juusmon R129 SL600 -97
Re: juusmon R129 SL600 -97
kyllähän noin siistissä konehuoneessa silmä lepää. ja iso parkkihallissa rassaamiselle. itsellä on aina välillä pääsy ihan korjaamotiloihin, mutta levälleen ei saa jäädä niin joutuu suunnittelemaan tarkasti ja painamaan urakalla.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: juusmon R129 SL600 -97
Joo, mullakin on joskus pääsy kunnon tiloihin, mutta ne on kaukana ja kynnys olla toisten riesana on sen verran suuri että "turhaan" en halua änkeä. Ja kesken jättäminen on sitten oma murheensa. Tämä projekti oli jo ennalta tunnetusti sen verran pitkäkestoinen ja toisaalta oikeasti aika helppo ropailla parkkihallissa, että se kannatti. Oikeastaan tätä olisi voinut helpottaa ainoastaan ottamalla koko padan irti, mutta siinäkin olisi tietysti ollut omat jipponsa, riskinsä ja ylimääräiset työvaiheensa. Työergonomia kenties olisi ollut parempi.
Odottelen kauhulla sitä päivää kun lämppärin kenno antaa periksi ja joudun purkamaan puoli autoa sen edestä - sitä kun ei tee nopeasti eikä parkkihallissa.
Odottelen kauhulla sitä päivää kun lämppärin kenno antaa periksi ja joudun purkamaan puoli autoa sen edestä - sitä kun ei tee nopeasti eikä parkkihallissa.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Posti toi joku aika sitten Aliexpressistä tilaamani polttoainepainemittarin, ja mittasin tänään paineet. 3.2 baaria polttoainepaineensäätimen ollessa alipaineistettu ja 3.8 ilman. Molemmat arvot ihan sallituissa rajoissa, joskin vähän alapäässä haarukkaa.
Sitten rupesin ihmettelemään taas vaihteeksi Starilla arvoja tyhjäkäynnillä. Nyt sieltä yllättäen löytyikin jotain.
Noiden arvojen pitäisi olla tyhjäkäynnillä 0, ja oikealla puolella ne sitä melko vakaasti olivatkin, mutta vasemmalla ne vaeltelivat miten sattuu. Vihdoin ongelma näkyy jossain datassa! Veikkaisin, että aiemmin tämä ei näkynyt arvoissa niin ilmeisesti, koska kampikammion huohotin aiheutti ilmavuotoa ja kulahtanut polttoaineenpaineensäädin toi järjestelmään lisäbonuksena ylimääräistä bensaa.
Hyvä puoli siinä, että tässä moottorissa kaikkea on kaksin kappalein, on tietysti se että toinen niistä todennäköisesti on toimiva, joten ongelmaa voi lähteä haarukoimaan vaihtamalla osia puolelta toiselle. Ensimmäinen eli MAF ei osunut kohdalleen, mutta toinen eli kaasuläppäkotelo osui. Niiden vaihdon jälkeen epätasaisuus siirtyi puolelta toiselle.
Seuraavana pitäisi sitten selvittää mikä kaasuläpässä on vialla. Yritin lähteä aukomaan sitä, mutta siinä tulkin sitten tenkkapoo.
Alkuun purku oli helppoa, mutta päästäkseen käsiksi akselin tiivisteisiin ja elektroniikkaan, akseli pitäisi saada irti. Netissä on vanhemmanmallisen M120:n kaasuläppäongelmista postauksia jos jonkinlaisia, mutta tämän uuden version suhteen ei löydy oikein yhtään mitään, ja näiden kahden version välillä ei ole kovin paljoa yhteistä.
Ylläolevissa kuvissa näkyy mihin akseli päättyy. En keksinyt, miten kumpaakaan päätä saisi irti akselin irrottamista varten. Olettaisin, että sen on tarkoitus liukua ulos tuolta jousien puolelta, mutta en keksinyt miten toisessa päässä oleva rattaan puolikas lähtisi irti. Tuntui, että se oli yhtä kappaletta päästä päähän.
Hyviä ideoita otetaan vastaan...
Sitten rupesin ihmettelemään taas vaihteeksi Starilla arvoja tyhjäkäynnillä. Nyt sieltä yllättäen löytyikin jotain.
Noiden arvojen pitäisi olla tyhjäkäynnillä 0, ja oikealla puolella ne sitä melko vakaasti olivatkin, mutta vasemmalla ne vaeltelivat miten sattuu. Vihdoin ongelma näkyy jossain datassa! Veikkaisin, että aiemmin tämä ei näkynyt arvoissa niin ilmeisesti, koska kampikammion huohotin aiheutti ilmavuotoa ja kulahtanut polttoaineenpaineensäädin toi järjestelmään lisäbonuksena ylimääräistä bensaa.
Hyvä puoli siinä, että tässä moottorissa kaikkea on kaksin kappalein, on tietysti se että toinen niistä todennäköisesti on toimiva, joten ongelmaa voi lähteä haarukoimaan vaihtamalla osia puolelta toiselle. Ensimmäinen eli MAF ei osunut kohdalleen, mutta toinen eli kaasuläppäkotelo osui. Niiden vaihdon jälkeen epätasaisuus siirtyi puolelta toiselle.
Seuraavana pitäisi sitten selvittää mikä kaasuläpässä on vialla. Yritin lähteä aukomaan sitä, mutta siinä tulkin sitten tenkkapoo.
Alkuun purku oli helppoa, mutta päästäkseen käsiksi akselin tiivisteisiin ja elektroniikkaan, akseli pitäisi saada irti. Netissä on vanhemmanmallisen M120:n kaasuläppäongelmista postauksia jos jonkinlaisia, mutta tämän uuden version suhteen ei löydy oikein yhtään mitään, ja näiden kahden version välillä ei ole kovin paljoa yhteistä.
Ylläolevissa kuvissa näkyy mihin akseli päättyy. En keksinyt, miten kumpaakaan päätä saisi irti akselin irrottamista varten. Olettaisin, että sen on tarkoitus liukua ulos tuolta jousien puolelta, mutta en keksinyt miten toisessa päässä oleva rattaan puolikas lähtisi irti. Tuntui, että se oli yhtä kappaletta päästä päähän.
Hyviä ideoita otetaan vastaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hankin taannoin eBaysta käytetyn kaasuläppäkotelon, ja se ehkä hieman paransi lukemia Starissa, mutta ei alkuperäinen ongelma ole silti kadonnut. Nyt vuodenvaihteen ympärillä ei ole ollut aikaa eikä energiaa tutkia enempää, koska muutto on vienyt mehut aika totaalisesti. Kelitkin ovat olleet sellaista kuraa ja rapaa, että auto on seissyt lähinnä tallissa. Eipä tuo ongelma nyt totta puhuen niin paha ole, että siitä viitsisi yöuniaan menettää
Joulun alla Juutilaisen Anssi kävi tekemässä lyhyen Classic Data -arvion. Toivomani kuntoluokka sieltä tupsahtikin. Markkina-arvon olisin toivonut olevan hieman korkeammalla, mutta eipä siinä, eiköhän aika korjaa sitä ylöspäin. Paitsi tietysti jos tällaiset hirviöt kielletään lopulta kokonaan...
Joulun alla Juutilaisen Anssi kävi tekemässä lyhyen Classic Data -arvion. Toivomani kuntoluokka sieltä tupsahtikin. Markkina-arvon olisin toivonut olevan hieman korkeammalla, mutta eipä siinä, eiköhän aika korjaa sitä ylöspäin. Paitsi tietysti jos tällaiset hirviöt kielletään lopulta kokonaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
CL:ssä ilmenevän takapään muljahtelun myötä havahduin miettimään, että SL:ssäkin sitä on jonkin verran, joskaan ei ihan niin paljoa. Lisäksi takana lienee toinen jousista väsähtänyt, koska perä on toiselta puolelta n. 1.5cm alempana kuin toiselta (ADS ei säädä vasenta ja oikeaa puolta erikseen). Rupesin tässä sitten pohtimaan ostoslistaa siltä varalta, että tässä jossain välissä repäisisi ja vaihtaisi takaa kertaheitolla kutakuinkin kaikki kulutusosat, varsinkin kaiken missä on kumia. Vaikka auto hyvin kulkeekin, perfektionistia kaihertaa kun eihän se nyt ihan uudelta tunnu!
Puuttuuko listasta jotain?
- poikittaistukivarret/tangot (löytyy näköjään yhtenä korjaussarjana pultteineen kaikki 4kpl/puoli)
- narinahelat + pultit (edellisen omistajan jo vaihtamat, mutta ei tunnu tässä konkurssissa)
- apurungon etupuslat
- apurungon takapuslat
- perän kiinnityshilppeet
- jouset ja jousikumit
- iskarien yläkumit
- kallistuksenvakaajan kumit
Mistähän johtuu, että nuo apurungon/takakelkan etupuslat saa korjaussarjana, johon kuuluu sekä molemmat puslat että kiinnityshilppeet, mutta takapäässä saatavilla on sarja johon kuuluu vain kiinnitysosat, ja puslat myydään erikseen?
Onko itse alatukuvarsia mitään järkeä/syytä lähteä uusimaan?
Puuttuuko listalta jotain tai onko joku todennäköisesti tarpeeton tai ennenaikainen tässä 130tkm ja 23v iässä?
Alustavalla ostoslistalla on paljon 124-alkuista osaa, joten rakenteessa ei ole hirveästi mitään erikoista muihin aikalaisiin verrattuna. Eli toisin sanoen kertokaa rohkeasti jos on tietoa tai hyviä arvauksia muiden mallien perusteella.
Puuttuuko listasta jotain?
- poikittaistukivarret/tangot (löytyy näköjään yhtenä korjaussarjana pultteineen kaikki 4kpl/puoli)
- narinahelat + pultit (edellisen omistajan jo vaihtamat, mutta ei tunnu tässä konkurssissa)
- apurungon etupuslat
- apurungon takapuslat
- perän kiinnityshilppeet
- jouset ja jousikumit
- iskarien yläkumit
- kallistuksenvakaajan kumit
Mistähän johtuu, että nuo apurungon/takakelkan etupuslat saa korjaussarjana, johon kuuluu sekä molemmat puslat että kiinnityshilppeet, mutta takapäässä saatavilla on sarja johon kuuluu vain kiinnitysosat, ja puslat myydään erikseen?
Onko itse alatukuvarsia mitään järkeä/syytä lähteä uusimaan?
Puuttuuko listalta jotain tai onko joku todennäköisesti tarpeeton tai ennenaikainen tässä 130tkm ja 23v iässä?
Alustavalla ostoslistalla on paljon 124-alkuista osaa, joten rakenteessa ei ole hirveästi mitään erikoista muihin aikalaisiin verrattuna. Eli toisin sanoen kertokaa rohkeasti jos on tietoa tai hyviä arvauksia muiden mallien perusteella.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tämähän olikin Tähdellisissä esillä, matkastoorin yhteydessä .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: juusmon R129 SL600 -97
En ole SL:n pohjaa nähnyt, mutta 124:sen pohjalta osalistasta puuttuu taka-alatukivarsien sisemmät puslat. Ja ehkäpä "koiranluut" taakse.juusmo kirjoitti:CL:ssä ilmenevän takapään muljahtelun myötä havahduin miettimään, että SL:ssäkin sitä on jonkin verran, joskaan ei ihan niin paljoa. Lisäksi takana lienee toinen jousista väsähtänyt, koska perä on toiselta puolelta n. 1.5cm alempana kuin toiselta (ADS ei säädä vasenta ja oikeaa puolta erikseen). Rupesin tässä sitten pohtimaan ostoslistaa siltä varalta, että tässä jossain välissä repäisisi ja vaihtaisi takaa kertaheitolla kutakuinkin kaikki kulutusosat, varsinkin kaiken missä on kumia. Vaikka auto hyvin kulkeekin, perfektionistia kaihertaa kun eihän se nyt ihan uudelta tunnu!
Puuttuuko listasta jotain?
- poikittaistukivarret/tangot (löytyy näköjään yhtenä korjaussarjana pultteineen kaikki 4kpl/puoli)
- narinahelat + pultit (edellisen omistajan jo vaihtamat, mutta ei tunnu tässä konkurssissa)
- apurungon etupuslat
- apurungon takapuslat
- perän kiinnityshilppeet
- jouset ja jousikumit
- iskarien yläkumit
- kallistuksenvakaajan kumit
Mistähän johtuu, että nuo apurungon/takakelkan etupuslat saa korjaussarjana, johon kuuluu sekä molemmat puslat että kiinnityshilppeet, mutta takapäässä saatavilla on sarja johon kuuluu vain kiinnitysosat, ja puslat myydään erikseen?
Onko itse alatukuvarsia mitään järkeä/syytä lähteä uusimaan?
Puuttuuko listalta jotain tai onko joku todennäköisesti tarpeeton tai ennenaikainen tässä 130tkm ja 23v iässä?
Alustavalla ostoslistalla on paljon 124-alkuista osaa, joten rakenteessa ei ole hirveästi mitään erikoista muihin aikalaisiin verrattuna. Eli toisin sanoen kertokaa rohkeasti jos on tietoa tai hyviä arvauksia muiden mallien perusteella.
Todennäköisesti jonkun puslan vaihto on turha, mutta jos päätät ne vaihtaa niin sitä ei kannata murehtia. Kilometrimäärä autossasi on vähäinen mutta ikäähän kumiosilla alkaa olla. Ehkä kannattaa hieman käydä tutkimassa takapään kuntoa ennen päätöstä?
Olen tehnyt vastaavan homman nyt kahteen 124seen (toisessa homma parhaillaan käynnissä) ja hiekkapuhalluttanut kelkan, alatukivarret jne. käyttökelposet raudat. Samalla ne on maalattu epoksimaalella.
Isoimpana vaarana tällaisessa projektissa on homman karkaaminen räpylästä. Kohta sitä puretaan takanapoja, rasvaillaan vetareita, uusitaan jarruja,vaihdetaan pohjaan massat yms "pikkuhommaa". Siinä samalla Ja hyvähän se olisi etupäähänkin tehdä niin on sitten varmasti kunnossa
E: Autohan on todella hieno ja nähtävästi erittäin hyvällä pidolla!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Joo, Laaksosen Ari patisti raapustelemaan tarinaa ja niinhän sen tuossa sitten naputtelin läjään jokin aika sittenkarra kirjoitti:Tämähän olikin Tähdellisissä esillä, matkastoorin yhteydessä .
Kiitos näistä! Itsellänihän nämä alustahommat varsinkin takapäässä ovat terminologiaa myöten aika lailla vieraita. Osalista on muodostunut EPC:tä tutkimalla, ja nuo olivat jääneet sieltä huomaamatta. Ja itse asiassa termipuolella olin ymmärtänyt narinahelan juurikin tuoksi sisemmäksi, vaikka ilmeisesti ulommasta on kyse. Ulompi on jemmattu kuvissa tuonne pyörännavan osien tuntumaan eikä alatukivarren lähistölle, joten siihen ei silmä osunut.JanneW124 kirjoitti: En ole SL:n pohjaa nähnyt, mutta 124:sen pohjalta osalistasta puuttuu taka-alatukivarsien sisemmät puslat. Ja ehkäpä "koiranluut" taakse.
Näin mä vähän ajattelin, että kerralla kuntoon tällaiset ettei tartte samaan paikkaan uudestaan lähteä ihan hetkeen. On siellä alla muiden hommien yhteydessä vähän ihmetelty, ja tuttu mekaanikko taannoin katsellessaan vinkkasikin että juuri nuo apurungon puslat saattaisi olla hyvä pikkuhiljaa vaihtaa. Onhan osilla noilla toisaalta myös auton massan ja tehojen puolesta aika paljon rasitusta. Ei tämä vielä mikään kriittinen remppa ole enkä välttämättä sitä ihan heti teekään, mutta kasailen nyt ostoslistan valmiiksi. Tosin viimeksi kun näin sanoin, olin kai seuraavana päivänä tilannut osat... Tuon CL:n kanssa vastaava jumppa on melko pakko tehdä pian, joten voi olla että se tapahtuu ensiksi. Jos lopputulos räjäyttää tajunnan, saattaa SL:nkin homma aikaistua.JanneW124 kirjoitti: Todennäköisesti jonkun puslan vaihto on turha, mutta jos päätät ne vaihtaa niin sitä ei kannata murehtia. Kilometrimäärä autossasi on vähäinen mutta ikäähän kumiosilla alkaa olla. Ehkä kannattaa hieman käydä tutkimassa takapään kuntoa ennen päätöstä?
Kiitos! No joo, onhan näitä eskaloitumisriskejä, mutta tässä hommassa tilanne on nyt se että en lähde itse tekemään, koska ei ole paikkaa. Sitäkin suuremmalla syyllä iso määrä hommia kuntoon kerralla, ettei tarvitse maksaa samojen pulttien availusta monta kertaa.JanneW124 kirjoitti: Isoimpana vaarana tällaisessa projektissa on homman karkaaminen räpylästä. Kohta sitä puretaan takanapoja, rasvaillaan vetareita, uusitaan jarruja,vaihdetaan pohjaan massat yms "pikkuhommaa". Siinä samalla Ja hyvähän se olisi etupäähänkin tehdä niin on sitten varmasti kunnossa
E: Autohan on todella hieno ja nähtävästi erittäin hyvällä pidolla!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Jep. Se narinahela on pyörännavassa kiinni. Alatukivarren irrotus ei vaadi helan irrotusta.juusmo kirjoitti:Ja itse asiassa termipuolella olin ymmärtänyt narinahelan juurikin tuoksi sisemmäksi, vaikka ilmeisesti ulommasta on kyse. Ulompi on jemmattu kuvissa tuonne pyörännavan osien tuntumaan eikä alatukivarren lähistölle, joten siihen ei silmä osunut.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tänään piti hakea toimistolta tavaraa kotitoimistolle koronakaranteenia varten - viime viikko meni jo etätöissä, ja loppua ei tässä vaiheessa näy. Nätin päivän kunniaksi oli sitten tietysti hyvä syy käydä vähän ulkoiluttamassa SL:ää.
Reilu viikko sitten vaihtuivat kesäkumit alle ja auto seisoi tallissa lauantaista lähtien. Siellähän sitten odotti ikävä ylläri - tyhjä rengas.
No, eipä siinä. Olen odottanut tekosyytä laittaa nämä Generalit vaihtoon, koska kuten aiemmin on tullut mainittua, etupyörät ovat samasta koosta huolimatta erikokoiset. Eri paistoerästä nääs. Pintaa on vielä jäljellä melko hyvin, mutta näiden paikkaamiseen en kyllä laita euroakaan. Takarenkaiden osalta pintakin olisi jo tämän kauden jälkeen viimeistään valmis.
Avoautossa kiinnostaa renkaiden hiljaisuus, ja sen lisäksi rajoittavin tekijä lienee takarenkaiden koko 275/35/18 (etupyörät ovat 245/40/18). Harvoja speksien mukaan alle 70dB meluun kummassakin koossa yltäviä on Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, oliskohan tuo hyvä?
Täytin kuitenkin kumin alkuun Lidlin pikkukompuralla ja loppuun lähi-Nesteellä, ja kävin pienellä ajelulla. Piti ottaa kuva poikkeustilan aiheuttamasta erikoisuudesta - Viikkarin Mariella kaijassa Hernesaaren kärjessä.
