W124 200D -94 jousien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

W124 200D -94 jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Miten on, onnistuuko etu- ja takajousien irrotus / vaihto kotikonstein lattialla ?
Jousipuristinta kait tarvitaan vaikka alatukivartta edessä pudottaakin tieltä pois ?
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Enpä oo joutunu 124:än jousien kanssa pelaamaan, mutta jos ovat samaa tavaraa, kuin vanhemmissa, niin katso, että sulla on kunnon välineet ja työkalut, ettet tapa itteäs... :o
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja emppu »

Takana ei mitään ongelmaa. Edessäkin onnistuu helposti ilman puristimia kun pudottaa tukivarren etupäästään kokonaan irti, sieltä se jousi rautakangella tulee pois.
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

emppu kirjoitti: sieltä se jousi rautakangella tulee pois.
Hallelujaaa ja susj siunatkoon :!:
Rautakankee meseen .
Ei kannata turata itse ... oikealla purstimella varustetussa korjaamossa
etujouset vaihdetaan ilman pyörän irtiottamista n. 10...15 min / kpl.
Samalla puristimella vaihtuu takajouset henkeä vaarantamatta.

Toisaalta nämä vinkit on mielenkintoisia ja elämän suola, itsekin
haluan toteuttaa ja kokeilla onistuuko jokin asia omin keinoin.
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi

=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Jaa että jousi tulee ilman puristinta pois ilman hengenvaaraa?..mutta sitte paikalleen laitossa ainakin tarvitaan puristelua..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Ei kannata turata itse ... oikealla purstimella varustetussa korjaamossa
etujouset vaihdetaan ilman pyörän irtiottamista n. 10...15 min / kpl. "

Jep. ei mene sitäkään aikaa.
Meillä maksaa vaihto 12 € / yksi jousi .


"Samalla puristimella vaihtuu takajouset henkeä vaarantamatta."
:shock:
Ei, siinä ei tarvita puristinta eikä henki vaarannu.
wiimax.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3530
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

dealer kirjoitti: Ei, siinä ei tarvita puristinta eikä henki vaarannu.
Millä konstilla?

Niin ja toimiiko homma myös 123:ssa ku semmoseen pitäis nimenomaan takajouset vaihtaa.
Viimeksi muokannut jackie, Su 21.11.2004 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auton takapää koholle.
Alatukivarren alle tunkki.(muovisuojan voi ottaa pois, helpottaa hommaa)
Alatukivarsi irti sisäpäästä.
Laske tunkilla alas.
Jousi pois ja uusi tilalle.
Tunkilla ylös ja renkaasta väännetään niin että saa pultinreiän kohdalleen.
Pultti paikalleen ja mutteri kiinni.

Vaikka tunkki lipsahtaisi tukivarren alta, jousi ei lennä mihinkään, siinä ei ole paljon "voimaa".
Eli et voi loukata itseäsi ellei nenä ole kiinni tukivarressa homman aikana.

Puristinta takajousen vaihdossa emme käytä korjaamollakaan.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

madallusjousien kanssa ei tarvi puristimia edes edessä... eikä tarvi ottaa alatukivartta korista irti.. riittää kun irrottaa iskarin alapään,jarrusatulan ja kallistuksen vakaajan
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Mika.T kirjoitti:madallusjousien kanssa ei tarvi puristimia edes edessä... eikä tarvi ottaa alatukivartta korista irti.. riittää kun irrottaa iskarin alapään,jarrusatulan ja kallistuksen vakaajan
Ja tuossa ajassa on käynyt jossain missä on asianmukaiset puristimet.
Elkää perhana leikkikö niiden jousien kanssa! Ovat hengenvaaralliset!

Muutama tapaus missä on sormee mennyt jne.. Tiedän yhden korjaamon missä on katossa reikä ,jonka teki mersun jousi. :oops: (etu )
Oli ohjeet minkälaiset hyvänsä niin meistä jokainen on yksilö jne.. Siis vie jonnekkin ja anna "asentajan" vaihtaa.
Viimeksi muokannut kimmo l, Su 21.11.2004 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
tupis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Su 20.04.2003 21:58
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja tupis »

dealer kirjoitti:Auton takapää koholle.
Alatukivarren alle tunkki.(muovisuojan voi ottaa pois, helpottaa hommaa)
Alatukivarsi irti sisäpäästä.
Laske tunkilla alas.
Jousi pois ja uusi tilalle.
Tunkilla ylös ja renkaasta väännetään niin että saa pultinreiän kohdalleen.
Pultti paikalleen ja mutteri kiinni.

Vaikka tunkki lipsahtaisi tukivarren alta, jousi ei lennä mihinkään, siinä ei ole paljon "voimaa".
Eli et voi loukata itseäsi ellei nenä ole kiinni tukivarressa homman aikana.

Puristinta takajousen vaihdossa emme käytä korjaamollakaan.
pitää täysin paikkansa , olen vaihtanut itse taakse jouset ilman puristimia
eteen kyllä piakalleen laittaessa tarvitsin puristimia
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etujousten vaihtaminen mersuun "kotikonsteilla" ei kannata.

Työmäärä on kohtuuton verraten korjaamon hintaan, lisäksi vaarana on itsensä loukkaaminen, jopa hengenmeno jos oikein huonosti käy.

Kun täällä joku kyselee miten ne vaihdetaan, ja neuvotte että
"alatukivarsi vaan irti...",
yrittäkää ymmärtää että kannustatte kysyjää tekemään hommaa, joka on vaaraksi hänelle itselleen.
wiimax.fi
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

dealer kirjoitti:Etujousten vaihtaminen mersuun "kotikonsteilla" ei kannata.

Työmäärä on kohtuuton verraten korjaamon hintaan, lisäksi vaarana on itsensä loukkaaminen, jopa hengenmeno jos oikein huonosti käy.

Kun täällä joku kyselee miten ne vaihdetaan, ja neuvotte että
"alatukivarsi vaan irti...",
yrittäkää ymmärtää että kannustatte kysyjää tekemään hommaa, joka on vaaraksi hänelle itselleen.
Juuri näin!
Pitäisi tehdä varmaan tuonne ilmoitus osioon ,semmoinen pysyvä jousivaihto topic!. ( eli kotikonstein vaan teetä asiantuntijalla ,joka ei välttämättä foorumin asiantuntija! )
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

on se nyt perkele ku pitää tästäki alkaa tappelemaan.... ei se etujousien vaihto ole homma eikä mikään... siis jos tietää mitä tekee... kotioloissa alle tunnin homma vaihtaa etujouset.. takana menee se 15min... ILMAN puristimia... ei ainakaan minun konsteilla jousi pysty lentämään mihinkään mutta kyllähän se lattialle voi jopa pudota... asennus paikoileen vaatii jo hieman puristamista jos meinaa vakio jouset laittaa... madallusjouset ei edes asennus vaiheessa tarvi puristimia...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika.T kirjoitti:on se nyt perkele ku pitää tästäki alkaa tappelemaan.... ei se etujousien vaihto ole homma eikä mikään... siis jos tietää mitä tekee... kotioloissa alle tunnin homma vaihtaa etujouset.. takana menee se 15min... ILMAN puristimia... ei ainakaan minun konsteilla jousi pysty lentämään mihinkään mutta kyllähän se lattialle voi jopa pudota...
no ei olekkaan, toivottavasti nää kyselijät vaan ymmärtää että voi jopa päästä hengestään jos ei ole konstit hallussa.

Kyllä sitä tarvii itse osata vähän sitä sun tätä, vaikka tämä jousien vaihto.

Itse kyllä vien heti jouseni muualle vaihdettavaksi kun turun alueella joku vaihtaa vaikka tuohon 12 € kpl :wink:

edit: ilman puristimia vaihtaa edestä molemmat jouset reiluun 30min, kellotettu on ! (madallusjouset)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

On se vaan helppoa puristimella :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

[quote="dealer"]Työmäärä on kohtuuton verraten korjaamon hintaan, lisäksi vaarana on itsensä loukkaaminen, jopa hengenmeno jos oikein huonosti käy.

