glc 350e sähköllä ajaminen
glc 350e sähköllä ajaminen
Onko vika vai ominaisuus? Viikon verran ajeltu kyseisellä autolla vm. 2017.
9 tunnin ajon aikana ajanut 3 minuuttia sähköllä. Pakkasta ollut noin 10 astetta ja nyt pari päivää viitisen astetta. Lähinna kaupunki ajoa.
Missään hetkessä ei ole ollut mahdollista käyttää e-modea -> harmaana!
Hybrid asetus ollut lähes koko ajan päällä. Akku kyllä kuluu, ladattu ja sähköä on ollut kyllä käytettäväksi!
Eli onko tämä normaalia??? Mielenkiinnolla vastauksia ja kokemuksia odottaen!
9 tunnin ajon aikana ajanut 3 minuuttia sähköllä. Pakkasta ollut noin 10 astetta ja nyt pari päivää viitisen astetta. Lähinna kaupunki ajoa.
Missään hetkessä ei ole ollut mahdollista käyttää e-modea -> harmaana!
Hybrid asetus ollut lähes koko ajan päällä. Akku kyllä kuluu, ladattu ja sähköä on ollut kyllä käytettäväksi!
Eli onko tämä normaalia??? Mielenkiinnolla vastauksia ja kokemuksia odottaen!
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Ainakin c350e ohjekirjasta:
Moottorin automaattinen sammuminen
Polttomoottori sammuu automaattisesti, jos esimerkiksi
kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta eikä ajonopeus ylitä lukemaa 160 km/h
polttomoottori ja vaihteisto ovat saavuttaneet käyntilämpötilansa
kuljettajan turvavyö on kiinnitetty ja kuljettajan ovi on kiinni
kuljettaja painaa kaasupoljinta vain kevyesti esim. pitääkseen ajonopeuden samana rajatulla ajomatkalla
konepelti on kiinni ja kunnolla lukittunut
korkeajänniteakun lataus on riittävä
hybridijärjestelmässä ei ole häiriöitä.
Polttomoottori ei sammu automaattisesti, jos
moottorinohjauksen itsediagnoosivaihe on vielä aktiivinen
auton ilmastointi edellyttää sitä
korkeajänniteakku latautuu lisää
automaattiset päästötestit ovat edelleen käynnissä
moottori, vaihteisto ja katalysaattori eivät ole vielä saavuttaneet käyntilämpötilaansa.
Moottorin automaattinen käynnistyminen
Automaattisesti sammunut polttomoottori käynnistyy tietyissä tilanteissa automaattisesti, jos
kuljettaja vaatii kaasupoljinta painamalla suurempaa tehoa, kuin sähkömoottori pystyy tuottamaan
kuljettaja vaihtaa vaihtamisohjelmaan S tai S+
kuljettaja aktivoi manuaalisen vaihtamisen
korkeajänniteakun lataustila on saavuttanut alarajan
ilmastointiautomatiikan asetukset vaativat sitä, esim. ulkolämpötilan ollessa yli 30 .
Moottorin automaattinen sammuminen
Polttomoottori sammuu automaattisesti, jos esimerkiksi
kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta eikä ajonopeus ylitä lukemaa 160 km/h
polttomoottori ja vaihteisto ovat saavuttaneet käyntilämpötilansa
kuljettajan turvavyö on kiinnitetty ja kuljettajan ovi on kiinni
kuljettaja painaa kaasupoljinta vain kevyesti esim. pitääkseen ajonopeuden samana rajatulla ajomatkalla
konepelti on kiinni ja kunnolla lukittunut
korkeajänniteakun lataus on riittävä
hybridijärjestelmässä ei ole häiriöitä.
Polttomoottori ei sammu automaattisesti, jos
moottorinohjauksen itsediagnoosivaihe on vielä aktiivinen
auton ilmastointi edellyttää sitä
korkeajänniteakku latautuu lisää
automaattiset päästötestit ovat edelleen käynnissä
moottori, vaihteisto ja katalysaattori eivät ole vielä saavuttaneet käyntilämpötilaansa.
Moottorin automaattinen käynnistyminen
Automaattisesti sammunut polttomoottori käynnistyy tietyissä tilanteissa automaattisesti, jos
kuljettaja vaatii kaasupoljinta painamalla suurempaa tehoa, kuin sähkömoottori pystyy tuottamaan
kuljettaja vaihtaa vaihtamisohjelmaan S tai S+
kuljettaja aktivoi manuaalisen vaihtamisen
korkeajänniteakun lataustila on saavuttanut alarajan
ilmastointiautomatiikan asetukset vaativat sitä, esim. ulkolämpötilan ollessa yli 30 .
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Kiitos infosta!
Ei ole suomenkielistä ohjekirjaa käytettävissä.
Noilla kriteereillä mihin itse pystyy vaikuttamaan pitäisi kyllä sähkölläkin pystyä ajamaan.
Täytyypä käydä tuumailemassa asiaa auton myyneessä liikkeessä.
Ei ole suomenkielistä ohjekirjaa käytettävissä.
Noilla kriteereillä mihin itse pystyy vaikuttamaan pitäisi kyllä sähkölläkin pystyä ajamaan.
Täytyypä käydä tuumailemassa asiaa auton myyneessä liikkeessä.
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Suomenkielinen ohjekirja löytyy älypuhelinsovelluksena. Se on kyllä aika heikko esitys ainakin uudemmille autoille. Sama löytyi mercedes-benz.fi sivuilta mutta en ole varma poistivatko nyt kun mercedes me tukikin sieltä poistettiin. MB UK sivuilta löytyy 2015 alkaen GLC:n ohjekirjat kunnollisena pdf dokkarina, tietenkin englanniksi.
Oliko tämä joku Saksan tuonti jota ei päässyt itse kokeilemaan ennen ostoa? Erikoista mihin se sitten akkua kuluttaa jos ei juurikaan moottoria sammuta ja sitten kuitenkin 3 minuuttia ajoi sähköllä eli ei täysin ole poissa pelissä.
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Kaiken järjen mukaan kyllä ainakin jossain hetkessä pitäisi mennä myös sähköllä, kun olet ajellut noin mitä kerroit. Jos on mahdollisuus luetuttaa vikakoodit Star xentryllä, niin sitten sulla olis myös jotain kättä pidempää vietäväksi myyjäliiikkeeseen mikäli jotain häikkäkoodia löytyy
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Niin ja lataa tosiaan puhelimeen digiohjekirja. Ainakin itselle se ollut monet kerrat hyödyllinen
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Voi olla ominaisuus koska polttomootrilla täytyisi ajaa vähintään kerran viikossa noin puolituntia, koska moottori pitää saada kunnolla käyntilämpöiseksi. Se poistaa monta ongelmaa. Autoa ei ole suunniteltu pelkästään sähköllä ajettavaksi.
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Semmoinen vielä koita ajaa sähkömoodilla, kaasupolkimessa pitäisi tuntua pykälä, vasta kun painat kaasua tämän pykälän yli polttomoottori käynnistyy. Muuten pitäisi kukea pelkällä sähköllä.
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Ehkä hyvä ohje kuskille mutta ei auto sitä moottoria käytä oma-aloitteisesti minuuttiakaan saati puolta tuntia sen takia että bensamoottori lämpenisi ja bensat haihtuisi öljyn joukosta. Eri asia joku alle -20 asteen lämpötila tms. eli ei selitä tässä kerrottua tarinaa.
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Tuollaista on esiintynyt esim siinä tapauksessa että 12 voltin akku alkaa olee tiensä päässä. Esim seissy pitkään autoliikkeen pihassa, 12 voltin akku on tyhjentynyt ja sitten se on "väkivaltaisesti" pikaladattu ja päässy kuivahtamaan (agm akut on pirun herkkiä sille).fore71 kirjoitti: ↑Pe 15.12.2023 18:21 Onko vika vai ominaisuus? Viikon verran ajeltu kyseisellä autolla vm. 2017.
