w126 vakkarin rele

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

w126 vakkarin rele

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

miten voisin korjata w 126 vakionopeussäätimen releen, olen joskus nähnyt releen kondesaattorien vaihdon mutta en löydä enää sitä.
jos jollakin olisi tietoa tästä niin olisin kovin kiitollinen tiedosta/kuvista ja ohjeeista :roll:
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1111
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: w126 vakkarin rele

Viesti Kirjoittaja Karel »

Huonot kondensaattorit aiheuttavat laitteelle "dementiaa" ts. se toimii huonosti ja pätkii, nopeus seilaa ja saattaa pudota pois päältä. Nämä alkoivat vikaantua pikkuhiljaa jo kymmenen vuotta täytettyään. Syy on oman teoriani mukaan se, että laite on koko ajan oletusarvoisesti päällä valmiustilassa, toisin kuin monet muut aikalaiset nopeudensäätölaitteet. Siksi kondensaattoritkin kuluvat koko ajan sytytysvirran ollessa kytkettynä, vaikka laitetta ei koskaan ajossa aktivoitaisi.

Tässä vaiheessa (30v+) kondensaattoreiden ohella alkavat piirilevyjen juotokset haristua. Helpoin tapa kartoittaa korjaustarve on kiihdyttää pitämällä vipua ylä-asennossa yli 40 km/h vauhdissa. Jos mitään ei tapahdu, vaan laite on kokonaan mykkä ja hengetön, vikaa on muutakin kuin huonot kondensaattorit.

Esimerkiksi servon magneettikytkin voi jumittaa. Toinen ongelma on tahmeasti toimiva servo, joka kuluttaa liikaa virtaa ja rikkoo siksi ohjainlaitteen. Sevon virrankulutus ei saisi ylittää 250 mA.

Tarvittavat elkot piirilevyyn ovat: 2kpl 22 mikroa 40v, 2 kpl 10 mikroa 63v ja 2 kpl 2,2 mikroa 63v.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w126 vakkarin rele

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kiitos karel tästä tiedosta.
mulla on näitä releitä monta kappaletta mutta ovat eri numeroilla, että voiko käyttää näitä rikkomatta mitään?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w126 vakkarin rele

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Karel kirjoitti: Su 21.04.2024 22:59 Huonot kondensaattorit aiheuttavat laitteelle "dementiaa" ts. se toimii huonosti ja pätkii, nopeus seilaa ja saattaa pudota pois päältä. Nämä alkoivat vikaantua pikkuhiljaa jo kymmenen vuotta täytettyään. Syy on oman teoriani mukaan se, että laite on koko ajan oletusarvoisesti päällä valmiustilassa, toisin kuin monet muut aikalaiset nopeudensäätölaitteet. Siksi kondensaattoritkin kuluvat koko ajan sytytysvirran ollessa kytkettynä, vaikka laitetta ei koskaan ajossa aktivoitaisi.

Tässä vaiheessa (30v+) kondensaattoreiden ohella alkavat piirilevyjen juotokset haristua. Helpoin tapa kartoittaa korjaustarve on kiihdyttää pitämällä vipua ylä-asennossa yli 40 km/h vauhdissa. Jos mitään ei tapahdu, vaan laite on kokonaan mykkä ja hengetön, vikaa on muutakin kuin huonot kondensaattorit.

Esimerkiksi servon magneettikytkin voi jumittaa. Toinen ongelma on tahmeasti toimiva servo, joka kuluttaa liikaa virtaa ja rikkoo siksi ohjainlaitteen. Sevon virrankulutus ei saisi ylittää 250 mA.

Tarvittavat elkot piirilevyyn ovat: 2kpl 22 mikroa 40v, 2 kpl 10 mikroa 63v ja 2 kpl 2,2 mikroa 63v.
Kyllä täyttä asiaa.

Nuista elkoista niin siihen käy pienemmälläkin jännitteenkestolla olevat. Itseasiassa on niin että jos elko on käyttöjännitteeseen nähden isolla jännitteenkestolla niin sen "itsekorjautuvuus" heikkenee ja sitäkautta komponentin ikä vähenee. Näin sitä joskus koulussa aihetta opetettiin.

Se miksi on käytetty tuolalisia elkoja ni johtunee siitä että niitten hankintahinta voi olla alle puolet sellaisista missä jännitteenkesto on lähellä todellista käyttöjännitettä. Toimintaan ylisuuri jännitteenkesto ei vaikuta. Itte olen käyttäny 25 volttisia ja taisi joku setti olla vielä pienemmälläkin. Mitään hakkureita tuossa osassa käsittääkseni kait ei ole.

Nuissa tosiaan voi olla muitakin vikoja. Se numero siinä mustassa noin 2.5cm x 3cm palikassa voi tosiaan olla eri. Ne harmaat saman sarjan boksit käy ristiin mutta se neliskanttinen musta jossa numerot on niin se kannattaa pitää autokohtaisena sillä siihen on "koodattu" ko autolle sopivat säädöt. Esim ison bensan boksi ei oikeastaan toimi lainkaan dieselissä.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1111
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: w126 vakkarin rele

Viesti Kirjoittaja Karel »

Se boksin alareunassa oleva koodauspalikka lisättiin noin vuonna -87,-88. Ideana tosiaan se, että sama perusboksi käy kaikkiin malleihin, ainoastaan koodipalikka on eri. Sitä vanhemmat 14-napaiset toimivat kyllä nekin. Jälkiasenteisissa VDO:n Tempostateissa käytettiin "koodaamatonta" yleisboksia loppuun asti, jota myytiin autoon kuin autoon, ja toimi nekin, tosin ei aivan yhtä virheettömästi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: w126 vakkarin rele

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Se koodipalikka on pelkästään erilaisia vastuksia eri napojen välille juotettuna. Joskus kauan aikaa sitten löysin jonkun listauksen mitä vastuksia on käytetty minkäkin moottorin yhteydessä ja sillä sain aikanaan bensan koodipalikan muutettua dieselille sopivaksi.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w126 vakkarin rele

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Samuli H kirjoitti: Su 28.04.2024 22:57 Se koodipalikka on pelkästään erilaisia vastuksia eri napojen välille juotettuna. Joskus kauan aikaa sitten löysin jonkun listauksen mitä vastuksia on käytetty minkäkin moottorin yhteydessä ja sillä sain aikanaan bensan koodipalikan muutettua dieselille sopivaksi.
Tommonen on tullu ittekin tehtyä eikä siitä niin kauaakaan ole :wink:
Vastaa Viestiin