Pyöränpulttien oikea pituus
Pyöränpulttien oikea pituus
Elikkäs syksyllä ostetussa C207 mukana tuli kahdet vanteet alkuperäiset talvirenkailla jotka olivat silloin alla ja dezent merkkiset kesäksi, toisia pultteja mukana ei tullut vain yhdet alkuperäiset pultit. Nyt nuo dezentit alle vaihdettaessa huomasin että noilla alkuperäisillä pulteilla kierre tulee ulos vanteesta vain noin 15mm, tästä kun vähentää vielä sen että kierre ei ala heti pultinreiästä. Vaan siinäkin on noin 5mm tyhjää ennenkuin kierre alkaa eli onko tuo 10mm kierrettä riittävä pituus. Käsin pyörittäessä pultti kiristyy noin 4.5 kierrosta. Kuitenkin myyjältä kysyttäessä nämä dezentit on olleet noilla samoilla pulteilla aikaisemminkin alla.
C207 250CDI - 10
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
tarvikevantaisen kanssa pitää AINA tehdä ekaks testi; laitat ne pulti sinne vanne irrallaan, mittaat paljonko tulee ulos ja näkyykö kierre. Siitten kattomaan takajarrulle että vetääkö käkkärihilut solmuun jos pultti menee niin pitkälle kun menee.
Kato onko se 15mm paksu se vastinkierre. Jos on niin eihän siinä mitään.
Kato onko se 15mm paksu se vastinkierre. Jos on niin eihän siinä mitään.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
Olen laskeskellu monasti että kun pultti alkaa vetää se kiertyy noin 8 kierrosta, eli 12 mm. Eli sama kun pultin paksuus, mikä on ollut nyrkkisääntö. Vanteesta orkkispultti tulee ulos noin 15 mm.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
Lujuuslaskennassa käytetään yleensä 3-4 kierrettä kantavana.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
Juu, ja siis tuo 15-5mm on siis ok.MiHe kirjoitti:Lujuuslaskennassa käytetään yleensä 3-4 kierrettä kantavana.
Kiinni vaan, oikea momentti ja jos pultit ruosteessa niin ujo terva tmv., muuten jää löysälle.
Omassa tulee pultti 12mm vanteesta läpi, ja on ajettu radalla auton rajoja vasten kymmenet kerrat ongelmitta.
Tuo on kyllä ehdoton minimi, kun ottaa huomioon ettei kierre tosiaan ala heti navassa.
Ja pultit oltava ehjät!
-
- Mersumies
- Viestit: 2341
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
Kiitos vahvistuksesta kun tuota tuli juuri tarkisteltua tarvikevanteiden kanssa. Tuntui ettei kierry juuri ollenkaan ja jää huulille mutta mitattaessa kiertyi kuitenkin 7,5 kierrosta ja 1,5mm nousulla meni sisään siten yli 11mm kun kierre on M12x1,5.MiHe kirjoitti:Lujuuslaskennassa käytetään yleensä 3-4 kierrettä kantavana.
Muistelin samaa joskus kouluajoilta että vain kolme kierrettä kantaa kerrallaan.
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
Lujuuslaskennan tunneilta muistan, että teoriassa puoli halkaisijaa riittää.
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
Ja hyvin suurella todennäköisyydellä orkkisvanne pallokartiolla ja tarvike suoralla. Tarkista tämäkin!
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
Pultit ehjät ja venymättömät. Nuo pultithan venyy aikaa myöten joten ne kannatta joskus vaihtaa uusiin ihan varmuuden vuoksi, ei ne niin paljoa maksa. Kiristysmomentti kannattaa myös huomioida, usein ne kiristetään apinanraivolla ja jossain vaiheessa kuuluu sitte se naps tai kierre korkkaa.Risto113 kirjoitti: ↑Pe 17.04.2020 20:19Juu, ja siis tuo 15-5mm on siis ok.MiHe kirjoitti:Lujuuslaskennassa käytetään yleensä 3-4 kierrettä kantavana.
Kiinni vaan, oikea momentti ja jos pultit ruosteessa niin ujo terva tmv., muuten jää löysälle.
Omassa tulee pultti 12mm vanteesta läpi, ja on ajettu radalla auton rajoja vasten kymmenet kerrat ongelmitta.
Tuo on kyllä ehdoton minimi, kun ottaa huomioon ettei kierre tosiaan ala heti navassa.
Ja pultit oltava ehjät!
Kilpurit ratakäytössä sitte vielä erikseen, kun niitä pyöriä vaihdetaan hieman eri tahtia kun siviilivehkeissä.
Re: Pyöränpulttien oikea pituus
Itse olen asiaan aika monesti perehtynyt ja jos pultti ei tule vanteesta pihalle 20mm enempää, niin se on turvallinen laittaa ilman että käsijarruhilut on vaarassa. Valkkaan siis pultit tai lyhennän tarvittaessa tuohon 18-20 millin haarukkaan, näin tulee koko kierre hyödynnettyä kinnityksessä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90