3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
Re: 3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
Omassa autossa on 4G-moduuli (2022) ja kyllä siinäkin Mercedes Me tiedot välillä tuntejakin vanhoja. Pelissä selvästi muutakin kuin se kännyverkon siirtoviive mutta hyvä kun upgrade mahdollisuudet on entisestään laajentuneet. Kyllä se vaihto kohta joka tapauksessa tarvitaan.
Taitaa olla paikannusvirheissäkin valmistajan satuilua. Ainoa mihin kännyverkon siirtoviive voisi vaikuttaa on paikannusavuste cold fixiin mutta jos autolla on liikkeelle lähdetty niin kyllä sen GNSS moduuli on jo fixin saanut ilman avustettakin. Autot lähtee joka tapauksessa oikeaan suuntaan. Sitten jos kaikilla autossa on taju kankaalla niin tarkahko paikkatieto on tärkeä. Senttimetritarkkuuteen nämä purkit ei kuitenkaan pysty niin kuin vaikkapa omat harrastelaitteet.
Taitaa olla paikannusvirheissäkin valmistajan satuilua. Ainoa mihin kännyverkon siirtoviive voisi vaikuttaa on paikannusavuste cold fixiin mutta jos autolla on liikkeelle lähdetty niin kyllä sen GNSS moduuli on jo fixin saanut ilman avustettakin. Autot lähtee joka tapauksessa oikeaan suuntaan. Sitten jos kaikilla autossa on taju kankaalla niin tarkahko paikkatieto on tärkeä. Senttimetritarkkuuteen nämä purkit ei kuitenkaan pysty niin kuin vaikkapa omat harrastelaitteet.
- webastoguru
- Vakiokalustoa
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: 3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
Mersu näyttää käyttävän vähintään 50 eri mallista 4G -kommunikaatiomoduulia henkilöautoissa, joten niissä on myös pieniä eroja ominaisuuksien ja toimintojen osalta. Osassa moduuleista tuo reaaliaikainen seuranta, auton tilan, paikannuksen ja etätoimintojen osalta vaatii ilmeisesti kyseisen toiminnon aktivoinnin testerillä tai mahdollisesti auton omista asetuksista. Kaikissa moduuleista tämä ei ole edes mahdollista, vaan tiedot tulevat kuitenkin pienellä viiveellä, ainakin hitaisiin 3G -moduuleihin verrattuna. Lisäksi on huomioitava se, että tämä moduuli "nukahtaa" tietyn ajan kuluttua, jos autoa tai sen toimintoja ei käytetä. Moduulin "herääminen" vie jonkin aikaa, enne kuin yhteydet on muodostettu uudelleen, joten tämä voi aiheuttaa myös viivettä toiminnoissa.
Mersun varaosajärjestelmä antaa lähes aina eri moduulin varaosanumeron, mitä autoon on tehtaalla asennettu. Näin ollen voisi olettaa, että siihen on asennettu se autoon sopiva moduuli, mitä on sattunut sillä hetkellä hyllyssä olemaan. Muutenkin näitten varaosanumerojen kanssa usein todellinen ja visuaalinen numero saattavat erota huomattavasti toisistaan. Todennäköisesti sillä halutaan vain vaikeuttaa tee se itse -miesten omatoimista ja halvempaa varaosien hankintaa.
Viimeisten tietojen mukaan komponenttipula vaivaa autoteollisuutta ja heidän alihankkijoita ainakin vielä pari vuotta. Joten pula 4G -moduuleista jatkuu myös lähivuosina, jolloin myös 2G -yhteydet ajetaan alas. Valitettavasti tällöin kaikki hätäpuhelinjärjestelmät lakkaa toimimasta niissä autoissa, joissa on tuo 3G -moduuli tehdasasennuksena.
Vakavissa onnettomuustilanteissa tuo kommunikaatiomoduuli kerää yllättävän paljon tietoa eri auton järjestelmistä, minkä se lähettää sitten "datasähkeenä" eteenpäin Mercedes-Benz - hätäpalvelukeskukseen tai paikalliseen 112 hätäkeskukseen. Näitä tietoja ovat esim. auton senhetkinen sijainti, ajoreitti vähän ennen onnettomuutta, ajosuunta, auton valmistenumero, auton käyttövoima, autossa olevien henkilöiden arvioitu lukumäärä, manuaalisesti tai automaattisesti laukaistu hätäpuhelu, Mercedes me Connect olemassa tai ei, kieliasetus multimediajärjestelmässä jne.
Mersun varaosajärjestelmä antaa lähes aina eri moduulin varaosanumeron, mitä autoon on tehtaalla asennettu. Näin ollen voisi olettaa, että siihen on asennettu se autoon sopiva moduuli, mitä on sattunut sillä hetkellä hyllyssä olemaan. Muutenkin näitten varaosanumerojen kanssa usein todellinen ja visuaalinen numero saattavat erota huomattavasti toisistaan. Todennäköisesti sillä halutaan vain vaikeuttaa tee se itse -miesten omatoimista ja halvempaa varaosien hankintaa.
Viimeisten tietojen mukaan komponenttipula vaivaa autoteollisuutta ja heidän alihankkijoita ainakin vielä pari vuotta. Joten pula 4G -moduuleista jatkuu myös lähivuosina, jolloin myös 2G -yhteydet ajetaan alas. Valitettavasti tällöin kaikki hätäpuhelinjärjestelmät lakkaa toimimasta niissä autoissa, joissa on tuo 3G -moduuli tehdasasennuksena.
Vakavissa onnettomuustilanteissa tuo kommunikaatiomoduuli kerää yllättävän paljon tietoa eri auton järjestelmistä, minkä se lähettää sitten "datasähkeenä" eteenpäin Mercedes-Benz - hätäpalvelukeskukseen tai paikalliseen 112 hätäkeskukseen. Näitä tietoja ovat esim. auton senhetkinen sijainti, ajoreitti vähän ennen onnettomuutta, ajosuunta, auton valmistenumero, auton käyttövoima, autossa olevien henkilöiden arvioitu lukumäärä, manuaalisesti tai automaattisesti laukaistu hätäpuhelu, Mercedes me Connect olemassa tai ei, kieliasetus multimediajärjestelmässä jne.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: 3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
Hei.
Onko tähän 4g moduuli asiaan tullut uutta tietoa maahantuojalta tai muulta taholta?
Miten paljon kustantaa moduulin vaihto seuraavaan: WDD2052471F699158
Onko tähän 4g moduuli asiaan tullut uutta tietoa maahantuojalta tai muulta taholta?
Miten paljon kustantaa moduulin vaihto seuraavaan: WDD2052471F699158
Re: 3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
[quote=Sumperi post_id=1388100 time=1703262989 user_id=66121]
Hei.
Onko tähän 4g moduuli asiaan tullut uutta tietoa maahantuojalta tai muulta taholta?
Miten paljon kustantaa moduulin vaihto seuraavaan: WDD2052471F699158
[/quote]
Maahantuoja ei tee eikä tule tekemään näitä päivityksiä.
Hei.
Onko tähän 4g moduuli asiaan tullut uutta tietoa maahantuojalta tai muulta taholta?
Miten paljon kustantaa moduulin vaihto seuraavaan: WDD2052471F699158
[/quote]
Maahantuoja ei tee eikä tule tekemään näitä päivityksiä.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Re: 3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
Ok. Mutta siis saa osaavalla kyläpajalla tehtyä? Tämä on ollut surkein kapistus tämä Mersu kaikista autoista mitä itsellä on ollut. Pajalla on oltu enemmän ku ajossa.
Tämä oli oikein piste Iin päälle tämä 3g touhu. Ensimmäinen ja viimeinen MB.
Re: 3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
Ei saa kyläpajalla tehtyä, pitää olla virallinen Xentry. Suomessa ei onnistu mutta muualla kuulemma onnistuu.
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: 3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
Onko tuo päivitys mahdollista tehdä etänä? Eli joku osaava asentaisi uudet osat ja sopivammasta maasta tapahtuisi itse koodaus?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: 3G -verkkojen alasajo ja Mersun etäpalvelut sekä 4G -päivitys
Voi olla vaikeaa löytää riittävät valtuudet omaavaa koodaaja joka on halukas osallistumaan ko. harjoitukseen jos riskinä on niiden oikeuksien menettäminen.
Tuohon pitää olla online-yhteys eli pelkkä teamviever ei riitä.
Tuohon pitää olla online-yhteys eli pelkkä teamviever ei riitä.