190 jakopää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
525tds
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 01.01.2004 19:31
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

190 jakopää

Viesti Kirjoittaja 525tds »

ilmeisesti 2litrainen bensa koneesta on kysymys ,onko millainen homma toi jakopää remontti onko hihna vai ketju :?:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

525tds kirjoitti:ilmeisesti 2litrainen bensa koneesta on kysymys ,onko millainen homma toi jakopää remontti onko hihna vai ketju :?:
Ketju ja sen vaihto kannattaa suosilla jättää osaaviin käsiin. Jo pelkän uuden ketjun prässiliitoksen teko voi olla monelle tekemätön paikka.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Vanhemmissa M102:ssa on yksirivinen ketju, uudemmissa (-89?->) kaksirivinen.
Ketjun prässiliitoksen tekemiseen tarvitaan oma työkalu. Minä en ainakaan luottaisi kotikonsteilla tehtyyn liitokseen.

Linkissä on ohjeet M103:n ketjun (yksirivinen) vaihtoon: http://skinnerbox.steaky.org/Service/W1 ... Engine.htm
Removing and installing chain tensioner
Replacing timing chain

Kannattaa tarkistaa myös kiristimen laahain ja ketjun ohjuri: tensioning/guide rail
Avatar
525tds
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 01.01.2004 19:31
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 525tds »

kiitos! kyllä toi jää multa ainakin tekemättä jos noita liitoksia joutuu tekeen :wink:
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

veholla ketjun vaihto osineen n.200€/2v takuulla, kannattaako sormiaan paskata :?:
Avatar
525tds
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 01.01.2004 19:31
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 525tds »

Kansi remontista tässä pää asiassa on kyse.Kysyin tossa jakopäästä jos joutuu sinne ketjuja uusiin et millainen homma on! :wink:
Avatar
Notna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 15.12.2004 19:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Notna »

Kannattaa ehdottomasti vaihdattaa ettei käy niinkun mulla!
Ketju meni ajossa poikki ja sen seurauksena muutama venttiili solmussa ja kansi kiero. Remontti tuli maksamaan noin 900€ :( Ketju olisi kuulemma hyvä vaihtaa siin 150 000 km kohdalla, mulla oli ajettu vähän vajaa 200 000
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Mitä, siis W201 190E 2.0:ssa, jossa kaksirivinen ketju?
Vai oliko auto W201 190E tai joku muu, jossa yksirivinen ketju?
Avatar
525tds
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 01.01.2004 19:31
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 525tds »

Paljon on tuo ketjun vaihto väli?
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

ketju

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mulla kävi juuri kuten "zapp":lla,jopa remontin hinta ym.suurinpiirtein samat.Olipa vaihtoväli mikä tahansa niin eikö se kannattaisi aina vaihtaa jos ei tietoa aiemmista huoltotöistä..siis ainakin jos kilometrejä 200tkm tai enemmän.Ei ole hirveän kallista,mutta teettää kannattaa mersuihin erikoistuneella korjaamolla,sillä homman voi väärinkin tehdä,kuten kävi itselle,kun teetin työn "tavallisella"korjaajalla.

Niin,ja vielä "ensikäden tietoa": Kaverin S-mersusta meni ketju aiheuttaen enemmänkin tuhoa.Lasku veholla oli n.4000euroa!
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Jaa enpä ennen olekaan kuullut että mersusta olisi katkennut nokkaketju alle 200tkm edes yksirivinen. Oma suositukseni on vaihtaa yksirivinen 200tkm välein ja kaksirivinen 300tkm. Olen kyllä katsellut n. 700tkm kohdalla katkennutta kaksirivistä ja dieselissä tuho on täydellinen.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Jos vähäkäkään tajuaa niin paskan ketjun kyllä kuulee jo käynnissä ja ei ole kova homma teettää tuota ketjun vaihtoa korjaamolla joten kannattaa... mut jos tekee kansi rempan niin se kannattaa tehdä ite jos osaa nimittäin tuolla 900 eurolla tekee kyllä melkolailla koneen uusiksi jos ei tarvi porata...
Itse tein ja säästin
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Antti K kirjoitti:Jaa enpä ennen olekaan kuullut että mersusta olisi katkennut nokkaketju alle 200tkm edes yksirivinen. Oma suositukseni on vaihtaa yksirivinen 200tkm välein ja kaksirivinen 300tkm. Olen kyllä katsellut n. 700tkm kohdalla katkennutta kaksirivistä ja dieselissä tuho on täydellinen.
Jenkkiläiseltä foorumilla joskus lueskelin että suosittelivat ketjun vaihtoa jo 100 tuhannen mailin kohdalla eli 160tkm. Ja samalla kannattaa tietysti katsoa rattaat, laahaimet ja rattaat. Huono ketju syö rattaat nopeammin ja taas tulee remontille hintaa :oops:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Avasin tuossa vastikään 220D 16v koneen
(kannentiiviste vuoti nestettä ulospäin - aivan kuin neste olisi tullut pakosarjan pultista, 1-pytyn alemmasta :D )

Ketjunkiristimen laahari oli poikki, noin 4 cm palanen yläpäästä oli kiinni enää vähän kumiosan varassa.
Tiedä sitten mihin olisi itsensä kiilannut jos olisi irronnut...
Työläs vaihtaa, pitää purkaa jakopään koppa irti = laturi, teh.pumppu, ilm. kompura jne. irti. :evil:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin