MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59
MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
Hei!
On kyseessä vm 2003 diesel farmari automaatti. Huomasin koneen etupään öljyiseksi generaattorin tienoille asti. Vuoto ilmeisesti kampiakselin stefasta.
Kysymys: miten lukitaan kampiakseli että ruuvi saadaan sivistyneesti auki?
Kiristysmomentti on huomattava, ja vanhassa ruuvi varmasti on juuttunut kunnolla. Manuaalilatikossa onnistuu suurimmalla vaihteella ja jarruja painamalla, mutta entä tässä?
Isoissa linja-auton keppivaihteisissa koneissa avasimme samaisen ruuvin startin avulla. Tuettiin avain hyvin runkopalkkiin ja napautettiin startilla auki.
Jos samaa kokeilee, pettääkä vetolevyn hampaat, kun ne ovat melko lyhyet?
Pitääkö rakentaa iso avain, jolla lukitaan hihnapyörä koloistaan paikalleen, toinen pää taas runkopalkkiin nojaamaan kun väännetään ruuvi auki?
Iso 3/4 tuuman mutteripyssy olisi hyvä kyllä, mutta se ei sovi kun jäähdytin tulee eteen.
Pajamies
-ei ainakaan hakkaamalla
On kyseessä vm 2003 diesel farmari automaatti. Huomasin koneen etupään öljyiseksi generaattorin tienoille asti. Vuoto ilmeisesti kampiakselin stefasta.
Kysymys: miten lukitaan kampiakseli että ruuvi saadaan sivistyneesti auki?
Kiristysmomentti on huomattava, ja vanhassa ruuvi varmasti on juuttunut kunnolla. Manuaalilatikossa onnistuu suurimmalla vaihteella ja jarruja painamalla, mutta entä tässä?
Isoissa linja-auton keppivaihteisissa koneissa avasimme samaisen ruuvin startin avulla. Tuettiin avain hyvin runkopalkkiin ja napautettiin startilla auki.
Jos samaa kokeilee, pettääkä vetolevyn hampaat, kun ne ovat melko lyhyet?
Pitääkö rakentaa iso avain, jolla lukitaan hihnapyörä koloistaan paikalleen, toinen pää taas runkopalkkiin nojaamaan kun väännetään ruuvi auki?
Iso 3/4 tuuman mutteripyssy olisi hyvä kyllä, mutta se ei sovi kun jäähdytin tulee eteen.
Pajamies
-ei ainakaan hakkaamalla
Re: MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
Saa sen tolla startilla ja avaimella auki mutta milläs kirit sen...yksi olisi jos saat startti kehälle hampaisiin jotain lukkoa...lukkoliimathan noissa yleensä on eli kuumennuskin auttaa.
Ne lyhyet pultit on turbiinin...niihin ei tule rasitusta vaan itse kampuran päähän ja siellä on kohdistus tappi ja kuusi kunnon pulttia..se ei anna periksi.
Pulttikone olisi kyllä paras issoitukseen ja riristykseen.
Joissakin on etttä otat itse kiilapyörän pois pulteilla niin voisi päästä sitten käsiksi stefaankin mutta tosta en kyllä muista millainen se on.
Sitten liimalla ja tiukkaan ettei irtoa jos pitää pultti iso irroittaa.
Ne lyhyet pultit on turbiinin...niihin ei tule rasitusta vaan itse kampuran päähän ja siellä on kohdistus tappi ja kuusi kunnon pulttia..se ei anna periksi.
Pulttikone olisi kyllä paras issoitukseen ja riristykseen.
Joissakin on etttä otat itse kiilapyörän pois pulteilla niin voisi päästä sitten käsiksi stefaankin mutta tosta en kyllä muista millainen se on.
Sitten liimalla ja tiukkaan ettei irtoa jos pitää pultti iso irroittaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
Vanhasta laturin remmistä saa työkalun tehtyä millä pitää kiinni, siihen kun laittaa tarpeeksi ison jatkon millä pitää kiinni niin saa kiristettyä takas pultin kiinni. Startilla noita on eri vehkeistä auottu ei ole kuin yksi kampura katkennut mutta veikkaan että siinä oli muutakin heikkoa kun klonkswagen oli kyseessä.
Re: MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
Kampura voi katketa jos ei ota löysiä pois vaan avain iskee löysät pois...dieselin akseli on tiukemmalla kuin bensan ja onhan niitä mennyt poikki käydessäkin...enimmäkseen traktoreissa...syykin siihen että ennen ei ollut värinän vaimentimia kuin nykyisissä kaikissa on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
No se oli vanha bensakone, on ne saaneet vag huollossakin samanlaisen akselin katki ihan pyssyn kanssa.
Olen aikanaan yhdessä pienessä autohuolto verstaassa ollut hommissa ja siis varmaan satoja kertoja ko. homman tehnyt.
Kun ei sitä aikaa aina ollut irroittaa syyläriä ja pultin sai startilla irti jos se ei muuten lähtenyt.
Olen aikanaan yhdessä pienessä autohuolto verstaassa ollut hommissa ja siis varmaan satoja kertoja ko. homman tehnyt.
Kun ei sitä aikaa aina ollut irroittaa syyläriä ja pultin sai startilla irti jos se ei muuten lähtenyt.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
Startti pois niin sen tilalle tulee tuohon homman tarkoitettu työkalu mikä estää pyörimisen
sen jälkeen ei yleensä ole mitenkään kovin kiinni kun vähäinekin jousto poistuu
työkalussa on hampaat mitkä menne hammas kehälle
sen jälkeen ei yleensä ole mitenkään kovin kiinni kun vähäinekin jousto poistuu
työkalussa on hampaat mitkä menne hammas kehälle
Mökkillä
'
'
Re: MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
Voisi saada jostain vanhasta vauhti pyörästä kun lyömällä ottaa hammaskehän pois ja siitä leikkaa sopivan pätkän minkä laittaa sinne johonkin tai jotain vasten.
Kehähän on vauhtiksessa pelkästään lämmitetty että laajenee ja laskettu paikalleen jolloin se kutistuu tiukaksi päälle.
Kehähän on vauhtiksessa pelkästään lämmitetty että laajenee ja laskettu paikalleen jolloin se kutistuu tiukaksi päälle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59
Re: MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
Hei taas!
Sopivaa hommaa vuoden viimeiselle päivälle.
Tuo mersun värinänvaimennin irtosi kyllä nätisti startilla. Tosin kolmas yritys vasta ratkaisi. Minulla oli aikanaan bensa-Audin hihnapyörää vartenn rakennettu julma avain. Siinä oli vartena 20mm harjateräs, johon hitsasin 27 mm hylsyn huolella. Ongelma tuli sen avaimen tukemisesta runkopalkkiin. Aina kun viritteli avaimen valmiiksi, ja kömpi kabiiniin starttaamaan avain kolisi irti. Nostin sen varren lopulta tunkilla nojaamaan etupalkkiin. Se auttoi!. Avain oli paikallaan vielä lyhyen (tosi lyhyen ) startin jälkeenkin.
Hihnapyörä ei irronnut ilman ulosvetäjää. Siinäkin vähän soveltamista, kun väli jäähdyttimeen on niin pieni.
Hihnapyörän kaulassa on pienet stefan kuluttamat urat. Laitan tiivisteen nyt pikkuisen syvemmälle, jotta tulee puhdas kaula hankauskohtaan.
NUo neuvot lukituskappaleesta otan kiitollisuudella vastaan. Minulla on joutavana Citroenin 2.0 HDI koneen vetolevy. Siitä voisi hampaat suunnilleen sopia tuohon lukitushommaan.
Miten muuten tuota vanhaa laturin hihnaa voi käyttä lukitushommaan? Mietin tässä, että jos sen hihnan kiertää hihnapyörälle, ja hihnan lopun vaikka kakkosnelosen ympärille, sinne etupalkin alle. Olisiko tarpeeksi pitoa, jotta kampiakselin pultin saa momenttiin?
Kiitokset vastanneille, Hyvää uutta vuotta!
Pajamies hakkaa
Sopivaa hommaa vuoden viimeiselle päivälle.
Tuo mersun värinänvaimennin irtosi kyllä nätisti startilla. Tosin kolmas yritys vasta ratkaisi. Minulla oli aikanaan bensa-Audin hihnapyörää vartenn rakennettu julma avain. Siinä oli vartena 20mm harjateräs, johon hitsasin 27 mm hylsyn huolella. Ongelma tuli sen avaimen tukemisesta runkopalkkiin. Aina kun viritteli avaimen valmiiksi, ja kömpi kabiiniin starttaamaan avain kolisi irti. Nostin sen varren lopulta tunkilla nojaamaan etupalkkiin. Se auttoi!. Avain oli paikallaan vielä lyhyen (tosi lyhyen ) startin jälkeenkin.
Hihnapyörä ei irronnut ilman ulosvetäjää. Siinäkin vähän soveltamista, kun väli jäähdyttimeen on niin pieni.
Hihnapyörän kaulassa on pienet stefan kuluttamat urat. Laitan tiivisteen nyt pikkuisen syvemmälle, jotta tulee puhdas kaula hankauskohtaan.
NUo neuvot lukituskappaleesta otan kiitollisuudella vastaan. Minulla on joutavana Citroenin 2.0 HDI koneen vetolevy. Siitä voisi hampaat suunnilleen sopia tuohon lukitushommaan.
Miten muuten tuota vanhaa laturin hihnaa voi käyttä lukitushommaan? Mietin tässä, että jos sen hihnan kiertää hihnapyörälle, ja hihnan lopun vaikka kakkosnelosen ympärille, sinne etupalkin alle. Olisiko tarpeeksi pitoa, jotta kampiakselin pultin saa momenttiin?
Kiitokset vastanneille, Hyvää uutta vuotta!
Pajamies hakkaa
Re: MB 220 CDI kampiakselin hihnapyörän irrotus
Hihna limpun ympäri ja sit työntää loput remmistä sopivan putken pätkän läpi, kiristää putken pätkää vasten sen hihnan niin se ei luista. Vähän vaikea selittää mutta kun sen hoksaa niin se on aika yksinkertainen toteuttaa.
Toimii vähän samalla tapaa kun hihnalla toimiva suodatinavain.
Toimii vähän samalla tapaa kun hihnalla toimiva suodatinavain.