Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kaltsuux335
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35

Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Kaltsuux335 »

Elikkäsiiiis om602 alkuperäinen turbokone vakio pumpulla josta vähän syöttöjä säädetty isommalle käy oudosti ja huohottaa Paljon! Huohotuksen mukana myös höyryä jonka näkee kauas ja sitäkin tulee melkeen putken täydeltä (ei ihan)
Elikkä mistä vikaa etsimään ennenkuin toteaa täystuhon? Mitä kannattaa tarkastaa ekana. Moottorilla ajettu 400tkm. Kaikki vinkit tervetulleita :D saako jostakin selville onko tulossa isompi remonttiin?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kaltsuux335 kirjoitti:Elikkäsiiiis om602 alkuperäinen turbokone vakio pumpulla josta vähän syöttöjä säädetty isommalle käy oudosti ja huohottaa Paljon! Huohotuksen mukana myös höyryä jonka näkee kauas ja sitäkin tulee melkeen putken täydeltä (ei ihan)
Elikkä mistä vikaa etsimään ennenkuin toteaa täystuhon? Mitä kannattaa tarkastaa ekana. Moottorilla ajettu 400tkm. Kaikki vinkit tervetulleita :D saako jostakin selville onko tulossa isompi remonttiin?
Puristuspainemittaus kertoo tuollaisesta viasta paljon. Selkeästi mekaaninen vika.
Kaltsuux335
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Kaltsuux335 »

Elikkä siis nyt on turbo, pakosarja, imusarja ja kaikki ympäriltä irti huomattiin että imusarja oli halki kiinnikkeiden kohdalta ja kannentiiviste hikoilee ulospäin. Joten vaihdetaan kannentiiviste ja käytetään kansi koneistamolla ja samalla katsotaan suuttimien kunto ja vaihdetaan (venttiilivarsien kumet)? huohotin letku oli laitettu vissiin normaali paikka alkuperäiselle eli mistä turbo imee raitista ilmaa nii sinne tunneliin ja sitä kautta öljyäkin päässyt turbolle imenyt sieltä kautta imusarjaan joten siitä mahdollisesti savutus tyhjäkäynnillä... Alkuperäinen om602 turbo kone siis josta vähän syöttöjä ruuvattu. Tulen tänne päivittelemään Mersun kuulumisia ja vinkkejä saa aina antaa!
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Puristusmittausta ehkä hyödyllisempi on sylinterien vuotomittaus. Kansihalkeamat paljastuvat hyvin, tietysti mäntä- ja venttiiliviatkin.
Pajamies hakkaa
Kaltsuux335
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Kaltsuux335 »

Onnistuuko tuommonen mittaus ite tehdä vai mieluusti käyttää jossain?
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Hei!
Vastaus on myöhässä, mutta kuitenkin!
Vuotomittaus tehdään sylinterin vuotomittarilla, joka on hiukan kalliskin työkalu, ja vaatii asiaan perehtymistä. Korjaamokäynti on edessä ennenkuin tulokset on näpissä.
Toki "Matti Meikäläisen" vuotomittarin saa rakennettua vanhasta dieselsuuttimesta, tai sytytystulpasta, mutta sellaisella ei saada moottorista, yleistettäviä , vertailukelpoisia arvoja. Tarvitaan siis vain tuo edelläkerrottu liitinkappale ja paineilmaa. Vikapaikan tuollainen kotitekoinen laite kyllä selvittää, mutta vuotomäärän arviointi vaatii kokemusta.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Pajamies hakkaa kirjoitti:Hei!
Vastaus on myöhässä, mutta kuitenkin!
Vuotomittaus tehdään sylinterin vuotomittarilla, joka on hiukan kalliskin työkalu, ja vaatii asiaan perehtymistä. Korjaamokäynti on edessä ennenkuin tulokset on näpissä.
Toki "Matti Meikäläisen" vuotomittarin saa rakennettua vanhasta dieselsuuttimesta, tai sytytystulpasta, mutta sellaisella ei saada moottorista, yleistettäviä , vertailukelpoisia arvoja. Tarvitaan siis vain tuo edelläkerrottu liitinkappale ja paineilmaa. Vikapaikan tuollainen kotitekoinen laite kyllä selvittää, mutta vuotomäärän arviointi vaatii kokemusta.
Ohivutomittausta ei tarvita välttämättä koska puristuspainemittauksella saa käytännössä samat asiat selville eli ovatko paineet ok ja tasaiset. Jos eivät ole, joutuu joka tapauksessa vähintään kannen irroittamaan.

Vastaukset eivät ehtineet enää samana päivänäkään kun moottori oli jo osittain purettu 3 tuntia ensimmäisestä kysymyksestä.

Puristuspainemittari hehkun kierteeseen sopivalla liittimellä ei paljoa maksa jos ei ole kova kiire.
Kaltsuux335
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Kaltsuux335 »

Joo aattelin tuon moottorin kannen käyttää joka tapauksessa auki kun hikoili öljyä jo ulospäin ja keräsi painetta paisuntasäiliöön! Huomenna siis kansi menossa koneistamolle jossa tarkistavat mm venttiilit vaihtaa venttiilivarsien kumet ja koeponnistaa kannen ettei se olisi halki.. Kumpaa tiivistettä pidätte mieluisampana 602 pahvi vai 605 peltinen ja ilmeisesti reikiä saa porata muutaman mutta entäs muuta? ajattelin tuosta ottaa vähän voimaa irti mutta jos alle 200hv kummiskin :D mm cooleri joskus ehkä isompaa pumppua ja vähän isompaa turboa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17263
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

No, eihän se kannen kunnostus runsaaseen huohotukseen auta.

Kun kansi on irti pyörittele alakertaa niin että näet onko jossain sylinterissä vaurioita. Älä kuitenkaan pyöritä sitä yhtä kierrosta vaan kaksi tai ei yhtään, koska muuten sinulla on sitten pumppu väärällä kierroksella kasatessa. Varo ketjua kun pyörität, ettei se kiilaudu mihinkään väliin ja riko paikkoja.
Ohivuotoa voi alakerran osalta mittailla myös laittamalla jokaisen männän päälle saman verran jotain nestettä (dieselöljy tms) ja seuraamalla valuuko se jostain selvästi nopeammin kuin muista renkaiden ohi alakertaan.
Nelisylinterisessä tämä olisi helpointa koska männät voi pysäyttää kaikki samalle korkeudelle.

Ohivuotomittauksessa on se etu puristuspainemittaukseen nähden että sillä selviää mihin paine karkaa, sen lisäksi että selviää missä sylinterissä (tai useammassa) ongelma on.
Kannessa olevaa halkeamaa sillä ei löydä, tai sitten kansi on niiiiiiiin halki että käydessä muodostuu geysir kun avaa paisuntasäiliön korkin.
wiimax.fi
Kaltsuux335
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Kaltsuux335 »

Nyt kummiskin aluksi ajattelin aloittaa siitä kannesta ja helpommasta vaihtoehdosta.. Kokeilla kasata takaisin että auttoiko yhtään, sulkea kaikki muu pois, jos ei tosiaan vaikutusta niin pitääkait rueta tekemään koneremonttia ... näitähän on mukava rakennella ja laitella aina oppii uutta. :) moottori kummiskin kierroksilla kävi todella hyvin ja mielestäni vedotkin olivat tallella. Ainut pisti silmään se huohotus ja kova höyryn tuleminen..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17263
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos oli niin että öljykorkista huohotti runsaasti ja lisäksi tuli pakoputkestakin ylimääräistä savua + omituinen käynti joka tarkoittaisi tässä tapauksessa lähinnä ylimääräistä ränklätystä, niin sopisi myös kannentiivisteen pettäminen öljykanava - ykkössylinteri välillä.
Silloin ykkösen mäntä olisi pahoin öljyssä ja pakosarjassa myös öljyä ykkösen kohdalla ja tiivisteessä näkyvä vaurio.

Kansi ei mielestäni kuitenkaan ole mainitsemasi "helpoin vaihtoehto" jos moottori huohotti "ja Paljon", tai silloin on sama aloittaa vaikka vielä helpommasta, hanskalokeron kannesta :D
Ei vainkaan, mutta jos kannesta tai tiivisteestä ei löydy selvää vikaa niin alä nyt kuitenkaan kasaa tutkimatta alakertaa...
wiimax.fi
Kaltsuux335
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Kaltsuux335 »

