Meillä on kokemusta vain yhdestä Satalankusta. Se kokemus oli opiskelija-autoksi ostettu 250D, joka tuli meille 330.000 km ajettuna kuljettajaansa vanhempana opiskelija-autona.dealer kirjoitti: ↑Su 14.01.2024 07:36 Hirveää itsensä pettämistä kuitenkin ajatella, että pitää ostaa uudempi ja uudempi auto säästääkseen rahaa koska vanha syö paljon polttoainetta, tai vertailla paljonko mistäkin maksetaan veroa vuosittain. Jopa sellaista kuulee että pitää olla uusi varmatoiminen auto pitkää työmatkaa varten.
Entinen opiskelija ajoi samaa autoa vuosia valmistumisensa ja työllistymisensä jälkeen, koska kesti aikansa löytää jotain minkä uskaltaa ostaa ehjän ja hyvin hoidetun 250D:n tilalle.
Yhteenvetona näillä on jo niin paljon ikää, että nyt on jo hyvä olla MIG tontilla, mutta auton liikkumiseen tarvittavat osat ovat hämmästyttävän halpoja.
Uudempaan vaihtaminen kannattaa perustella jollain muulla kuin rahalla. Vaikkapa myöntämällä tosiasiat, kuten "mä halusin tällasen".
Meidän S213 keskikulutus on nyt pidemmällä kokemuksella aika tarkalleen 5 sadalle yli kahden vuoden ympärivuotisena keskiarvona. Vähällä menee iso auto ja on upea ajaa myös talvella, mutta ei se ikinä ehdi lisähintaansa polttoaineessa säästää.
Se on ymmärrettävämpi ajatusmalli, että päättää vaihtaa uudempaan ja ymmärtää maksavansa lisähintaa mukavuudesta. Vaikka tietääkin kuluttavansa rahaa mukavuuteen, on silti korrektia pohtia mikä merkitys omalla kohdalla on sillä kuluuko bensaa 8.5 sadalle vai samassa korissa dieseliä 5 sadalle? Sama periaate pätee toki myös sähköautoon, jonka ostaja voi ottaa käyttökulut huomioon vaikka tietääkin kuluttavansa rahaa pääomakuluun.
Luotettavuus on vaikea kysymys. En ole varma, ottaisinko pitkälle matkalle kovaan pakkaseen Rouvan S213:n, oman W212:n vai dealerin huoltaman W124:n? Ensin mainitulla olisi ilman muuta mukavinta ajaa, mutta perille pääsyn todennäköisyys saattaa silti olla suurimmillaan viimeisessä vaihtoehdossa?