Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja XUP »

Terve!
Suunnitelmissa vaihtaa uskollinen s124 220 farkku uudempaan Meseen. Mahdollisesti E-sarjan farkku -99 tai uudempi jollain bensamoottorilla. Tehon perään en ole, ennemmin taloudellisuuden. Nykyinen 124 on kyllä hyvä auto mutta mm. turvallisuus mietityttää. Lisäksi auto on vielä sen verran hyvässä kunnossa, että siitä kehtaa pyytää jotain. Onko palstan kokemusasiantuntijoilla näkemystä tällaisen vaihdon järjellisyydestä? Onko uudempaa vaikeampi ropailla itse? Mitä sudenkuoppia olisi odotettavissa?

T. Juha
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14022
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Väykkyfarkku on hieno auto ajaa ja hieman tilavampi kuin S124, mutta se ruostuvuus! Tosin jos sinulla on E-facelift 124, niin tiputus siitä ei lie suurensuuri. Molemmissa on käytetty ensimmäisiä vesiohenteisia maaleja. Itse en vaihtaisi, jos S124 on kovapeltinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hyppää väyrysen yli suoraan w tai s/w211 malleihin....muuten tulet pettymään tohon ruosteeseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

211 tulet pettymään surkeisiin bensakoneisiin (jakopääongelmat) poislukien V8 ja toistuvaan alustajumppaan. Farkussa lisähaasteena takapään ilmajousitus. Vaikka pussit olisi juuri vaihdettu, niin ainakin Bilsteinin pussit eivät kestä läheskään niin hyvn kuin alkuperäiset. Itsellä meni pussi halki puolen vuoden päästä ja kaverilla 1,5v.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Kylläpä se ruoste on pahin noissa 210-korisisa. Olen kuitenkin saanut kursittua kasaan Esabin Caddyllä.. Ite pidän pahimpina korjattavina peräkontin koteloita ja etulamppujen alapuolen peltejä. Se ei auto liiku remontin aikana mihinkään. Sain liitettyä yhen kuvan omasta S210:n peräkontista ennen korjausta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sanoisin, että jos sulla on hyvä ja toimiva 124:nen, niin on aikalailla arvanheittoa, minkälaisen väyrysen saat tilalle ja paljonko joudut vielä maksaan välirahaa. itte en vaihtais, en edes täysin tervepeltiseen. eihän noista tietäenkään voi tietää etukäteen, vaihto on enempi tai vähempi arpapeliä, kunnes on jonkun aikaa ajanut ja alkaa tietään, minkälaisesta pelistä on kyse. ruoste se suurin vaiva, mutta on noissa väykyissä ollut joissain ihan kohtuudella sähkövikaakin. ja tietenkin hankalampi korjata itse, mitä uudempi auto. ja jossain kohtia menee se raja, että on jo järkevää hankkia staaria sun muuta lisätyökalua, jos itte tykkää ropailla autoaan. mitä uudempi, niin sitä enemmän on tarvetta staarille, sekä remontit aina kalliimpia uudempiin peleihin.

juurikin uudemmissa autoissa alkaa oleen elektroniikkaa ja anturia aika paljon vähän siellä, sun täällä, sekä kaikkea muuta hienoutta. kyllähän sähköosat ja monet muutkin osat kestää aika kauankin hajoomatta, mutta tuollainen 300tkm-puolimiltsiä ajettu väykkä, niin kuinka todennäköstä, että suurinosa osista on jo vaihdettu? tai vastaavasti, että suurinosa on vielä vaihtamatta ja ne sattuu alkaan hajoileen juuri, kun saat uuden auton omiin nimiisi..