Joo ei ehkä helpoin... mutta joo.. Asiaan eli siis ykkösen mäntä oli kyllä öljyssä ja kyllä savutteli tyhjäkäynnillä.. Juuri kuten arvelitkin Savuttelua vain en suuremmin miettinyt vain aattelin että turpo olisi menossa. sieltä puski öljyä imupuolelta kun painoi kaasua. Siis imupuolelta oikein roiskui öljyä. Mutta se huohotin letku oli ollut pidempään siinä turbon raitisilma suodattimen jälkeisessä putkessä mikä turbolle menee. Sitten kävi myös mielessä että tiputtanut sinne pikkuhiljaa öljyä ja turbon kautta takasi imusarjaan ja sieltä kitkeränä savuna pois.. Turbossa ei tunnu välystä. Ja tähän on kannentiiviste joskus vaihdettu jos sillon mennyt asennuksessa joku pieleen.. Vaihtoehtoja on miljoona.. Ja kaikki vain johtuisi siitä Vaikea netin kautta selvittää mitä on tapahtunut ja mitä ei mutta yritän parhaani :D noh.. Toinen auto löytyy niin tätä on aikaa harrastaa :) Mukava saada informaatiota enemmän ammattilaisilta :) ja tiivisteessäkin pikkuvekkejä näkyy mutta eihän sen toisaalta suurempi tarvi olla kun rupeaa vuotamaan :problem:
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kaltsuux335 kirjoitti:Joo ei ehkä helpoin... mutta joo.. Asiaan eli siis ykkösen mäntä oli kyllä öljyssä ja kyllä savutteli tyhjäkäynnillä.. Juuri kuten arvelitkin Savuttelua vain en suuremmin miettinyt vain aattelin että turpo olisi menossa. sieltä puski öljyä imupuolelta kun painoi kaasua. Siis imupuolelta oikein roiskui öljyä. Mutta se huohotin letku oli ollut pidempään siinä turbon raitisilma suodattimen jälkeisessä putkessä mikä turbolle menee. Sitten kävi myös mielessä että tiputtanut sinne pikkuhiljaa öljyä ja turbon kautta takasi imusarjaan ja sieltä kitkeränä savuna pois.. Turbossa ei tunnu välystä. Ja tähän on kannentiiviste joskus vaihdettu jos sillon mennyt asennuksessa joku pieleen.. Vaihtoehtoja on miljoona.. Ja kaikki vain johtuisi siitä Vaikea netin kautta selvittää mitä on tapahtunut ja mitä ei mutta yritän parhaani :D noh.. Toinen auto löytyy niin tätä on aikaa harrastaa :) Mukava saada informaatiota enemmän ammattilaisilta :) ja tiivisteessäkin pikkuvekkejä näkyy mutta eihän sen toisaalta suurempi tarvi olla kun rupeaa vuotamaan :problem:
Jos kannessa/tiivisteessä ei ole selvää vikaa, löytyy se sitten muualta eli alakerrasta. Toiminta ja nopeat liikkeet ovat usein hyvä asia muttei aina.
Ohivuotomittauksella tai vaikka vaan puristuspainemittauksella siinä kantta purettaessa olisi voinut saada selville mistä sylinteristä se eniten hukkaa painetta ja jos kansi/venttiilit ehjät niin olisi voinut suoraan olla varma alakerrankin purkamisesta.
Nyt menee
varmuudella uusi kannentiiviste sekä mahdolliset pultit plus työaikaa paljon.


Olen itse purkanut kannen bensakoneesta joka vei paljon öljyä mutta sylintereissä ei ollut uria tai muitakaan jälkiä, Purkasin kannen ja hioin 16 venttiiliä, uudet ohjurinkumit, kannen tiivistepintojen puhdistus ja uusilla pulteilla ja tiivisteillä kasaan.
Lopputuloksena moottori joka vei litran öljyä 400:lla kilometrillä eli ei päässyt täyttä tankillista kun oli jo öljyt alarajassa.

Sitten taas kone/laatikko pois, (alakautta, auto niin ylös) ja briteistä tehdasuusi puolimoottori GM:n pahvilaatikossa ja kansi joka oli koneistettu.
Se kävi hienosti, sivistyneesti ja hiljaisesti hydraulinostajineen niin kauan kuin auto meillä oli eikä kuluttanut öljyä 10tkm vaihtovälillä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ihan vaan referenssiksi, kuva OM603 turbon ykkössylinterin männästä ja tiivisteestä, silminnähden voi todeta, että tiiviste on rikki ja tuo mäntä ainoana oli tuommoinen märkä. Tuo savutti havaittavimmin silloin, kun antoi auton ensin rullata ilman kaasun painamista ja sen jälkeen kun painoi kaasua, niin tuli komea pilvi. Kuvassa ei näy, mutta pakosarjassa tosiaan kanssa oli öljyä ykkössylinterin kanavassa.

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kaltsuux335
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja Kaltsuux335 »

Eli siis huohotus johtuu siis koneen väljyydestä ei muusta :wtf:
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kaltsuux335 kirjoitti:Eli siis huohotus johtuu siis koneen väljyydestä ei muusta :wtf:
Tai pikemminkin katkenneista tai jumiutuneista männänrenkaista tai vauroituneesta männästä. Yläpuolelta tuota on vaikeaa havaita. Huohotus ei oikein sovi kansivikaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17263
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuri kuten E200k edellä kertoo :idea:
Ja tosiaan aiemmin kerroin ohjeita miten tarkastella alakertaa kansi irrotettuna.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin