om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Niklas600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 15.03.2020 11:02

om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Niklas600 »

Osaisiko joku antaa vinkkejä mistä etsiä vikaa?
Auto alkoi hyytymään ajosta kunnes sammui. Hinurilla pajalle ja sen jälkeen ei ole ominvoimin käynyt. Tilanne on että starttaa iloisesti mutta ei käy. Välillä hörähtelee ja saattaa käydä n.5sek vajailla pytyillä. Vikakoodeja ei ole Vasemman egr venttiilin lisäksi olemassa. Oli aijemmin softattu pois kyseisen vian takia ja nyt on ladattu vakiosofta takaisin.
Näitä on tutkittu / kokeiltu. Star on jatkuvasti käytössä

- linjapaine startissa n.340bar
- Siirtopumppu toimii
- Syöttöpumppu toimii ( solenoidinliitin irti ei auta )
- Vikakoodi vasen egr muttei muuta
- Kampura ja nokka näkyy startissa synkronoituna
- Käynnistyslupa on kaikilta ohjaimilta
- Polttoainevuotoa ei ole
- Suodatin ei ole tukossa
- Webastolla lämmitys n.15min ei muuta asiaa
- Ohivuodot katottu 14vrk ennen hyytymistä
- Kaikki paitsi kampurananturi on nypitty irti ja startattu läpi

Pakokaasua ei tule kuin vasemmasta pakoputkesta eli ilmeisesti repsikan lohko on pimeenä. Alkaa ideat loppumaan. Toinen vastaava auto on myös tallissa josta pystyy starilla vertailemaan asioita. Tästä saa ihan korvauksen jos joku keksii mistä kiikastaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6283
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

puristupaineet mitattu ja ajoitusmerkit katottu? Jos koko toinen pankko pimeenä niin ei oikein muuta kuin nokalla mennyt jotain vikaan? Brittifoorumilla oli hiljan OM642 missä toisen puolen nokka-akseli oli vääntynyt kun jotain oli mennyt vikaan pa pumpun vaihdossa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Jäähdytysnesteet tallella ja oikean näköiset?
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Oisko katti niin tukossa, käytä putkea löysällä.
Kaukaa haettu, mutta olen nähnyt sellasen tapauksen omin silmin.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Niklas600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 15.03.2020 11:02

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Niklas600 »

MiHe kirjoitti:puristupaineet mitattu ja ajoitusmerkit katottu? Jos koko toinen pankko pimeenä niin ei oikein muuta kuin nokalla mennyt jotain vikaan? Brittifoorumilla oli hiljan OM642 missä toisen puolen nokka-akseli oli vääntynyt kun jotain oli mennyt vikaan pa pumpun vaihdossa.

Ajoitus pitäisi olla kunnossa kun nokat ja kampura näkyy synkronoituna.
Puristuksia ei ole mitattu. pa pumpun käytin itsekkin tästä irti mutta vasta kun vika oli jo päällä.
Niklas600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 15.03.2020 11:02

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Niklas600 »

Droc Rewop kirjoitti:Jäähdytysnesteet tallella ja oikean näköiset?
On.
Niklas600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 15.03.2020 11:02

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Niklas600 »

Kumipää kirjoitti:Oisko katti niin tukossa, käytä putkea löysällä.
Kaukaa haettu, mutta olen nähnyt sellasen tapauksen omin silmin.
Jep samaa itsekkin miettinyt. Tarvii lisätä kokeilulistalle.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17259
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja dealer »

- linjapaine startissa n.340bar
.............
- Kampura ja nokka näkyy startissa synkronoituna
Pitäisi lähteä käyntiin. Ainut mitä tulee mieleen ovat tukos imu- tai pakopuolella. Liikkuuko pakoputken päässä ilmakaan kun starttaa ? Väärä polttoainekin aiheuttaisi railpaineen puuttumisen. Ei kuitenkaan ole pikapuoleen tankkaamisen jälkeen tämä ongelma ilmaantunut ? Tai jonkin remontin / huollon jälkeen ?
Ei mahdollista että joku idiootti olisi laittanut tankkiin jotain mikä ei sinne kuulu ?
wiimax.fi
Niklas600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 15.03.2020 11:02

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Niklas600 »

dealer kirjoitti:
- linjapaine startissa n.340bar
.............
- Kampura ja nokka näkyy startissa synkronoituna
Pitäisi lähteä käyntiin. Ainut mitä tulee mieleen ovat tukos imu- tai pakopuolella. Liikkuuko pakoputken päässä ilmakaan kun starttaa ? Väärä polttoainekin aiheuttaisi railpaineen puuttumisen. Ei kuitenkaan ole pikapuoleen tankkaamisen jälkeen tämä ongelma ilmaantunut ? Tai jonkin remontin / huollon jälkeen ?
Ei mahdollista että joku idiootti olisi laittanut tankkiin jotain mikä ei sinne kuulu ?
Otin tankilta noin 1,5litraa Dieseliä suodattimenjälkeen. Tankkiin kuulumaton ei ole mahdollista mutta kun hyytyi siellä oli vajaa 10litraa. Nyt laitettu uutta 20litraa lisäksi. Tosiaan repsikalta ei selkeästi tuntuvaa pakokaasua tule. Kuskilta kyllä ja savun kanssa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2341
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Niklas600 kirjoitti:Osaisiko joku antaa vinkkejä mistä etsiä vikaa?
Auto alkoi hyytymään ajosta kunnes sammui. Hinurilla pajalle ja sen jälkeen ei ole ominvoimin käynyt. Tilanne on että starttaa iloisesti mutta ei käy. Välillä hörähtelee ja saattaa käydä n.5sek vajailla pytyillä. Vikakoodeja ei ole Vasemman egr venttiilin lisäksi olemassa. Oli aijemmin softattu pois kyseisen vian takia ja nyt on ladattu vakiosofta takaisin.
Näitä on tutkittu / kokeiltu. Star on jatkuvasti käytössä

- linjapaine startissa n.340bar
- Siirtopumppu toimii
- Syöttöpumppu toimii ( solenoidinliitin irti ei auta )
- Vikakoodi vasen egr muttei muuta
- Kampura ja nokka näkyy startissa synkronoituna
- Käynnistyslupa on kaikilta ohjaimilta
- Polttoainevuotoa ei ole
- Suodatin ei ole tukossa
- Webastolla lämmitys n.15min ei muuta asiaa
- Ohivuodot katottu 14vrk ennen hyytymistä
- Kaikki paitsi kampurananturi on nypitty irti ja startattu läpi

Pakokaasua ei tule kuin vasemmasta pakoputkesta eli ilmeisesti repsikan lohko on pimeenä. Alkaa ideat loppumaan. Toinen vastaava auto on myös tallissa josta pystyy starilla vertailemaan asioita. Tästä saa ihan korvauksen jos joku keksii mistä kiikastaa.

Oletus on että auto on automaattivaihteinen jolloin siinä on vetolevy joka voi revetä ja siten sekoittaa ruiskutusajankohdan.

Tarpeeksi kun sahaa startilla niin sylintereihin kertynyt polttoaine alkaa kärytä ja tavallaan "käydä" hetken aikaa kun ylijäämä palaa sinisen savun säestyksellä pois.
Eli lyhyesti, voisi tarkistaa vetolevyn kunnon alakautta endoskoopilla tai ihan lampulla/peilillä ja erityisesti läheltä keskiosan kiinnityskohtaa kampiakselilta.
Niklas600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 15.03.2020 11:02

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Niklas600 »

E200kompressor kirjoitti:
Niklas600 kirjoitti:Osaisiko joku antaa vinkkejä mistä etsiä vikaa?
Auto alkoi hyytymään ajosta kunnes sammui. Hinurilla pajalle ja sen jälkeen ei ole ominvoimin käynyt. Tilanne on että starttaa iloisesti mutta ei käy. Välillä hörähtelee ja saattaa käydä n.5sek vajailla pytyillä. Vikakoodeja ei ole Vasemman egr venttiilin lisäksi olemassa. Oli aijemmin softattu pois kyseisen vian takia ja nyt on ladattu vakiosofta takaisin.
Näitä on tutkittu / kokeiltu. Star on jatkuvasti käytössä

- linjapaine startissa n.340bar
- Siirtopumppu toimii
- Syöttöpumppu toimii ( solenoidinliitin irti ei auta )
- Vikakoodi vasen egr muttei muuta
- Kampura ja nokka näkyy startissa synkronoituna
- Käynnistyslupa on kaikilta ohjaimilta
- Polttoainevuotoa ei ole
- Suodatin ei ole tukossa
- Webastolla lämmitys n.15min ei muuta asiaa
- Ohivuodot katottu 14vrk ennen hyytymistä
- Kaikki paitsi kampurananturi on nypitty irti ja startattu läpi

Pakokaasua ei tule kuin vasemmasta pakoputkesta eli ilmeisesti repsikan lohko on pimeenä. Alkaa ideat loppumaan. Toinen vastaava auto on myös tallissa josta pystyy starilla vertailemaan asioita. Tästä saa ihan korvauksen jos joku keksii mistä kiikastaa.

Oletus on että auto on automaattivaihteinen jolloin siinä on vetolevy joka voi revetä ja siten sekoittaa ruiskutusajankohdan.

