w211 perän laakerointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

Noniin, perän öljynvaihtokokeilu loppui lisääntyneeseen ulinaan ja rohinaan. Kahvimaa paikallisti viime viikolla vian perän pikkurattaan laakeriin. Pieni hienoinen ulina ilmaantui muutama vuosi sitten kun öljyt vaihdettiin uudentyyppiseen 235.7:aan (75W-85). Olen yrittäny muutamia erilaisia öljyjä mutta nyt on meteli jo semmoinen että edes 235.0 (85W-90) ei auttanu ja otsikon mukainen toimenpide itselläkin edessä. Näitähän on täällä mainittu jo muutamia, esim.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p919767
Löysin laakerit ja stefat täältä:
https://vaihteistokauppa.fi/product/252 ... 2193502414
Ymmärsin että omassa 280cdi 4matic:ssa oleva perän numero 2113510405 on suurinpiirtein ellei täsmälleen sama kuin tuo laakerisetissä mainittu.

Kokemusta tästä ei juurikaan ole. Joskus jonkun perän purkanu, mutta. Mitäs tuolla menee muuta? Puristeholkki pikkurattaan laakerien väliin? Mistäs semmosen sais? Entäs shimmilevyjä? Ei mulla semmosiakaan ole. Rattaiden välyskin täällä oli jossain mainittu, muistaakseni 0,1...0,16mm mutta mites laakereiden "pre-load" momentit? Kellään oikeista tai toimivista arvoista tietoa?
mikael
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

mikaelT kirjoitti:Noniin, perän öljynvaihtokokeilu loppui lisääntyneeseen ulinaan ja rohinaan. Kahvimaa paikallisti viime viikolla vian perän pikkurattaan laakeriin. Pieni hienoinen ulina ilmaantui muutama vuosi sitten kun öljyt vaihdettiin uudentyyppiseen 235.7:aan (75W-85). Olen yrittäny muutamia erilaisia öljyjä mutta nyt on meteli jo semmoinen että edes 235.0 (85W-90) ei auttanu ja otsikon mukainen toimenpide itselläkin edessä. Näitähän on täällä mainittu jo muutamia, esim.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p919767
Löysin laakerit ja stefat täältä:
https://vaihteistokauppa.fi/product/252 ... 2193502414
Ymmärsin että omassa 280cdi 4matic:ssa oleva perän numero 2113510405 on suurinpiirtein ellei täsmälleen sama kuin tuo laakerisetissä mainittu.

Kokemusta tästä ei juurikaan ole. Joskus jonkun perän purkanu, mutta. Mitäs tuolla menee muuta? Puristeholkki pikkurattaan laakerien väliin? Mistäs semmosen sais? Entäs shimmilevyjä? Ei mulla semmosiakaan ole. Rattaiden välyskin täällä oli jossain mainittu, muistaakseni 0,1...0,16mm mutta mites laakereiden "pre-load" momentit? Kellään oikeista tai toimivista arvoista tietoa?
Muuta mitä on voinnut mennä varsinaisten vetö hamassa rataiten hampaiden pinta(lautaspyörä, pinjon)

monelisia shimmi levyjä löytyy balticboltista
Mökkillä
'
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

FinlandMerceds kirjoitti:
Muuta mitä on voinnut mennä varsinaisten vetö hamassa rataiten hampaiden pinta(lautaspyörä, pinjon)

monelisia shimmi levyjä löytyy balticboltista
Noni, kiitoksia! Mites holkki? Täytyykö sitä uusia ja jos, mistä sen sais? Entäs laakeritiukkuudet? Ja joo, rattaat pitää kattoa ennenku tuhlaa uusia laakereita. Rattaita ei varmaan saa mistään, joutunee käytetyn perän hommaamaan jos ovat loppu.
mikael
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2361
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

mikaelT kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Muuta mitä on voinnut mennä varsinaisten vetö hamassa rataiten hampaiden pinta(lautaspyörä, pinjon)

monelisia shimmi levyjä löytyy balticboltista
Noni, kiitoksia! Mites holkki? Täytyykö sitä uusia ja jos, mistä sen sais? Entäs laakeritiukkuudet? Ja joo, rattaat pitää kattoa ennenku tuhlaa uusia laakereita. Rattaita ei varmaan saa mistään, joutunee käytetyn perän hommaamaan jos ovat loppu.
Käsitykseni mukaan kertakäyttöholkki joka pitää vaihtaa jos kiristää uudestaan. Kokonaisuutena hyvin vaativa homma.

Tuossa jotain juttua MB:n peristä:

https://www.youtube.com/watch?v=lCXK1S-O16U" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=d620n4reglI" onclick="window.open(this.href);return false;
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

mikaelT kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Muuta mitä on voinnut mennä varsinaisten vetö hamassa rataiten hampaiden pinta(lautaspyörä, pinjon)

monelisia shimmi levyjä löytyy balticboltista
Noni, kiitoksia! Mites holkki? Täytyykö sitä uusia ja jos, mistä sen sais? Entäs laakeritiukkuudet? Ja joo, rattaat pitää kattoa ennenku tuhlaa uusia laakereita. Rattaita ei varmaan saa mistään, joutunee käytetyn perän hommaamaan jos ovat loppu.
Ulko muistista holkki on semmoinen kokoon painuva laakerien välissä(estää väljän toiseen suuntaan pyöriessä/kirstys tapahtuu sitä kokoon painumista vasten)
joissakin sen sen saa naputeltua uudellen toimivaksi, mutta uusikaan ei ole yleensä kallis vehosta
semoisia sai ostaa kuten muitakin murikan osia

hammas kosketuksen sätämistä varten on hyvä olla kosketus väriä sitä taisi olla nykyisin motonetissäkin
jos ei "mevonline" tms netti kauppa joskus ainkin myi
Mökkillä
'
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

E200kompressor kirjoitti: Käsitykseni mukaan kertakäyttöholkki joka pitää vaihtaa jos kiristää uudestaan. Kokonaisuutena hyvin vaativa homma.

Tuossa jotain juttua MB:n peristä:

https://www.youtube.com/watch?v=lCXK1S-O16U" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=d620n4reglI" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvä! Kiitoksia. Noita videoita onkin opiskeltu. Onko tässä jotain vaativampaa kuin mitä mä olen ajatellu? Siis normaalit laakerivaihdot niinku mikä tahansa muukin kartiolaakeri (esim. etupyöränlaakeri takavetosessa) ja sitte säädöt:
1. Pikkurattaan laakerien esijännitys, pyöritysmomentti (mulla ei ole arvoa tähän...)
2. Poskilaakereiden esijännitys (ei oo arvoa tähänkään...)
3. Ratasvälys (tähän mulla on arvo)
4. Rattaiden kosketuskohta (väriaineella) -> tästä joku sanoi ettei pikkurattaan kohtaa yleensä tarvii muuttaa, sama kohta kuin aiemmin toimii mutta varmuuden vuoksi. Väriaineella vois lisäksi kattoa ennen purkamista mikä on rattaiden alkutilanne.
FinlandMerceds kirjoitti: Ulko muistista holkki on semmoinen kokoon painuva laakerien välissä(estää väljän toiseen suuntaan pyöriessä/kirstys tapahtuu sitä kokoon painumista vasten)
joissakin sen sen saa naputeltua uudellen toimivaksi, mutta uusikaan ei ole yleensä kallis vehosta
semoisia sai ostaa kuten muitakin murikan osia

hammas kosketuksen sätämistä varten on hyvä olla kosketus väriä sitä taisi olla nykyisin motonetissäkin
jos ei "mevonline" tms netti kauppa joskus ainkin myi
Naputeltua uudestaan toimivaksi? Kiitoksia, enpä tullu ajatelleeksi tuotakaan. Ostaisin mielellään vehosta mutta kun W211 perään ei saa muuta kuin stefat erikseen. Perähän on 2113510405 joka ilmeisesti on sama(/nlainen) kuin 2193502414. Jos jollakin ois tiedossa mikä sinne sopii (jostain muusta perästä?) niin ostaisin mielellään uuden holkin. Kosketusväri ois hyvä idea. Aattelin käyttää jotain paksumpaa maalia mutta tähän tarkoitettu aine on varmaankin parempi.
mikael
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vanhemmissa perissä (ASD-aikakaudella) tarvittiin WISin mukaan peräremonttiin erikoistyökaluja ja peräkoppaa puristettiin osien asentamiseksi. Ovatko nämä uudemmat helpommin korjattavissa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

Nonii... ei tämä(kään) menny ihan käsikirjotuksen mukaan. Eihän siellä pikkurattaan akselilla mitään puristeholkkia ollu vaan n.2mm shimmilevy. Ja pikkurattaan kardaanin puoleinen laakeri sen näkönen että ois voinu vaihtaa jo joku aika sitte. No, uus laakeri ei ollu saman paksunen ku vanha vaan aavistuksen (n. 0,2mm) ohkasempi - paksumpaa shimmiä siis. Eikä mistään lauantaina. Ei ollu edes sopivaa teräslevyä josta ois leikelly. Maanantaina shimmikauppaan siis.

