vaihelaatikosta ihme ulinaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: vaihelaatikosta ihme ulinaa

Viesti Kirjoittaja maketap »

Jööran kirjoitti:
Kuullostiko ääni samalta kuin mitä lähtee pyöräalustaisesta kaivinkoneesta sen ajaessa?
kyllä tuo oli aika hyvä vertaus kuva.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Meillä oli tänä aamuna talven eka -30 asteen pakkaset, ja hieman jännitti, että minkälaisia ääniä mahtaa mesestä löytyä, kun -25 asteessa ei vielä erikoisempia jurinoita kuulunut.
Mutta nyt kuului; karmea jurnutus varsinkin kakkosella ja vauhdin noustessa ja matkan taittuessa ääni vähitellen hävisi kokonaan.
Veikkaisin itse tuota kannatinlaakeria, kun kolahtelee lämpimänäkin.

10 kilsan ajon jälkeen ääni katosi ja muuttui "normaaliksi" kardaanin hurinaksi, joka tuosta lähtee lämpöisenä.

Mutta aluksi ääni oli karmea :D
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Kpt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 10.05.2004 18:43
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Kpt »

Samat "kaivuri"jurinat täälläkin.Muutamana aamuna jurnuttanut mut loppunut lämpenemisen myötä.Tänään pakkasta n.15astetta ja taas kahina alkoi ja tuntui et ääni tulee oikeasta etukulmasta mut kun aukasin keskikonsoli lokerikon/nojan niin kyl se ääni sieltä kannatin laakerilta tulee vissiinkin.Täytynee varmaan soitella liikkeeseen kun tuon 290td:n sieltä ostin pari viikkoa sitten ja takuuta lupailivat. :wink: Saas nähdä.
Pirssi w210
RIIVO-71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 22.05.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja RIIVO-71 »

Kyselin samasta ongelmasta liikkeestä Oulusta ja sanoivat kuulemma rasvojen olevan tuossa kannatinlaakerissa huonot. Laittavat itse jotkut -50 vaseliinit niin pitäis ulinan loppua, sama vika 300TD -92, ja kannatin laakerinikä n. 20 tkm.
Avatar
bensac-man
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 16.01.2005 21:22
Paikkakunta: Hki

Sorry, asiantuntijat !

Viesti Kirjoittaja bensac-man »

On se ihan perusvaihteisto-oppi vähä päässy unohtumaan, mullakin kohta 30
vuotta kun viimeksi opiskelin mut , minusta Romu on ainakin lähimpänä totuutta. Kytkimen pohjaan painamisen jälkeenhän ei vaihteiston rattaat ja akselit pyöri. Ääni ei siis voi tulla sieltä.
voi olla se kannatinlaakeri tai kardaanin ristikot mut voi olla myös perä/peräöljyt jäykät josta ääni tulee. Kardaania pitkin sitte tulee se ääni eteen ja tuntuu kuin tulisi vaihdelaatikosta.
Maketap: Ei oikein käynyt ilmi loppuko se ääni sitte joskus vai jäikö pysyväksi?
W203 C180 - 04 sport coupe kompr. automatic
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Sorry, asiantuntijat !

Viesti Kirjoittaja veppe »

messerbenz-man kirjoitti: Kytkimen pohjaan painamisen jälkeenhän ei vaihteiston rattaat ja akselit pyöri. Ääni ei siis voi tulla sieltä.
voi olla se kannatinlaakeri tai kardaanin ristikot mut voi olla myös perä/peräöljyt jäykät josta ääni tulee. Kardaania pitkin sitte tulee se ääni eteen ja tuntuu kuin tulisi vaihdelaatikosta.
Jos auto liikkuu, niin kyllä vaihteistossa rattaat pyörii. Kytkimen painaminen "erottaa" moottorin kampiakselin ja vaihteiston kytkinakselin(?) toisistaan. Jos vaihde on kuitenkin päällä, niin edelleen ne kaikki rattaat siellä pyörii, myös vaihteiston kytkinakseli. Jos vaihde on vapaalla, niin kytkinakseli ei pyöri, mutta eipä taida se toinenkaan akseli pyöriä (onko se sitten vaihteiston pääakseli?)... vai pyöriikös.. tai siis tietysti siellä pyörii se akseli, joka on kiinni kardaanissa.. nyt loppui itsellä muisti. Joskus aukaissut Primeran vaihteiston, mutta siitä on jokunen vuosi aikaa :?

Edit: ei oo ihan mersun laatikko, mutta periaate selvinnee.. ainakin minulle selvisi hiukan enemmän :lol: Tuosta tosin taitaa uupua pakki, tai sitten on piilossa.. ainakin minulta :oops:
Eli kytkinakseli, pääakseli (kardaanilta), ja öö... vaihdinakseli.. öö :) Ja pääakseli ja tuo "vaihdinakseli" pyörii aina, kun auto liikkuu. Kytkinakseli pyörii, kun vaihde on päällä ja/tai kun kytkin on ylhäällä..
Kuva
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
bensac-man
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 16.01.2005 21:22
Paikkakunta: Hki

Joo, sorry tuli kirjoteltua höpöjä...

Viesti Kirjoittaja bensac-man »

:oops: Eihän se mun teoria pidä paikkaansa kuin tyhjäkäynnillä ja auton paikallaan ollessa .(ettei rattaat ja akselit pyöri).
Vauhdissa tietysti pyörii kun perä antaa niille kardaanin kautta vauhtii.
Onhan se juu mahdollista että vaihteiston pääakselilta eli kytkinakselilta (laakeroinnista) se ääni tulee kun se kerran vauhdin mukana muuttuu kaikilla vaihteilla.
Löysin muuten kivan linkin josta joku englanninkielentaitoinen sais enemmän irti kuin minä, mut kattelin minäkin kuvia... :wink:

eli semmonen kun www.auto.howstuffworks.com/transmission.
Olipa vielä mersun laatikkokin siellä!
W203 C180 - 04 sport coupe kompr. automatic
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sorry, asiantuntijat !

Viesti Kirjoittaja maketap »

messerbenz-man kirjoitti: Maketap: Ei oikein käynyt ilmi loppuko se ääni sitte joskus vai jäikö pysyväksi?
Juu kyllä se loppu se ääni kun lämpes auto kunnolla, ääni ilmaantuu aina
kun on pakkasta yli 15 astetta, mitä kovempi pakkanen niin sitä isompi
ääni, en kyllä ole jaksanut sen enempää miettiä sitä ääntä siinäpähän ääntää
loppuu se sitte kun se hajoaa mistä se ääni kuulukin, tai ainaki sitte kun on korjannu sen.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Vastaa Viestiin