190 jakopää
190 jakopää
ilmeisesti 2litrainen bensa koneesta on kysymys ,onko millainen homma toi jakopää remontti onko hihna vai ketju
Ketju ja sen vaihto kannattaa suosilla jättää osaaviin käsiin. Jo pelkän uuden ketjun prässiliitoksen teko voi olla monelle tekemätön paikka.525tds kirjoitti:ilmeisesti 2litrainen bensa koneesta on kysymys ,onko millainen homma toi jakopää remontti onko hihna vai ketju
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vanhemmissa M102:ssa on yksirivinen ketju, uudemmissa (-89?->) kaksirivinen.
Ketjun prässiliitoksen tekemiseen tarvitaan oma työkalu. Minä en ainakaan luottaisi kotikonsteilla tehtyyn liitokseen.
Linkissä on ohjeet M103:n ketjun (yksirivinen) vaihtoon: http://skinnerbox.steaky.org/Service/W1 ... Engine.htm
Removing and installing chain tensioner
Replacing timing chain
Kannattaa tarkistaa myös kiristimen laahain ja ketjun ohjuri: tensioning/guide rail
Ketjun prässiliitoksen tekemiseen tarvitaan oma työkalu. Minä en ainakaan luottaisi kotikonsteilla tehtyyn liitokseen.
Linkissä on ohjeet M103:n ketjun (yksirivinen) vaihtoon: http://skinnerbox.steaky.org/Service/W1 ... Engine.htm
Removing and installing chain tensioner
Replacing timing chain
Kannattaa tarkistaa myös kiristimen laahain ja ketjun ohjuri: tensioning/guide rail
ketju
Mulla kävi juuri kuten "zapp":lla,jopa remontin hinta ym.suurinpiirtein samat.Olipa vaihtoväli mikä tahansa niin eikö se kannattaisi aina vaihtaa jos ei tietoa aiemmista huoltotöistä..siis ainakin jos kilometrejä 200tkm tai enemmän.Ei ole hirveän kallista,mutta teettää kannattaa mersuihin erikoistuneella korjaamolla,sillä homman voi väärinkin tehdä,kuten kävi itselle,kun teetin työn "tavallisella"korjaajalla.
Niin,ja vielä "ensikäden tietoa": Kaverin S-mersusta meni ketju aiheuttaen enemmänkin tuhoa.Lasku veholla oli n.4000euroa!
Niin,ja vielä "ensikäden tietoa": Kaverin S-mersusta meni ketju aiheuttaen enemmänkin tuhoa.Lasku veholla oli n.4000euroa!
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Jos vähäkäkään tajuaa niin paskan ketjun kyllä kuulee jo käynnissä ja ei ole kova homma teettää tuota ketjun vaihtoa korjaamolla joten kannattaa... mut jos tekee kansi rempan niin se kannattaa tehdä ite jos osaa nimittäin tuolla 900 eurolla tekee kyllä melkolailla koneen uusiksi jos ei tarvi porata...
Itse tein ja säästin
Jenkkiläiseltä foorumilla joskus lueskelin että suosittelivat ketjun vaihtoa jo 100 tuhannen mailin kohdalla eli 160tkm. Ja samalla kannattaa tietysti katsoa rattaat, laahaimet ja rattaat. Huono ketju syö rattaat nopeammin ja taas tulee remontille hintaaAntti K kirjoitti:Jaa enpä ennen olekaan kuullut että mersusta olisi katkennut nokkaketju alle 200tkm edes yksirivinen. Oma suositukseni on vaihtaa yksirivinen 200tkm välein ja kaksirivinen 300tkm. Olen kyllä katsellut n. 700tkm kohdalla katkennutta kaksirivistä ja dieselissä tuho on täydellinen.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avasin tuossa vastikään 220D 16v koneen
(kannentiiviste vuoti nestettä ulospäin - aivan kuin neste olisi tullut pakosarjan pultista, 1-pytyn alemmasta )
Ketjunkiristimen laahari oli poikki, noin 4 cm palanen yläpäästä oli kiinni enää vähän kumiosan varassa.
Tiedä sitten mihin olisi itsensä kiilannut jos olisi irronnut...
Työläs vaihtaa, pitää purkaa jakopään koppa irti = laturi, teh.pumppu, ilm. kompura jne. irti.
(kannentiiviste vuoti nestettä ulospäin - aivan kuin neste olisi tullut pakosarjan pultista, 1-pytyn alemmasta )
Ketjunkiristimen laahari oli poikki, noin 4 cm palanen yläpäästä oli kiinni enää vähän kumiosan varassa.
Tiedä sitten mihin olisi itsensä kiilannut jos olisi irronnut...
Työläs vaihtaa, pitää purkaa jakopään koppa irti = laturi, teh.pumppu, ilm. kompura jne. irti.
wiimax.fi