Om602 männän vaihto
Om602 männän vaihto
Kansiremonttia tekemässä w124 om602 turbo koneeseen. Kannen sain irti nii paljastu että männässä syöpymis jälkiä ja samoin kannessa kakkos pytyn kohdalla. Vissiin suuttimesta johtuu nuo jäljet männässä. oli kyllä venttiilitkin ottanu osumaa samassa. Nyt olisi sitte männän vaihto edessä. Mitä kaikkea pitää huomioida tuossa hommassa ku öljypohjan kautta vaihtais männän. Kone on autossa siis kiinni vielä. Käytetty mäntä olis tulossa. Tuskin kanki silti mutkalle menny?
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: Om602 männän vaihto
Pienet osumat tai syöpymät mäntään eivät vaikuta juurikaan moottorin toimintaan. En vaihtaisi mäntää jos ei ole vaikuttanut käynnin tasaisuuteen.JaG kirjoitti:Kansiremonttia tekemässä w124 om602 turbo koneeseen. Kannen sain irti nii paljastu että männässä syöpymis jälkiä ja samoin kannessa kakkos pytyn kohdalla. Vissiin suuttimesta johtuu nuo jäljet männässä. oli kyllä venttiilitkin ottanu osumaa samassa. Nyt olisi sitte männän vaihto edessä. Mitä kaikkea pitää huomioida tuossa hommassa ku öljypohjan kautta vaihtais männän. Kone on autossa siis kiinni vielä. Käytetty mäntä olis tulossa. Tuskin kanki silti mutkalle menny?
Re: Om602 männän vaihto
Käynti oli kyllä vähä epätasaista ja savua puski aika paljon. Vasta ostin auton ja oli kyllä tiedossa että remonttia pitää tehdä, mutta venttiilivikaa arveltiin saavutukseen ja venttiileissä kyllä oli vähä jälkiä ja saattoi olla mutkallakin vähä. En tiiä uskaltaako vaan antaa olla nuin. Jälkiä ei silti ihan vähää ollu männässä. Sais vielä jotenkin kuvan linkattua tähän nii näkis minkä näköinen
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: Om602 männän vaihto
Melkein kannattaisi ensalkuun ottaa kansi pois ja katsoa mitä löytyy. Sitten pääsee mittaamaan onko kiertokaniki väärä yms. kulumaa sylenteriryhmässä jne.JaG kirjoitti:Käynti oli kyllä vähä epätasaista ja savua puski aika paljon. Vasta ostin auton ja oli kyllä tiedossa että remonttia pitää tehdä, mutta venttiilivikaa arveltiin saavutukseen ja venttiileissä kyllä oli vähä jälkiä ja saattoi olla mutkallakin vähä. En tiiä uskaltaako vaan antaa olla nuin. Jälkiä ei silti ihan vähää ollu männässä. Sais vielä jotenkin kuvan linkattua tähän nii näkis minkä näköinen
Re: Om602 männän vaihto
Kansi on kyllä jo irti niinkö eka viestistä näkee. Itse sylinteri näyttää hyvälle vaa männän päällä niitä syöpymis jälkiä
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: Om602 männän vaihto
No eiköhän sitten alkaa selviämään missä kunnossa moottori on. Tietysti olisi ennen kannen poisottoa tarkastaa ohivirtaukset.JaG kirjoitti:Kansi on kyllä jo irti niinkö eka viestistä näkee. Itse sylinteri näyttää hyvälle vaa männän päällä niitä syöpymis jälkiä
Nyt menee vähän pidemmän kaavan kautta että selviää mikä aiheuttaa käynnin epätasaisuuden ja savutuksen.
Re: Om602 männän vaihto
minkäs pytyn mäntä siellä on sökö? veikkaan kakkosta. nyt, kun kansikin on jo irti, niin kai se kannattaa mäntäkin ottaa poies. itse olisin lähtenyt puristuspainemittauksella ja ohivirtausmittauksella liikkeelle. en ole ihan varma, että saako ne kaikki männät otettua ihan vaan ottamalla irti, kun ensin ottaa öljypohjan pois. mutta ainakin etupään männät saa. saa ehkä ne kaikkikin. en muista. mäntä voi päältäpäin olla lähes jopa hyvän näköinen, mutta kyljistään aivan sökönä. ei olisi ihan ensimmäinen mäntä tässä moottorissa. joka tapauksessa homma on aika simppeliä. öljypohja pois ja olikohan joku loiskelevy. jotenkin muistelisin, että konettakin tartti pikkasen nostaa, että saa öljypohjan mahtuun tuleen kokonaan pois. sitten sen näkee, kun alkaa irrottaan, että mistä kanittaa. mitään kovin ihmeellistä siinä ei ainakaan ollut. huomioitavaa, että olikohan veivin pulteille joku venymäraja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Om602 männän vaihto
Joo eli kakkos pytyn mäntä on päältäpäin aika pahan näköinen eli se olis menossa vaihtoon. Joo oon kuullu kans että moottoria vähä nostaa nii pitäs onnistua. Oletettiin että kakkos pytyn imuventtiili vuotaa tuon savutuksen ja supsutuksen takia. Ei tullut mittailtua kyllä mitään silloin.
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Re: Om602 männän vaihto
kuulostaa aika legendaariselta.. onnea rojektiin. onko pytyssä pykälää yläpäässä? tai pystyraitaa?
yhden tollasen korjasin, missä ei ollu pystyraitaa. oli vaan pykälää pytyn yläpäässä. sen hioin vingulla pois ja laitoin uuden(käytetyn) männän ihka uusilla renkailla. vähän väljäksihän se jäi.. toimi kuitenkin taas sata tonnia, kunnes hajos samasta pytystä mäntä. tällä kertaa oli jo pystyraitaa ja puhalsi niin raakasti ohitte, ettei öljytikku pysyny paikoillaan.
yhden tollasen korjasin, missä ei ollu pystyraitaa. oli vaan pykälää pytyn yläpäässä. sen hioin vingulla pois ja laitoin uuden(käytetyn) männän ihka uusilla renkailla. vähän väljäksihän se jäi.. toimi kuitenkin taas sata tonnia, kunnes hajos samasta pytystä mäntä. tällä kertaa oli jo pystyraitaa ja puhalsi niin raakasti ohitte, ettei öljytikku pysyny paikoillaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Om602 männän vaihto
Kiitoksia! Pytyssä on pystyraitaa vähäsen ja on yläpäässä pykälääkin. Koneella ei pitäis olla ajettu ku noin 270tkm ja tuon saavutuksen alettua autolla ei kyllä ole ajettu oikeastaan yhtään. Eli tuntus ettei pitäs väljä olla.
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Re: Om602 männän vaihto
Ellei tästä ole täydellisiä 100% varmoja dokumentteja ja ensikäden tietoa ihan uudesta saakka voit vähintään tuplata, ehkä triplata, lukeman.Koneella ei pitäis olla ajettu ku noin 270tkm
wiimax.fi
Re: Om602 männän vaihto
Pakko kompata, mulla oli muka alle 300tkm ajettu 250d ja paskin dieselmersuista mulla koneelta. Muitte mittarissa ollu 700tkm ja 580tkm.dealer kirjoitti:Ellei tästä ole täydellisiä 100% varmoja dokumentteja ja ensikäden tietoa ihan uudesta saakka voit vähintään tuplata, ehkä triplata, lukeman.Koneella ei pitäis olla ajettu ku noin 270tkm
S124 & W124
Re: Om602 männän vaihto
Kaverin autosta otettu kone ja koriltaan auto on tosi hyvässä kunnossa ja kannen käytin koneistamolla nii näki heti että vähä ajettu. Eli ei ehkä silti triplata tarvi
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Re: Om602 männän vaihto
ei sillä ole kovin suurta merkitystä onko koneella ajettu 250tkm, vai 700tkm. huolto ja käyttö vaikuttaa enemmän. ja tässä tapauksessa, jos siellä on pykälää, niin se sylinteri on auttamatta jonkun verran jo väljä. ei siitä "hyvää" saa muutakun vaihtamalla sylinteriputken, tai laittamalla ylikokomännän. sen verran hyvän siitä voi silti saada, että sillä ajelee vielä esim. puolimiljoonaa ilman isompia remontteja.
ei mullakaan ollut mittarissa, kun jotain olisko ollut edes 300tkm, kun tuon omani ostin rikkinäisenä. ei tämän ikäsissä autoissa kannata paljoa mittarilukemaa tuijotella, ellei ole tosiaan todistettavasti auokotonta tietoa oikeista kilometeristä. ei ne kilsat siitä huonoa autoa tee.
ei mullakaan ollut mittarissa, kun jotain olisko ollut edes 300tkm, kun tuon omani ostin rikkinäisenä. ei tämän ikäsissä autoissa kannata paljoa mittarilukemaa tuijotella, ellei ole tosiaan todistettavasti auokotonta tietoa oikeista kilometeristä. ei ne kilsat siitä huonoa autoa tee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Om602 männän vaihto
Totta, ja pointtihan olikin vain se ettei 270tkm ajettu OM601-603 ole todellakaan niin kulunut että sylinterissä olisi pykälää.ei tämän ikäsissä autoissa kannata paljoa mittarilukemaa tuijotella
Tietysti on yksittäistapauksia joissa autoa ei huolleta ja siitä johtuen moottori kuluu ennenaikaisesti.
wiimax.fi
Re: Om602 männän vaihto
Pystynaarmua kun on, niin männänrenkaita todennäköisesti poikki, siitä savutus. Pienet männänrenkaan palaset voineet aiheuttaa männänpään vauriot. Kristallipallosta katsottuna.JaG kirjoitti:Kiitoksia! Pytyssä on pystyraitaa vähäsen ja on yläpäässä pykälääkin. Koneella ei pitäis olla ajettu ku noin 270tkm ja tuon saavutuksen alettua autolla ei kyllä ole ajettu oikeastaan yhtään. Eli tuntus ettei pitäs väljä olla.
Re: Om602 männän vaihto
Sanokaahan käykö vaikka om603 mäntä tuohon 602 tilalle?
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Re: Om602 männän vaihto
Käy.
vapareissa samat männät 601-603
Sylinterin ja männän välys olis hyvä tarkistaa. Mutta empä usko että noissa niin paljoa heittoja on.
vapareissa samat männät 601-603
Sylinterin ja männän välys olis hyvä tarkistaa. Mutta empä usko että noissa niin paljoa heittoja on.
Re: Om602 männän vaihto
ja tämähän oli kait turbollinen, niin turbollisen 602, tai 603:n mäntä käy tähän. vaparin männässä erona ainakin pienempi halkasijinen tappi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Om602 männän vaihto
juu turbo näky olevan.
Eli 602-603 turboissa samat männät.
Eli 602-603 turboissa samat männät.
Re: Om602 männän vaihto
Nyt tuli 603 mäntä. Mistä ootta tuota konetta nostanu? Ei pysty yläkautta millään tähän hätään nostaan nii alakautta pitäs saaha nostettua. Autoa ylös tunkata ja jotaki pölkkyä alle mutta minne? Joku meinas että kampuran limpusta?
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: Om602 männän vaihto
Yläkautta moottorinnostimella. On valmiit nostokorvat.JaG kirjoitti:Nyt tuli 603 mäntä. Mistä ootta tuota konetta nostanu? Ei pysty yläkautta millään tähän hätään nostaan nii alakautta pitäs saaha nostettua. Autoa ylös tunkata ja jotaki pölkkyä alle mutta minne? Joku meinas että kampuran limpusta?
Re: Om602 männän vaihto
Noniin kone on ilmassa ja pohja otettu pois. Loiskelevyn otin irti ja nyt on mäntä pöydällä. Alin rengas oli entinen. Uudet männänrenkaat on kyllä ostettu mutta on myös ehjät käytetytkin että kannattaako uudet laittaa? Ja kiertokangen pulteille onko venymärajaa?
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Re: Om602 männän vaihto
Laitan nuo uudet männänrenkaat. Eikö kukaan osaa sanoa pulttien venymärajaa? Ois kiire!
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Re: Om602 männän vaihto
Ei kiertokangissa käytetä venyviä pultteja, kuten kannen pulteissa. Jos on venyneet yhtään alkuperäisistä mitoista on myötöraja ylitetty ja pultti kannattaa vaihtaa. Ja pituuttahan et saa kuin uusista pulteista. Vanhat pultit kestää kyllä muutaman kerran momenttiinsa vetää.JaG kirjoitti:Laitan nuo uudet männänrenkaat. Eikö kukaan osaa sanoa pulttien venymärajaa? Ois kiire!
Re: Om602 männän vaihto
Nii mikähän on uusien pulttien pituus? Tuossa ku mittailin nii 61mm vanhat pultit
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Re: Om602 männän vaihto
Nonii auto ollu jo jonkin aikaa nipussa, mutta ilmeni uus ongelma. Lähtee hyvin käyntiin, mutta käynti on epätasaista ja pakoputki humputtaa. Puskee harmahtavaa savua melko paljon. Suuttimet käytetty testauksessa, uudet alusprikat laitettu ja hehkut kunnossa. Pumpun ajoitusta epäilin ja se olikin vähäsen myöhäisellä, mutta säädön jälkeen en eroa käyntiin paljoa huomannut. Mikähän vaivaa? Pumpussa vikaa? Suihkuputkia kun sormilla kokeilee nii kakkos pytyn putki ei "napsu" samallalailla kun muut. Onko normaalia? Ja kun putkia löysäillyt käynnissä niin käynti muuttuu joka pytyn kohdalla eli kaikilla käy.
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: Om602 männän vaihto
Pumppuvika.JaG kirjoitti:Nonii auto ollu jo jonkin aikaa nipussa, mutta ilmeni uus ongelma. Lähtee hyvin käyntiin, mutta käynti on epätasaista ja pakoputki humputtaa. Puskee harmahtavaa savua melko paljon. Suuttimet käytetty testauksessa, uudet alusprikat laitettu ja hehkut kunnossa. Pumpun ajoitusta epäilin ja se olikin vähäsen myöhäisellä, mutta säädön jälkeen en eroa käyntiin paljoa huomannut. Mikähän vaivaa? Pumpussa vikaa? Suihkuputkia kun sormilla kokeilee nii kakkos pytyn putki ei "napsu" samallalailla kun muut. Onko normaalia? Ja kun putkia löysäillyt käynnissä niin käynti muuttuu joka pytyn kohdalla eli kaikilla käy.
Pumppu irti ja penkkiin.
Elementti vika, painevettiilivika, jousi poikki/vika jne...jne
Palotilaan pääsee nestettä.
Re: Om602 männän vaihto
Pitäs jostakin saada pumppu lainaan nii testais eri pumpulla. Sillähän sen pitäs selvitä
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Re: Om602 männän vaihto
Oon nyt ajellu jonku verran nii saavutus loppui aikanaan, kaasuttaessa vähä pöläyttää vielä. Siis sama pumppu paikallaan vielä. Muuten ihan hyvin kulkee ehkä pikkusen nuhanen ja pakoputki paukuttaa? Mistä johtuu että paukuttaa/röpöttää? Ajoitus 13jykk
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt