W124 300D pahvi tai kansi.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

No aamulla oli vedenpinta alhaalla jäähdyttimessä kun varoitusvalo paloi hetken.Lähdin kuitenkin keikalle ja sitten myöhemmin lämpömittarin viisari nousi yli satasen ja eikun hiljaa kotiin. Pihalla huomasin että paisuntasäiliössä kuplii kun vettä lisäsin .Kuplinta ei loppunut vaikka ilmat piti tulla pois. Eli kannentiiviste tai kansi siellä nyt vuotaa. Tiivisteen vaihto ei ole temppu eikä mikään mutta se kansi... Mistäs ne yleensä alkaa vuotamaan? Ja kellä olis Salonseudulla valmis testattu kansi? Huomenna jos ilma suo revin sen auki niin sitten selviää tarviinko kantta mutta ounastelen hieman että mikäs sen pahvinkaan olis rikkonut kun ei ole koskaan päässyt ylikuumaksi kesälläkään vaikka ilmastointikin lämpöjä nostaa... Ja nyt on viileätä. Siis 300d W124 -91.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2793
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

olisi kansi.. tarvisi ottaa koneesta irti... niin saa tutkia onko varmasti ehjä...
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eiköhän se ole tiiviste, joka on puhki. Ajomäärä? 500-650tkm?
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

410000 km. joo,toivottavasti pahvi. Kaipa huomenna selviää...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Dodii,pahvi vaihdettu,kansi plaanattu ja paineistettu,kaikki huolella kiristetty ja kone nipussa. VUOTAA!!! Kaikki piti olla ok. mutta edelleen vuotaa lähes samoin kuin aloittaessa. Vanhassa kannentiivisteessä oli ykkös ja kutos pytyn reunoilla vähän mustaa,en sitä silloinkaan oikein hyväksynyt yht´äkkiä alkaneen vuodon syyksi mutta muutakaan ei ollut tehtävissä kuin auki ja... Kannessa ei ollut silmämääräisesti nähdenkään MITÄÄN vikaa ja kun sekin on nyt paineistettu.
Mistäkohtaa nää kannet useimmin vuotaa? Harvinaista on,olen kuullut mutta en nyt osaa muutakaan epäillä. Osaako kukaan muu?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja illinois »

Olisko männänrenkaat saanu kipeää.
Keittikö kunnolla ?
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Ensimmäisessä viestissä on kerrottu kaikki paitsi että nesteen varoitusvalo sammui lähes heti kun koneen käynnistin. Aikaisemmin talvella,viikkoja sitten paloi myös samalla tavalla ja sammui heti. Silloin lisäsin nestettä jonkin verran.
Männänrenkaat ei vaikuta siihen että painetta menee vesitilaan. Eikä oo keittänyt missään vaiheessa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

joonaskoski kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:Ensimmäisessä viestissä on kerrottu kaikki paitsi että nesteen varoitusvalo sammui lähes heti kun koneen käynnistin. Aikaisemmin talvella,viikkoja sitten paloi myös samalla tavalla ja sammui heti. Silloin lisäsin nestettä jonkin verran.
Männänrenkaat ei vaikuta siihen että painetta menee vesitilaan. Eikä oo keittänyt missään vaiheessa.
Jos kansi on koeponnistettu oikein jää jäljelle lohkovika, jos painetta tulee vesitilaan.
Niinpä mutta kone käy kuitenkin tasaisesti ja ylimääräisiä tärisemättä. Ja onko näissä sitten ollut sylintereitä halki. Outo juttu kaikenkaikkiaan mutta ei tehdä tästä uskontoa,kaikkeen löytyy selitys kun sen nyt vaan keksisi...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vuotaa...siis palotilaan,kupliiko vielä syylarissa...älä tee vielä hätäisiä päätöksiä koska jospa se höyrystyy jostain tai vuotaa niin että et huomaa sitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vois olla esikammiosta, (tai pakoventtiililtä) vesitilaan halki, mutta jos tuo kansi on koeponnistettu, niin se melkeinpä poissulkee sen mahdollisuuden. virheen mahdollisuus toki ponnistuksessakin on olemassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

atlas kirjoitti:Vuotaa...siis palotilaan,kupliiko vielä syylarissa...älä tee vielä hätäisiä päätöksiä koska jospa se höyrystyy jostain tai vuotaa niin että et huomaa sitä.
Paisariin tulee vaahtona siitä pikkuputkesta joka on paisarin yläpäässä ja hetken kun käyttää niin paisarissa vedenpinta nousee . Eikä vesi kierrä,vesipumppu pyörii tietty ja paksusta ylävesiputkesta lutkuttamall eli painelemalla saa vedenpinnan laskemaan ja ilmat tulemaan ulos ja letkukin lämpiää. Jos antaa hetken käydä tyhjäkäynnillä nii lämpömittari alkaa lähestyä sataa tai mikä se viiiva nyt 80 jälkeen onkaan... Kuitenkin yli normaalilämmön. Juu ja termari on kunnossa. Ja vaikkei oliskaan niin ilmaa ei kuulu veden sekaan tulla tollasia määriä.



Ja pakoventtiilin jälkeen oleva halkeama ei aja ilmaa veden sekaan,se menee pakokanavaan ja ulos. Ja pakokanavasta sitten höyryttäisi jo vettä pakokaasun seastakin. Ja jos menisi niin paisarissa haisisi pakokaasu.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos paisarissa pahasti kuplii, niin se on pakokaasu, mikä siellä kuplii. tai sitten ei vesipumppu toimi ja kone keittää. ihan sama tuleeko se pakokanavasta, vai palotilasta, pakokaasua se on silti. niin, epätodennäköstähän se on, että pakokanavasta tulisi, mutta ei se mahdotonta ole. ja kyllä, todennäkösesti se vesi pääsisi myös pakoputkesta ulospäin. samanlailla se käyttäytyy, jos on esikammiosta halki vesikanavaan. pakokaasut höyryää vedestä ja paisarissa kuplii pakokaasut.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

pera8x kirjoitti:jos paisarissa pahasti kuplii, niin se on pakokaasu, mikä siellä kuplii. tai sitten ei vesipumppu toimi ja kone keittää. ihan sama tuleeko se pakokanavasta, vai palotilasta, pakokaasua se on silti. niin, epätodennäköstähän se on, että pakokanavasta tulisi, mutta ei se mahdotonta ole. ja kyllä, todennäkösesti se vesi pääsisi myös pakoputkesta ulospäin. samanlailla se käyttäytyy, jos on esikammiosta halki vesikanavaan. pakokaasut höyryää vedestä ja paisarissa kuplii pakokaasut.

Joo totta,pakokaasuahan se kun kone kerran käy. Mitenkäs vesipumppu voi olla rikki kun kerran pyörii, siellähän on kiinteät siivet akseliin,eikö? Kysyn kun en ole tästä koneesta vesipumppua vaihtanut... vielä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en oo ihan varma onko noita vesipumppuja ollut montaakin eri mallia. ittellä ainakin tullut vaan vastaan sellasia, missä on rautaa se siipipyörä. annan pari esimerkkiä:

voihan se siipi olla lähtenyt irti akselistaan, niinkun veljeni mersussa kävi. alkoi kone lämpeneen ja lopulta keitti ja kupli paisarissa. ei tullut lämmintä kabiiniinkaan. epäili ja panikoi kans, että on kansi halki. tutkailin vähän, että lämpiääkö syylärikään ja aikani tutkittua sanoin, että ota se vesipumppu irti ja kato missä kunnossa se on. siipi oli irronnut ja lepäsi yksikseen siellä poterossaan. tämä oli c koppanen 20 venttilinen 2,5 turpodiislei. mutta saman kaltaista tekniikkaa koneen alapää, kun tuossa sunkin koneessa.

kaverin pemarissa veti talvella neesut vähän jäähän ja se starttas sen käymään. oli sen verran jämäkkää jäähynestettä, että vesipumpun siipi oli jäätynyt jumiin ja kun pumppu lähti pyöriin, niin siivestä lähti kaikki siivet irti ja pelkkä keskusta pyöri. eihän se paljoa vettä liikuttanut. ja ihan samat oireet siinäkin. keittää ja kuplii ja ei tule kabiiniin lämmintä.

eli voi se vesipumppukin hajota, vaikka ulkoapäin näyttääkin, että pyörii ja "toimii".
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja atlas »

On tullut vastaan muovisiipisiä jotka on halki..pelkkä akseli pyörii...kannattaa ainakin katsoa sinne...näkeekös jostain letkuliitännästä sen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

pera8x kirjoitti:en oo ihan varma onko noita vesipumppuja ollut montaakin eri mallia. ittellä ainakin tullut vaan vastaan sellasia, missä on rautaa se siipipyörä. annan pari esimerkkiä:

voihan se siipi olla lähtenyt irti akselistaan, niinkun veljeni mersussa kävi. alkoi kone lämpeneen ja lopulta keitti ja kupli paisarissa. ei tullut lämmintä kabiiniinkaan. epäili ja panikoi kans, että on kansi halki. tutkailin vähän, että lämpiääkö syylärikään ja aikani tutkittua sanoin, että ota se vesipumppu irti ja kato missä kunnossa se on. siipi oli irronnut ja lepäsi yksikseen siellä poterossaan. tämä oli c koppanen 20 venttilinen 2,5 turpodiislei. mutta saman kaltaista tekniikkaa koneen alapää, kun tuossa sunkin koneessa.

kaverin pemarissa veti talvella neesut vähän jäähän ja se starttas sen käymään. oli sen verran jämäkkää jäähynestettä, että vesipumpun siipi oli jäätynyt jumiin ja kun pumppu lähti pyöriin, niin siivestä lähti kaikki siivet irti ja pelkkä keskusta pyöri. eihän se paljoa vettä liikuttanut. ja ihan samat oireet siinäkin. keittää ja kuplii ja ei tule kabiiniin lämmintä.

eli voi se vesipumppukin hajota, vaikka ulkoapäin näyttääkin, että pyörii ja "toimii".

No täytyypä ottaa ylävesiletku irti ja pyörittää vähän. Sillähän se selviää,tosin eilen ihmettelin kyllä sitäkin ettei ylävesiletku lämpiä vaikka pitäis sitä ohivirtausta senverran olla. Nii ja lämppäri kyllä toimii mutta onhan siinä omakin kierrätys.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 300D pahvi tai kansi.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä mää noilla oireilla ottaisin sen pumpun ihan vallan irti ja kattoisin sinne sisälle. jos siellä on vaikka siivet lähes kokonaan paskana, niin kyllä se saattaa jonkun verran vettä vielä liikuttaa, muttei kunnolla. ei se niin kovin isotöinen ole tossa koneessa irrottaa. puhdas vati vaan syylärin alle ja tyhjennysropusta vedet vatiin. saa samat liemet sitten vaikka takasin, jos niin haluaa. voihan se olla, että pumppu on täysin kunnossa, mutta helpottaa oloa, kun saa ainakin yhden mahdollisen vikakohteen poissuljettua.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin