ILS+ vika vai käyttövirhe?
ILS+ vika vai käyttövirhe?
Tuli ajettua pe-la 1300 km, josta yli puolet pimeässä. Autona W212 facelift vm 2014. Valoteho ledeissä on kyllä erinomainen. Automatiikka sen sijaan jäi vaivaamaan päätä. Tuossa kait pitäisi olla automaattinen valonsäätö, kun vastaan tulee autoja. Valonappi oli auto asennossa ja mittaristossa paloi samaan aikaa pitkien ja lyhyiden valojen merkkivalot.
Lopptulos: Noin 50% autoista limputti minulle pitkiä valoja.
Pe tuntui, että olisi pelannut paremmin.. Jos on noin epävarma logiikka, niin helpompi on viiksestä vaihtaa perinteiseen tapaan valoja. Tosin ärsyttävää sekin.
Miten muilla? Vinkkejä mikä menee pieleen tai teenkö jotain väärin? Mistä tuo päättelee, mitä auton edessä on? Onkohan valikoissa valikoissa jotain lisäasetuksia noihin liittyen?
Lopptulos: Noin 50% autoista limputti minulle pitkiä valoja.
Pe tuntui, että olisi pelannut paremmin.. Jos on noin epävarma logiikka, niin helpompi on viiksestä vaihtaa perinteiseen tapaan valoja. Tosin ärsyttävää sekin.
Miten muilla? Vinkkejä mikä menee pieleen tai teenkö jotain väärin? Mistä tuo päättelee, mitä auton edessä on? Onkohan valikoissa valikoissa jotain lisäasetuksia noihin liittyen?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 491
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Onko tuulilasi vaihdettu? Tuulilasin vaihto vaatii kameran uudelleen säätämisen (adoptointi tms.)
Jää helposti tekemättä, jos vaihtoa ei ole tehty MB - pajalla
Jää helposti tekemättä, jos vaihtoa ei ole tehty MB - pajalla
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Jos on epäselvää onko autossa pitkien valojen automatiikka niin kannattaisi laittaa runkonumero tänne.
Tuota yllä mainittua kalibrointiongelmaa on muillakin ollut.
Tuota yllä mainittua kalibrointiongelmaa on muillakin ollut.
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Tuossa runkonumero WDD2122821A941955
Ikkunanvaihdosta en osaa sanoa, kun auto ollut minulla muutaman viikon. Toimiiko tuo muuten hyvin, jos kaikki on kunnossa? Kameralla siis tulkitsee vastaantulijat ja edessä ajavat.
Ikkunanvaihdosta en osaa sanoa, kun auto ollut minulla muutaman viikon. Toimiiko tuo muuten hyvin, jos kaikki on kunnossa? Kameralla siis tulkitsee vastaantulijat ja edessä ajavat.
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Tähän tarvittaisiin kommenttia 212 tuntijoilta. Ainakin Suomi-hinnastossa premium business tuo 642 ajovalot sekä 628 kaukovaloavustin+ mutta kantakortista puuttuu 628. Muistelin että faceliftissä perusledeillä ei tullut vakiona kaukovaloavustinta mutta paremmilla LED-valoilla piti tulla.
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Ne perus ledit on aika onnettomat, ei mitään hienouksia siinä vähemmistömallissa.
Paremmilla ledeillä se ils ja kaukovalo tomaatti toimii nätisti, paljon paremmin kuin preface.
Onko tuulilasi paskainen kameran kohdalta, se vaikuttaa etäisyyteen millä vaihtaa / varjostaa vastaantulevia.
Paremmilla ledeillä se ils ja kaukovalo tomaatti toimii nätisti, paljon paremmin kuin preface.
Onko tuulilasi paskainen kameran kohdalta, se vaikuttaa etäisyyteen millä vaihtaa / varjostaa vastaantulevia.
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Tuossa on IHC+ (Automatic high beam switch plus). Kuvittelen tuossa siis olevan automaattisen valonvaihdon. Valokatkaisijassa on myös "auto" asento. Nää mersun varusteet, lyhenteet jne. on mulle aika hepreaa...
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Kysymys kuului miksi kantakortissa ei ole 628-koodia (IHC+)? Jos/kun siinä kuitenkin 628 on niin jotain vikaa siinä täytyy olla (tai valoissa) jos vastaantulijat vilkuttelee.
Nuo kehittyy koko ajan, faceliftissä jo parempi kuin edellisessä, myöhemmissä malleissa taas vielä paremmat multi-beam ledeillä tai digital lights valoilla mutta ei sen prefaceliftinkään pitänyt vastaantulijoita häikäistä, mieluumminkin kytkee pitkät liian varovaisesti.
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Voihan kyseisessä autossa olla toiminnassakin vikaa, vaikkapa kameran kalibrointi tai tosiaan likainen tuulilasi.
Mutta sekin voi olla mahdollinen syy välkyttelyyn, että vastaantulija ei näe selvää valojen vaihtoa ja tuijottaa että eikö se nyt perkele vaihda...
Mutta sekin voi olla mahdollinen syy välkyttelyyn, että vastaantulija ei näe selvää valojen vaihtoa ja tuijottaa että eikö se nyt perkele vaihda...
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Mulla oli W205:ssa 642 DYNAMIC LED lamput ilman kaukovaloautomatiikkaa (628)
Lienee mahdollista myös 212 korissa?
Lienee mahdollista myös 212 korissa?
230 C 1978
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Löysin tuolla runkonumerolla tulostetun lapun varusteista (MB VIN Decoder). Tuon tulosti K-Caara minulle. Auto on Saksantuonti. Lapussa tosiaan mainitaan tuo 628. Mistä muuten löytäisin selkokieliset selitykset noille kaikille koodeille? Esim. Tuo IHC+ ei sano noviisille mitään. Olisko sitten tuulilasi ollut paskainen, kun tuli ajettua pitkä matka. Kalibrointi voisi myöskin olla sitten paikallaan... Rekat melkein kaikki tykkäs vilkutella.
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
del
Viimeksi muokannut DBFI, Su 23.10.2022 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Mielenkiintoinen tuloste. Lastvin tai EPC ei listaa 628:ia, aika outoa.Dorado kirjoitti: ↑Su 23.10.2022 20:22 Löysin tuolla runkonumerolla tulostetun lapun varusteista (MB VIN Decoder). Tuon tulosti K-Caara minulle. Auto on Saksantuonti. Lapussa tosiaan mainitaan tuo 628. Mistä muuten löytäisin selkokieliset selitykset noille kaikille koodeille? Esim. Tuo IHC+ ei sano noviisille mitään. Olisko sitten tuulilasi ollut paskainen, kun tuli ajettua pitkä matka. Kalibrointi voisi myöskin olla sitten paikallaan... Rekat melkein kaikki tykkäs vilkutella.
https://www.lastvin.com/vin/Pgkjo2NJ0lZ72Va4q
Etkö käyttänyt pyyhkimiä pitkällä matkalla? Kameran näkymähän tulee putsattua jos käyttää lasinpyyhkimiä.
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Jos valot on oikein suunnattu ja toiminta muutenkin ok niin harvoin w212 ILS-ledeistä pitäisi tulla vastaantulijoilta vilkutteluja. Joskus harvoin tuli joltain vanhoilta autoilta jotka ilmeisesti luulivat että tullaan pitkät päällä vastaan kun keulalla palaa neljä valaisinta kokoajan eikä selkeää pitkät/lyhyet vaihdosta näy.
Rekkojen kanssa saa älyvaloilla muutenkin olla tarkkana varsinkin jos ajaa mäkisessä maastossa. Monesti joutuu vetämään käsin lyhyet kun rekan valot jää nyppylän taakse. Mutta valojen oikein toimiessa ei vilkuttelua pitäisi tulla.
Tarkistaisin kyllä suuntauksen ja kameran kalibroinnin jos on jäänyt vaikka lasinvaihdon jälkeen tekemättä. Paljon on w212:sia tullut pimeällä vastaan eikä niiden pidä oikein toimiessaan häikäistä.
Rekkojen kanssa saa älyvaloilla muutenkin olla tarkkana varsinkin jos ajaa mäkisessä maastossa. Monesti joutuu vetämään käsin lyhyet kun rekan valot jää nyppylän taakse. Mutta valojen oikein toimiessa ei vilkuttelua pitäisi tulla.
Tarkistaisin kyllä suuntauksen ja kameran kalibroinnin jos on jäänyt vaikka lasinvaihdon jälkeen tekemättä. Paljon on w212:sia tullut pimeällä vastaan eikä niiden pidä oikein toimiessaan häikäistä.
w213, w124
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Tässähän voitaisiin nyt lähteä siitä liikkeelle, että palaako siellä mittariston näytössä kaukovaloautomatiikan merkkivalo? Jos ei, niin silloin se ei ole käytössä. Sitä en muista saiko sen erikseen pois päältä vai ei, mutta aika helppo se on sieltä mittariston valikosta tarkastaa.
