4-veto erikokoiset renkaat
4-veto erikokoiset renkaat
Moro
Olen uusi täällä.
Auto on 220 d 4Matic
Etuakselilla on 225/40/19
taka-akselilla 255/40/19
Tuleeko noissa liikaa eroa?
Olen uusi täällä.
Auto on 220 d 4Matic
Etuakselilla on 225/40/19
taka-akselilla 255/40/19
Tuleeko noissa liikaa eroa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 491
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Tulee
(Mikä auto?)
(Mikä auto?)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 224
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
..tuo rengastus tekee n. 4km/t eroa.. Omassa vm90 asd peräisen ohjeessa lukee, että järjestelmä huomaa 2km/h eron..
Tosin omat kokemukset kiinalaisten ja merkki renkaiden koko eroista sotkee vähän vielä lisää
... Ei mikään muu kyllä oikeen luotettavaa tulosta anna, paitsi tarkka vierintäkehän mittaus ja auton ohje arvoissa pysyminen.
Tosin omat kokemukset kiinalaisten ja merkki renkaiden koko eroista sotkee vähän vielä lisää
... Ei mikään muu kyllä oikeen luotettavaa tulosta anna, paitsi tarkka vierintäkehän mittaus ja auton ohje arvoissa pysyminen.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Taakse 35 tai eteen 45 profiili, niin tilanne tasoittuu
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Miten lasketaan ero kilometreinä tunnissa?
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Joo, siis osaan kyllä laskea ilman sivustojakin eron prosentteina tai millimetreinä (joko säteessä, halkaisijassa tai ympärysmitassa), mutta vielä ei ole selvinnyt miten lasketaan ero absoluuttisina kilometreinä tunnissa.
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Eikös keskitasauspyörästö hoida nopeus eron? Kalibroi vain rengaspainevaroittimen ja ajaa.
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Hoitaahan se, ja sitten mallista riippuen voi joutua hyvin nopeasti vähintään vaihtelemaan jakolaatikon öljyt tai pahimmillaan koko jakolaatikon.
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Kyllä kai tuossakin on renkaat hankkinut joko lukenut koon väärin edellisistä renkaista ja sillä perusteella ostanut uuden parin tai ei ymmärrä mittoja ja luulee että kehä on sama kun vannekoko ja profiili on samat.
En usko että tietoisesti laitettaisiin nelivetoautoon eri halkaisijalla olevia renkaita.
En usko että tietoisesti laitettaisiin nelivetoautoon eri halkaisijalla olevia renkaita.
wiimax.fi
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
w212 2016 4Maticissa tehtaan suositus rengas koot ovat seuraavat 19 tuumasilla pyörillä:
Etu 245/35R19
Taka 275/30R19
Kumma kyllä, jos laittas taakse 285/30R19 olisi sama halkaisija edessä ja takana
Etu 245/35R19
Taka 275/30R19
Kumma kyllä, jos laittas taakse 285/30R19 olisi sama halkaisija edessä ja takana
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 224
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Ei se mistään selviä, koska ei se muutu "4km/h" kuin yhdessä ainoassa nopeudessa - jota ei ole kerrottu, eli kyseinen tieto on merkityksetön.
wiimax.fi
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Kannattaa käyttää mielummin metriä/sekunnissa. Vaikkapa satanen on jotain 27.8m sekunnissa, jonka jakaa renkaan vierintäkehän pituudella(metriä), niin saa renkaan pyörimisnopeuden sekunnissa, jonka sitten kertoo ylöspäin.
Muuttaa nopeuden miksi haluaa
Yleensä ilmoitetaan muutos 100kmh kohdalla laskettuna
Kokonaisvälityssuhteen ja moottorin pyörimisnopeuden lisäämällä yhtälöön saa laskettua nopeudet, toki pitää ottaa huomioon välityksen muutokset, esim akseleiden välillä, jos molemmat akselit vetävät
Muuttaa nopeuden miksi haluaa
Yleensä ilmoitetaan muutos 100kmh kohdalla laskettuna
Kokonaisvälityssuhteen ja moottorin pyörimisnopeuden lisäämällä yhtälöön saa laskettua nopeudet, toki pitää ottaa huomioon välityksen muutokset, esim akseleiden välillä, jos molemmat akselit vetävät
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Glk:ssa oli alkuperäiset AMG vanteet, rengaskoot 235/45-20 ja 255/40-20. Eroa laskurilla katsottuna halkaisija 8 milliä ja vierintäkehä 24 milliä. Tehtaan valitsema koko, sen puolesta voimansiirron pitäis kestää. Ainakin kaikki toimi 150 tkm kohdalla ku auto vaihtui.
Re: 4-veto erikokoiset renkaat
Kestäähän ne jos auto on niin suunniteltu voimansiirron hammastuksen puolesta.
Onhan traktoreissakin edessä 24" ja takana vaikka 38" pyörät eikä nelivedot sen takia hajoile.
Noissa kuitenkin saa monesti jokaisen pyörän vetämään jokaisesta kulmasta joka tilanteessa, mikään ei anna myöden ennen hajoamista.
Mutta laitappa eteen 26" ja taakse 36" ja koita ajella renkaat loppuun.
Onhan traktoreissakin edessä 24" ja takana vaikka 38" pyörät eikä nelivedot sen takia hajoile.
Noissa kuitenkin saa monesti jokaisen pyörän vetämään jokaisesta kulmasta joka tilanteessa, mikään ei anna myöden ennen hajoamista.
Mutta laitappa eteen 26" ja taakse 36" ja koita ajella renkaat loppuun.