S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Terve.
Autona vuoden 2013 S212 4Maticilla ja Airmaticilla. Sähköinen ohjaustehostin.
Oireina on välillä oikealle vinossa oleva ratti (arviolta noin 5-10 astetta) ja pieni puoltaminen oikealle. Tuntuu myös siltä että maantienopeuksissa ratti on hieman jäykempi vasemmalle kääntäessä, kuin oikealle kääntäessä. Mystistä tästä kuitenkin tekee se, että vika ei tunnu olevan päällä jatkuvasti, vaan välillä (harvoin) auto tuntuu toimivan vähän aikaa kuten kuuluukin.
Ensimmäisen kerran huomasin oireet sen jälkeen kun vaihdoin taakse jarrulevyt, jarrupalat, käsijarrukengät, koiranluut ja iskareiden yläpäät. En tiedä voiko tällä olla mitään yhteyttä ongelmaan, mutta saman remontin yhteydessä ladattiin kontissa sijaitsevaa pikkuakkua älylaturilla (akku oli samalla autossa kiinni ). Auto oli myös muutamia päiviä aikaisemmin saanut pienen tällin keulaansa (muoviosia ja keulan vaakapalkki vaihdettiin), mutta vaikea sanoa voiko tällä olla yhteyttä vikaan vai ei.
Muutenkin vaikea enää varmuudella arvioida, minkä johdosta tämä ongelma on alunperin alkanut, mutta ensimmäisen kerran tosiaan huomattu tuon takajarruremontin jälkeen. Olipa syyn aiheuttaja mikä tahansa, niin korjaavina toimenpiteinä seuraavat on jo tehty/huomioitu:
-Kulmat tarkastettu ja säädetty
-Korkeusanturit vaihdettu taakse + alusta kalibroitu
-Tekee samaa kesä- ja talvirenkailla
-Rengaspaineet ok
-Jarrut ei laahaa
-Korjaaja ei löytänyt alustasta tai ohjauksesta muuta väljää tai moitittavaa kuin vuotavan takaiskarin, mutta sekin on vaihdettu uuteen.
-Ei aiheeseen liittyviä vikakoodeja STARilla.
-Alusta ei tipu seisonnan aikana
-Ohjauskulma-anturi näyttää ratin ollessa suorassa ihan oikein nollaa astetta.
Alkaa olla aika turhauttavaa, kun selkeää vikakohtaa ei ole löytynyt ja hieno auto menettää hyvän ajettavuutensa tämän takia.
Tiedän että oikealle puoltaminen on suht yleinen vaiva ja sen lääkeenä on caster- ja cambersäätöpultit eteen, mutta koska auto välillä toimii kuitenkin kuten kuuluu, niin en oikein usko että sekään on syypää.
Voiko ilma-alusta kenties sekoilla omiaan ja säätää ajossa jotain nurkkaa miten sattuu, vaikka paikallaan ollessaan korkeudet joka nurkassa ovat samat? Onko pikkuakun lataus voinut vaurioittaa jotain moduulia tai anturia, joka sotkisi alustaa tai ohjausta? (luulisi että tulisi vikakoodia siinä tapauksessa?)
Onko kellää mitään auttavia ajatuksia ongelman selvittämiseksi?
Onnistuneeseen vian diagnosointiin johtaneesta vihjeestä palkinnoksi vaikkapa laatikko kaljaa.
Autona vuoden 2013 S212 4Maticilla ja Airmaticilla. Sähköinen ohjaustehostin.
Oireina on välillä oikealle vinossa oleva ratti (arviolta noin 5-10 astetta) ja pieni puoltaminen oikealle. Tuntuu myös siltä että maantienopeuksissa ratti on hieman jäykempi vasemmalle kääntäessä, kuin oikealle kääntäessä. Mystistä tästä kuitenkin tekee se, että vika ei tunnu olevan päällä jatkuvasti, vaan välillä (harvoin) auto tuntuu toimivan vähän aikaa kuten kuuluukin.
Ensimmäisen kerran huomasin oireet sen jälkeen kun vaihdoin taakse jarrulevyt, jarrupalat, käsijarrukengät, koiranluut ja iskareiden yläpäät. En tiedä voiko tällä olla mitään yhteyttä ongelmaan, mutta saman remontin yhteydessä ladattiin kontissa sijaitsevaa pikkuakkua älylaturilla (akku oli samalla autossa kiinni ). Auto oli myös muutamia päiviä aikaisemmin saanut pienen tällin keulaansa (muoviosia ja keulan vaakapalkki vaihdettiin), mutta vaikea sanoa voiko tällä olla yhteyttä vikaan vai ei.
Muutenkin vaikea enää varmuudella arvioida, minkä johdosta tämä ongelma on alunperin alkanut, mutta ensimmäisen kerran tosiaan huomattu tuon takajarruremontin jälkeen. Olipa syyn aiheuttaja mikä tahansa, niin korjaavina toimenpiteinä seuraavat on jo tehty/huomioitu:
-Kulmat tarkastettu ja säädetty
-Korkeusanturit vaihdettu taakse + alusta kalibroitu
-Tekee samaa kesä- ja talvirenkailla
-Rengaspaineet ok
-Jarrut ei laahaa
-Korjaaja ei löytänyt alustasta tai ohjauksesta muuta väljää tai moitittavaa kuin vuotavan takaiskarin, mutta sekin on vaihdettu uuteen.
-Ei aiheeseen liittyviä vikakoodeja STARilla.
-Alusta ei tipu seisonnan aikana
-Ohjauskulma-anturi näyttää ratin ollessa suorassa ihan oikein nollaa astetta.
Alkaa olla aika turhauttavaa, kun selkeää vikakohtaa ei ole löytynyt ja hieno auto menettää hyvän ajettavuutensa tämän takia.
Tiedän että oikealle puoltaminen on suht yleinen vaiva ja sen lääkeenä on caster- ja cambersäätöpultit eteen, mutta koska auto välillä toimii kuitenkin kuten kuuluu, niin en oikein usko että sekään on syypää.
Voiko ilma-alusta kenties sekoilla omiaan ja säätää ajossa jotain nurkkaa miten sattuu, vaikka paikallaan ollessaan korkeudet joka nurkassa ovat samat? Onko pikkuakun lataus voinut vaurioittaa jotain moduulia tai anturia, joka sotkisi alustaa tai ohjausta? (luulisi että tulisi vikakoodia siinä tapauksessa?)
Onko kellää mitään auttavia ajatuksia ongelman selvittämiseksi?
Onnistuneeseen vian diagnosointiin johtaneesta vihjeestä palkinnoksi vaikkapa laatikko kaljaa.
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
airmaticin korkeuden säätöhän on melko krouvi, ja sitä ei edes tarkisteta/säädetä kuin muutaman kymmenen sekunnin välein (WIS doccari toiminnasta molemmat kertoo)-
Nyt en muista onko näissä paramertiohjaus kaikissa vakiona? No jokatapauksessa muistan foorumilla olleen taannoin juttua toispuoleisesti jäykästä ohjauksesta, hakua kehiin jospa se löytyisi, ja säkällä olisi vielä samanlainen systeemi tekniikaltaan kuin kysyjällä...
Nyt en muista onko näissä paramertiohjaus kaikissa vakiona? No jokatapauksessa muistan foorumilla olleen taannoin juttua toispuoleisesti jäykästä ohjauksesta, hakua kehiin jospa se löytyisi, ja säkällä olisi vielä samanlainen systeemi tekniikaltaan kuin kysyjällä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Kiitos vastauksesta.
Ei ole ainakaan varustelistauksessa erikseen mainittu parametriohjausta. Täytyy vielä siitä ohjauksen jäykkyydestä tarkentaa, että vaikka onkin jäykempi toiseen suuntaan, niin kuitenkin niin lievästi, että en edes osaisi tunnistaa sitä epätavalliseksi, ellei tuntuma toiseen suuntaan olisi erilainen. Kyseessä siis todella lievä ero, ja vieras kuski tuskin edes huomaisi eroa.
Ei ole ainakaan varustelistauksessa erikseen mainittu parametriohjausta. Täytyy vielä siitä ohjauksen jäykkyydestä tarkentaa, että vaikka onkin jäykempi toiseen suuntaan, niin kuitenkin niin lievästi, että en edes osaisi tunnistaa sitä epätavalliseksi, ellei tuntuma toiseen suuntaan olisi erilainen. Kyseessä siis todella lievä ero, ja vieras kuski tuskin edes huomaisi eroa.
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Ongelmaan minulla ei ole ratkaisua, mutta minulla oli vähän samantyylinen vika entisessä vm.15 S212:ssa. Ohjaus pelasi käynnistyksen jälkeen 20-30 minuuttia ihan normaalisti, kunnes alkoi lievästi pykimään. Pykimisen huomasi kun koitti ajaa suoraan ja teki välillä pieniä korjausliikkeitä niin erittäin pienellä voimalla ratti nytkähti aina ikään kuin tyhjät olisi otettu pois ja auto sitten ylikorjasi. Todella raivostuttava vika ja tuntui monesti poistuvan kun sammutti ja käynnisti auton uudelleen. Hävisi jossain vaiheessa itsestään tuo vika eikä koskaan palannut minun aikana.
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Oliskohan takakelkan puslat väljät ja välillä ns alkais takapää ohjaamaan mitä joutuu sitten tietysti korjaamaan ja vaikuttais että ratti vinossa.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Minulla oli sama vika W169 A-mersussa sen jälkeen kun irroitin sähköisen tehostimen rattiakselista. Tehostimessa oleva torgue-sensori joka mittaa rattiin kohdistuvaa vääntöä eli ohjausvoimaa ei näyttänyt nollaa kun rattiin ei kosketa. Oireet oli puolto oikealle ja pienempi tehostus vasemmalle.
Tutkin starilla ja torgue-sensori näytti 1.8 Nm vaikka rattiin ei kosketa. A-mersun sähköisessä tehostimessa on luukku, jonka alla on pieni potikka josta torgue-sensorin voi nollata. Sain lukeman näyttämään 0.18Nm ja sen jälkeen tehostus toimii samalla tavalla molempiin suuntiin ja ohjaus ei puolla.
Uskon että mainitsemasi pieni tälli on muuttanut torgue-sensorin asetusta ja ongelma johtuu tästä.
Tutkin starilla ja torgue-sensori näytti 1.8 Nm vaikka rattiin ei kosketa. A-mersun sähköisessä tehostimessa on luukku, jonka alla on pieni potikka josta torgue-sensorin voi nollata. Sain lukeman näyttämään 0.18Nm ja sen jälkeen tehostus toimii samalla tavalla molempiin suuntiin ja ohjaus ei puolla.
Uskon että mainitsemasi pieni tälli on muuttanut torgue-sensorin asetusta ja ongelma johtuu tästä.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Kiitos vastauksesta. Takakelkan puslat tsekattu sorkkaraudan ja silmän kanssa, mutta ovat normaalit.
Tämä kuulostaa tarkistamisen arvoiselta teorialta. En nopealla silmäyksellä vaan löytänyt STARista, että minkä ohjainlaitteen alta tuota torque-sensorin arvoa pääsisi tarkastelemaan? Ohjaustehostimen ohjainlaitteen mittausarvoista löytyy vain jännitteensaanti ja ohjauskulma. Osaako joku velho kertoa että onko myös 212:ssa samanlainen potentiometri, jota voisi säätää/nollata?tero5900 kirjoitti: ↑To 28.04.2022 13:39 Minulla oli sama vika W169 A-mersussa sen jälkeen kun irroitin sähköisen tehostimen rattiakselista. Tehostimessa oleva torgue-sensori joka mittaa rattiin kohdistuvaa vääntöä eli ohjausvoimaa ei näyttänyt nollaa kun rattiin ei kosketa. Oireet oli puolto oikealle ja pienempi tehostus vasemmalle.
Tutkin starilla ja torgue-sensori näytti 1.8 Nm vaikka rattiin ei kosketa. A-mersun sähköisessä tehostimessa on luukku, jonka alla on pieni potikka josta torgue-sensorin voi nollata. Sain lukeman näyttämään 0.18Nm ja sen jälkeen tehostus toimii samalla tavalla molempiin suuntiin ja ohjaus ei puolla.
Uskon että mainitsemasi pieni tälli on muuttanut torgue-sensorin asetusta ja ongelma johtuu tästä.
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Tutkin tänään autoa ja huomasin että oikea eturengas näyttää kulumisen merkkejä ulkoreunastaan. Vasen eturengas taas näyttää täysin normaalilta. Kävin tarkistamassa talvirenkaat, niin huomasin saman ilmiön myös niistä.
Vielä takaiskarin vaihdon jälkeenkin oikeassa takanurkassa kolahtelee vaimeasti jokin. Onko näissä joku tyypillinen kohta joka kannattaisi tarkistaa? Autossa vasta 170tkm.
Edelleen kiinnostaa myös tuo torque-anturin arvon tarkastelu. Osaako joku kertoa pääsekö arvoa tarkastelemaan STARilla jostain?
Vielä takaiskarin vaihdon jälkeenkin oikeassa takanurkassa kolahtelee vaimeasti jokin. Onko näissä joku tyypillinen kohta joka kannattaisi tarkistaa? Autossa vasta 170tkm.
Edelleen kiinnostaa myös tuo torque-anturin arvon tarkastelu. Osaako joku kertoa pääsekö arvoa tarkastelemaan STARilla jostain?
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
En ole aiemmin tuollaista kuullutkaan, eikä EPC tuollaista W212:lle näyttänyt. Kuvittelin että voisi liittyä active line assistanttiin mutta tosian ei kyseistä osaa ohjauksen hiluissa näkynyt niin tuskin sitten. Vähän outoa että samanikäisessa mopoautomallissa sellainen olisi, mutta aina voi yllättyä...
Edit: tietysti erilainen tehostus niin...
Viimeksi muokannut MiHe, Ma 02.05.2022 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
tuplaus
Viimeksi muokannut MiHe, Ma 02.05.2022 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
triplaus... ei kulje kun saman aikaan katsoo snookkeria...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Tämä ei ole vieläkään ratkennut ja alkaa loppua konstit sekä osaaminen kesken, joten Airmatic asiantuntijoiden vinkkejä kaivataan.
Kun vika on päällä (auto puoltaa oikealle ja ratti hieman vinossa + levottomampi ajaa), niin kulku joskus normalisoituu kun alustan käyttää korotetussa asennossa. Välillä myös tuntuu siltä että kun autolla ajaa pidemmän matkan vaikka PK-seudulta Savoon, niin auto alkaa toimimaan jossain vaiheessa matkaa normaalisti, eikä vika uusiudu enää ennen perille pääsyä. En tiedä liittyykö siihen että maantieajo on lähtökohtaisesti tasaisempaa kuin kaupunkiajo, vai lämpeääkö/vetreytyykö pidemmän ajon aikana jokin osa ja alkaa toimimaan "normaalisti".
Näiden huomioiden takia oletankin että vika liittyy nimenomaan Airmaticiin.
Alusta on kalibroitu useamman kerran Starilla, ja kaikkien nurkkien korkeudet vanteen keskiöstä pyöränkaaren reunaan on alle puolen sentin sisällä toisistaan.
Starilla tehty kaikki tarkastukset Airmaticin ohjainlaitteen alta.
Kaikki testit menee mallikkaasti läpi, mutta jäin miettimään venttiiliblokin virranoton arvoja. Kaikkien nurkkien osalta mittausarvo on 680mA luokkaa kun ohjauksen käynnistää, mutta kun ohjauksen lopettaa stop-painikkeella, niin kaikissa muissa nurkissa mittausarvo on 15mA paikkeilla, kun taas oikean takanurkan(Y36/6y4) osalta arvo tippuu nollaan (kuva alla). Onko tämä normaalia, vai onko tässä joku mahdollinen johtolanka? Kaikkien nurkkien nosto/lasku esim. alustaa kalibroidessa kuitenkin toimii ihan normaalisti. Auto myös nostaa ja laskee korkeutta sekä jäykistää alustaa sport/comfort/raised valinnan myötä normaalisti. Korkeus ei myöskään vaju auton seisoessa.
Tämän ketjun pohjalta jäin myös miettimään kulmapainoja. Mutta kun korkeus on joka nurkassa sama, niin ei kai silloin selitys voi löytyä tästäkään? Jos joku nurkka kantaisi tarkoitettua vähemmän tai enemmän painoa, niin eikö se silloin näkyisi selkeästi auton korkeudessa sekä silmällä että anturiarvoissa? Tuon ketjun ongelma käsittääkseni lopulta ratkesi kuitenkin toisen takapussin vaihdolla.
Alustasta ei löydy mitään väljää. On tarkistettu monet kerrat ja monen henkilön toimesta. Kulmat säädetty nyt kolme kertaa ja viimeisellä kerralla laitettiin eteen casterpultit molemmille puolille ja yksi camberpultti oikealle. Camberit tasan molemmilla puolilla, edessä ja takana. Casterissa nyt about 1 asteen heitto, siten että oikealla enemmän. Yhteisauraus edessä 0°08' ja takana 0°16, eli raja-arvojen alapäässä ja kullakin akselilla molemmilla puolilla saman verran. Kulmien valossa pitäisi siis kulkea suoraan, tai korkeintaan kammeta vasemmalle. Ajo on kyllä parantunut suuntausten myötä, mutta varsinainen ongelma ei ole poistunut.
Tässä vielä jo kaikki huomioidut seikat:
-Alustassa ei väljää
-Kulmat tarkastettu ja säädetty
-Korkeus ei tipu seisonnan aikana
-Korkeusanturit vaihdettu taakse
-Alusta kalibroitu
-Nostaa ja laskee alustaa kabiinin nappuloista normaalisti
-Tekee samaa kesä- ja talvirenkailla
-Rengaspaineet ok
-Jarrut ei laahaa
-Ei vikakoodeja
-Ohjauskulma-anturi näyttää ratin ollessa suorassa ihan oikein nollaa astetta.
-Kiihtyvyysanturit ok
Mitä seuraavaksi? Ei huvittaisi ostaa kalliita komponentteja yksi kerrallaan todetakseen vaan ettei vika ollutkaan tässä, mutta tuntuu ettei vaihtoehtoja juurikaan enää omalla tietotaidolla ole.
Kun vika on päällä (auto puoltaa oikealle ja ratti hieman vinossa + levottomampi ajaa), niin kulku joskus normalisoituu kun alustan käyttää korotetussa asennossa. Välillä myös tuntuu siltä että kun autolla ajaa pidemmän matkan vaikka PK-seudulta Savoon, niin auto alkaa toimimaan jossain vaiheessa matkaa normaalisti, eikä vika uusiudu enää ennen perille pääsyä. En tiedä liittyykö siihen että maantieajo on lähtökohtaisesti tasaisempaa kuin kaupunkiajo, vai lämpeääkö/vetreytyykö pidemmän ajon aikana jokin osa ja alkaa toimimaan "normaalisti".
Näiden huomioiden takia oletankin että vika liittyy nimenomaan Airmaticiin.
Alusta on kalibroitu useamman kerran Starilla, ja kaikkien nurkkien korkeudet vanteen keskiöstä pyöränkaaren reunaan on alle puolen sentin sisällä toisistaan.
Starilla tehty kaikki tarkastukset Airmaticin ohjainlaitteen alta.
Kaikki testit menee mallikkaasti läpi, mutta jäin miettimään venttiiliblokin virranoton arvoja. Kaikkien nurkkien osalta mittausarvo on 680mA luokkaa kun ohjauksen käynnistää, mutta kun ohjauksen lopettaa stop-painikkeella, niin kaikissa muissa nurkissa mittausarvo on 15mA paikkeilla, kun taas oikean takanurkan(Y36/6y4) osalta arvo tippuu nollaan (kuva alla). Onko tämä normaalia, vai onko tässä joku mahdollinen johtolanka? Kaikkien nurkkien nosto/lasku esim. alustaa kalibroidessa kuitenkin toimii ihan normaalisti. Auto myös nostaa ja laskee korkeutta sekä jäykistää alustaa sport/comfort/raised valinnan myötä normaalisti. Korkeus ei myöskään vaju auton seisoessa.
Tämän ketjun pohjalta jäin myös miettimään kulmapainoja. Mutta kun korkeus on joka nurkassa sama, niin ei kai silloin selitys voi löytyä tästäkään? Jos joku nurkka kantaisi tarkoitettua vähemmän tai enemmän painoa, niin eikö se silloin näkyisi selkeästi auton korkeudessa sekä silmällä että anturiarvoissa? Tuon ketjun ongelma käsittääkseni lopulta ratkesi kuitenkin toisen takapussin vaihdolla.
Alustasta ei löydy mitään väljää. On tarkistettu monet kerrat ja monen henkilön toimesta. Kulmat säädetty nyt kolme kertaa ja viimeisellä kerralla laitettiin eteen casterpultit molemmille puolille ja yksi camberpultti oikealle. Camberit tasan molemmilla puolilla, edessä ja takana. Casterissa nyt about 1 asteen heitto, siten että oikealla enemmän. Yhteisauraus edessä 0°08' ja takana 0°16, eli raja-arvojen alapäässä ja kullakin akselilla molemmilla puolilla saman verran. Kulmien valossa pitäisi siis kulkea suoraan, tai korkeintaan kammeta vasemmalle. Ajo on kyllä parantunut suuntausten myötä, mutta varsinainen ongelma ei ole poistunut.
Tässä vielä jo kaikki huomioidut seikat:
-Alustassa ei väljää
-Kulmat tarkastettu ja säädetty
-Korkeus ei tipu seisonnan aikana
-Korkeusanturit vaihdettu taakse
-Alusta kalibroitu
-Nostaa ja laskee alustaa kabiinin nappuloista normaalisti
-Tekee samaa kesä- ja talvirenkailla
-Rengaspaineet ok
-Jarrut ei laahaa
-Ei vikakoodeja
-Ohjauskulma-anturi näyttää ratin ollessa suorassa ihan oikein nollaa astetta.
-Kiihtyvyysanturit ok
Mitä seuraavaksi? Ei huvittaisi ostaa kalliita komponentteja yksi kerrallaan todetakseen vaan ettei vika ollutkaan tässä, mutta tuntuu ettei vaihtoehtoja juurikaan enää omalla tietotaidolla ole.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 169
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: S212 mystinen vika alustassa/ohjauksessa
Täällä kokemuksia hyvin samankaltaisista oireista, tosin lisänä oli ”jatkuva” n. 10 asteen klappi ohjaustehostimessa. Ratti tuntui välillä jäykemmältä toiseen suuntaan, ja välillä tuntui ikään kuin muljahdus jos rattia käänsi nopeammin.
Jo klapin takia tehostin vaihtui uuteen (käytettyyn), tällä toimenpiteellä poistui kaikki ohjauksen ongelmat. Purin mielenkiinnosta vanhan tehostimen, se oli sisältä täysin hiekansekaista öljymujua täynnä, todennäköisesti oli joskus viettänyt huomattavan pitkän ajan ilman suojakumeja tms.
Jos ei purkuosaa löydy sopivasti niin ei se halvin kokeiltava. Noille oireille sanoisin kuitenkin mahdolliseksi vikapaikaksi.
Jo klapin takia tehostin vaihtui uuteen (käytettyyn), tällä toimenpiteellä poistui kaikki ohjauksen ongelmat. Purin mielenkiinnosta vanhan tehostimen, se oli sisältä täysin hiekansekaista öljymujua täynnä, todennäköisesti oli joskus viettänyt huomattavan pitkän ajan ilman suojakumeja tms.
Jos ei purkuosaa löydy sopivasti niin ei se halvin kokeiltava. Noille oireille sanoisin kuitenkin mahdolliseksi vikapaikaksi.
Star @ Mikkeli
Tähdellistä jos jonkinmoista
Tähdellistä jos jonkinmoista