W211 lataus katosi
W211 lataus katosi
Tervehdys kaikille,
ajelin päivän mittaan lapista 1000km ja perille päästyäni käynnistin auton uudelleen pienen tauon jälkeen, jolloin punainen akun kuva ilmestyi tauluun n. 5-7 sekunnin kuluttua startista. Sama toistuu ja koneen kierrokset hieman nousevat kun häly tulee. Laturi ilmeisesti "hyppää pois", mutta mikä sen aiheuttaa?
Auto on W211 280 CDI FL , jossa suurempi laturi ilmeisesti tehdas webaston takia. Akku on muutaman viikon ikäinen AGM eikä vaihdossa ollut ongelmia.
Kiitos vinkeistä.
ajelin päivän mittaan lapista 1000km ja perille päästyäni käynnistin auton uudelleen pienen tauon jälkeen, jolloin punainen akun kuva ilmestyi tauluun n. 5-7 sekunnin kuluttua startista. Sama toistuu ja koneen kierrokset hieman nousevat kun häly tulee. Laturi ilmeisesti "hyppää pois", mutta mikä sen aiheuttaa?
Auto on W211 280 CDI FL , jossa suurempi laturi ilmeisesti tehdas webaston takia. Akku on muutaman viikon ikäinen AGM eikä vaihdossa ollut ongelmia.
Kiitos vinkeistä.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 lataus katosi
laturin hiilet tai säädin (samassa paketissa)? Tai sit joku maadoitusongelma... onhan akun piuhat kunnolla kii vaihdon jälkeen? Mitä akun lataus näyttää mitattuna käynnissä/ilman/akunkuva punaisena?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 lataus katosi
Akun kengät ovat hyvin kiinni. Akun jännite on muutaman startin ja lyhyen ajon myötä pudonnut n. 12,6 V ja auton käynnistyksen jälkeen jää vain hieman yli 12 Voltin eli ei lataa lainkaan.
Auto siis toimii aina samalla tavalla eli käynnistyksen jälkeen menee n. 7 sekuntia jolloin punainen akku tulee tauluun ja koneen kierrokset nousevat samalla 625 => 770.
Mikä laturi on autossa: WDB2110201B003745?
Autolla on ajettu 320tkm, joten vaihto uuteen saattaa olla järkevää.
Onko vinkkejä mistä hankkia laturi PK-seudulta, saako kunnostettuja? Pystyisikö kukaan myymään sellaista nyt saman tien pääsiäisenä?
Lähteekö V-koneesta ylä- vai alakautta, onko kova homma?
Edit: voisiko vapaakytkimen rikkoutuminen aiheuttaa moisen vai onko säädin/hiilet todennäköisesti syynä?
Auto siis toimii aina samalla tavalla eli käynnistyksen jälkeen menee n. 7 sekuntia jolloin punainen akku tulee tauluun ja koneen kierrokset nousevat samalla 625 => 770.
Mikä laturi on autossa: WDB2110201B003745?
Autolla on ajettu 320tkm, joten vaihto uuteen saattaa olla järkevää.
Onko vinkkejä mistä hankkia laturi PK-seudulta, saako kunnostettuja? Pystyisikö kukaan myymään sellaista nyt saman tien pääsiäisenä?
Lähteekö V-koneesta ylä- vai alakautta, onko kova homma?
Edit: voisiko vapaakytkimen rikkoutuminen aiheuttaa moisen vai onko säädin/hiilet todennäköisesti syynä?
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 lataus katosi
Jos olet puuhastellut autojen kanssa, niin mittaa latausjännite suoraan laturista moottorin runkoa vasten ja tämän jälkeen auton runkoa vasten.
Jos välillä on iso heitto niin vika on moottorin maadoituksessa moottorin ja rungon välissä. Pahasti hapettunut liitos vaikuttaa todella negatiivisesti latausjännitteeseen ja pahimmillaan rikkoo jotain arvokasta. Maadoitus löytyy moottorin alta, takaosasta. Tunnistat kyllä paksun piuhan joka on vain kiinni moottorin lohkossa.
Itsellä huono maadoitus kontakti aiheutti airmaticin kompuran releen kärkien kiinni palamiseen ja tämä aiheutti taas kompuran palamisen.
Yläkautta lähtee kyllä, mutta hiukan joutuu purkamaan romua edestä. 180A bosch lataa itsellä. (E320cdi 4matic -08)
Tuon maadoituksen tarkistus rajaa pois hiukan mahdollisia vian aiheuttajia. Jos tarvittavat välineet löytyy niin tarkistus on käytännössä ilmainen, ainoastaan vaatii hieman viitselijäisyyttä ja kourallisen ammattisanastoa auton alle könyttyä. Tuo 180A laturi ei ihan ilmainen ollut. Adhd:lla 800+€ ja siitä runkopantti pois 200€ kun vanhan palautti pois.
Seuraavaksi halvin on säädin, noin 80€. Vaatii laturin irroitusen, mutta ennen uuden laturin hankkimista voisi olla kohtuullista tarkastaa laturin jännitteensäätimestä hiilet, kuinka kuluneet ne on. Jännitteen säädin on spektattu 14.7v mutta todellinen latausjännite pyörii noin 13.8-14.4 voltissa.
Jos välillä on iso heitto niin vika on moottorin maadoituksessa moottorin ja rungon välissä. Pahasti hapettunut liitos vaikuttaa todella negatiivisesti latausjännitteeseen ja pahimmillaan rikkoo jotain arvokasta. Maadoitus löytyy moottorin alta, takaosasta. Tunnistat kyllä paksun piuhan joka on vain kiinni moottorin lohkossa.
Itsellä huono maadoitus kontakti aiheutti airmaticin kompuran releen kärkien kiinni palamiseen ja tämä aiheutti taas kompuran palamisen.
Yläkautta lähtee kyllä, mutta hiukan joutuu purkamaan romua edestä. 180A bosch lataa itsellä. (E320cdi 4matic -08)
Tuon maadoituksen tarkistus rajaa pois hiukan mahdollisia vian aiheuttajia. Jos tarvittavat välineet löytyy niin tarkistus on käytännössä ilmainen, ainoastaan vaatii hieman viitselijäisyyttä ja kourallisen ammattisanastoa auton alle könyttyä. Tuo 180A laturi ei ihan ilmainen ollut. Adhd:lla 800+€ ja siitä runkopantti pois 200€ kun vanhan palautti pois.
Seuraavaksi halvin on säädin, noin 80€. Vaatii laturin irroitusen, mutta ennen uuden laturin hankkimista voisi olla kohtuullista tarkastaa laturin jännitteensäätimestä hiilet, kuinka kuluneet ne on. Jännitteen säädin on spektattu 14.7v mutta todellinen latausjännite pyörii noin 13.8-14.4 voltissa.
W219 CLS350 vm.2005
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 lataus katosi
Vapaakytkin voi aiheutta helppo tarkistaa katso pyörikkö myös rulllan keskiö/kokeile kädelläJasu24 kirjoitti:Akun kengät ovat hyvin kiinni. Akun jännite on muutaman startin ja lyhyen ajon myötä pudonnut n. 12,6 V ja auton käynnistyksen jälkeen jää vain hieman yli 12 Voltin eli ei lataa lainkaan.
Auto siis toimii aina samalla tavalla eli käynnistyksen jälkeen menee n. 7 sekuntia jolloin punainen akku tulee tauluun ja koneen kierrokset nousevat samalla 625 => 770.
Mikä laturi on autossa: WDB2110201B003745?
Autolla on ajettu 320tkm, joten vaihto uuteen saattaa olla järkevää.
Onko vinkkejä mistä hankkia laturi PK-seudulta, saako kunnostettuja? Pystyisikö kukaan myymään sellaista nyt saman tien pääsiäisenä?
Lähteekö V-koneesta ylä- vai alakautta, onko kova homma?
Edit: voisiko vapaakytkimen rikkoutuminen aiheuttaa moisen vai onko säädin/hiilet todennäköisesti syynä?
koneen ja korin välinen maa on helppo tarkistaa apukapelilla toinen pää koriin ja toinen koneesen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: W211 lataus katosi
Kiitos kokemuksista (ei mukavia). Kylmällä tallin lattialla 30 senttiä nostetun auton alla voi olla aika tuskaista mitata jännitettä käyvän koneen pyörivästä laturista. Resistanssi korin ja moottorin rungon välistä ei taida antaa riittävän luotettavaa kuvaa?
CDI203 antoikin myös tähän apuja, kiitos!
CDI203 antoikin myös tähän apuja, kiitos!
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 lataus katosi
Sopisko tähän threadiin? Täälläpäin myös w211 FL (2007) 4matic ja om642. Lataa liikaa (vai lataako?):
Normaali laturiherja, punainen mittaristo jne => Laturi pois, hiiliä oli jäljellä (kertaalleen vaihdettu säädin) mutta toista liukurengasta ei käytännössä enää ollu. Autolla ajettu 360tkm, boschin laturi. Hirveellä paniikilla soittelemaan ympäriinsä ja eräs pikkuliike sanoikin että heiltä saa samana päivänä, luettelivat vielä boschin numeronkin laturille joka täsmäs omaan. Eiku hakemaan töiden jälkeen mutta kun tiskillä otettiin laite pois laatikosta ni Valeohan siinä luki takakannessa. Sinä päivänä ei mistään enää oikeeta laturia. Myyjä sanoi että sopii se ja minä ruuvasin paikoilleen. No eihän se suoraan sopinu, muovikuoresta joutui leikkelemään jonkun verran.
Nyt ongelmana että vikakoodit (P2248 ja P2249) ei poistunu, edes puhelimen torquella nollaamalla ja auton oman mittauksen mukaan jännite on kokoajan 14,5V. Vajaa viikko ajettu, noin tuhat km. Pitäiskö auton osata säätää latausta alemmas? 14,5 kuulostaa aika korkealta pidemmän päälle. 2h ajettu pisimmillään yhteen pötköön eikä se tuosta laskenu. Onko ny niin että laturi puhuu ranskaa ja ECU saksaa eivätkä ymmärrä toisiaan? Säätimen liitin oli sama ja johdot sopii paikoilleen. Kuuluuko auton edes muuttaa jännitettä 14,5V:sta?
Normaali laturiherja, punainen mittaristo jne => Laturi pois, hiiliä oli jäljellä (kertaalleen vaihdettu säädin) mutta toista liukurengasta ei käytännössä enää ollu. Autolla ajettu 360tkm, boschin laturi. Hirveellä paniikilla soittelemaan ympäriinsä ja eräs pikkuliike sanoikin että heiltä saa samana päivänä, luettelivat vielä boschin numeronkin laturille joka täsmäs omaan. Eiku hakemaan töiden jälkeen mutta kun tiskillä otettiin laite pois laatikosta ni Valeohan siinä luki takakannessa. Sinä päivänä ei mistään enää oikeeta laturia. Myyjä sanoi että sopii se ja minä ruuvasin paikoilleen. No eihän se suoraan sopinu, muovikuoresta joutui leikkelemään jonkun verran.
Nyt ongelmana että vikakoodit (P2248 ja P2249) ei poistunu, edes puhelimen torquella nollaamalla ja auton oman mittauksen mukaan jännite on kokoajan 14,5V. Vajaa viikko ajettu, noin tuhat km. Pitäiskö auton osata säätää latausta alemmas? 14,5 kuulostaa aika korkealta pidemmän päälle. 2h ajettu pisimmillään yhteen pötköön eikä se tuosta laskenu. Onko ny niin että laturi puhuu ranskaa ja ECU saksaa eivätkä ymmärrä toisiaan? Säätimen liitin oli sama ja johdot sopii paikoilleen. Kuuluuko auton edes muuttaa jännitettä 14,5V:sta?
mikael
Re: W211 lataus katosi
Tuohan kuulostaa ihan normaalilta tai lähes. 14.2-14.4V kai normaali. Ei voi olla muutamasta kympästä kiinni!
S211 320CDI -05
Re: W211 lataus katosi
Ok, kiitoksia. Jos oikein paljon kuormaa niin johonkin 14.2:een mullakin tippuu, kuorman vähettyä jämähtää 14.5:een. Ajattelin vaan että tuo tiputtais latausta hetken päästä lähemmäs (alle?) 14V:ia. Aikoinaan kun satalankuilla ajelin enemmän, varaosaliikkeet vaihtoivat 14V:n (vai 13.8V:n?) säätimet 14.4V:iin. Sen jälkeen polttimoita alkoi kulua nopeampaan tahtiin. Ajattelin tämän takia että 14.5V ois liikaa w211:lle mutta ei tullu seurailtua boschin laturilla. En taida jaksaa viritellä boschia sinne sitte takasin jos ainoa hyöty olis vikakoodeista irti pääseminen.OMA648 kirjoitti:Tuohan kuulostaa ihan normaalilta tai lähes. 14.2-14.4V kai normaali. Ei voi olla muutamasta kympästä kiinni!
mikael
-
- Mersumies
- Viestit: 2361
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W211 lataus katosi
Nyt kun kymmenesosavolteista puhutaan niin tietysti pitää olla varma että mittari mittaa myös tarkasti.mikaelT kirjoitti:Ok, kiitoksia. Jos oikein paljon kuormaa niin johonkin 14.2:een mullakin tippuu, kuorman vähettyä jämähtää 14.5:een. Ajattelin vaan että tuo tiputtais latausta hetken päästä lähemmäs (alle?) 14V:ia. Aikoinaan kun satalankuilla ajelin enemmän, varaosaliikkeet vaihtoivat 14V:n (vai 13.8V:n?) säätimet 14.4V:iin. Sen jälkeen polttimoita alkoi kulua nopeampaan tahtiin. Ajattelin tämän takia että 14.5V ois liikaa w211:lle mutta ei tullu seurailtua boschin laturilla. En taida jaksaa viritellä boschia sinne sitte takasin jos ainoa hyöty olis vikakoodeista irti pääseminen.OMA648 kirjoitti:Tuohan kuulostaa ihan normaalilta tai lähes. 14.2-14.4V kai normaali. Ei voi olla muutamasta kympästä kiinni!
Viimeksi bensakoneisen Mercedeksen laturinvaihdon jälkeen jännite tyhjäkäynnillä 14,18V (Fluke) ja kun oikein paljon kuormaa laittaa niin tyhjäkäynnilläkin putoaa alle 13V.
Aikanaan Corollassa latausjännite oli 14,8V mutta ajovalot olivat kirkkaat.