jokatapauksessa sanoisin, että jos taloudellisuus on intressi, niin ei kannata vaihtaa. tuollanen tervepeltinen 124:nen menee kokolailla tankkaamalla ja sillon tällön jotain niveliä vaihtelee. joskus harvoin jotain erikoisempaa. eli huolto ja käyttökulut aika minimaaliset, vertaa niitä sitten melkeinpä mihin tahansa. yks taloudellisimpia autoja ajella ja käyttää on mulla ollut 124:nen. toki noita raidetangonpäitä ja alapalloniveliä ja toisinaan takapäänkin niveliä saa vaihdella, mutta osat on ihan kohtuu halpoja ihan merkkisinäkin ja siihen ne rassaamiset aika pitkälti jääkin. toki perus huoltoo, mitä nyt on kaikissa autoissa sitten vielä lisäks. en usko, että väyrysellä pääsis edes lähelle yhtä pienillä kustannuksilla, kun 124:lla. ja veikkaan, että huomattavasti enemmän joutuu rassaan väyrystä, jotta se pysyy ajokuntosena. toki väyrysiäkin on monen kuntosia ja ehkä joku sopiva helmi löytyy, jolla pääsee ilman vikoja pitkällekkin. mutta kuten sanottu, niin aika hankala on ennustaa kuinka se mahdollinen seuraava auto mahtaa toimia, jos sellaseen nyt sitten päättää vaihtaa...
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Minä laittaisin tervepeltisen Väyrysen, mutten missään nimessä sano 124:sta huonommaksi vaihtoehdoksi. Olenkin ajanut w124:lla oman autoiluhistorian halvimmat kilometrit ja ihan yhtä paljon tein alustaan remonttia. Suuremat kulut 210 vs 124 on tullut esimerkiksi rengaskuluista, veroista, polttoainekuluista yms. Olen kuitenkin tykästynyt tuohon OM613 ja 722.6 laatikko yhdistelmään. Voimaa on ja niissä ei ole juurikaan ollut ajamista estäviä vikoja näiden 300000km aikana. Neljä kertaa on auto jäänyt tien poskeen. Kerran laturin vapaakytkin hajosi ja kolme kertaa, ihan hävettää tunnustaa, pääsi opiskelija-valo palamaan liian pitkään ja polttoaine loppui.. Näin loppukäyttäjänä sanoisin, on pakko osata ja pystyä tekemään huoltoja ja jopa joitakin korjauksia ihan ite. Tai sitte on parempi ostaa joku muu, vaikka tojota.

Jossain vaiheessa kun nuo omat Väyryset loppuu, niin uskaltaakohan sitä laittaa 211-koppasta? Siinon enempi sähkölaitteita ja huonot akut..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17239
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Järkeä ->
- turvallisuus, eritoten ESP
- yleensä paremmat varusteet

Ongelma ->
- ruoste

Jos 203 tilat riittää ja pystyt laittamaan muutaman tonnin rahaa osta sellainen facelift M271 moottorilla (C180K, C200K) ja varmista että jakoketju on vaihdettu, saat bensamersuksi taloudellisen auton eikä ruostekaan niin vaivaa.
wiimax.fi
jonttu_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 27.04.2011 01:32
Paikkakunta: Raahe

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja jonttu_ »

6 väyrystä ollu=ei tule enää seittämättä ja 1kpl w211,kohta neljän vuojen aikana vaihdettu toinen takajarruputki,mittarissa noin 600tkm,yhtään alustan osaa en oo vaihtanu,hyvä auto,ei mitään moitittavaa,eikai ne 211 akut oo yhtään sen huonompia mitä muissakaan :lol:
Star
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Varusteltu facelift 210 on ylellisempi kuin 124. 210:ssä jo nykyaikaisen auton tuntua, mutta vielä 124:n perintö vahvasti aistittavissa. Itseasiassa aika hyvä kompromissi, jos vierastaa uusien autojen sieluttomuutta.

124 on perusrehellinen mersumainen kehonkuljetin, jonka korjaamiseen ei tarvitse staria. 210:n kanssa saa varautua hankalammin selvitettäviin ja korjattaviin vikoihin.
Alustan toteutus kuitenkin on molemmissa lähes identtinen.

Tällä vuosikymmenellä käyttöautona on ollut mm. mainitut 124 ja nyt (lähinnä vaimon käytössä) 210. En varmaankaan vaihtaisi käyttiksenä enää 124:een. 80-l suunnittelu ja fiilis on liian vahvana läsnä, vaikka vanhoista autoista pidänkin.

