MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Hei

Itselläni on tuo 190E 2.0 ruisku KAT automaatti -87 ajettu 260.000

Milloin olette tehneet kansiremontteja autoihinne?
Lähinnä kiinnostaa nuo sälpättävät venttiilikoneistot. :thumbdown:
Kavereilta olen kuullut huhuja että tämä sepelimylly ei edes pitäisi kovaa ääntä, verrattuna mitä he ovat käyneet koeajamassa ja tutustumassa.
Onko niihin mitään tapaa tehdä säätöjä tai muuta venttiilikopan kautta :wtf: ?
Autossahan on kaiketi hydrauliset säätimet, mutta onko niissä mitään säätömutteria jota voisi vähän kiristää.
Olen kuullut huhua että uudemmissa malleissa olisi parempilaatuinen nokka-akseli. Se tieto nyt ei vain poista tuota sivuääntä.
Koko kansiremonttia en viitsisi moisen takia vielä tässä vaiheessa tehdä.
Jotkut ovat vaihtaneet nostajia ilman toivottua vaikutusta, johtuen mahdollisesti kuluneesta nokka-akselista.
Muutenkin jos nostajia vaihtaa, niin olisi syytä huoltaa myös nokka, koska se on kulunut vanhojen nostajien kanssa omaan muotoonsa.

Sami
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nostaja ei vaikuta nokan kuluneisuuteen jos sen vaihdat...sieltä useimmin tulee se kolkotus ääni...säätöä ei ole.
Jos kulunut nokka niin notajat kyllä poistaa välykset ja silloinkaan ei välttämättä kuulu ääniä..teho vain laskee.
Multa löytyy kantta,nokkia...nostajat pitää vain ostaa uutta koko sarja...noin 120e tai etsit ebay.de...sieltä halvimmalla.
Toki jos joku on sinne tunkenut tosivanhan koneen kannen on siellä perinteinen säätö ruuvein välyksille....ja huono laatuista nokkaakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Kokeilen seuraavaksi toisenlaisia öljyjä. Jotakin ohuempaa ja pesevämpää. Viimeksi olen kokeillut ajella parit vaihtovälit paksummalla valvolinen 20W50 että josko nostajat ei pidä painetta tai jotain. Muutenkin kuluneeseen moottoriin mielestäni kuuluu jäykemmät öljyt. Se nyt ei auttanut.
Muuten saa naputtaa. Sitten kun on oikeasti tarvis avata kantta, niin laittelee ne sitten...
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Annoin kans joskus nostajien naputtaa aikansa niin katkes pakoventtiili et kannattaa ne nostajat ajoissa vaihtaa.
Tonnin parin romuja
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja pera8x »

räklättääkö se kokoajan, vai vaan startin jälkeen? startin jälkeinen rallatus ei ole niin paha ja on osittain normaaliakin kulahtaneille nostajille. jatkuva rallatus voipi tehdä tuhoja ajankanssa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onhan siihen ihan nostajille kehitetty öljyn lisä tai pesuainekin.
Eikä se kyllä korjaannu kusemalla sen päälle vaan uudet nostajat..aikoinaan ostin ja 120e oli silloin sarja..helppo vaihtaa.
ebay.de voisi saada nyt halvemmalla kirkkaasti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Voisin ottaa yhden setin niitä nostajia itsekin, jos joku löytää halavalla. Paamma postikulut puoliksi jos kyseessä pääkaupunkiseutu..

Räpistää yön jälkeen tartatessa parikolme sekkaa. Kaasua päästäessä ehkä myös hienoinen rallatus korkealla sävelellä. Noi nostajat olis kyllä ainakin halvat testata.

Tuota 2.0:aa ei kyllä viitsis enää enempiä rempata, kun onhan siitä se 2.3 versiokin olemassa. Jos sellasen löytäs Ke - versiona ja remppais sen ja vekslaa paikalleen? Jos ei ole Ke, niin tulee varmaan vaikeuksia vähäpäästösyyden kanssa vai mitenkä tuo on?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Joo. Kokoajan naputtaa. Ei se nyt niin kamala ääni ole. En nyt usko että siellä on venttiileitä katkeilemassa. Nokkaa se kyllä syö varmaan turhaan. Täytyy tarkkailla, ja jos tuo öljyjen vaihto ei ala auttamaan, niin sitten nostajien vaihto on edessä.

Täytyy lähiaikoina alkaa etsimään niitä nostajia. En kyllä itse halvimpia haluaisi laittaa. Tai ainakaan huonoimpia. Täytyy semmoiset järkihintaiset laadukkaat osat hankkia.

Ainiin. Tänään näin Espoossa yhden sataysikymppisen joka kuullosti kutakuinkin tältä https://youtu.be/nJwmr99MM4M ja sekin vielä liikkui omin avuin. Taisi olla kyllä vielä diisseli.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Räpyttääks sillei ikäänkuin yhtä vai useampaa? Ennen koneen dieselpesua olin havaitsevani yhden nostajan naputusta ennen käyttölämpötilaa. Nyt ei enää räplätä kuin startatessa ja häepyy heti. Saa mun puolesta vaikka räpyttää kuhan ei huoltoaseman terassin eessä räpytä. Sitten täytyisi jo kyllä oikeasti ryhtyä toimenpiteisiin.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Mie kyllä tekisin kunnon pesun tai kaksikin, tai sitten nostajat on pikeentyneet huolella. Tuo oma -87 m102 on rullannut 384tkm alkuperäisellä nokalla ja nostajilla, osaltaan varmaan vaikuttanut se, että huoltokirjaa luntatessa kerran on ollut osasynteettiset koneessa, muuten jotkut täyssynteettiset. Kylmänä rällättää pari sekuntia, joskus ei yhtään. Talveksi laitan 0W40:set, saa nähdä mitä tekee, tolpan nokasta yleensä lähdetään, mutta syytä käynnistyä millä kelillä tahansa. Öljynkulutus oli Teboilin Goldilla viimeksi litran lisäys kympille, nyt ollu Valvolinen Max Life, sitä ei olis tarvinnu vaihtoon edes lisätä, mutta laitoin vajaan puolikkaan ylärajalle ja kohta menee nuo vaihtoon, kymppitonnia oon pitäny vaihtovälinä. Oljynpaineet ei putoa koskaan alle kahden, vähän sen yli vanhoillakin öljyillä
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Tosin onko aloittajan auto saksantuliainen, kun on -87 ja katalysaattorilla...mie en kyllä kilsoihin luottaisi tuon ikäisessä.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Itse pariin kertaan tuon nostajan vaihdon tehnyt, M102 230E ja M102 200E moottoreihin ja molemmilla kerroilla tuo räplätys on jäänyt sille tielleen.
Kummassakin tapauksessa ostin Motonätistä tuon hydekuppi sarjan, ensimmäisestä oli tähdet hiottu pois toisessa taas ei ollut tähtiä ollenkaan, mutta made in Germany teksti kuitenkin. Nopea ja helpohko korjaus kuitenkin. Huolellinen tietty saa olla ettei säätöpalat putoile vahingossa koneen syövereihin!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

en tierä oottako kokeellu ´nollata´ noita hydrauli nostimen paskoja mutta kohtalaasen helppo homma. voin ottaa ja laittaa kuvat jos joku haluaa
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

pinpinkarva kirjoitti:en tierä oottako kokeellu ´nollata´ noita hydrauli nostimen paskoja mutta kohtalaasen helppo homma. voin ottaa ja laittaa kuvat jos joku haluaa
Moro

Tarkoitatko "nollata", irtiottoa ja puristaa ne kasaan esim ruuvipuristimessa ja herkistellä niitä silleen?
Tästä ajattelin että jos tuon teen niin sitten sijoitan 110 euroa (100e nostajat + 10e venakopan tiiviste) ja laitan samantien uudet nostajat, tuosta varaosaliikkeestä.
Laita kuvat jos saat tähän jotenkin helposti, kiitos :thumbup:

Joo tässä on varmasti umpeen pikeentyneet nuo nostajat. Ongelma on kai se että öljy ei vaihdu tuolla nostajassa, vaan siellä on varmasti vielä ikivanhat öljyt sisällä. Vaihtuu ainoastaan, jos se ei ole jumissa ja menisi välillä kasaan startatessa, ennen kuin öljynpaine ehtii nousta. Huoltohistoria vaikuttaa sellaiselta että viimeiseen 5-10 vuoteen ei ole paljon mitään tehty, edes mittarivaloja vaihdettu. Autolla ajettu maaseudulla hiekkateillä sekä pelloilla ja kaikki kotelot oli täynnä hiekkaa ja kuraa. Auto oli ns ajettu loppuun, eikä varmaan ajateltu että joku hullu tuon vielä putsaa ajoon. Mätä se ei ole, ja siitä päätellen että lähes kaikki on ollut alkuperäistä, luulen että kilometrit voisi ehkä pitää paikkansa. Öljyä se ei kuitenkaan kuluta niin että tarvitsisi vaihdon välillä lisätä. Olen kolmet öljyt ajanut sen 10.000km/vaihto. Ne tippuu tuossa ajassa lähelle minimiä. Öljynpaine kyllä putoaa kuumalla koneella tyjäkäynnillä 1,5 baariin ohuemmilla öljyillä ja niillä paksummilla pysyi lähellä 2 baaria. Ajossa on aina täydet.
On tämä joo jälkituontia, mutta silloin joskus todella kauan sitte. On se mahdollista että kilometrejä on paljonkin enemmän.

Siellä on siis jotkin palasäädöt? en ole korjauskirjaa vielä nähnytkään.
Tosin ei niitä kannata lähteä muuttelemaan, jos nostajat on jumissa.

Tuossa toisessa autossani Mitsubishissä on nokka venttiilien päällä, eli siinä ei ole varsinaisia nostajia ollenkaan. Nenät painaa venttiilejä suoraan päältä. Siellä venttiilien päissä on sellaiset kupit jonka sisällä on eripaksuisia paloja. Siinä kuluma tapahtuu niin että venttiilit uppoaa hitaasti kanteen ja välys pienenee. Jouduin yhden säätöpalan käyttää magneettihionnassa, kun välys oli liian pieni, jo ilmeisesti tehtaalta lähtien. Siinä välysten tarkistus on 60.000 välein.

ps. Onko kukaan vielä käynyt museoimassa omaa 190.stä? Onko ollut kuinka tarkkaa?
Autot on kuitenkin niin yleisiä, että pitäisi varmaan olla virheetön.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

ei ton kummempia värkkejä tartte niitten patruunootten irootukseen ku vaa kevyesti naputtaa
Kuva
Kuva
tuolta patruunan pohjalla on tuo reikä nii siitä painaa vaikka ruuvinkärjellä varovasti ja samaan aikaan paineloo kasaan niin jotta öljy ja paska pääsöö pihalle
Kuva

niijja jos huvittaa niin tuo kestää hiotun nokan mutta saattaa joutua laittamaan tupla kolikot ja vinkuttaa pakoventtiileille lisää tilaa mäntiin. johnaki välis ku saa aikaaseksi niin kokeelen kestääkö jäykempiä venttiilinjousia
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuo putsaus idea ei ehkä huono, vaan toimiikohan nk, pyörivään hyde nostajaan? Eli nostaja naputtaa vain ajoittain! Muutoinhan tuo vaihto operaatiokin tapahtuu kuvien mukaan, mutta tuohon pari lisäystä M102 ja muutkin ko koneet! Irroita ketjun kiristin löytyy laturin vierestä lohkosta,
vena koppa irti, järjestys toki vapaa tässä. Tämän jälkeen kampurasta halutussa järjestyksessä ko keinu nk, paineettomaksi ja valittu keinu yksikkö irti, huomaa kuitenkin mahdollinen numerointi jos orkkis asetelmat vielä paikoillaan, jotta takaisin asennettaessa mahdollinen numero tulee pakosarjan puolelle, näin tehdas on ne alun perin asentanut.. Jos taas ei numeroa näy esim 2 jäähdyttimen suunnasta katsottuna on syytä merkata tuo jotta tulisi oikein päin takaisin asennettaessa. Ja sitten kun nostat asetelmaa irti niin varovasti, koska nuo säätöpalat tahtovat öljyn vaikutuksesta olla keinuissa kiinni ja putoavat juuri noston aikana kannen syövereihin tai raoista koneen sisään, eli rätit kannen aukkoihin tukkeeksi ennen irrotusta. Niin ja tässäkin oikea säätöpala per venttiili olisi poikaa....

Hydekuppia ennen takaisin asennettaessa pitäisi pumpata öljyä sopivalla neulamaisella välineellä sisäpuolelta ja täyttää piripintaan kun asennat takaisin. Muutoin kasaaminen helpohkoa touhua, lopuksi kannattaa purkaa ketjun kiristin osiin ja kasata takaisin osa osalta, jos lähti jousta lukuun ottamatta kokonaisena irti, ps tässä vaiheessa kannattaa tuo kiristimen jousi vaihtaa uuteen, voi olla yllätys kuinka suuri ero on vahalla ja uudella jousella.
Tietty ennen vaena kopan asentamista tarkistaa jaon jotta on kohdillaan....
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

itte en ottanu ketjunkiristintä irti enkä laittanu öljyä ku noita patruunoota nollaalin
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 428
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja moska »

Tuossa taitaa olla vanhemman mallin nokka-akseli ja niissä oli ongelmia kulumisen takia, eli menee nokat sileäksi. Yhteen -87 2.0 kaasari koneiseen oon vaihtanut uudemmasta koneesta nokan ja seuraajat ja se nakutti tosi pahasti vanhoilla osilla (2 nokkaa aivan sileänä). Omaan farkkuun -87 230TE oli edellinen omistaja tehnyt kansiremontin juuri samasta syystä. Olikohan -89 ylöspain käytössä paremmat materiaalit ja jossai vaiheessa tuli kaksirivinen nokkaketjukin.

Jos nokkarattaan käyttää irti, niin kiristäjä pitää käyttää irti ja kasata uudelleen paikoillleen, muuten saattaa jäädä ketju liian tiukalle.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

ittellä on ollu samaa vikaa kans mutta sielä oli öljyputken reijät tukos
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja AK47 »

IZ_Fin kirjoitti:Hei

Itselläni on tuo 190E 2.0 ruisku KAT automaatti -87 ajettu 260.000

Milloin olette tehneet kansiremontteja autoihinne?
Lähinnä kiinnostaa nuo sälpättävät venttiilikoneistot. :thumbdown:
Kavereilta olen kuullut huhuja että tämä sepelimylly ei edes pitäisi kovaa ääntä, verrattuna mitä he ovat käyneet koeajamassa ja tutustumassa.
Onko niihin mitään tapaa tehdä säätöjä tai muuta venttiilikopan kautta :wtf: ?
Autossahan on kaiketi hydrauliset säätimet, mutta onko niissä mitään säätömutteria jota voisi vähän kiristää.
Olen kuullut huhua että uudemmissa malleissa olisi parempilaatuinen nokka-akseli. Se tieto nyt ei vain poista tuota sivuääntä.
Koko kansiremonttia en viitsisi moisen takia vielä tässä vaiheessa tehdä.
Jotkut ovat vaihtaneet nostajia ilman toivottua vaikutusta, johtuen mahdollisesti kuluneesta nokka-akselista.
Muutenkin jos nostajia vaihtaa, niin olisi syytä huoltaa myös nokka, koska se on kulunut vanhojen nostajien kanssa omaan muotoonsa.

Sami
Itse vaihdoin nokan ja keinut -88 muovikylkiseen noin 250tkm seutuvilla. Nokasta uupui muistaakseni 1.5mm ainetta joka oli kulunut ihan muutaman sadan kilometrin matkalla.

Kl toimitti nokan ja nostajat joissa oli juotettu kovemmat palat kulutusta kestämään.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja AK47 »

pinpinkarva kirjoitti:ittellä on ollu samaa vikaa kans mutta sielä oli öljyputken reijät tukos
Wis antaa muutosohjeen kannen öljyputken modaamiseen. Muistaakseni 3.7mm reijät porataan sinne , eli vanhoja isonnetaan... Mutta toi koko on hataran muistin varassa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Tuli vaan mieleen tuosta harrastusikuisuusprojektiautosta.
Cadillac on vuonna 59 asennellut tuommoisia nostajia, jossa öljy pääsee vaihtumaan. Ei pitäisi periaatteessa ryytyä jumiin niin helposti.
Tosin öljyt on olleet tuohon aikaan varsin surkeita. Toinen asia on että öljynsuodatin on siinä sivukierrossa, eli öljytilaan ei paljoa ylimäärästä kannata ripotella.
Siinä on tämmöinen rakenne nostajassa:
Cadillac 59 nostaja.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: MB 190E 2.0 venttiilikoneisto ja kansirempat

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Moro

Nyt on venakoppa auki ja siellä onkin mekaaniset säädöt. Eli ei ole niitä hydraulisia nostajia laisinkaan.
Nyt tarttis äkkiä välykset noihin?
Ei siellä mitään vakavaa ole, ainoastaan hiukan liikaa välystä muutamissa.
Yritän kuumeisesti löytää säätöarvoja noille ja onko kuumana vai miten tuo säätö???

-S-

-EDIT-

Vastailen tässä itse itselleni. Moottorin tyyppi on m102 962 ja vm -87 2.0E kat. Alkuperäistä tuntuisi kaiken olevan, vaikka epäilijöitäkin löytyy.
Löysyn läheisen viestiketjun: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... f=2&t=4926" onclick="window.open(this.href);return false;
Muuten meni nappiin, mutta ei sieltä venttiilin välistä mahdu mittaamaan, kun se on sellaisessa poterossa.
Säätelin keinuvivun ja nokan välistä. Kaikki venttilit olivat melko välyksellisiä. Rallatus oli melkoinen.
Nokat näyttivät olevan kohtuukunnossa ja nokkeketjukin sellainen että ei pitäisi vielä ääntää.
Nyt hiljeni reilusti ja eikun jännittämään polttaako venttiiliä.
Historiasta sen verran että niitä ei ole säädetty ainakaan 50.000 kilsaan ja käsittääkseni niitä pitäisi silloin tällöin säädellä.

Nyt kehtaa taas tehdä muitakin huoltoja, kun ei tarvitse jännittää että toimiiko tuo moottori.

-S-
Vastaa Viestiin