Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

Potilas on -94 vuosimallin W202 C200 bensa automaatti. Vika vaivannut jo pidemmän aikaa, olen käyttänyt autoon tänä aikana mielettömästi työtunteja ja nyt kävi huollossakin, tuloksetta. Auto toimii kylmänä hienosti, vetää normaalisti, ei pidä ylimääräisiä ääniä. Lähtee käyntiin senkuin avainta kääntää, riippumatta onko kylmä/lämmin. Lämpimänä kuitenkin ilmenee seuraavanlainen vika: yli 2000rpm kierroksilla auto lakkaa kiihtymästä, kierrokset ikäänkuin tökkäävät ja alkaa hyytymään, kuitenkin jos tinttaan kaasun lattiaan kickdownille auto lähtee vetämään ja kaasun päästäessä toimii hetken aikaa normaalisti(viittaisi siis imuvuotoon?) Muuten toimii suht normaalisti, käy tyhjäkäyntiä ja pystyy ajamaan alle 2000 kierroksilla. Tehty on sen verta että:

-Johtosarja tehty uusiksi vuosi sitten
-Kaasuläppä vaihdettu
-Kokeiltu toisella PMS boxilla
-Bensapumppu vaihdettu
-pumpun rele vaihdettu
-YJ-rele vaihdettu
-tulpat & tulpanjohdot vaihdettu
-lambda vaihdettu (delphi, tarvike)
-MAF-anturi vaihdettu(OEM)
-Imuvuotoja etsitty, vaihdettu haprastuneet liitoskappaleet bensapaineensäätimelle ja PMS-boxille & imusarjan päähän. Samalla puhallettu letkuista paskat pois.
-Paineensäädin tarkastettu, letkuissa ei haise bensa eikä pukkaa käydessäkään bensaa sieltä.(voiko silti olla rikki?)
-Puristuspaineet mitattu, OK.

Pari vikakoodia oli, nyt osien vaihdon jälkeen ei anna enää mitään.

Tosiaan viikko sitten kävi huollossa ihmeteltävänä ja vikaa ei löytynyt. :thumbdown:
Voin tulla autoa näyttämäänkin, jos tarpeen on.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tuleeko pakoputkesta tavaraa paikallaan kaasutellessa kuinka hvyin kun vika on päällä ja miten vastaavasti käyttäytyy kylmänä kun ottaa kierroksia ja vetää hyvin?

Kerran oli C220 katista lähtenyt palanen sorvautunut jo pyöreäksi ja aika-ajoin tukki pakoputkea sen verran ettei oikein kiertänyt tai vetänyt, muuten käyttäytyi normaalisti.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Bensansuodattimen olet varmaan kanssa vaihtanut???
Niitähän myytiin joskus valmiiksi viallisia halpis malleja.
Enää en kyllä muista mihin vuosimalleihin nuo vialliset suodattimet olivat.
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja atlas »

kannattaa katsoa toi bensapaineen säädin...niitä on mennyt rikki...toisaalta oletko mitannut paineita tukista?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

Olli Lajunen kirjoitti:Tuleeko pakoputkesta tavaraa paikallaan kaasutellessa kuinka hvyin kun vika on päällä ja miten vastaavasti käyttäytyy kylmänä kun ottaa kierroksia ja vetää hyvin?

Kerran oli C220 katista lähtenyt palanen sorvautunut jo pyöreäksi ja aika-ajoin tukki pakoputkea sen verran ettei oikein kiertänyt tai vetänyt, muuten käyttäytyi normaalisti.
Katista itseasiassa välillä pieni kolina kuuluukin. Pitääkin seurailla tuota. En ole erityistä savutuksen vähentymistä/suurentumista huomannut.
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

miksalo kirjoitti:Bensansuodattimen olet varmaan kanssa vaihtanut???
Niitähän myytiin joskus valmiiksi viallisia halpis malleja.
Enää en kyllä muista mihin vuosimalleihin nuo vialliset suodattimet olivat.
Suodatin vaihdettu talvella. Joku tarvike.

Ja tosiaan bensapaineita en ole mitannut, onnistuuko tuo jollain halpismittarilla?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Olli Lajunen kirjoitti:Tuleeko pakoputkesta tavaraa paikallaan kaasutellessa kuinka hvyin kun vika on päällä ja miten vastaavasti käyttäytyy kylmänä kun ottaa kierroksia ja vetää hyvin?

Kerran oli C220 katista lähtenyt palanen sorvautunut jo pyöreäksi ja aika-ajoin tukki pakoputkea sen verran ettei oikein kiertänyt tai vetänyt, muuten käyttäytyi normaalisti.
Vois olla syytä tutkia koko pakoputkisto ettei siellä ole irtonaisia vaimentimen tai katin osien palasia jotka tukkivat välillä virtauksen. :thumbup:
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2332
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Zeplex kirjoitti: Lämpimänä kuitenkin ilmenee seuraavanlainen vika: yli 2000rpm kierroksilla auto lakkaa kiihtymästä, kierrokset ikäänkuin tökkäävät ja alkaa hyytymään, kuitenkin jos tinttaan kaasun lattiaan kickdownille auto lähtee vetämään ja kaasun päästäessä toimii hetken aikaa normaalisti(viittaisi siis imuvuotoon?) Muuten toimii suht normaalisti, käy tyhjäkäyntiä ja pystyy ajamaan alle 2000 kierroksilla. Tehty on sen verta että:
Oletko kokeillut ajaa bensatankin korkki pois paikoiltaan tai ainakin niin löysällä, että saa varmasti korvausilmaa?

Aikanaan yhdessä amerikan-autossa oli vastaavaa vikaa ja syyksi paljastui tukkeutunut korvausilmaputki bensatankille.

Kun sen putkenpään löysin ja poranterällä kaivoi massan pois niin tankista kuului kuin syvä huokaus alipaineen täyttyessä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Halpis mittari käy...jopa ihan paineilmaa mittaava pikkainen ja siihen vain joku letkunpätkä ja päistään klemmarilla kiinni...auton venttiili hatun irroitus avain tai hatulla bensa tukin päästä ensin venttiili löysälle tai pois ja letku siihen kierteen päälle ja klemu kiinni....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

atlas kirjoitti:Halpis mittari käy...jopa ihan paineilmaa mittaava pikkainen ja siihen vain joku letkunpätkä ja päistään klemmarilla kiinni...auton venttiili hatun irroitus avain tai hatulla bensa tukin päästä ensin venttiili löysälle tai pois ja letku siihen kierteen päälle ja klemu kiinni....
Joo, pitääkin mitata paineet.

Olen ajanut tankinkorkki auki, ei vaikutusta. Tosin eipä tankki painetta kerääkkään.

Jos pakoputkisto olisi tukossa niin miksi tilanne eskaloituisi vasta kuumana? Kattikin on vaihdettu viime kesänä..
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ei tuo katinpala putkessa täysin sovikaan oireisiin, ajattelin vain varmistaa että pakokaasujen poistumisen esteettömyydestä on varmistuttu. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

Olli Lajunen kirjoitti:Ei tuo katinpala putkessa täysin sovikaan oireisiin, ajattelin vain varmistaa että pakokaasujen poistumisen esteettömyydestä on varmistuttu. :)
Kärsiikö tehä sillain et pudottaa katin pois ja käy ajamassa ilman? Palaako pohjasta massat tai jotain? Tulis kokeiltua. :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hetkellisesti voi...kulkeehan siellä ajoviima jäähdyttämässä pohjaa lisäksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Zeplex kirjoitti:
Olli Lajunen kirjoitti:Ei tuo katinpala putkessa täysin sovikaan oireisiin, ajattelin vain varmistaa että pakokaasujen poistumisen esteettömyydestä on varmistuttu. :)
Kärsiikö tehä sillain et pudottaa katin pois ja käy ajamassa ilman? Palaako pohjasta massat tai jotain? Tulis kokeiltua. :D
Hei ! oletko tarkastanut, että kaikki imupuolen liitokset ja pultit ovat kiinni eikä löysällä ? :thumbup:
Meseillään
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

Mese 320 TE kirjoitti:
Zeplex kirjoitti:
Olli Lajunen kirjoitti:Ei tuo katinpala putkessa täysin sovikaan oireisiin, ajattelin vain varmistaa että pakokaasujen poistumisen esteettömyydestä on varmistuttu. :)
Kärsiikö tehä sillain et pudottaa katin pois ja käy ajamassa ilman? Palaako pohjasta massat tai jotain? Tulis kokeiltua. :D
Hei ! oletko tarkastanut, että kaikki imupuolen liitokset ja pultit ovat kiinni eikä löysällä ? :thumbup:
Kaikki kumiset liitokset katottu samalla kun paineensäätimelle ne vaihdoin. Eihän siellä pultilla kiinni ole kai muuta kuin imusarja? Siitäkin kyllä vuotoja etsitty..
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Zeplex kirjoitti:Potilas on -94 vuosimallin W202 C200 bensa automaatti. Vika vaivannut jo pidemmän aikaa, olen käyttänyt autoon tänä aikana mielettömästi työtunteja ja nyt kävi huollossakin, tuloksetta. Auto toimii kylmänä hienosti, vetää normaalisti, ei pidä ylimääräisiä ääniä. Lähtee käyntiin senkuin avainta kääntää, riippumatta onko kylmä/lämmin. Lämpimänä kuitenkin ilmenee seuraavanlainen vika: yli 2000rpm kierroksilla auto lakkaa kiihtymästä, kierrokset ikäänkuin tökkäävät ja alkaa hyytymään, kuitenkin jos tinttaan kaasun lattiaan kickdownille auto lähtee vetämään ja kaasun päästäessä toimii hetken aikaa normaalisti(viittaisi siis imuvuotoon?) Muuten toimii suht normaalisti, käy tyhjäkäyntiä ja pystyy ajamaan alle 2000 kierroksilla. Tehty on sen verta että:

-Johtosarja tehty uusiksi vuosi sitten
-Kaasuläppä vaihdettu
-Kokeiltu toisella PMS boxilla
-Bensapumppu vaihdettu
-pumpun rele vaihdettu
-YJ-rele vaihdettu
-tulpat & tulpanjohdot vaihdettu
-lambda vaihdettu (delphi, tarvike)
-MAF-anturi vaihdettu(OEM)
-Imuvuotoja etsitty, vaihdettu haprastuneet liitoskappaleet bensapaineensäätimelle ja PMS-boxille & imusarjan päähän. Samalla puhallettu letkuista paskat pois.
-Paineensäädin tarkastettu, letkuissa ei haise bensa eikä pukkaa käydessäkään bensaa sieltä.(voiko silti olla rikki?)
-Puristuspaineet mitattu, OK.

Pari vikakoodia oli, nyt osien vaihdon jälkeen ei anna enää mitään.

Tosiaan viikko sitten kävi huollossa ihmeteltävänä ja vikaa ei löytynyt. :thumbdown:
Voin tulla autoa näyttämäänkin, jos tarpeen on.
Mersun bensamoottorit on hyvin ranttuja MAF:n toiminnalle. Tarvike MAF:t eivät aina käy vaikka varaosamyyjä niin kovasti väittääkin. Pystytkö mittaamaan staarilla vauhdissa minkälaisia lukemia MAF antaa? Kylmänä toimii hyvin mutta kuumana ei, voisi myös viitata koneen lämpötila-anturiin. Staarilla näkee senkin. Joissakin alkuperäis MAF:sssa (niissä kuumalankaversioissa) on kuumalangan puhdistus sykli jota ECU ohjaa joskus. Eihän se nyt vain "riitele" tarvike MAF:n kanssa jollakin mystisellä tavalla.
Meneekö auto muuten katsastuksen päästöistä läpi? HC?
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

Oho :D MAF on haettu paikallisesta mersuliikkeestä ja on siis alkuperäinen. Päästöarvoja en nyt muista, meni kuitenkin heittämällä läpi leimalla.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Onko imuilmanlämpötila anturia tutkittu se voi tempuilla ? Esim. Siten että jollain lämpötila alueella se antaa väärät arvot moottorin ohjausboxille. Sama koskee myös moottorin lämpötila anturia joka antaa tietoa moottorin ohjausboxille. :thumbup:
Meseillään
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko imuilmanlämpötila anturia tutkittu se voi tempuilla ? Esim. Siten että jollain lämpötila alueella se antaa väärät arvot moottorin ohjausboxille. Sama koskee myös moottorin lämpötila anturia joka antaa tietoa moottorin ohjausboxille. :thumbup:
Mitä meinaat imuilman lämpöanturilla? MAF? Moottorin lämpötila-anturi siinä flektin edessä vaihdettu ja mitattu ettei johto ole oikosessa.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko imuilmanlämpötila anturia tutkittu se voi tempuilla ? Esim. Siten että jollain lämpötila alueella se antaa väärät arvot moottorin ohjausboxille. Sama koskee myös moottorin lämpötila anturia joka antaa tietoa moottorin ohjausboxille. :thumbup:
Mitä meinaat imuilman lämpöanturilla? MAF? Moottorin lämpötila-anturi siinä flektin edessä vaihdettu ja mitattu ettei johto ole oikosessa.
Eiköhän se ole jossain kohdassa imuilma kanavassa ilmanpuhdistimen jälkeen. Niitä lämpötila antureita on yleensä kaksi tai kolme.
Yksi ohjaa flektiä ja toinen antaa tieto moottorinohjausboxiin ja kolmas antaa tiedon lämpömittarille. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Mese 320 TE kirjoitti:
Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko imuilmanlämpötila anturia tutkittu se voi tempuilla ? Esim. Siten että jollain lämpötila alueella se antaa väärät arvot moottorin ohjausboxille. Sama koskee myös moottorin lämpötila anturia joka antaa tietoa moottorin ohjausboxille. :thumbup:
Mitä meinaat imuilman lämpöanturilla? MAF? Moottorin lämpötila-anturi siinä flektin edessä vaihdettu ja mitattu ettei johto ole oikosessa.
Eiköhän se ole jossain kohdassa imuilma kanavassa ilmanpuhdistimen jälkeen. Niitä lämpötila antureita on yleensä kaksi tai kolme.
Yksi ohjaa flektiä ja toinen antaa tieto moottorinohjausboxiin ja kolmas antaa tiedon lämpömittarille. :thumbup:
Lämpöanturille ääni täältä. :)
Oli edesmenneessä ässässä samantyylistä vikaa, joka paikallistui juurikin lämpötila-anturiin.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Bensanpaineet mittasin itse vastaavalla kuin tämä.
Kunhan katsoo vain sopivan asteikon.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/751992/P ... in-O-54-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
MB S211
Kawasaki Z1000
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

Mese 320 TE kirjoitti:
Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko imuilmanlämpötila anturia tutkittu se voi tempuilla ? Esim. Siten että jollain lämpötila alueella se antaa väärät arvot moottorin ohjausboxille. Sama koskee myös moottorin lämpötila anturia joka antaa tietoa moottorin ohjausboxille. :thumbup:
Mitä meinaat imuilman lämpöanturilla? MAF? Moottorin lämpötila-anturi siinä flektin edessä vaihdettu ja mitattu ettei johto ole oikosessa.
Eiköhän se ole jossain kohdassa imuilma kanavassa ilmanpuhdistimen jälkeen. Niitä lämpötila antureita on yleensä kaksi tai kolme.
Yksi ohjaa flektiä ja toinen antaa tieto moottorinohjausboxiin ja kolmas antaa tiedon lämpömittarille. :thumbup:
Auto on saksantuonti, imuputkessa ei ole muita kuin tuo ilmamäärämittari kaasuläpän vieressä.
Flektin edessä on koneen lämpötila-anturi ja mittarin anturi.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko imuilmanlämpötila anturia tutkittu se voi tempuilla ? Esim. Siten että jollain lämpötila alueella se antaa väärät arvot moottorin ohjausboxille. Sama koskee myös moottorin lämpötila anturia joka antaa tietoa moottorin ohjausboxille. :thumbup:
Mitä meinaat imuilman lämpöanturilla? MAF? Moottorin lämpötila-anturi siinä flektin edessä vaihdettu ja mitattu ettei johto ole oikosessa.
Eiköhän se ole jossain kohdassa imuilma kanavassa ilmanpuhdistimen jälkeen. Niitä lämpötila antureita on yleensä kaksi tai kolme.
Yksi ohjaa flektiä ja toinen antaa tieto moottorinohjausboxiin ja kolmas antaa tiedon lämpömittarille. :thumbup:
Auto on saksantuonti, imuputkessa ei ole muita kuin tuo ilmamäärämittari kaasuläpän vieressä.
Flektin edessä on koneen lämpötila-anturi ja mittarin anturi.
Luulis koneessa olevan vielä joku anturi ECUa varten.
Linkissä jotain tarinaa:
http://www.mbclub.co.uk/forums/engine/8 ... ensor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko imuilmanlämpötila anturia tutkittu se voi tempuilla ? Esim. Siten että jollain lämpötila alueella se antaa väärät arvot moottorin ohjausboxille. Sama koskee myös moottorin lämpötila anturia joka antaa tietoa moottorin ohjausboxille. :thumbup:
Mitä meinaat imuilman lämpöanturilla? MAF? Moottorin lämpötila-anturi siinä flektin edessä vaihdettu ja mitattu ettei johto ole oikosessa.
Eiköhän se ole jossain kohdassa imuilma kanavassa ilmanpuhdistimen jälkeen. Niitä lämpötila antureita on yleensä kaksi tai kolme.
Yksi ohjaa flektiä ja toinen antaa tieto moottorinohjausboxiin ja kolmas antaa tiedon lämpömittarille. :thumbup:
Auto on saksantuonti, imuputkessa ei ole muita kuin tuo ilmamäärämittari kaasuläpän vieressä.
Flektin edessä on koneen lämpötila-anturi ja mittarin anturi.
No kyllä siellä on jossain se imuilman lämpötila-anturi oltava muutenhan niin sanottu ( Ryyppy ) ei mene päälle? :thumbup:
Tuo hyytyminen yli 2000 kierroksen jälkeen antaisi vihjeen, että joku viallinen anturi tai johtoliitos pistää moottorinohjausboxin ( hätäkäyttötilaan ) jossa kone käy mutta ei anna kaikkia tehoja ja pääsee ajamaan " Pärnäsen korjaamolle " . :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mites tuo nokka akselin ennakon säädin jos se ei käännä kulmaa oikeaan aikaan?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:Mites tuo nokka akselin ennakon säädin jos se ei käännä kulmaa oikeaan aikaan?
Sitäkin voi kokeilla vetääkö se sulakkeellisilla koejohdoilla. Omaani jouduin sen vaihtamaan, kun sen käämi oli osittain oikosulussa ja käämin vetovoima ei riittänyt kääntämään nokkaa oikeaan asentoon. Jossain aiemmassa jutussa palstalla kerroin asiasta käämin vastus pitäisi olla 6 - 8 ohmia toimiakseen kunnolla. :thumbup:
Meseillään
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

atlas kirjoitti:Mites tuo nokka akselin ennakon säädin jos se ei käännä kulmaa oikeaan aikaan?
Eikös sen pitäisi jonkinnäköistä rallatusta tms pitää? Auto kuitenkin käy tosi nätisti muuten.
Harri126 kirjoitti:
Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
Zeplex kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko imuilmanlämpötila anturia tutkittu se voi tempuilla ? Esim. Siten että jollain lämpötila alueella se antaa väärät arvot moottorin ohjausboxille. Sama koskee myös moottorin lämpötila anturia joka antaa tietoa moottorin ohjausboxille. :thumbup:
Mitä meinaat imuilman lämpöanturilla? MAF? Moottorin lämpötila-anturi siinä flektin edessä vaihdettu ja mitattu ettei johto ole oikosessa.
Eiköhän se ole jossain kohdassa imuilma kanavassa ilmanpuhdistimen jälkeen. Niitä lämpötila antureita on yleensä kaksi tai kolme.
Yksi ohjaa flektiä ja toinen antaa tieto moottorinohjausboxiin ja kolmas antaa tiedon lämpömittarille. :thumbup:
Auto on saksantuonti, imuputkessa ei ole muita kuin tuo ilmamäärämittari kaasuläpän vieressä.
Flektin edessä on koneen lämpötila-anturi ja mittarin anturi.
Luulis koneessa olevan vielä joku anturi ECUa varten.
Linkissä jotain tarinaa:
http://www.mbclub.co.uk/forums/engine/8 ... ensor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
No perkale. Kait se anturi sitten jossain on, pitänee koittaa etsiä tänään. Ostin alkuperäisen polttoainesuodattimen kun oli jotain puhetta, että tarvikkeet on ollu paskoja.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Pitäisi siihen imuilman anturiin mennä sähköjohto sitä seuraamalla se pitäisi löytyä. :thumbup:
Meseillään
Zeplex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 08.02.2015 13:10

Re: Mystinen vika - tarvitaan todellista mersutietäjää

Viesti Kirjoittaja Zeplex »

Mese 320 TE kirjoitti:Pitäisi siihen imuilman anturiin mennä sähköjohto sitä seuraamalla se pitäisi löytyä. :thumbup:
Löytyi. Se olikin tuo mitä luulin MAF:ksi/ilmamäärämittariksi.

Bensapaineet mitattu, ainakin tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa tuntuu olevan normaalit.

Voisikohan olla, että tankissa on jotain paskaa kun tuntuu et täydellä tankilla toimii paremmin? Tyhjällä tankilla vika tuli kahdesti päälle tyhjäkäynnillä..
Vastaa Viestiin