Kun turvallisuus on vaihtoperuste, niin 210:ssa (ainakin omassa '02:ssa) on molemmat bägit edessä ja sivuilla, jarruassistentti, paukkuvyöt, esp ja tietysti absit. Ja onhan se korin turvallisuuskin yli 10v uudempaa suunnittelua. Pidän huolen, ettei meidän perheeseen tule muita kuin taka-/nelivetoisia autoja, mutta en ehkä vaimoa päästäisi joka talvipäivä takavetoisen kanssa ilman esp:iä. Mersussa se toimii luottamusta herättävästi.

Itse olen muutaman vanhan mersun kokemuksella huomannut, että näitä parikymmentävuotiaita, juurikin mersuja, ostaessa pitää varautua koko pyöräntuennan uusimiseen. Eteen ja taakse kaikki kuluva tukivarsi, hela, pusla ja nivel uutta. Ainakin minulla menee tatti otsaan, kun sinänsä ylellinen ja hieno auto kiemurtelee kuin mato suoralla tiellä. Se on myös osa sitä hakemaasi turvallisuutta.

Onko järkeä? Ei varmastikaan. 'järkevintä' olisi kävellä, mennä bussilla ja olohuoneessakin istua kynttilän valossa höyläämättömällä puupenkillä. Subjektiivisia arvovalintoja.

Kannattaa etsiä hyväkuntoinen ja ehkä sellainen joka on ollut 'tekijämiehellä', ettei kaikki kulutusosat hajoa heti kerralla. Jos pitoautoksi aikoo, niin hyvän ennusteen autosta kannattaa maksaa hieman enemmän - tämän ikäisten kanssa kun ei kuitenkaan älyttömän suurista summista puhuta.
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja XUP »

Kiitokset hyvistä vastauksista! Katsotaan josko joku maksaisi nykyisestä jotain ja sitten etsimään mahdollisimman tervettä väykkää tms. Omaan ohjastamisen perustarpeeseen tuo 124 uppoaa kyllä mukavasti.
T. Juha
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17239
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alustan toteutus kuitenkin on molemmissa lähes identtinen.
Takapää kyllä, mutta edessä on eroja jonkin verran.
wiimax.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2333
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Autonvaihto mielessä s124 -> w210, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

XUP kirjoitti:Terve!
Suunnitelmissa vaihtaa uskollinen s124 220 farkku uudempaan Meseen. Mahdollisesti E-sarjan farkku -99 tai uudempi jollain bensamoottorilla. Tehon perään en ole, ennemmin taloudellisuuden. Nykyinen 124 on kyllä hyvä auto mutta mm. turvallisuus mietityttää. Lisäksi auto on vielä sen verran hyvässä kunnossa, että siitä kehtaa pyytää jotain. Onko palstan kokemusasiantuntijoilla näkemystä tällaisen vaihdon järjellisyydestä? Onko uudempaa vaikeampi ropailla itse? Mitä sudenkuoppia olisi odotettavissa?

T. Juha

Omakohtainen kokemus W210 turvallisuudesta talvella valtatiellä kun sivusta aurapenkan takaa tuli täysin yllättäen eteen toinen Mersu, muistaakseni juuri W124 jonka naiskuljettaja hätääntyi hetkeksi pysähtyen keskelle kaistaa. Olin varma että nyt jysähtää ja vaistomaisesti runttasin jarrua jonka seurauksena kaikki kyydissä olleet (3 henkilöä) lensivät turvavöiden varaan.

Puristin rattia ja varauduin yrittämään pitää auto tiellä (kuiva asfaltti) mutta suureksi yllätykseksi tilanne oli ohi ehkä noin parissa - kolmessa sekunnissa kun W210 hätäjarrutehostin maksimoi jarrutehon sekä ajonvakautus poisti sen vähäisenkin vikuroinnin, vauhti vain kuoli pois, auto kulki täysin suoraan ilman dramatiikkaa ja keskellä kaistaa ollut W124 kuljettaja jatkoi matkaansa, vaihtamaan puhtaat alusvaatteet ylle.

JOS molemmat autot olisivat olleet W124 niin vammoilta ei olisi missään tapauksessa vältytty, niin läheltä se käytti.
Vastaa Viestiin