m10x venavarrenkumien vaihto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
m10x venavarrenkumien vaihto
ei ois kukaa vaihtanu venavarren kumeja m102 tai m103 koneeseen ilman kannen irroitusta, onko miten veemäinen operaatio
Re: m10x venavarrenkumien vaihto
Olen itse vaihtanut kerran 6 sylinteriseen bensa mersuun oliskohan jotain 70 luvun loppupuolelta ollut coupe.Paineilmaa tulpan reijästä, niin pysyy venat kiinni.Sitten pitää olla vipu jolla jousen lautasen painaa alas että saa lukot irti.Kerran vaihdoin japsiin niin että työnsin narua tulpan reijästä ja pyöritin männän ylös,molemmat oli soch koneita eli vipukoneisto oli irroitettu ensitöiksi.Viime vuona vaihdoin moottoripyörästä paineilmalla 16 venttiilisestä koneesta,sekin onnistui kun ensin valmistin työkaluja,tulppa-avain jossa oli mangneetti lyhensin sopivaksi ja napakka lyönti jousen lautaseen niin lukot jäi mangneettiin joka onnistui monesti eka lyönillä.Pitää olla myös pihdit jolla saa vanhat tiivisteet pois ja työkalu jolla saa uudet suoraan paikalleen.Mutta jos on kyseessä mersu 2 nokalla ja ketju jakopäällä niin ei ehkä onnistu näillä ohjeilla kun pitää saada nokkaakselit pois ekana ja jakopää ei saa mennä sekaisin,jos on vain vipukoneisto niin se vain irti, niin vois onnistuakkin.En tunne tätä konetta enkä tiedä minkälainen venttiilikoneisto on.Mutta jos onnistuu kulut jää pienemäksi ja mahdollinen kannen oikaisu jää pois.Mutta jos päätyy kokeilemaan paineilmalla pitää varmistua että ilmaa riittää ja se ei saa loppua" missään" vaiheessa,elikkä sylinteri kerralla olipa venoja 2 tai 4.
Re: m10x venavarrenkumien vaihto
Suosiolla ottaisin kannen kokonaan irti, huomattavasti helpompi niin.
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: m10x venavarrenkumien vaihto
Eihän tuossa muuta vaikeaa ole kuin pitää huolen ettei ko. sylinterissä mäntä pääse liikahtamaan koska se käy äkkiä eikä mitään ehdi tehdä. Turvallinta on ohjeesta poiketen pitää kampiakseli alakuolokohdassa kun paineilma on sylinterissä jolloin vaaraa pyörähtämisestä ei ole. Ei tarvitse naruja.marsumestari kirjoitti: ↑Ma 04.03.2024 12:52 ei ois kukaa vaihtanu venavarren kumeja m102 tai m103 koneeseen ilman kannen irroitusta, onko miten veemäinen operaatio
Toinen tarkka paikka on ettei hakkaa/lyö/väännä venttiilinvartta kiiloja/jousia irroitettaessa. Jousipuristimen valinta on makuasia. Itsellä on parhaaksi osoittautunut pitkällä tangolla kanteen kiinnitettävä malli mutta muillakin pärjää eikä ole kalliita.
Uusia ohjurinkumia varten on hyvä olla tarkoitukseen tehdyt pihdit jotka myös ovat halvat.
https://www.youtube.com/watch?v=WuKxCpqkXxQ
Re: m10x venavarrenkumien vaihto
Kannatan tätä ratkaisua, erityisesti jos kannentiiviste on alkuperäinen tai ikääntynyt. Kun kansi on irti ja työpöydällä/ruustukissa, saa venttiilijouset puristettua halvalla työkalulla, jolla lukituskiilojen paikalleen laitto on myös helppoa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: m10x venavarrenkumien vaihto
Tuossa on taustatietona juuri tehty kansiremppa jossa taisi mennä imu- ja pakopuolen ohjurinkumit sekaisin. Joten kannentiiviste ainakin on uusi.
Ymmärtääkseni kyseessä on 12v -moottori joten vain 2 venttiiliä per sylinteri.
mikäköhän mahtaa olla kun m103 rupes kansirempan jälkeen karstottamaan tulppia? ovat aivan ryönäset 1000km ajon jälkeen Mitä kansi rempassa tehtiin/miksi se tehtiin ? onko pahvi oikean paksuinen, jako kohdallaan ? minkä lasiata karsataa ...
Viimeksi muokannut E200kompressor, La 09.03.2024 17:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
Re: m10x venavarrenkumien vaihto
Joo, kumet oli aivan sekaisin...
Rakensin 2 haaraisesta ulosvetimestä, puolikkaasta sakkelista, parista rikasta ja parista metallilevystä venttiilin puristimen
mäntä alas, 8bar painetta tulpanreijästä ja eiku puristimella jousi pois.. Magneettitikku on lukkojen poistoon hyvä!
hommaan meni yhteensä ehkä 2 tuntia
Rakensin 2 haaraisesta ulosvetimestä, puolikkaasta sakkelista, parista rikasta ja parista metallilevystä venttiilin puristimen
mäntä alas, 8bar painetta tulpanreijästä ja eiku puristimella jousi pois.. Magneettitikku on lukkojen poistoon hyvä!
hommaan meni yhteensä ehkä 2 tuntia
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: m10x venavarrenkumien vaihto
Hyvin toimittu, kaikkein nopein tapa ja moottorityyppi suosii tuollaista vaihtoa.marsumestari kirjoitti: ↑Su 17.03.2024 08:04 Joo, kumet oli aivan sekaisin...
Rakensin 2 haaraisesta ulosvetimestä, puolikkaasta sakkelista, parista rikasta ja parista metallilevystä venttiilin puristimen
mäntä alas, 8bar painetta tulpanreijästä ja eiku puristimella jousi pois.. Magneettitikku on lukkojen poistoon hyvä!
hommaan meni yhteensä ehkä 2 tuntia
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
Re: m10x venavarrenkumien vaihto
joo, ei oikein napannu käyttää kantta auki ku syksyllä käytinE200kompressor kirjoitti: ↑Su 17.03.2024 10:04Hyvin toimittu, kaikkein nopein tapa ja moottorityyppi suosii tuollaista vaihtoa.marsumestari kirjoitti: ↑Su 17.03.2024 08:04 Joo, kumet oli aivan sekaisin...
Rakensin 2 haaraisesta ulosvetimestä, puolikkaasta sakkelista, parista rikasta ja parista metallilevystä venttiilin puristimen
mäntä alas, 8bar painetta tulpanreijästä ja eiku puristimella jousi pois.. Magneettitikku on lukkojen poistoon hyvä!
hommaan meni yhteensä ehkä 2 tuntia