oikein paimentaa 140:n nopeudessa. Olis tarvinu lyödä vielä toinen mokoma takapenkille, niin sitten olis jo varmaan menny suoraan. :lol:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Täytyy katsoa tarrasta, ainakin joku aika sitten katsastuksessa läpykät olivat siivosti tallella, kun alustaa tongittiin.
Jaa että veuloo 200 kg konttikuormalla... :shock: voi olla. Eikös peräaukkoon saa tunkea kantavuuskartan mukaan max. 100 kg :roll: , en tosin mene vannomaan, tuo on vain muistikuva. Kahtellaan, jos tuon pääsee näkemään ilman nosturia ihan tallissa taskulampun kanssa. Ainakin edestä varmaan näkyykin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

PM kirjoitti: Siitä pumpun kyljessä olevasta tarrasta asia selviäisi; B36-1183 / B46-1184 on Comfort ja B36-0501 / B46-0511 HD. Amerikan urpot kehuu noita HD:itä ja käyttää niitä ihan yleisesti madallussatsien kanssa, myös liki 2 tuumaa madaltavan H&R:n kanssa.
Heevi Duutti -versiot näyttivät olevan, B36-0501 ja B46-0511 HD. No eivät kylläkään vellaa suuntaan tai toiseen. Mutta kovasti kovempaa ei tuosta enää tarvitse olla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

PM kirjoitti: Amerikan urpot kehuu noita HD:itä ja käyttää niitä ihan yleisesti madallussatsien kanssa, myös liki 2 tuumaa madaltavan H&R:n kanssa. Ja niillähän ei ole paljon muuta kuin full-loaded-V8-SEL-malleja, tosin eipä niitten mittariin paljoa maileja kerry.
Mites muuten noita face-liftattuja ässiä on mennyt jenkkeihin, onko bensakuutosia? Ainakaan 280-koneella ei ole virallisesti sinne viety.

Kyselin kerran iskareita siellä ollessani ja ei ollut listoilla. Olis tietenkin saanut kasikoneisen tai dieselin mutta hinta oli kovempi mitä Motonetissä (mistä sitten eteen sellaiset ostinkin :oops: ) ( halvimmat :wink: ) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin