![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Thumbup :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
En ole SL:n pohjaa nähnyt, mutta 124:sen pohjalta osalistasta puuttuu taka-alatukivarsien sisemmät puslat. Ja ehkäpä "koiranluut" taakse.juusmo kirjoitti:CL:ssä ilmenevän takapään muljahtelun myötä havahduin miettimään, että SL:ssäkin sitä on jonkin verran, joskaan ei ihan niin paljoa. Lisäksi takana lienee toinen jousista väsähtänyt, koska perä on toiselta puolelta n. 1.5cm alempana kuin toiselta (ADS ei säädä vasenta ja oikeaa puolta erikseen). Rupesin tässä sitten pohtimaan ostoslistaa siltä varalta, että tässä jossain välissä repäisisi ja vaihtaisi takaa kertaheitolla kutakuinkin kaikki kulutusosat, varsinkin kaiken missä on kumia. Vaikka auto hyvin kulkeekin, perfektionistia kaihertaa kun eihän se nyt ihan uudelta tunnu!
Puuttuuko listasta jotain?
- poikittaistukivarret/tangot (löytyy näköjään yhtenä korjaussarjana pultteineen kaikki 4kpl/puoli)
- narinahelat + pultit (edellisen omistajan jo vaihtamat, mutta ei tunnu tässä konkurssissa)
- apurungon etupuslat
- apurungon takapuslat
- perän kiinnityshilppeet
- jouset ja jousikumit
- iskarien yläkumit
- kallistuksenvakaajan kumit
Mistähän johtuu, että nuo apurungon/takakelkan etupuslat saa korjaussarjana, johon kuuluu sekä molemmat puslat että kiinnityshilppeet, mutta takapäässä saatavilla on sarja johon kuuluu vain kiinnitysosat, ja puslat myydään erikseen?
Onko itse alatukuvarsia mitään järkeä/syytä lähteä uusimaan?
Puuttuuko listalta jotain tai onko joku todennäköisesti tarpeeton tai ennenaikainen tässä 130tkm ja 23v iässä?
Alustavalla ostoslistalla on paljon 124-alkuista osaa, joten rakenteessa ei ole hirveästi mitään erikoista muihin aikalaisiin verrattuna. Eli toisin sanoen kertokaa rohkeasti jos on tietoa tai hyviä arvauksia muiden mallien perusteella.
Joo, Laaksosen Ari patisti raapustelemaan tarinaa ja niinhän sen tuossa sitten naputtelin läjään jokin aika sittenkarra kirjoitti:Tämähän olikin Tähdellisissä esillä, matkastoorin yhteydessä.
Kiitos näistä! Itsellänihän nämä alustahommat varsinkin takapäässä ovat terminologiaa myöten aika lailla vieraita. Osalista on muodostunut EPC:tä tutkimalla, ja nuo olivat jääneet sieltä huomaamatta. Ja itse asiassa termipuolella olin ymmärtänyt narinahelan juurikin tuoksi sisemmäksi, vaikka ilmeisesti ulommasta on kyse. Ulompi on jemmattu kuvissa tuonne pyörännavan osien tuntumaan eikä alatukivarren lähistölle, joten siihen ei silmä osunut.JanneW124 kirjoitti: En ole SL:n pohjaa nähnyt, mutta 124:sen pohjalta osalistasta puuttuu taka-alatukivarsien sisemmät puslat. Ja ehkäpä "koiranluut" taakse.
Näin mä vähän ajattelin, että kerralla kuntoon tällaiset ettei tartte samaan paikkaan uudestaan lähteä ihan hetkeen. On siellä alla muiden hommien yhteydessä vähän ihmetelty, ja tuttu mekaanikko taannoin katsellessaan vinkkasikin että juuri nuo apurungon puslat saattaisi olla hyvä pikkuhiljaa vaihtaa. Onhan osilla noilla toisaalta myös auton massan ja tehojen puolesta aika paljon rasitusta. Ei tämä vielä mikään kriittinen remppa ole enkä välttämättä sitä ihan heti teekään, mutta kasailen nyt ostoslistan valmiiksi. Tosin viimeksi kun näin sanoin, olin kai seuraavana päivänä tilannut osat... Tuon CL:n kanssa vastaava jumppa on melko pakko tehdä pian, joten voi olla että se tapahtuu ensiksi. Jos lopputulos räjäyttää tajunnan, saattaa SL:nkin homma aikaistua.JanneW124 kirjoitti: Todennäköisesti jonkun puslan vaihto on turha, mutta jos päätät ne vaihtaa niin sitä ei kannata murehtia. Kilometrimäärä autossasi on vähäinen mutta ikäähän kumiosilla alkaa olla. Ehkä kannattaa hieman käydä tutkimassa takapään kuntoa ennen päätöstä?
Kiitos! No joo, onhan näitä eskaloitumisriskejä, mutta tässä hommassa tilanne on nyt se että en lähde itse tekemään, koska ei ole paikkaa. Sitäkin suuremmalla syyllä iso määrä hommia kuntoon kerralla, ettei tarvitse maksaa samojen pulttien availusta monta kertaa.JanneW124 kirjoitti: Isoimpana vaarana tällaisessa projektissa on homman karkaaminen räpylästä. Kohta sitä puretaan takanapoja, rasvaillaan vetareita, uusitaan jarruja,vaihdetaan pohjaan massat yms "pikkuhommaa". Siinä samallaJa hyvähän se olisi etupäähänkin tehdä niin on sitten varmasti kunnossa
![]()
E: Autohan on todella hieno ja nähtävästi erittäin hyvällä pidolla!
Jep. Se narinahela on pyörännavassa kiinni. Alatukivarren irrotus ei vaadi helan irrotusta.juusmo kirjoitti:Ja itse asiassa termipuolella olin ymmärtänyt narinahelan juurikin tuoksi sisemmäksi, vaikka ilmeisesti ulommasta on kyse. Ulompi on jemmattu kuvissa tuonne pyörännavan osien tuntumaan eikä alatukivarren lähistölle, joten siihen ei silmä osunut.
Ei, ei! Kyllä se on pitkään seisontaan laitettu, luulen että varautuu seuraavaan jääkauteen, kun lämpimässä hallissa on pitänyt pyyhkijätkin nostaa pystyynwezze72 kirjoitti:Tai sitten jossain lähiseudun asunnossa on muumioitunut ooppelin omistaja
Mielenkiintoista. Kumpi on siis kumpi? Enpä ihan noin tarkka taida olla mutta kiinnostavaa kuitenkinepk kirjoitti:semmoinen vinkki että käyppä rengasliikkeessä muilaamassa goodyear vs continental saman koon rengas tuossa koossa, niissä on iso ero leveydessä ! tuollaiselle tarkalle miehelle...
Älä ny ainakaan Ruåttiin lähde. Sairastut vielä kesken reissunMouTine kirjoitti:Onko mitään reissua suunniteltu?
Itse odotan kuin kuuta nousevaa jos Schengenin sisärajat avattaisiin kesäkuussa. Muuten täytyy tyytyä vain Ruotsissa ajeluun.
Ja jos miettii, että vertaat sitä esim CL:ään, niinjuusmo kirjoitti: Varmaan ihan oikea harrasteauto mulle tämä
Höpö'höpö juttuja ja ylireagointia.RH kirjoitti:Älä ny ainakaan Ruåttiin lähde. Sairastut vielä kesken reissunMouTine kirjoitti:Onko mitään reissua suunniteltu?
Itse odotan kuin kuuta nousevaa jos Schengenin sisärajat avattaisiin kesäkuussa. Muuten täytyy tyytyä vain Ruotsissa ajeluun.
Eipä ole Viroonkaan asiaa tällä hetkellä ilman erityistä syytä, täällä lisätietoa. Nimim. pitäisi tässä auttaa vanhempia rustailemaan poikkeuslupa-anomus, jotta pääsisivät käymään kämpällään Saarenmaalla.MouTine kirjoitti:Ruotsi ja Viro on tällä hetkellä ainoat paikat mihin pääsee.