Ja näkeehän sen nyt ihan silmälläkin, että varjostetaanko niitä edellämenijöitä ja vastaantulijoita, vai loimottaako valot koko ajan muuttumattomalla kuviolla. Tässä vielä video valojen toiminnasta, jossa näkyy kaukovaloavustimen merkkivalo ulkolämpötilan alapuolella. https://www.youtube.com/watch?v=Bin93H9FMG8
Ja näkeehän sen nyt ihan silmälläkin, että varjostetaanko niitä edellämenijöitä ja vastaantulijoita, vai loimottaako valot koko ajan muuttumattomalla kuviolla. Tässä vielä video valojen toiminnasta, jossa näkyy kaukovaloavustimen merkkivalo ulkolämpötilan alapuolella. https://www.youtube.com/watch?v=Bin93H9FMG8
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Mulla on S205 samanlaiset valot. Toimii yleensä ihan ok, ei vilkuttelua. Mutta silloin tälloin tulee ilmoitus (muutaman päivän välein) ettei kaukovaloautomatiikka plus ole käytettävissä. Joskus 30 km jälkeen kun pääsen kaupunkiin. Tuulilasi on puhdistettu ihan hyvin eikä siinä tänäkään aamuna ollut mitään likaa. Sitten muutaman kilometrin ajon jälkeen tulee ilmoitus että se on taas käytettävissä. Jotain sen softassaa on hiukan pehmeää mutta kun ei ole yhteyksiä noiden kehittäjiin niin ei pysty mitään tekemään. Pitäisi olla tapa lähettää lokitiedot kun tulee virhetilanne niin saisivat softat kuntoon ( 40 vuotta softan kehitystä takana).
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Sinullahan on eri valot, P35/622 ja 608 kaukovaloavustin. Hyvä pointti kyllä tuo mittariston merkkivalo, kai siinä a-kirjain pitäisi olla myös noilla vanhemmilla. En jaksanut ohjekirjaa selata, onko siellä myös valikko josta voi disabloida kaukovaloavustimen.V-K kirjoitti: ↑Su 23.10.2022 22:20 Tässähän voitaisiin nyt lähteä siitä liikkeelle, että palaako siellä mittariston näytössä kaukovaloautomatiikan merkkivalo? Jos ei, niin silloin se ei ole käytössä. Sitä en muista saiko sen erikseen pois päältä vai ei, mutta aika helppo se on sieltä mittariston valikosta tarkastaa.
Ja näkeehän sen nyt ihan silmälläkin, että varjostetaanko niitä edellämenijöitä ja vastaantulijoita, vai loimottaako valot koko ajan muuttumattomalla kuviolla. Tässä vielä video valojen toiminnasta, jossa näkyy kaukovaloavustimen merkkivalo ulkolämpötilan alapuolella. https://www.youtube.com/watch?v=Bin93H9FMG8
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Tarkoitatko että 30 km:n ajon jälkeen voi vähäksi aikaa lähteä avustin pois päältä? Jos kameran tilassa on kosteutta niin avustin kytkeytyy vasta pienen ajon jälkeen kun lämmitys siellä alkaa vaikuttaa. En tiedä vaikuttaako jos parkkeeraa ulos, tuleeko "katkos" eri tavalla.x_ismo kirjoitti: ↑Ma 24.10.2022 06:44 Mulla on S205 samanlaiset valot. Toimii yleensä ihan ok, ei vilkuttelua. Mutta silloin tälloin tulee ilmoitus (muutaman päivän välein) ettei kaukovaloautomatiikka plus ole käytettävissä. Joskus 30 km jälkeen kun pääsen kaupunkiin. Tuulilasi on puhdistettu ihan hyvin eikä siinä tänäkään aamuna ollut mitään likaa. Sitten muutaman kilometrin ajon jälkeen tulee ilmoitus että se on taas käytettävissä. Jotain sen softassaa on hiukan pehmeää mutta kun ei ole yhteyksiä noiden kehittäjiin niin ei pysty mitään tekemään. Pitäisi olla tapa lähettää lokitiedot kun tulee virhetilanne niin saisivat softat kuntoon ( 40 vuotta softan kehitystä takana).
Nykyisistä "Mercedes Me" autoista ei ihan tiedä vaikka lokia lähtisi tehtaalle kuskin tietämättä, tuskin välittävät kenttätiedoista kun siellä on kaikenlaista turhaa Suomen ilmastosta johtuvaa ym. mitä saksalaisten ei tarvitse huomioida.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
jos rekat vilkuttelee niin siellä on kyllä jotain pielessä, koska niiden hytit on tosi korkealla joten yleensä ei häikäise niitä.
W212 E350cdi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 491
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: ILS+ vika vai käyttövirhe?
Ota kuva siitä tuulilasin leimasta. Kuskinpuolen alanurkka. Valmistaja ja ehkä päiväys myös löytyy
Uudet sulat varmuudeksi, jos jättää raitaa kameran kohdalla.
Omassa tuulilasin vaihdon jälkeen, (vaihto ei MB pajalla), MB huollossa tehty säätö auttoi todella paljon. On siis välttämättömyys. Sovin asian jo asennuksen yhteydessä.
Edit:
” Toinen iso virhe liittyy siihen, että tuulilasissa olevia kameroita ei kalibroida eikä tunnistimia mukauteta uuteen tuulilasiin.”
https://www.is.fi/autot/art-2000007734622.html