w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
theace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 09.11.2005 09:38
Paikkakunta: Helsinki

w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja theace »

Noniin, aletaanpas vatvomaan automaattivaihteistoa oireiden kautta.

Oireet talvisin korostuu:

1. Kylmänä mielestäni luistaa... ehkä, tai pikemminkin vaihteisto tahallaan luistattaa
2. Kun on luistattanut vähän matkaa ja nopeus kasvaa, Lyö lukitetunkakkosen, ehkä jopa kolmosen silmään aika väkivaltaisesti.
3. jos ajelee hissun kissun saattaa ruveta vaihtelemaan vaihdetta 1-2 ees taas ees taas. JOs painaa kaasu, pitää iisomman vaihteen eikä temppuile.
4. Tätä kestää sen verran, että öljyt lämmmenneet tarpeeksi ja sitten toimii ihan kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan.
5. Kuitenkin lämpimänäkin ykkösvaihteesta kakkosvaihteeseen ei vaihto ole koskaan kontroloitu, tai oikeastaan siinähän tapahtuu jotakion outoa muutenkin lähteekö auto kakksovaihteella ja sitten venkslaa kakkosen ja ykkösen väliä jotenkin... En tiedä. Niin tai noin toimii kuitnekin miltein oikein kun kaikki on lämmintä.

Vaihteistoöljyä on tarpeeksi. Oöljyn joukossa ei ole mmuita nesteitä (jäähdytin).

Olen ruveennut miettimään että olisikohan vaihteiston tietokone jotenkin unohtanut muitinsa joka päivä aamulla/kylmänä?
Olen ruvennut miettimään että mitähän osia pitäisi vaihtaa.
- Kyb Venttili, se yksi niistä en nyt muista oliko nyt sitten se reunimmainen
-Piirilevy
-Vaihteiston tietokone (jos semmonen on)

Ajatuksia? Kenties vastaavia oireita ja kokemuksia millä parannetaan, vai onko vaan vaihteisto tulossa tiensä päähän: 300kiloa ajettu jo kuitenki nääs.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 428
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja moska »

Varmaan viisivaihteinen? Kuinka paljon ajetut öljyt? Eihän ole liikaa? Ohjainlaitteessa öljyä?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

theace kirjoitti:Noniin, aletaanpas vatvomaan automaattivaihteistoa oireiden kautta.

Oireet talvisin korostuu:

1. Kylmänä mielestäni luistaa... ehkä, tai pikemminkin vaihteisto tahallaan luistattaa
2. Kun on luistattanut vähän matkaa ja nopeus kasvaa, Lyö lukitetunkakkosen, ehkä jopa kolmosen silmään aika väkivaltaisesti.
3. jos ajelee hissun kissun saattaa ruveta vaihtelemaan vaihdetta 1-2 ees taas ees taas. JOs painaa kaasu, pitää iisomman vaihteen eikä temppuile.
4. Tätä kestää sen verran, että öljyt lämmmenneet tarpeeksi ja sitten toimii ihan kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan.
5. Kuitenkin lämpimänäkin ykkösvaihteesta kakkosvaihteeseen ei vaihto ole koskaan kontroloitu, tai oikeastaan siinähän tapahtuu jotakion outoa muutenkin lähteekö auto kakksovaihteella ja sitten venkslaa kakkosen ja ykkösen väliä jotenkin... En tiedä. Niin tai noin toimii kuitnekin miltein oikein kun kaikki on lämmintä.

Vaihteistoöljyä on tarpeeksi. Oöljyn joukossa ei ole mmuita nesteitä (jäähdytin).

Olen ruveennut miettimään että olisikohan vaihteiston tietokone jotenkin unohtanut muitinsa joka päivä aamulla/kylmänä?
Olen ruvennut miettimään että mitähän osia pitäisi vaihtaa.
- Kyb Venttili, se yksi niistä en nyt muista oliko nyt sitten se reunimmainen
-Piirilevy
-Vaihteiston tietokone (jos semmonen on)

Ajatuksia? Kenties vastaavia oireita ja kokemuksia millä parannetaan, vai onko vaan vaihteisto tulossa tiensä päähän: 300kiloa ajettu jo kuitenki nääs.
Alkuun Tarkista öljyn määrä
Mökkillä
'
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 428
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja moska »

Ja se vaihteiston tietokone, elikkäs ohjainlaite on konehuoneessa, vänkärinpuolella, muovipaneelin alla. Toinen johtonippu tulee lootalta ja sen sisällä voi olla öljyä ja silloin sitä on myös poksin sisällä. Avaimet pois virtalukosta.
Kuva
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

moska kirjoitti:Ja se vaihteiston tietokone, elikkäs ohjainlaite on konehuoneessa, vänkärinpuolella, muovipaneelin alla. Toinen johtonippu tulee lootalta ja sen sisällä voi olla öljyä ja silloin sitä on myös poksin sisällä. Avaimet pois virtalukosta.
[ https://i.ebayimg.com/images/g/RYAAAOSwA3dYf22W/s-l1600.jpg ]
Ei ole kone huonessa,

hantin jalkatilasta löytyy, maton etureunan kun taitaa taakse niin näkyy alumini levy minkä toiselle puolelle on ruuvatu kiinni
Mökkillä
'
theace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 09.11.2005 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja theace »

Aha... Hmm.

Jos tämä vaihteiston ohjainlaite on "viallinen"? miten se todetaan vialliseksi... muutakuin esittämieni oireiden kautta.
- Itse voisin hyvin mielelläni vaihtaa tällaisen ohjainlaitteen, onhan se on muistien ja kaiken muunkin osalta jo aika täysi, luulisin? Onnistuuko vaihto ilman että jollain muulla tietokoneella kerrtoaan laitteen vaihdosta?

Öljynmäärä luulen olevan oikea, keväällä todettu vuotaneet ja olin ajanut jo pitkään litran alle. Sillon lisättiin öljyt ja vaihdhdettiin vuotava töpselin kanta... Siis se ulkopuolinen töpseli.

Vaan sisällähän on se piirilevy jossa on ne kolme KYB- venttiilin nököistä KYB- venttiiliä, pitäisikö tämä piirilevykin vaihtaa samalla kyn KYBIÄ vaihtaa?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pitäisi tietää varmaksi askin tyyppi kun neuvot on nyt 722.6 askille...itse tavnnut ton koneen perässä 7g askia johon taas toisen askin ongelmat ei sovellu.
Nollaus voisi olla yksi keino ensin eli uudelleen opetus....sillläkin voisi asettua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
theace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 09.11.2005 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja theace »

Okei, no tommosta nollaustahan voisi kokeilla nyt ensialkuun?
... Kuulostaa kohtuullisen simppelilt ;-)

Mites mä saisin askin tiedot Atlakselle? 5 vaihdetta siinä on, se on varma ja nämä ylimalkaiset tiedot menee: w211 320cdi (se suorakutonen, ei V6) vm 2004 Farmari. Eli aikalailla alkupään w211 farkkuja.

... mutta mistähän mä kotiparkkiksella kaivelen sen 722...... numeron vaihteistosta
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

On se 722.6 aski sitten jos siin on 5 vaihdetta ja toi rivikuutonen kertoo myös sen mutta siihenkin nollaus auttaa.
Toki nollaus toimii tässäkin mutta milloinkas oli ne öljyt vaihdettu koska osittainen vika voisi olla öljy pistokkeessa tai ihan boxiin nousussa...ne on suht simppelit varmistaa...sitten mennään muihin kohtiin.
Toi vaihteiden iskeminen oli ainakin yhdessä jossa oli vikatila mutta ei se vaihtanut kakkosta isommalle jaa vika oli johdin levyssä..toki nollauksen aikaan tarvii star testeriä ja siitähän voi nollata ensin muistin ,nollata askin ja ajaa ja katsoo mitä sinne ilmaantuu ja siellä on vikaa mutta öljy iskee tauluun vaikka mitä huuhaata eli ne pitäisi olla kunnossa ensin tai tarkista...muuten ihan turhaa touhuamista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
theace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 09.11.2005 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja theace »

On se 722.6 aski sitten jos siin on 5 vaihdetta ja toi rivikuutonen kertoo myös sen mutta siihenkin nollaus auttaa.
Toki nollaus toimii tässäkin mutta milloinkas oli ne öljyt vaihdettu koska osittainen vika voisi olla öljy pistokkeessa tai ihan boxiin nousussa...ne on suht simppelit varmistaa...sitten mennään muihin kohtiin.
Toi vaihteiden iskeminen oli ainakin yhdessä jossa oli vikatila mutta ei se vaihtanut kakkosta isommalle jaa vika oli johdin levyssä..toki nollauksen aikaan tarvii star testeriä ja siitähän voi nollata ensin muistin ,nollata askin ja ajaa ja katsoo mitä sinne ilmaantuu ja siellä on vikaa mutta öljy iskee tauluun vaikka mitä huuhaata eli ne pitäisi olla kunnossa ensin tai tarkista...muuten ihan turhaa touhuamista.

1. Öljyt huuhdeltu omatoimisesti Banjon kautta 40t sitten. Ei ihan täyshuuhtelu, mulla taisi silloin olla vain 12 litraa tarjolla, alimitoitin hommeli siis, olisi melkein pitänyt olla 24litraa matkassa.
2. Se pistoke joka on vaihteiston ulkopuoella (kulkee vissiin tähän aivoon juurikin) siitä on kanta vaihdettu, eli se vuotokohta 2017 keväällä.

...Ei ne siis ihan uudet öljyt ole,

mutta Atlas, tulipas tässä semmoinen mieleen, että jos kipaisen nyt huuhtelemassa ne öljyt, niin pitäisikö samalla:
1. Vaihtaa KYB
2. Piirilevy (oletan olevan se levy joss KYB on)
3. Jotain muuta jonka voi tehvä vain öljyn vaihdon yhteydessä?
... No joo tosin, eihän sieltä tule kuin 3 litraa ulos sillon kun sen pohjan aukoo, kun loput jää turbiiniin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyb kyllä tekee tuon oloisia oireita mutta nykäisyä...toi luistaminenkin kertoisi että lukko ei kytkeydy...johdin levy tekee katkoksen eli sähkö ei kulje mutta en uskoisi siihen.
Kyb on kyllä auttanut yleensä nykimiseen ja luistoonkin mutta kannattaisi silti tarkastaa öljyisyys ala ja ylä pistokkeesta.
Mutta silti tekisin itse ensin...katsoisin pistokkeet ja ylä boxin...sitten nollaus ,koodien poisto ja testaus uudelleen koeajon jälkeen...sitten vasta ostelemaan osia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vapaakytkin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 29.05.2016 08:51

Re: w211 320 cdi automaatti vaihteisto reitaa

Viesti Kirjoittaja Vapaakytkin »

Itsellä w211 270cdi ja hyvin samankaltaiset oireet kun topikin aloittajalla.
Erona se, että kub venttiili ja kytkentälevy vaihdettu viime keväänä (eivät omassa tapauksessa vaikuttaneet mihinkään)
Samalla vaihdoin sen laatikon pistokkeen uuteen ja tarkastin ohjainyksikön öljyn varalta, sitä ei omassa tapauksessa ollut sinne saakka päässyt.
Vastaa Viestiin