Nyt kun ei oo holkkia niin laakerien esijännitys onkin vähän erilainen toimenpide. Paljonkohan pitäisi olla laipan mutterissa momenttia kun oikea esijännitys saavutetaan? Aattelin lähteä 1,5Nm esijännityksestä (ei aavistustakaan onko oikein) ja joku 130Nm mutterissa momenttia. Onkohan sinnepäinkään? Ja vanhasta laakerista hioa sisäkoolia akseliin väljemmäksi että saa kokeiltua rikkomatta uutta laakeria.
tomant kirjoitti:Vanhemmissa perissä (ASD-aikakaudella) tarvittiin WISin mukaan peräremonttiin erikoistyökaluja ja peräkoppaa puristettiin osien asentamiseksi. Ovatko nämä uudemmat helpommin korjattavissa?
Ameriikan videoissa oli eräänlainen kehikko jolla levitettiin peräkoppaa hiukan (takakannen pultteihin kiinni tuleva). Jotain saman tyyppistä ajattelin kokeilla jos ei poskilaakereiden lukkorenkaat mene suoraan paikoilleen. Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Pois lukkorenkaat kyllä tuli, tosin lukkorengaspihtien muokkauksen jälkeen. Oli aika järeät nuo lukkorenkaat...
mikael
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

Jaha. Homma tehty ja nyt pääsee foorumiinkin kirjautumaan jotenka jatketaan. Yleisesti saatavilla olevat shimmit ei käy suoraan. Standardi 30mm sisähalkasija ja 42mm ulkohalkaisija kun tässä perässä pikkurattaalla akselin halkaisija on 1 3/16" (30,162mm) ja shimmin ulkohalkaisija 38mm. Noita suomen standardin mukaisia shimmejäkin tilaamalla vaan. Mittailtiin uutta ja vanhaa laakeria ja todettiin että 2,2mm paksu on justiinsa oikea. Työkaveri semmosen mulle sorvas ja antoi vinkiksi että kasataan pikkuratas vielä uusilla laakereilla ja shimmin tilalle paksumpi (laitoin 3-4mm) juotostinalangan pätkä. Näin tein ja kiristin laipan mutteria niin paljon että pyöritysvastus oli 1,5Nm. Ja sitten puretaan. Purettaessa paljastui että tina oli tasan 2mm paksu eli justiinsa vanhan shimmin kokoinen. Ilmeisesti isompikin laakeri oli erimittainen tai mitälie. Kasasin sitte orkkis shimmillä ja kun laipan mutteri meni yli 80Nm niin pyöritysvastus jämähti jonnekkin 1,2...1,3Nm (pojan äärimmäisen tarkka motonetin kalavaaka laipan reiästä - menetelmä...). Momenttiavain loppui 140Nm:iin jotenka siihen laitoin laipan mutterin. Samainen työkaveri arvosteli mun moskan käyttöä niin kävin ikh:lta prässinkin hakemassa ja totesin että onhan se laakerin purku ja asennus aika paljon helpompaa prässillä... Niijjuu, siellä pikkurattaa isomman laakerin ulkokoolin alla on myös shimmilevy (isompi, ison laakerin mitoissa) jolla säädetään pikkurattaan paikkaa perässä. Se menee vähän huonoksi purkaessa, itte laitoin saman takaisin jäysteet hiottuna pois. Saattoi olla että tuokin vaikutti laakerivälyksiin. Vielä kerran laippa pois ja stefa paikalleen - samat momentit sain.

Poskilaakereissa ei mitään ihmeellistä ollukkaan, esijännitys hoidetaan näköjään eripaksuisilla lukkorenkailla. Mulla oli toisella puolella 4,1mm ja toisella 4,15mm. Uusilla poskilaakereilla noi ei halua mennä suoraan paikoilleen esijännityksen takia vaan perän koppaa pitäisi levittää. Painoin itte uudesta prässistä innoissani prässillä koppaa kasaan jollonka sain (ihan pikkasen vasaralla avittaen) alkuperäiset lukkorenkaat paikalleen. Helpompi ois oikea levitystyökalu jonka vois tehdä lattaraudasta ja vahvasta kierretangostaajatuksen että perän takakannen pultinrei'istä väännetään pikkasen ulospäin. Lukkorenkaan asennolla on väliä, öljyreikää ei pitäisi peittää. Mulla ei menny ku osa reiästä peittoon... sitte uudestaan kun koetti laipan tahmeutta niin se oli lisääntynyt n. 0,5Nm eli poskilaakereissa on silloin 0,5x2,47 eli sama n. 1,2...1,3Nm kuin pikkurattaan laakereissa. Pidin tätä hyvänä arvona ja testasin ratasvälyksen heittokellolla ison rattaan ulkokehältä. Siis paljonko iso ratas kääntyy ilman että pikkuratas liikkuu. Alunperin arvo oli 0,12mm ja uusilla laakereilla 0,15mm. Tämä meni speksiin (0,1...0,16) jotenka katsoin väriaineella vielä rataskosketuksen. Se näytti hyvältä (keskellä ja oikean muotoinen kumpaankin suuntaan pyöritettynä). Tämän jälkeen poskilaakerien stefat paikalleen, tiivistesilikonit kopan tiivistepintaan ja koppa kasaan.

Tässä kohtaa iski älyväläys ja täytin perän etukäteen öljyllä. Niinhän siinä kävi että kun oli naama, vaatteet ja lattia peräöljyssä asennusyrityksen jälkeen, laskin öljyt pois ja perä paikalleen ilman öljyä. Ei ole ihan helppo toimenpide painosta ja vaaditusta sovittelusta johtuen. Kun kaikki kasassa, perän täyttö. Aattelin antaa uudelle 235.7:lle (fuchs) vielä mahdollisuuden ja täytin sillä. Kovasti hiljainen oli perä, nyt sillä on ajettu n. 2tkm eikä vuoda tai metelöi. Katotaan kesälämpimillä joutuuko siirtymään takasin 235.0:aan.

Lopputuloksena että ei tuo ny mitään rakettitiedettä ole. Ei elektroniikkaa, ei staria. Hankalin osuus hommassa on perän irroittaminen ja takaisin autoon saaminen. Toiselta puolelta pitää purkaa joka ikinen tukivarsi että vetoakselin voi vetää perästä pois. Toisen puolen saa sitten perää sivuttain työntämällä. Siellä on normaali mersun harrastama lukkorengas vetoakselin päässä (vähän kiskasemalla lähtee). Mutta minä en saanu perän kiinnityksen poikittaispalkkia irrottamatta (pultit pois, palkki jää autoon) perää pois enkä takaisin vaikka vetoakselit oli irti.

Nii, ja vielä. Kun peräkoppa on tyhjä, on hyvä tilaisuus putsata huohotin oikein kunnolla. Ja laakerirulliin sekä stefojen hinkkauspintoihin öljyä asennuksen aikana.
mikael
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja atlas »

No onnistuiko koe ajolla että tuli äänetön?
Yleensä poski laakerita ja pinjonille on säädettävät kakkarat jolla passataan välys niin ettei tartte asentaa vielä oikeita laakereita paikalleen vaan nämä säädettävät kiekot tekee sen ja sitten mitataan paksuus ja shimmataan mitan mukaan ja kerralla tulee kuntoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

Juu, äänetön tuli. Säädettäviä systeemeitä ei ollu ja tämä kaveri (entinen raskaan kaluston asentaja?) sanoi että parempi oikeilla laakereilla koettaa ni menee varmasti oikein. Onnistuu varmaan noinkin eikä tarvii sitte ehjiä laakereita puristella irti.
mikael
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yleensähän tehtaalla perä säädetään ja jos ei lautaspyöriä vaihdeta niin uusilla laakerilla asettuu säätö taas oikein mutta monesti vaan menee jostain syystä ketulleen ja ääni jatkuu jos nyt ei ole ihan selviä laakerin hajoamis tai pinta vaurioita...itse hammastus taitaa olla karkaistu eli ne ei kulu ja siksi säätö ei PITÄISi muuttua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

atlas kirjoitti:Yleensähän tehtaalla perä säädetään ja jos ei lautaspyöriä vaihdeta niin uusilla laakerilla asettuu säätö taas oikein mutta monesti vaan menee jostain syystä ketulleen ja ääni jatkuu jos nyt ei ole ihan selviä laakerin hajoamis tai pinta vaurioita...itse hammastus taitaa olla karkaistu eli ne ei kulu ja siksi säätö ei PITÄISi muuttua.
Usein se änni johtuu väärästä hammas kosketuksesta mikä taas johtuu "krympin" väärästä kireydestä
(pinjon suhtessa lautas pyörä liian edessä tai takana)
Mökkillä
'
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja toozi »