9 tunnin ajon aikana ajanut 3 minuuttia sähköllä. Pakkasta ollut noin 10 astetta ja nyt pari päivää viitisen astetta. Lähinna kaupunki ajoa.
Missään hetkessä ei ole ollut mahdollista käyttää e-modea -> harmaana!
Hybrid asetus ollut lähes koko ajan päällä. Akku kyllä kuluu, ladattu ja sähköä on ollut kyllä käytettäväksi!
Eli onko tämä normaalia??? Mielenkiinnolla vastauksia ja kokemuksia odottaen!
Tää vaan yhtenä heittona. Sen akun kuntoa voi koittaa arvioida vaikkapa workshop menusta, teettämällä sille perinteisen akkutestin tai sitten voi sieltä käydä testerilläkin katsomassa infoa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Itselläni oli juuri tuo auto reilun 100 000 kilometrin ajan, pari viikkoa sitten se vaihtui täyssähköön.
Kuinka pitkistä ajorupeamista tuo yhdeksän tuntia koostuu? Jos kymmenen asteen pakkasella on ajanut vain lyhyitä pätkiä, ei käytös ole välttämättä vika. Viiden asteen pakkasellakaan omani ei täysin jäähtyneenä antanut välttämättä liikkeelle lähteä E-modella, mutta melko pian se E-modenkin salli. Kylmillä keleillä ulkoa lähtiessä tosin laitoin itse yleensä suosiolla päälle E-saven tai ajoin S:llä, että moottori varmasti kävisi itsensä lämpimäksi. Sen jälkeen kyllä antoi käyttää E-modeakin. Yleensä tosin lähdin lämpimästä tallista ja silloin se antoi ajaa E-modella 7-8 pakkasasteeseen asti niin, että pääsin moottorin kertaakaan hörähtämättä työpaikan lämpimään talliin. Silloin saattoi ajaa aika pitkiäkin aikoja pelkällä sähköllä, jos ei siis ollut kauppaa tai työpaikkaa kauemmas asiaa. Ja silloin tuo ohje kerran viikossa puoli tuntia polttomoottorilla on pöhkö. Ei polttoainetta mene öljyn sekaan silloin, jos moottori ei käy.
Jos kone kuitenkin noilla rajakeleillä tai tarpeeksi monen päivän pelkkien sähköajojen jälkeen käynnistyi, silloin käytin sitä sitten vähän pidempään, en puolta tuntia sentään. Eli en luottanut auton omaan järkeilyyn tuossa tapauksessa vaan järkeilin itse. Melko lyhyeksi aikaa auto oman järkeilynsä perusteella joskus koneen käynnisti eikä silloin varmasti moottori lämmennyt kunnolla.
Jos vähänkään pidemmällä ajorupeamalla viiden asteen pakkasessa auto ei anna ollenkaan käyttää E-modea edes moottorin lämmettyä, ei taida olla normaalia, tai ainakaan omani ei käyttäytynyt niin. Tuo edellä mainittu viimeisillään oleva 12V -akku saattaa varmaan olla käytöksen selitys. Omani lähti jatkoon alkuperäisellä akullaan, mutta sen elinikää saattoi pidentää juuri tuo lämmin talli talvella.
Minulla ei ollut minkäänlaisia öljynlaimenemisongelmia viiden vuoden omistukseni aikana, eikä juuri muitakaan teknisiä ongelmia. Oma ajoprofiilini toki sisältää myös toistuvaa pitkää matkaa, ei kuitenkaan viikoittain.
Kuinka pitkistä ajorupeamista tuo yhdeksän tuntia koostuu? Jos kymmenen asteen pakkasella on ajanut vain lyhyitä pätkiä, ei käytös ole välttämättä vika. Viiden asteen pakkasellakaan omani ei täysin jäähtyneenä antanut välttämättä liikkeelle lähteä E-modella, mutta melko pian se E-modenkin salli. Kylmillä keleillä ulkoa lähtiessä tosin laitoin itse yleensä suosiolla päälle E-saven tai ajoin S:llä, että moottori varmasti kävisi itsensä lämpimäksi. Sen jälkeen kyllä antoi käyttää E-modeakin. Yleensä tosin lähdin lämpimästä tallista ja silloin se antoi ajaa E-modella 7-8 pakkasasteeseen asti niin, että pääsin moottorin kertaakaan hörähtämättä työpaikan lämpimään talliin. Silloin saattoi ajaa aika pitkiäkin aikoja pelkällä sähköllä, jos ei siis ollut kauppaa tai työpaikkaa kauemmas asiaa. Ja silloin tuo ohje kerran viikossa puoli tuntia polttomoottorilla on pöhkö. Ei polttoainetta mene öljyn sekaan silloin, jos moottori ei käy.
Jos kone kuitenkin noilla rajakeleillä tai tarpeeksi monen päivän pelkkien sähköajojen jälkeen käynnistyi, silloin käytin sitä sitten vähän pidempään, en puolta tuntia sentään. Eli en luottanut auton omaan järkeilyyn tuossa tapauksessa vaan järkeilin itse. Melko lyhyeksi aikaa auto oman järkeilynsä perusteella joskus koneen käynnisti eikä silloin varmasti moottori lämmennyt kunnolla.
Jos vähänkään pidemmällä ajorupeamalla viiden asteen pakkasessa auto ei anna ollenkaan käyttää E-modea edes moottorin lämmettyä, ei taida olla normaalia, tai ainakaan omani ei käyttäytynyt niin. Tuo edellä mainittu viimeisillään oleva 12V -akku saattaa varmaan olla käytöksen selitys. Omani lähti jatkoon alkuperäisellä akullaan, mutta sen elinikää saattoi pidentää juuri tuo lämmin talli talvella.
Minulla ei ollut minkäänlaisia öljynlaimenemisongelmia viiden vuoden omistukseni aikana, eikä juuri muitakaan teknisiä ongelmia. Oma ajoprofiilini toki sisältää myös toistuvaa pitkää matkaa, ei kuitenkaan viikoittain.
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Kiitosta vastaajille. Nyt on tullut sen verran infoa että jotain vikaa ilmeisemmin on.
Esim. juuri 3 asteen pakkasessa noin 40km, 80km tietä charge moodilla, akun varaus 83% taajama alueelle tullessa. Polttomoottorin uskoisin olevan lämmin. Vaihtamismoodi comfort. Stoppi kaupalla max 5min, matkan jatkuessa e-mode EI VALITTAVISSA (eikä ole kertaakaan ollut valittavissa aiemmilla ajoilla), siirtyy automaattisesti hybridille.
Starttia painaessa valot syttyy - tunne on kuin sähköllä lähtisi mutta heti kun kaasuun koskee herähtää polttomoottori käyntiin!
Esim. juuri 3 asteen pakkasessa noin 40km, 80km tietä charge moodilla, akun varaus 83% taajama alueelle tullessa. Polttomoottorin uskoisin olevan lämmin. Vaihtamismoodi comfort. Stoppi kaupalla max 5min, matkan jatkuessa e-mode EI VALITTAVISSA (eikä ole kertaakaan ollut valittavissa aiemmilla ajoilla), siirtyy automaattisesti hybridille.
Starttia painaessa valot syttyy - tunne on kuin sähköllä lähtisi mutta heti kun kaasuun koskee herähtää polttomoottori käyntiin!
Re: glc 350e sähköllä ajaminen
Dodii. 12V akku vaihdettu.
Nyt ajaa sähkölläkin (hybrid asetuksella ja E-modekin valittavissa)
Eli johtui tuosta akusta!
Nyt ajaa sähkölläkin (hybrid asetuksella ja E-modekin valittavissa)
Eli johtui tuosta akusta!