Kun täällä joku kyselee miten ne vaihdetaan, ja neuvotte että
"alatukivarsi vaan irti...",
yrittäkää ymmärtää että kannustatte kysyjää tekemään hommaa, joka on vaaraksi hänelle itselleen.[/quote]
Samaa mieltä. Tosin itsellä ei ole ollut oma hengenlähtö lähellä, mutta auton oli. Ei se kyllä mersu ollut, eikä oikein autokaan - Primera :wink: Toinen jousenpuristin hajosi kesken työn, ja hommahan piti loppuun saattaa, ettei auto sentään lintassa olisi kulkenut, vaunuakin piti lähteä seuraavana aamuna vetämään. Eli toista puolta työstettäessä piti käyttää lankkua apuna. Eli nosturilla auto ilmaan, lankkua iskarin alle (McPhersonit), jotta jousi puristuisi tarpeeksi kasaan, ja sitten nosturia pikkuhiljaa laskettiin. Jostain syystä lankku tarrautuikin johonkin muualle autossa kiinni (ei jäänyt siinä hötäkässä mieleen, että mihin) ja alkoi kantamaan autoa etukulmasta sen nosturin tassun sijaan. Ja alkoi tietenkin lankku "kaatumaan" eli auto alkoi liukumaan sivuun. Onneksi sai kiskaistua ajoissa nosturia takaisin ylös.

Lopputulos: pieni klommo lokasuojassa ja oma pulssi pikana 150:een. No, kyllä se lopulta saatiin sen lankun avulla vaihdettua kun tarkkana oli. Mutta ehkä jatkossa harkitsen hiukan enemmän, teenkö itse vai vienkö asiantuntijalle... etenkin kun mersussa on erillisjousitus.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Etujouset

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Joo vaihdoin omaan meseeni toissa kesänä etujouset kun toinen oli poikki ensimmäiseltä kierrokselta kuulemma tyyppivika, autoni on 300 d -90.
Niin siitä vain kun joku on kommentoinut ettei tarvitse puristimia kun vaihtaa jouset huh. huh. pelataan tässä vaiheessa jo venäläistä rulettia, omassa autossani piti puristaa todella paljon jotta sai pois ja paikoilleen varsinkin uudet kun olivat pikkasen jäykemmät, jousien kiristys tapahtui niin että pulttikoneella jousi toisella puolen seinää kuin itse, kun oli vain kaksi puristinta ja vielä vain yksillä leuoilla, pelkokerroin oli suuri.
Suosittelen korjaamolle vientiä varsinkin jos ei ole kunnon vehkeitä.
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

Ite en alkais vaihtaan toista kertaa jos ei ois mersun omaa puristinta jolla voi puristaa jousen sisältä. Oli nimittäin itelle ainaki senverran v******mainen homma kahella "pilipali"-puristimella ruohikko-olosuhteissa. Siis ny puhun etujousien vaihdosta, takajousissa ei ollu mitään onkelmaa.
W124 230 E
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Mika.T kirjoitti:on se nyt perkele ku pitää tästäki alkaa tappelemaan.... ei se etujousien vaihto ole homma eikä mikään... siis jos tietää mitä tekee... kotioloissa alle tunnin homma vaihtaa etujouset.. takana menee se 15min... ILMAN puristimia... ei ainakaan minun konsteilla jousi pysty lentämään mihinkään mutta kyllähän se lattialle voi jopa pudota... asennus paikoileen vaatii jo hieman puristamista jos meinaa vakio jouset laittaa... madallusjouset ei edes asennus vaiheessa tarvi puristimia...
Ja meikä voi todistaa yllä mainitun...satuin Mikan kans vaihtaan tuohon omaan Viime perjantaina madallusjouset. Tunteroinen siinä meni ja oli joka nurkasa uudet jouset....eikä pidetty ees kiirettä. Eikä jouset yrittäny etes sinkoilla mihinkään.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

En kyllä menisi suosittelemaan mersun etujousien vaihtoa ilman puristimia kenellekään. Kyllä kysymyksessä on hengenvaarallinen homma, jos joku paikka laukeaa kesken irrotuksen, mikäli ei ole asianmukaisia puristimia.

Kyllähän ne tietysti joku vaihtaa ilman puristimia, mutta silloin on oltava perillä mitä tekee.
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Olen kans nähny miten mersun etujousi lähtee lentoon kun sille päälle sattuu! ei ole omalle kohdalle käyny mutta työkaverille. ei kannata leikkiä niiden kanssa yhdyn asiaan OVAT HENGENVAARALLISET!!!!!!!!!!! ilman asian mukaisia puristimia ja silti täytyy olla varovainen!!!! :?
RED POWER IHC DT-358
Vastaa Viestiin