No, esikammiomiehenä hirvitti muutenkin hypätä uusien autojen kelkkaan. Kauhutarinoita jumihehkuista ja vuotavista pusseista. Ärräläinen kun tuli markkinoille, sanoin että täysin turha malli, jos on täysi poka ihmisiä niin tavaratila on onneton, ketä varten tuollainen auto on? Ulkonäkö oli kammottava, lyhyt malli muistutti lähinnä muurahaiskarhua. Viime syksynä perheen kasvaessa siihen mittaan, että yhteen S124:ään ei enää mahduttu, alkoi tuumailu suuremman auton hankinnasta. Jatko-ohjaamollinen Sprinter kiinnosti minua, muttei vaimoa. Vitautas Landsbergis - nounou. W163 ML? Ehkä, ehkä ei. Vaimo sitten sanomaan että "mitenkäs Ärrä?" Siitä se sitten lähti.-2008->
-nelikko ja 7-hengen Lang-malli
-ruosteeton
-jalopuuverhoilu
-istuinlämmitys
-takailmastointi
-beige nahkaverhoilu, mustakin käy
-vihreä, sininen, valkoinen, hopea ulkoväri plussaa
Matkan varrella sain arvokasta tietoa foorumilaisilta, veholaisilta, klubilaisilta. Näiden tietojen perusteella päädyin etsimään pienen faceliftin (6/2007) jälkeistä mallia yllämainituin speksein. Matalahko ajomäärä ja/tai selvä huoltohistoria piti myös löytyä. Ruostetta Ärristä ei juuri pitäisi löytymän.
Mobilessa Ärriä oli n. 900 kpl joista vm. 2007-2012 beigellä verhoilulla, 7 hengen, istuinlämmityksellä varustettuja malleja jatkuvasti vain n. 10-15 kpl. 80% kaikista Ärristä oli mustia, 10 % hopeita ja loput muita. Musta ei oikein tullut kysymykseen synkkyyden ja vaikeahoitoisuuden takia.
Aika kului ja helmikuussa bongasin Pirkanmaalta muuten sopivan yksilön, mutta auto oli musta. Tai siis EPC:n mukaan se oli 112 chromitschwarz, mutta myyjän mukaan oikein tumman sininen. Ulkoväri otti aivoon, mutta päätettiin mennä katsomaan. Myyjä kuitenkin ilmoitti, että uuden auton toimitusaika menisikin syksylle ja hän käy etsimään vähän ajettua, vastaavaa Volvoa. Hän ei siis voinutkaan vielä luopua autosta, koska tarvitsisi sitä työssään. Lupasi kuitenkin palata asiaan.
Meni pari kuukautta. Saksassa oli mielenkiintoinen valkea, varsinainen facelift-malli (mallivuosi 2011) 50 tkm ajetulla moottorilla, mutta korkeiden autoverojen vuoksi se ajatus piti hylätä. Otin sitten yhteyttä Pirkanmaan auton myyjään, että mitä kuuluu ja onko autonvaihtokuviot selvinneet. Autossa kiinnosti vielä huoltohistoria; auton piti olla aina lähtökunnossa ja jos mikä oli mennyt rikki, se oli korjattu. Myyjälle oli löytynyt esittelyauto, joten Ärrä voitaisiin myydä.
Eilen myyjän pihaan saapuessamme yllätys oli positiivinen, kun huomasin myyjän puhuneen totta, että auto on kuin onkin kauniin tumman sininen auringossa. Pimeässä menee metallimustasta. Parin tunnin koeajon aikana kävin Venetmäellä luetuttamassa vikakoodit, ja kun ennalta tiedettyjen lisäksi muuta ei löytynyt, homma alkoi vaikuttaa selvältä. Eikun kaupantekoon ja kahvinjuontiin ja kotimatkalle.
Ärrä on 14 vuotta uudempi auto kuin tätä edeltävä tuorein automme, TDT 4Matic. Kehitys on kehittynyt tajuttomasti. Minullahan ei juuri ole kokemusta digiajan Mersuista. Aikaa kuluu varmasti ennen kuin saan ns. kaiken irti Ärrästä. Auton käyttöohjekirja on 390-sivuinen, Comandin ohjekirja n. 270-sivuinen. Tiedustelu on jo vetämässä suomenkielisistä painoksista . Tarkoitus olisi pitää tätä autoa kauan, jos vain se osoittautuu luottamuksen arvoiseksi.
Seuraavaan viestiin koetan laatia listauksen kattavasta varustelusta, kuviakin on tulossa kunhan saderintama väistyy. Yksi kuva kuitenkin teaseriksi: