W210 290td 97
W210 290td 97
Onko tollasissa polttoaineen lämmitin??Eilen ostin auton ja tänään kun laitoin kylmästä käyntiin niin niin joku sähköinen pumppu jurrasi pellin alla tai jotain ja höyryä puski jonkun verran,mut loppuu kyl sit kun kone lämpenee..Webastoa tässä ei ole.Aika tyhmä kysymys mut ajattelin kysästä kun en ole näistä uudemmista täysin perillä.
Pirssi w210
On Webasto, original
Käytä hakua - aiheesta löytyy useampiakin keskustelukohtia. Jossain vaiheessa kehityskaarta on tullut mukaan ns. tallikytkin, ajastinkelloja, taukolämmitys hebeitä. Kunnes webasto jäi pois ja tilalle tuli sähkövastukset ja latureita rupes paukkumaan ...
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Kyllä se webasto taitaa olla tai jokin vastaava laite, mutta se manuaalinen käynnistin laitteisto siitä kyllä puuttuu. Kyseinen laite toimii automaattisesti näin talvisin (kun kylmempää kuin 0) ja nopeuttaa moottorin lämpeämistä, kun ei tässä 290 td:ssä muodosto enää tuota hukkalämpöä tarpeeksi.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
webastosta
se on helppo todeta onko siinä webastoa kun avaat apukuskin puolelta etupuskurin alta luukun ja katsot, tosin joutuu polvilleen menemään
no mikään polttoaineen lämmitin ei kyllä pitä minkäänlaisa ääntä. hyvinkin voi olla että siinä on tuo samainen kampe kuin tuossa "väykky290td" nimimerkin autossa. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=17873 eli se lämmittää konetta kun on tarvetta. eikä muuta
Jos kerran paremmin tiedät niin miksi sitten täältä kyselet, mistäs muuten tiedät onko siellä lokasuojassa Webasto jos et ole katsonut.... siis asian ytimeen:
Tehtaalta lähtiessä autossasi on ollut Webasto AG:n valmistama lisälämmitin jonka tarkoituksena on pitää auto lämpimänä kylmällä ilmalla, kun moottorin oma lämmöntuotto ei siihen riitä. Jos ei sitä siellä enää ole niin joku on sen pöllinyt.
Laite toimii kun virta on päällä, moottori käynnissä, jäähdytysnesteen lämpötila alle 73 astetta ja ulkoilman lämpötila alle +5 astetta.
Eli kyllä siellä "Webasto" on., mutta se ei toimi "Webastona" eli kello-ohjattuna lämmittimenä ennen matkaanlähtöä.
Sitä varten tarvitaan vielä sarja johon kuuluu mm. kello, johtosarja, jäähdytysveden lämpötila-anturi ja joissakin tapauksissa kiertovesipumppu. Lopputuloksena on joko esilämmitin (Standvorwärmung) jonka päätarkoitus on lämmittää moottori ennen käynnistystä tai seisontalämmitin (Standheizung) joka taas lämmittää ensin sisätilat, sitten vasta moottorin.
Tehtaalta lähtiessä autossasi on ollut Webasto AG:n valmistama lisälämmitin jonka tarkoituksena on pitää auto lämpimänä kylmällä ilmalla, kun moottorin oma lämmöntuotto ei siihen riitä. Jos ei sitä siellä enää ole niin joku on sen pöllinyt.
Laite toimii kun virta on päällä, moottori käynnissä, jäähdytysnesteen lämpötila alle 73 astetta ja ulkoilman lämpötila alle +5 astetta.
Eli kyllä siellä "Webasto" on., mutta se ei toimi "Webastona" eli kello-ohjattuna lämmittimenä ennen matkaanlähtöä.
Sitä varten tarvitaan vielä sarja johon kuuluu mm. kello, johtosarja, jäähdytysveden lämpötila-anturi ja joissakin tapauksissa kiertovesipumppu. Lopputuloksena on joko esilämmitin (Standvorwärmung) jonka päätarkoitus on lämmittää moottori ennen käynnistystä tai seisontalämmitin (Standheizung) joka taas lämmittää ensin sisätilat, sitten vasta moottorin.
mulla ainaki...
Mun 1/98 E290td väykyssä on ainakin 5kw Webasto. Hyvin se on piilotettu. Ollut uudesta asti (ei lisävaruste). Toimii silloin kun se itse haluaa. Paukkuu ja pärisee lauhalla kelillä.
<Webastoa tässä ei ole.Aika tyhmä kysymys mut ajattelin kysästä kun en ole näistä uudemmista täysin perillä>
Korjaan statementtiäsi ensin sen verran, että autossasi on Webasto, vaikka toista väittäisit.
Webastossasi ei ole kellolaitetta, vaan se lähtee alle +5 asteen lämpötilassa automaattisesti käymään muutaman minuutin ajeltuasi ja sammuu kunnes moottorin lämpötila on noussut n. 70 asteen tuntumaan.
Kun pyörähdät kylillä sen verran vähän, että kone ei ennätä lämmetä 80 asteeseen, niin moottorin sammuttamisen jälkeen Webasto huutelee systeemejään puhaltelemalla ilman tulta vielä noin minuutin ajan. Siitä tämä vinkuna ja puhina - ja savut. Ei tulta ilman savua.
Hommaa Webastoosi kaukosäädin, se on aika kätevä systeemi. Voit käynnistää Webastosi etukäteen ja 15 minuutin käyttö riittää mukavasti kovallakin pakkasella.
Webastosi on n, 5 kW tehoinen, eli vastaa pientä kiuasta.
Korjaan statementtiäsi ensin sen verran, että autossasi on Webasto, vaikka toista väittäisit.
Webastossasi ei ole kellolaitetta, vaan se lähtee alle +5 asteen lämpötilassa automaattisesti käymään muutaman minuutin ajeltuasi ja sammuu kunnes moottorin lämpötila on noussut n. 70 asteen tuntumaan.
Kun pyörähdät kylillä sen verran vähän, että kone ei ennätä lämmetä 80 asteeseen, niin moottorin sammuttamisen jälkeen Webasto huutelee systeemejään puhaltelemalla ilman tulta vielä noin minuutin ajan. Siitä tämä vinkuna ja puhina - ja savut. Ei tulta ilman savua.
Hommaa Webastoosi kaukosäädin, se on aika kätevä systeemi. Voit käynnistää Webastosi etukäteen ja 15 minuutin käyttö riittää mukavasti kovallakin pakkasella.
Webastosi on n, 5 kW tehoinen, eli vastaa pientä kiuasta.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
voin vielä edellisien vastaajien jatkoksi vakuuttaa, että kyseisestä W210 290td mesestä löytyy tehdasasennettu webasto! kuten joku jo mainitsi webasto käynnistyy automaattisesti auton moottorin käynnistyksen yhteydessä kun ilmanlämpötila on laskenut nollaan tai pakkasen puolelle, nykyajan dieseleissä kun hukkalämpöä ei juurikaan tule, täytyy lämmityslämpö tuottaan lisälaitteella kuten tässä tapauksessa tehdasasennetulla webastolla, uudemmissa väyrysmallin mersuissa homma on hoidettu muistaakseni sähkövastuksilla lämmityslaitteen puhaltimen yhteydessä tai jtn. olen tällä forumilla lukenut myös, että kyseisen webaston pystyy laittamaan toimimaan myös aikakellolla.
Tuli tuossa viime talvena värkättyä yhteen 290 td sellainen halpa ratkaisu webaston käytölle, joskin siloin pitää käydä nappaamassa se aina itse päälle. Tarvikkeita meni ehkä kympin edestä sisältäen sulakkeen kytkimen neljä diodia lämppärinohjaukselle ja merkkivalon. Aikaa hommassa meni kaikkien kokeilujen kanssa ehkä 6h. Kytkentä on sellainen, että laitetaan kytkimeltä rosvolla virta webaston ohjauspiuhaan sekä diodihässäkän kautta kahteen lämppärin kytkinpaneelille menevään virtajohtoon (diodit siksi ettei koko kojelauta herää kun webasto käynnistetään). tällöin myös kiertovesipumppu käynnistyy ja alkaa kierättää nestettä (kyseisessä lämmittimessä ei näet ole omaa pumppua kuten jälkiasennettavissa).