W638:n ohjaus naksahtelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mjese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 02.10.2012 20:34

W638:n ohjaus naksahtelee

Viesti Kirjoittaja Mjese »

Hei,
Onko kellään mitään kokemusta/tietoa naksahtelevasta ohjauksesta?
Auto on 112CDI wm. 2002 ja ohjaus toimii moitteettomasti lukuunottamatta ohjausakselin yläpäästä kuuluuvaa naksahtelua rattia käännettäessä.
Välillä se on vähäisempää ja välillä taas joka kerta rattia käännettäessä.

Olen purkanut ratin ja vilkkujen yms. mekanismit pois ja rasvaillut ohjausakselia, mutta ei auta. Voiko olla laakeri mennyt?

Toinen juttu, kuinka saan tuon turvatyynyn aktivoitua uudelleen kasauksen jälkeen? Nyt mittaristossa palaa SRS käynnistyksen jälkeen.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638:n ohjaus naksahtelee

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mjese kirjoitti:Hei,
Onko kellään mitään kokemusta/tietoa naksahtelevasta ohjauksesta?
Auto on 112CDI wm. 2002 ja ohjaus toimii moitteettomasti lukuunottamatta ohjausakselin yläpäästä kuuluuvaa naksahtelua rattia käännettäessä.
Välillä se on vähäisempää ja välillä taas joka kerta rattia käännettäessä.

Olen purkanut ratin ja vilkkujen yms. mekanismit pois ja rasvaillut ohjausakselia, mutta ei auta. Voiko olla laakeri mennyt?

Toinen juttu, kuinka saan tuon turvatyynyn aktivoitua uudelleen kasauksen jälkeen? Nyt mittaristossa palaa SRS käynnistyksen jälkeen.
Ensiksi siihen naksuntaan, mieleen tulee muutamia sen mahdollisia aiheuttajia. Eli ylhäältä alkaen vilkun palausnastat, jos monitoimiviiksen vilkunpalautus ei ole kunnossa. Tästä tulee vain pieni naksaus käännettäessä keskiasennon yli. Toiseksi rattiakselin nivel, joka on tullut tiensä päähän. Tämä voi aiheuttaa myös ohjauksen takertelua, samaa ongelmaa tulee myös kuivasta/kuluneesta jousitolpan yläpäänlaakerista. Sitten se perinteinen, eli raidetangonpää naksuttaa jo rattia heiluteltaessa.

Tuota turvatyynyn aktivointia ihmettelen, jos olet irrottanut ekaksi akun kaapelin. Sekä laittanut sen viimeksi takaisin kiinni, silloinhan järjestelmä ei edes tiedä turvatyynyn olleen irti. Tuliko turvatyynyn liitin takaisin kiinni, jos oli irrotettuna?
Joten en voi välttyä ajatukselta, että jokin osa on viallinen eikä näinollen läpäissyt itsetestausta. Mahdollisia vikapaikkoja ovat turvatyyny, todennäköisempi vaihtoehto on se johdinspiraali. Harvinaisempi taas itse SRS-lärjestelmän keskusyksikkö.

Eli ekaksi pitäisi lukea/luetuttaa vikakoodit, ja poistaa ne. Vikakoodi voi olla tallentunut ja/tai jatkuva. Jos tuo sama vikavalo syttyy uudelleen, silloin vikaa on jossain.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Mjese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 02.10.2012 20:34

Re: W638:n ohjaus naksahtelee

Viesti Kirjoittaja Mjese »

Joo, tuo yläpään laakeri tuntuisi parhaimmalta vaihtoehdolta, koska ääni kuuluu läheltä rattia ja on metallinen.
Vai tarkoititko tuolla laakerilla juurikin jousien yläpään laakereita? Silloin puhutaan varmaankin tuosta nivelestä, jollei ohjaustangossa ole laakeria yläpäässä.

Turvatyynystä sen verran, että en tietenkään irroittanut akun napaa ennen turvatyynyn irroittamista, joten vikakoodi lienee päällä.
Kuinka sen saisi pois mahd. kivuttomasti ja edullisesti?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2331
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W638:n ohjaus naksahtelee

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mjese kirjoitti:Hei,
Onko kellään mitään kokemusta/tietoa naksahtelevasta ohjauksesta?
Auto on 112CDI wm. 2002 ja ohjaus toimii moitteettomasti lukuunottamatta ohjausakselin yläpäästä kuuluuvaa naksahtelua rattia käännettäessä.
Välillä se on vähäisempää ja välillä taas joka kerta rattia käännettäessä.

Olen purkanut ratin ja vilkkujen yms. mekanismit pois ja rasvaillut ohjausakselia, mutta ei auta. Voiko olla laakeri mennyt?

Toinen juttu, kuinka saan tuon turvatyynyn aktivoitua uudelleen kasauksen jälkeen? Nyt mittaristossa palaa SRS käynnistyksen jälkeen.
Viton naksahtelusta ei ole kokemusta mutta erään toisen merkin (jota ei saa mainita) hulluuden rajoille vieneestä naksahtelusta on. Kaiken muun purkamisen ja varmistamisen ja ehdotetun hammastangon vaihtamatta jättämisen (merkkiliike, noin 2000€) jälkeen syyksi paljastui rattiakselin korkeussäädön nivelöinti joka alapäästä koriin oli toteutettu eräänlaisella rengasniiteillä eli samanlaisilla mitä tapaa kevytpeitteiden purjerenkaissa. Niitti jossa on iso reikä keskellä ja puristus ohuilta reunoilta.

Tuo nivelöintikohta oli löystynyt kun rattiakselin voimakkaasti sivuun kääntyvän linjan ristikkonivelet saivat aikaan aina käännettäessä sivuttaisvoiman, joka lopulta niivitti liitoksen löysäksi ja napsui satunnaisesti mutta aina eri kohdissa. Eräs ilkeimmistä vioista mitä koskaan on omissa autoissa ollut.

Vika paljastui lopulta ihan käsikopelolla samaan aikaan rattia edestakaisin kääntelemällä.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638:n ohjaus naksahtelee

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mjese kirjoitti:Joo, tuo yläpään laakeri tuntuisi parhaimmalta vaihtoehdolta, koska ääni kuuluu läheltä rattia ja on metallinen.
Vai tarkoititko tuolla laakerilla juurikin jousien yläpään laakereita? Silloin puhutaan varmaankin tuosta nivelestä, jollei ohjaustangossa ole laakeria yläpäässä.

Turvatyynystä sen verran, että en tietenkään irroittanut akun napaa ennen turvatyynyn irroittamista, joten vikakoodi lienee päällä.
Kuinka sen saisi pois mahd. kivuttomasti ja edullisesti?
Yläpäänlaakerilla tarkoitin juuri joustintuen laakeria, eli kääntölaakeria, joka on kuin rajapinta iskaritolpan ja korin välillä. Ehkä ymmärrät mitä tarkoitan. Rattiakselissa on ristinivel lähellä sen alapäätä, itse nivel on ohjauspylvään ja ohjausvaihteen välissä. Vitoissa ohjausvaihde on tyypiltään hammastanko. Näissä nivelissä on joskus vanhemmiten vikaa kun ruoste ja kosteus pääsee niiden sisään tuhoamaan laakerit.
Onko ratisssa klappia, joka voisi liittyä kuvatunlaiseen kulumaan raidetangon päässä, alapallonivelessä tai tuossa rattiakselin nivelessä?

Sitten tuohon turvatyynyn merkkivaloon, ja sen aiheuttavaan vikakoodiin. Onko kellään tutullasi jotain OBDII-vikakoodinlukijaa, jolla voisi tuon lukea? Hyvä diagnoositesteri antaa samalla, laitteesta riipuen, kuvauksen itse viasta. Ja kertoo samalla onko vika vain tallentunut, vai onko se myös jatkuva.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: W638:n ohjaus naksahtelee

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Moro

Taitaa olla kaikissa paku mersuissa tuo ohjausakselin ristinivelet jotka ruostuu,
sitten kampee ohjausta ja tekee kaikkea outoa,
Jäykisti myös tuon uudemman viton sähköisen tehostajan

Yst jamppa
vito 119 4x4
Mjese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 02.10.2012 20:34

Re: W638:n ohjaus naksahtelee

Viesti Kirjoittaja Mjese »

Joo,
Eipä tuo tosiaan ollutkaan mikään mysteeriö, kun purin ohjausakselin pois, eli alempi ristinivelhän se siellä oireilee.
Ääni vain kuului tosiaan ihan ratin kohdalta akselin yläpäästä, mutta rautaa, kun on niin sieltä se ääni tulee ylös asti.

Sitten jatkokysymys: onnistuuko nivelen vaihto kotikonstein vain pitäisikö se viedä suosiolla pajalle?
Sitähän ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi mersun mielestä, mutta uusi ohjausakseli kaikkinensa maksaa sitten tonnin paikkeilla.
Nivelen saa viiteen euroon, mutta vaihdosta, kun ei ole kokemusta, niin arveluttaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638:n ohjaus naksahtelee

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mjese kirjoitti:Joo,
Eipä tuo tosiaan ollutkaan mikään mysteeriö, kun purin ohjausakselin pois, eli alempi ristinivelhän se siellä oireilee.
Ääni vain kuului tosiaan ihan ratin kohdalta akselin yläpäästä, mutta rautaa, kun on niin sieltä se ääni tulee ylös asti.

Sitten jatkokysymys: onnistuuko nivelen vaihto kotikonstein vain pitäisikö se viedä suosiolla pajalle?
Sitähän ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi mersun mielestä, mutta uusi ohjausakseli kaikkinensa maksaa sitten tonnin paikkeilla.
Nivelen saa viiteen euroon, mutta vaihdosta, kun ei ole kokemusta, niin arveluttaa.
Muistelin tästä jotain keskustelua käydyn joku vuosi taaksepäin, ja löytyihän vastaavanlainen tilanne. Tuo ei suoraan anna vastausta itse vaihtotyöhön, toki osaava kotimekaanikkokin tuosta selviää.
Niitä ristiniveliä en muista Vitossa olevan enempää kuin se yksi, paitsi jos on varustettu ratin korkeudensäädöllä.

Ja sitten se linkki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... l#p1210163" onclick="window.open(this.href);return false;
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Vastaa Viestiin