... ja lopuksi sitten varapyörä alle. Seuraava ajo tulee varmaan olemaan rengasliikkeeseen, ja luultavasti tuo vuotava kumi ehtisi tyhjentyä ennen sitä. Varapyörä on alkuperäisellä Monkar-vanteella, jotka eivät edelleenkään mielestäni sovi tähän koppaan sitten pätkän vertaa. 16" koossa 8-reikä on paljon parempi. Myös rengas on alkuperäinen, täysin ajamaton, pinnassa on tarrakin vielä paikallaan, paistoleima vuodelta 97. Ihmettelin ensin mikä karmea narskunta hallin lattiaa vasten ajaessa kuuluu, mutta kai tuo "kypsä" M+S-kumi narisee uutuuttaan.
Reilu viikko sitten vaihtuivat kesäkumit alle ja auto seisoi tallissa lauantaista lähtien. Siellähän sitten odotti ikävä ylläri - tyhjä rengas.
No, eipä siinä. Olen odottanut tekosyytä laittaa nämä Generalit vaihtoon, koska kuten aiemmin on tullut mainittua, etupyörät ovat samasta koosta huolimatta erikokoiset. Eri paistoerästä nääs. Pintaa on vielä jäljellä melko hyvin, mutta näiden paikkaamiseen en kyllä laita euroakaan. Takarenkaiden osalta pintakin olisi jo tämän kauden jälkeen viimeistään valmis.
Avoautossa kiinnostaa renkaiden hiljaisuus, ja sen lisäksi rajoittavin tekijä lienee takarenkaiden koko 275/35/18 (etupyörät ovat 245/40/18). Harvoja speksien mukaan alle 70dB meluun kummassakin koossa yltäviä on Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, oliskohan tuo hyvä?
Täytin kuitenkin kumin alkuun Lidlin pikkukompuralla ja loppuun lähi-Nesteellä, ja kävin pienellä ajelulla. Piti ottaa kuva poikkeustilan aiheuttamasta erikoisuudesta - Viikkarin Mariella kaijassa Hernesaaren kärjessä.
... ja lopuksi sitten varapyörä alle. Seuraava ajo tulee varmaan olemaan rengasliikkeeseen, ja luultavasti tuo vuotava kumi ehtisi tyhjentyä ennen sitä. Varapyörä on alkuperäisellä Monkar-vanteella, jotka eivät edelleenkään mielestäni sovi tähän koppaan sitten pätkän vertaa. 16" koossa 8-reikä on paljon parempi. Myös rengas on alkuperäinen, täysin ajamaton, pinnassa on tarrakin vielä paikallaan, paistoleima vuodelta 97. Ihmettelin ensin mikä karmea narskunta hallin lattiaa vasten ajaessa kuuluu, mutta kai tuo "kypsä" M+S-kumi narisee uutuuttaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Vikassa kuvassa suorastaan koominen kontrasti taustan ooppeliin.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Haha joo, se on seissyt tuolla hallissa vuosia. Varmaan jonkun parkki- tai huoltofirman tyypin "projekti" kun siellä ei mukamas saa autoja seisottaa...
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tai sitten jossain lähiseudun asunnossa on muumioitunut ooppelin omistaja
Toisaalta Oulussa oli erääseen keskustan parkkihalliin "unohtunut" kymmeneksi vuodeksi -91 Porsche 928
En oo ollu oikeen tarkkana kun vasta tästä hoksasin korjata omien vanteideni mallin oikeaksi.
Goodyear on ainakin mun kokemuksen mukaan hiljainen rengas.
Toisaalta Oulussa oli erääseen keskustan parkkihalliin "unohtunut" kymmeneksi vuodeksi -91 Porsche 928
En oo ollu oikeen tarkkana kun vasta tästä hoksasin korjata omien vanteideni mallin oikeaksi.
Goodyear on ainakin mun kokemuksen mukaan hiljainen rengas.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: juusmon R129 SL600 -97
semmoinen vinkki että käyppä rengasliikkeessä muilaamassa goodyear vs continental saman koon rengas tuossa koossa, niissä on iso ero leveydessä ! tuollaiselle tarkalle miehelle...
Re: juusmon R129 SL600 -97
Ei, ei! Kyllä se on pitkään seisontaan laitettu, luulen että varautuu seuraavaan jääkauteen, kun lämpimässä hallissa on pitänyt pyyhkijätkin nostaa pystyynwezze72 kirjoitti:Tai sitten jossain lähiseudun asunnossa on muumioitunut ooppelin omistaja
Mielenkiintoista. Kumpi on siis kumpi? Enpä ihan noin tarkka taida olla mutta kiinnostavaa kuitenkinepk kirjoitti:semmoinen vinkki että käyppä rengasliikkeessä muilaamassa goodyear vs continental saman koon rengas tuossa koossa, niissä on iso ero leveydessä ! tuollaiselle tarkalle miehelle...
Re: juusmon R129 SL600 -97
ei kyllä muista enään yhtään kumpi oli kampi
Re: juusmon R129 SL600 -97
Mulla oli Asymmetric 3:set SLK:ssa ennen PilotSport 4:sia. Reilu 40-tonnia kesti edessä ja takana 24tkm. Noita ohiajodesibelejä en kauheasti tuijottaisi... Jostain syystä nämä PS:ät on ihan saman kuuloiset kuin entiset GoodYearit vaikka desibelinumero on paljon korkeampi. Pääasia että on laaturengas ja oikea nopeusluokka.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: juusmon R129 SL600 -97
Mulla on just nuo samat koot 245/40 ja 275/35-18 W212:n alla GY F1 (asy3 varmaankin). Ei ne ihan pahimmasta päästä rengasmelultaan ole, mutta ei kyllä mitenkään erityisen hiljaisetkaan, tosin eipä näillä suomen karkeilla asvalteilla ole hiljainen juuri muu kuin maantiepolkupyörän 23 mm leveä kumi... Mutta tosi hyvät ajaa, ei vetele urissa ja järkevän hintaiset ainakin camskilliltä tilattuna.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
Re: juusmon R129 SL600 -97
Asymmetric 5:t menivät tänään alle - valinta osui niihin mm. siksi, että vakiorengasliikkeen (Rengasmarket Viikki) toimittajalta sai sellaiset sopivassa koossa sopivalla aikataulussa. Hintaa tuli kaikkineen 760 euroa, mikä ei mun mielestä töineen ollut paha ollenkaan. Varsnkin näinä aikoina muutenkin tukee mielellään paikallista yrittäjää.
Kumit vaikuttavat hyviltä, mutta eipä niistä 15 kilsan perusteella vielä mitään kummempaa osaa sanoa.
Kumit vaikuttavat hyviltä, mutta eipä niistä 15 kilsan perusteella vielä mitään kummempaa osaa sanoa.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Viime aikoina on ollut kauhean vähän mitään kerrottavaa, mikä on tavallaan vähän harmi. Toisaalta kielii myös siitä, että SL on toiminut erinomaisen hyvin, mutta toki ajoakin on ollut vähän. Raporttina renkaista tässä peräti 400km jälkeen, että ovat kyllä vanhoja Generaleja meluisammat. Hyvänä puolena auto toisaalta kulkee suorempaan kuin ennen - johtunee siitä että etuakselilla on nyt oikeasti samankokoiset pyörät.
Pari viikkoa sitten nostettiin kaverin kanssa kovakatto pois. Voi jösses mikä tottuminen on aina keväällä siihen, varsinkin kun ajaa rätti kiinni. Palakatto nimittäin jämäköittää autoa todella paljon. Katto auki ajaessa ei niin auton ominaisuuksia huomaa, mutta rätti päällä sitä miettii että onpas jotenkin epävakaata menoa - onko tässä jotain vikaa? Mutta ei, runko se vain joustaa.
Viime aikoina noin muuten on tullut taitettua vähän enemmän kilometrejä CL:llä ja hiljattain käyttikseksi hankitulla kilpailevan merkin hybridipelillä. Molemmat ovat kyllä hienoja autoja, mutta kyllä SL:n rattiin tarttuessa vaan joka kerta joutuu virnistämään. Varmaan ihan oikea harrasteauto mulle tämä
Pari viikkoa sitten nostettiin kaverin kanssa kovakatto pois. Voi jösses mikä tottuminen on aina keväällä siihen, varsinkin kun ajaa rätti kiinni. Palakatto nimittäin jämäköittää autoa todella paljon. Katto auki ajaessa ei niin auton ominaisuuksia huomaa, mutta rätti päällä sitä miettii että onpas jotenkin epävakaata menoa - onko tässä jotain vikaa? Mutta ei, runko se vain joustaa.
Viime aikoina noin muuten on tullut taitettua vähän enemmän kilometrejä CL:llä ja hiljattain käyttikseksi hankitulla kilpailevan merkin hybridipelillä. Molemmat ovat kyllä hienoja autoja, mutta kyllä SL:n rattiin tarttuessa vaan joka kerta joutuu virnistämään. Varmaan ihan oikea harrasteauto mulle tämä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Onko mitään reissua suunniteltu?
Itse odotan kuin kuuta nousevaa jos Schengenin sisärajat avattaisiin kesäkuussa. Muuten täytyy tyytyä vain Ruotsissa ajeluun.
Itse odotan kuin kuuta nousevaa jos Schengenin sisärajat avattaisiin kesäkuussa. Muuten täytyy tyytyä vain Ruotsissa ajeluun.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Alun perin piti lähteä tuolla Baijerin-hybridillä kohti Etelä-Ranskaa ensi perjantaina, mutta se nyt jäi myöhempään. Lisäksi oli aikomus lähteä loppukesästä tai alkusyksystä Norjaan. Siihen reissuun sain hallitukselta jo alustavan ja vastahakoisen hyväksynnän, että lähdettäisiin SL:llä, mutta nyt en pidättele hengitystäni koko reissun järjestymisen suhteen. Katsellaan.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Älä ny ainakaan Ruåttiin lähde. Sairastut vielä kesken reissunMouTine kirjoitti:Onko mitään reissua suunniteltu?
Itse odotan kuin kuuta nousevaa jos Schengenin sisärajat avattaisiin kesäkuussa. Muuten täytyy tyytyä vain Ruotsissa ajeluun.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Ja jos miettii, että vertaat sitä esim CL:ään, niinjuusmo kirjoitti: Varmaan ihan oikea harrasteauto mulle tämä
Itsellä alkoi eilen ekan kerran poltella avon kaivaminen talvisäilöstä, osin lämpimän ja aurinkoisen sään, osin puutarhahommien takia peräkärry perässä tien päällä viiletettyjen 150 kilometrin vuoksi. Tuli nimittäin käsittämätön määrä pärrää ja harrasteautoa vastaan. Ihan kuin (melkein ) kaikki motoristit ja harrasteautoilijat olisivat nousseet talvihorroksesta samaan aikaan. No, itsellä kauden avaus venyy edelleen, juurikin noiden puutarhahommien vuoksi.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Höpö'höpö juttuja ja ylireagointia.RH kirjoitti:Älä ny ainakaan Ruåttiin lähde. Sairastut vielä kesken reissunMouTine kirjoitti:Onko mitään reissua suunniteltu?
Itse odotan kuin kuuta nousevaa jos Schengenin sisärajat avattaisiin kesäkuussa. Muuten täytyy tyytyä vain Ruotsissa ajeluun.
Ruotsi ja Viro on tällä hetkellä ainoat paikat mihin pääsee. Ja jos näistä kahdesta pitäisi valita niin mielummin pohjois Ruotsissa kurvailisin. Noh, seurataan nyt mitä muut maat päättävät.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Eipä ole Viroonkaan asiaa tällä hetkellä ilman erityistä syytä, täällä lisätietoa. Nimim. pitäisi tässä auttaa vanhempia rustailemaan poikkeuslupa-anomus, jotta pääsisivät käymään kämpällään Saarenmaalla.MouTine kirjoitti:Ruotsi ja Viro on tällä hetkellä ainoat paikat mihin pääsee.
Re: juusmon R129 SL600 -97
SL on saanut tänä kesänä aika vähän huomiota niin ajo- kuin projektimielessä. Jälkimmäinen on tietysti vain hyvä, auto kun toiminut jokseenkin täydellisesti. Asun nykyään käytännössä suoraan erään Autoasi-huollon yläkerrassa, ja sinne olen uskaltanut ulkoistaa pienempiä juttuja kuten nyt öljynvaihdon ja lambdojen vaihdot. Jälkimmäisen teetin kokeillakseni onko sillä mitään vaikutusta mihinkään - eipä ollut. Muita autoja enemmän ajettuani alan olla aika varma että käyntihäiriö on muutenkin aika pitkälti korvieni välissä
Touko-kesäkuun vaihteen viikonlopulle osui yksi mökkireissu Puumalan maisemissa. 62-tietä ja muita oli melkoisen mukavaa posotella aurinkoisina päivinä.
Norjan-reissu on näillä näkymin toteutumassa, ja autojuna kohti Kolaria lähtee perjantai-iltana. Matkalla ollaan kolme viikkoa, ja suunnitelma on vahvasti päiväpatikointipainotteinen siten, että viivymme yhdessä majapaikassa aina suht pitkään ja suhailemme sitten pitkin poikin kiinnostaviin retkikohteisiin. Paria yhden yön välipysähdystä lukuun ottamatta reitti tulee olemaan suunnilleen Kolari-Leknes (Lofootit)-Senja-Lyngen-Tromssa-Kolari. Tuosta reitistä ei tule kuin reilut 1800km matkaa, joten aika leppoisa reissu ajomäärän osalta, joskin päiväretket varmasti kerryttävät muutaman satkun lisää.
Tämän viikon ohjelmana onkin sitten tetris. Majoitusvarusteet jäävät kotiin, mutta kyllähän sitä tavaraa silti tulee... Vaelluskenkä sinne, toinen tänne, ja molemmat täyteen sukkia ja kalsareita.
Reissun jälkeen luvassa pieni projekti nahanfiksauksen merkeissä:
Touko-kesäkuun vaihteen viikonlopulle osui yksi mökkireissu Puumalan maisemissa. 62-tietä ja muita oli melkoisen mukavaa posotella aurinkoisina päivinä.
Norjan-reissu on näillä näkymin toteutumassa, ja autojuna kohti Kolaria lähtee perjantai-iltana. Matkalla ollaan kolme viikkoa, ja suunnitelma on vahvasti päiväpatikointipainotteinen siten, että viivymme yhdessä majapaikassa aina suht pitkään ja suhailemme sitten pitkin poikin kiinnostaviin retkikohteisiin. Paria yhden yön välipysähdystä lukuun ottamatta reitti tulee olemaan suunnilleen Kolari-Leknes (Lofootit)-Senja-Lyngen-Tromssa-Kolari. Tuosta reitistä ei tule kuin reilut 1800km matkaa, joten aika leppoisa reissu ajomäärän osalta, joskin päiväretket varmasti kerryttävät muutaman satkun lisää.
Tämän viikon ohjelmana onkin sitten tetris. Majoitusvarusteet jäävät kotiin, mutta kyllähän sitä tavaraa silti tulee... Vaelluskenkä sinne, toinen tänne, ja molemmat täyteen sukkia ja kalsareita.
Reissun jälkeen luvassa pieni projekti nahanfiksauksen merkeissä:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Päivitelläänpäs tännekin vähän. Norjassa oltiin tosiaan elo-syyskuussa, reissuun meni kaikkineen tasan kolme viikkoa, mukaan lukien kaksi junayötä ja paluumatkalla yksi yö Kilpisjärvellä, ja ajokilometrejä tuli karvan verran alle 3000. Keskikulutus oli 11,7 l/100km eli mielestäni aika hyvä, huomioiden kuitenkin että matkalla oli paljon korkeuseroja ja erinäisiä syheröteitä.
Matka taittui autojunalla Helsingistä Kolariin ja takaisin, ja välissä ajaen Kolari - Kilpisjärvi - Nordkjosbotn - Leknes (Lofootit) - Senja - Lyngseidet - Tromssa - Kilpisjärvi - Kolari. Huomattava osa kilsoista tuli paikan päällä pyörimiseen - ihailtiin maisemia ja tehtiin suht pitkiäkin päivävaelluksia toinen toistaan hienommissa maisemissa. Tromssassa tuli tavattua Facebookin R129-ryhmästä tuttu harrastaja, jonka kanssa käytiin räpsimässä vähän yhteiskuvia autoista.
Auto pelasi täydellisesti koko matkan. Sen enempää tarinaa tai päiväkirjaa ei tällä ole tullut kirjoitettua, kuvat puhukoot puolestaan
.
Matka taittui autojunalla Helsingistä Kolariin ja takaisin, ja välissä ajaen Kolari - Kilpisjärvi - Nordkjosbotn - Leknes (Lofootit) - Senja - Lyngseidet - Tromssa - Kilpisjärvi - Kolari. Huomattava osa kilsoista tuli paikan päällä pyörimiseen - ihailtiin maisemia ja tehtiin suht pitkiäkin päivävaelluksia toinen toistaan hienommissa maisemissa. Tromssassa tuli tavattua Facebookin R129-ryhmästä tuttu harrastaja, jonka kanssa käytiin räpsimässä vähän yhteiskuvia autoista.
Auto pelasi täydellisesti koko matkan. Sen enempää tarinaa tai päiväkirjaa ei tällä ole tullut kirjoitettua, kuvat puhukoot puolestaan
.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Sitten vähän projektintynkääkin taas, eli aiemmin mainittu kuskinpenkin nahan kuluma. En ole koskaan ennen tehnyt mitään tällaisia hommia. Hommasin Furniture Clinicin korjaussarjan, jossa tuli mukana hyvät ohjeet, ja lisäksi firmalla on läjä youtube-videoita aiheesta. Nahassa ei ollut reikiä, mutta pari naarmua vaati täyteainetta. Hommassa ei ollut mitään kovin ihmeellistä, ohjeita seuraten vain. Lopputuloksesta tuli mielestäni aika hyvä. Tämän kyseisen tuotteen nahkavärissä oli mukana tuollainen puolikiiltävä lakka (satin finish), joka ei valitettavasti näköjään tähän oikein istu, vaan tarvitsisi erillisen kiiltävän lakan. Sellainen pitäisi hankkia erikseen ja askarrella vielä vähän lisää, mutta toisaalta nyt kun selkänoja on taas paikallaan autossa, ei sitä eroa ilman lähempää tarkastelua kyllä huomaa. Saa nyt jäädä muiden kiireiden painaessa odottamaan, mutta palailen asiaan sitten joskus.
Samalla paljastui, että kuskinpenkin selkänojan rungon yläkiinnitys oli murtunut. Selkänojan kiinnitys toimii niin, että kuvassa näkyvät yläosan tapit liu'utetaan paikalleen istuimen runkoon, ja alaosa sitten kiinnitetään parilla ruuvilla. Omien hitsausmahdollisuuksien ja -taitojen puutteessa ajoin Tattarisuolle Levykaksikolle, jossa homma tehtiin odottaessa.
Samalla paljastui, että kuskinpenkin selkänojan rungon yläkiinnitys oli murtunut. Selkänojan kiinnitys toimii niin, että kuvassa näkyvät yläosan tapit liu'utetaan paikalleen istuimen runkoon, ja alaosa sitten kiinnitetään parilla ruuvilla. Omien hitsausmahdollisuuksien ja -taitojen puutteessa ajoin Tattarisuolle Levykaksikolle, jossa homma tehtiin odottaessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hyviä reissukuvia! Matkailu kannattaa aina.
Mielenkiintoinnen toi nahkojen hoitoproggis. Hankin itselleni uuden projektin ja siinä olis kanssa nahan hoidelle tarvetta. Lintu tai joku naisen käsilaukkukoira nokkinut nahkoja mitä oudoimmista paikoista.
Mielenkiintoinnen toi nahkojen hoitoproggis. Hankin itselleni uuden projektin ja siinä olis kanssa nahan hoidelle tarvetta. Lintu tai joku naisen käsilaukkukoira nokkinut nahkoja mitä oudoimmista paikoista.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!