Hienosti näköjään onnistuit hommassa. Piti ketjuun aikaisemmin laittaa omat kokemukset vastaavasta hommasta, mut jäi laittamatta. Aika saamaan tyyliin laitoin omani. Siinä tosin oli krymppirengas ja esikiristyksen mittasin Nmcenttimetreinä ihan varsi kertaa voima menetelmällä. Perän levittämisen hoidin ihan sorkkaraudan avulla ja onnistu niinkin. Ainakin tossa vanhemmassa perässä se koppa on liimattu alunperin kovalla liimalla ja on oleellinen osa peräkopan lujuutta. En laittais silikonilla kiinni.
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

FinlandMerceds kirjoitti:
atlas kirjoitti:Yleensähän tehtaalla perä säädetään ja jos ei lautaspyöriä vaihdeta niin uusilla laakerilla asettuu säätö taas oikein mutta monesti vaan menee jostain syystä ketulleen ja ääni jatkuu jos nyt ei ole ihan selviä laakerin hajoamis tai pinta vaurioita...itse hammastus taitaa olla karkaistu eli ne ei kulu ja siksi säätö ei PITÄISi muuttua.
Usein se änni johtuu väärästä hammas kosketuksesta mikä taas johtuu "krympin" väärästä kireydestä
(pinjon suhtessa lautas pyörä liian edessä tai takana)
W211 tässäkin foorumissa mainittu tyyppivika pikkurattaan etummainen (laipan puoleinen) laakeri joka on alimittainen. Laakeriääni oli itelläkin. Esim. tässä topicissa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p919767
JP74:n laittama kuva laakerista oli täsmälleen samannäköinen (samalla lailla kulunu) kuin oma. Ja uudemman mallinen, Timken merkkinen meni tilalle.
toozi kirjoitti:Hienosti näköjään onnistuit hommassa. Piti ketjuun aikaisemmin laittaa omat kokemukset vastaavasta hommasta, mut jäi laittamatta. Aika saamaan tyyliin laitoin omani. Siinä tosin oli krymppirengas ja esikiristyksen mittasin Nmcenttimetreinä ihan varsi kertaa voima menetelmällä. Perän levittämisen hoidin ihan sorkkaraudan avulla ja onnistu niinkin. Ainakin tossa vanhemmassa perässä se koppa on liimattu alunperin kovalla liimalla ja on oleellinen osa peräkopan lujuutta. En laittais silikonilla kiinni.
Sorkkarauta levittämisessä? Miksen mä tota ajatellu? Liian hienoja virityksiä vaan mielessä. Se ois varmaan toiminu paremmin. Sama ajatus varsi*voima mullakin momentissa. Laipan reiästä tulee muistaakseni 5cm keskelle joten pääsee mukavasti kalavaa'an asteikolle. Täytyy muistaa vaan vetää kohtisuoraan akseliin nähden että saa oikean lukeman. Itellä oli laipan kiinnipitotyökalu (lattarauta kahdella reiällä) kiinni samalla että näin oikean kulman koko ajan pyörittäessä.

Mikäs auto oli kyseessä? Luulisin että tässäkin kansi on osa lujuutta mutta luotetaan varmaan pultteihin(?), se orkkismömmö vaikutti pehmeeltä (silikonimaiselta) ni uskalsin laittaa silikonilla kiinnikkin.
mikael
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: w211 perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja toozi »

toozi kirjoitti:Mikäs auto oli kyseessä? Luulisin että tässäkin kansi on osa lujuutta mutta luotetaan varmaan pultteihin(?), se orkkismömmö vaikutti pehmeeltä (silikonimaiselta) ni uskalsin laittaa silikonilla kiinnikkin.
W202 isolla perällä. Jos se alunperin oli pehmeällä tiivisteliimalla, niin se silkkari varmaankin on ok. Oma oli jokatapauksessa liimattu kovemmalla tavaralla, eikä pultinreiätkään mielestäni ollu kovin tiukat, niin pelivaraa on useampia kympejä. Kitkaa pitää silloin olla välissä reilusti et on tukeva.
Vastaa Viestiin