Tarpeeksi kun sahaa startilla niin sylintereihin kertynyt polttoaine alkaa kärytä ja tavallaan "käydä" hetken aikaa kun ylijäämä palaa sinisen savun säestyksellä pois.
Eli lyhyesti, voisi tarkistaa vetolevyn kunnon alakautta endoskoopilla tai ihan lampulla/peilillä ja erityisesti läheltä keskiosan kiinnityskohtaa kampiakselilta.
Kyllä on automaatti. Tarkoitat hammastettua kehää jota starttikin pyörittää? Turbiinin ja kampuran takapään välissä? Millä tavoin sen kunnon totean? Hampaita pois vai jotain muuta?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2341
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Niklas600 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Niklas600 kirjoitti:Osaisiko joku antaa vinkkejä mistä etsiä vikaa?
Auto alkoi hyytymään ajosta kunnes sammui. Hinurilla pajalle ja sen jälkeen ei ole ominvoimin käynyt. Tilanne on että starttaa iloisesti mutta ei käy. Välillä hörähtelee ja saattaa käydä n.5sek vajailla pytyillä. Vikakoodeja ei ole Vasemman egr venttiilin lisäksi olemassa. Oli aijemmin softattu pois kyseisen vian takia ja nyt on ladattu vakiosofta takaisin.
Näitä on tutkittu / kokeiltu. Star on jatkuvasti käytössä

- linjapaine startissa n.340bar
- Siirtopumppu toimii
- Syöttöpumppu toimii ( solenoidinliitin irti ei auta )
- Vikakoodi vasen egr muttei muuta
- Kampura ja nokka näkyy startissa synkronoituna
- Käynnistyslupa on kaikilta ohjaimilta
- Polttoainevuotoa ei ole
- Suodatin ei ole tukossa
- Webastolla lämmitys n.15min ei muuta asiaa
- Ohivuodot katottu 14vrk ennen hyytymistä
- Kaikki paitsi kampurananturi on nypitty irti ja startattu läpi

Pakokaasua ei tule kuin vasemmasta pakoputkesta eli ilmeisesti repsikan lohko on pimeenä. Alkaa ideat loppumaan. Toinen vastaava auto on myös tallissa josta pystyy starilla vertailemaan asioita. Tästä saa ihan korvauksen jos joku keksii mistä kiikastaa.

Oletus on että auto on automaattivaihteinen jolloin siinä on vetolevy joka voi revetä ja siten sekoittaa ruiskutusajankohdan.

Tarpeeksi kun sahaa startilla niin sylintereihin kertynyt polttoaine alkaa kärytä ja tavallaan "käydä" hetken aikaa kun ylijäämä palaa sinisen savun säestyksellä pois.
Eli lyhyesti, voisi tarkistaa vetolevyn kunnon alakautta endoskoopilla tai ihan lampulla/peilillä ja erityisesti läheltä keskiosan kiinnityskohtaa kampiakselilta.
Kyllä on automaatti. Tarkoitat hammastettua kehää jota starttikin pyörittää? Turbiinin ja kampuran takapään välissä? Millä tavoin sen kunnon totean? Hampaita pois vai jotain muuta?
Kyllä, juuri se eli automaattivaihteisessa vauhtipyörän/kytkimen sijasta samalla paikalla teräslevystä prässätty vetolevy jossa on startin hampaat samalla tavalla kuin vauhtipyörässäkin.

Usein siinä vetolevyssä on kampiakselin asentotunnistimen kehä ja jos se peltinen vetolevy repeää juuresta ja pääsee pyörähtämään kampiakselin kiinnityskohdan ympäriltä eli pulttikehän ympäriltä niin moottorinohjaus ei välttämättä ymmärrä sitä rikkoutumista vaan lukee edelleen sitä tunnistinkehää ja ruiskuttaa polttoainetta väärään aikaan.

Pitkä selotus mutta kuva ja Youtube helpottaa havaitsemista. Tietysti tuo ylläkuvattu on yksi vaihtoehto mutta mahdollinen ja hyvin vaikeaa havaita jos ei tiedä mitä etsii.

https://youtu.be/EtwAmlNe-ag?t=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Niklas600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 15.03.2020 11:02

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Niklas600 »

Tämäkin sitten alkoi rokkaamaan. Vika tosiaan oli tukkeutuneessa hiukkas-suodattimessa. Ainakin käy kaikilla kun otti kattienjälkeisen liitoksen auki. Auto ei tosiaan missäänkohtaa ole herjannut suodattimen tukkosuudesta. Olisiko ajettu joskus softa sisään ja jätetty tyhjentämättä. Kiitos kaikille avusta. Eipä ole tälläistäkään tapausta ennen tullut vastaan :crazy:


Kumipäälle Yv: tä :wave:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6283
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: om629 = 420cdi ei starttaa. Apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tämä hyvä tietää, nyt kun todistettavasti 2x tapahtunut niin alkaa olemaan 'tyyppivika' :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin