W124 Lämmönsäätöpaneelin piirikaavio & kytkentäkuva

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

W124 Lämmönsäätöpaneelin piirikaavio & kytkentäkuva

Viesti Kirjoittaja jere »

päivää,

- mjo33400 on piirtänyt tällaiset kaaviot (ovat pdf-muodossa).
- Muita aiheeseen liittyviä kuvia täällä.

olkaatte hyvät, toivottavasti on apua.

EDIT: kuvia päivitetty
Viimeksi muokannut jere, Ke 13.10.2004 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Asiaa.

Toisessa kuvassa ison IC:n tyyppimerkintään livahtanut SC94631CP, kun toisessa se on oikein ZC94631CP.
C180T (S202) -99
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kyllä näin on. Odotinkin tarkkasilmäisten kannanottoa. Toisen kuvan ( sijoituskuva) piiri on valokuvan mukainen ja piirikaavion on kortista jon ka ostin risana. Laitoin molemmat tälleen ristiriitaisesti näkyviin, jotta herättäisi enemmän keskustelua. Molempia tyyppeja on siis käytössä. Se piirilevy jonka minä ostin on varustettu vain kahdella transistorilla ( puuttuu T3 ) ja tämän johdosta saattaa piireissäkin olla eroa. En vain ole löytänyt kyseiselle piirille data-lehtiä. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

En löytänyt piiristä yhtään mitään minäkään, liekö joku mersun vartavasten tilaama?
C180T (S202) -99
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

Hienoa, sitten jatketaan W210 piirilevyillä :D :D

Olisiko mittariston (ja keskikonsolin) valojen säätö sopiva projekti :D :P

Siinähän on ""vain"" + ja - "pushbuttonit" mittaristovalojen säätöön.. Eli menee muistiin jonnekkin prommille aiemmin valittu säätö.

Omassa pätkii jostain syystä, välillä ei valoja ja välillä valot on.

Täytyy nyt katsoa liittimet ja maapisteet ensiksi.

Lämmönsäätöihin palataan (toivottavasti ei) tulevaisuudessa...


PS. Löytyykö keltään postittaa lainaksi W210 mittarinirrotus "työkaluja".

15 min yritin löytää taivutetuille fillarin pinnoille kohtaa mistä vetää, mutta ei ne pitäneet. Eli mittaristo tuli pari milliä ulos. :x :x
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

.....
Viimeksi muokannut booser, Pe 08.10.2004 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Mielenkiintoinen kytkis, ainakin topologiasta en tykännyt. Eli Bjt transistorit ohjaa solenoidia ja pumppua>> no BJT transistoreissa on sen verran HFE toleranssia, että toiminta ei ole taattua kylmällä ilmalla.
Operaatiovahvistin osuus ei minun mielestäni voi toimia kytkisen mukaan,
joten selvittelen asiaa :oops:
Taidan suunnitella piirilevyn jossa olisi solkkujen ja moottorin ohjaukset MOS-Fetillä ja Mos-fettien ohjaukset opareilla ja lämpötilan säädötkin toimii+merkkivalot solenoidien tominnnan indikointiin :wink:
Eipähän tarvisi enää pelata näiden saksalaisten sähköjen kanssa jotka ei ole mitoittettu tänne pohjolaan. :roll:

Jos kiinnostusta löytyy niin voin tehdä version jossa kortille rakennusohjeet...
Kiitoksia mjo33400:lle joka on piirtänyt kytkiksen ko. mallista
Viimeksi muokannut capriceman, Pe 08.10.2004 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: W124 Lämmönsäätöpaneelin piirikaavio & kytkentäkuva

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="jere"]päivää,

- mjo33400 on piirtänyt tällaiset [url=http://www.onpatilanne.com/docs/]kaaviot[/url] (ovat pdf-muodossa).
- Muita aiheeseen liittyviä [url=http://www.onpatilanne.com/img/]kuvia täällä[/url].

olkaatte hyvät, toivottavasti on apua.[/quote]


Moi !


Löytyykö osaluetteloa ? Esim trankkujen ja oppareiden tyypit ?

Piiri lienee Motorolan Custom-piiri MB:lle.

Virran mittausta emittereiltä oppareilla joiden lähdöt on vedetty yhteen ... hmm...
lieko resetti vikatilanteita varten ?

t jone
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Ko. oparit toimii vaikka lähdöt yhdessä, joten se ei ole probleema.
3055 transun HFE on maksimissaan 100 ja yleisesti 50@+20C ja oparit pystyy ohjaamaan noin 25mA, oikarissa 100mA(Max) joten kuormavirta noin maksimissaan 1-3A, kylmällä ei sitäkään eli ongelmia tulee kun HFE laskee kylmällä. Tilalle voisi laittaa MOS-fet tyypillä IRLS530.

Jos laskee että parhaimmilla osilla(MJE3055) virraksi saadaan max 5 A.
Mitenkö toi kiertopumppu toimii jos Hfe laskee... No on ajateltu että transistorin yli jää jännitettä joka kuumentaa puolijohteen, jolloin sen HFE nousee >> johtaa paremmin... Mutta aikas kehno esitys.
Mutta mikä muu selittäisi transistoreiden viottumisen=? Onneksi lyyttejä ei ole laitettu kuumien puolijohteitten läheisyyteen, nehän olisivat kuivuneet ja regulaattorin oskillaatio olisi päässyt piireille ja laitteen toiminta olisi sekoilevaa...
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

"Mutta mikä muu selittäisi transistoreiden viottumisen"

Voisko olla mahdollisesti jumittavat venttiilit ja siitä johtuva virran nousu? :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="capriceman"]Ko. oparit toimii vaikka lähdöt yhdessä, joten se ei ole probleema.
3055 transun HFE on maksimissaan 100 ja yleisesti 50@+20C ja oparit pystyy ohjaamaan noin 25mA, oikarissa 100mA(Max) joten kuormavirta noin maksimissaan 1-3A, kylmällä ei sitäkään eli ongelmia tulee kun HFE laskee kylmällä. Tilalle voisi laittaa MOS-fet tyypillä IRLS530.

Jos laskee että parhaimmilla osilla(MJE3055) virraksi saadaan max 5 A.
Mitenkö toi kiertopumppu toimii jos Hfe laskee... No on ajateltu että transistorin yli jää jännitettä joka kuumentaa puolijohteen, jolloin sen HFE nousee >> johtaa paremmin... Mutta aikas kehno esitys.
Mutta mikä muu selittäisi transistoreiden viottumisen=? Onneksi lyyttejä ei ole laitettu kuumien puolijohteitten läheisyyteen, nehän olisivat kuivuneet ja regulaattorin oskillaatio olisi päässyt piireille ja laitteen toiminta olisi sekoilevaa...[/quote]

Moi !

Eikö tuossa paneelin kuvassa ole MTP 3055E, joka on 0.1ohm /60V Mosfetti ?


t jone
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="jone2"][quote="capriceman"]Ko. oparit toimii vaikka lähdöt yhdessä, joten se ei ole probleema.
3055 transun HFE on maksimissaan 100 ja yleisesti 50@+20C ja oparit pystyy ohjaamaan noin 25mA, oikarissa 100mA(Max) joten kuormavirta noin maksimissaan 1-3A, kylmällä ei sitäkään eli ongelmia tulee kun HFE laskee kylmällä. Tilalle voisi laittaa MOS-fet tyypillä IRLS530.

Jos laskee että parhaimmilla osilla(MJE3055) virraksi saadaan max 5 A.
Mitenkö toi kiertopumppu toimii jos Hfe laskee... No on ajateltu että transistorin yli jää jännitettä joka kuumentaa puolijohteen, jolloin sen HFE nousee >> johtaa paremmin... Mutta aikas kehno esitys.
Mutta mikä muu selittäisi transistoreiden viottumisen=? Onneksi lyyttejä ei ole laitettu kuumien puolijohteitten läheisyyteen, nehän olisivat kuivuneet ja regulaattorin oskillaatio olisi päässyt piireille ja laitteen toiminta olisi sekoilevaa...[/quote]

Moi !

Eikö tuossa paneelin kuvassa ole MTP 3055E, joka on 0.1ohm /60V Mosfetti ?

Lisäkommentti: tuo 2901 on OC-lähtöinen komparaattori, josta lähdöt voi tempoa huoleti yhteen..... 2902:lla en moista temppua yrittäisi.....


t jone[/quote]
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Minun vanhukseni -89 ampuu ilmeisesti startatessa virtapiikin, joka on särkenyt mm. PC:n tupakansytskärimallisen virtalähteen. Särki ensin virtalähteen pistokkeessa olevan sulakkeen, jonka korvasin isommalla, kun en alkuperäistä 10 A:ta löytänyt. Seuraavaksi hiljenikin sitten se virtalähde.

Koska olen kuullut kesän tappavan monia lämmönsäätely-yksiköitä, niin päättelen samaisen "startatessapiikin" iskeytyvän tuohon säätely-yksikköön säätöpyörien ollessa kesäiseen tapaan min asennossa.

Voin olla päätelmässäni tuhannen väärässäkin.
300 SE
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Nyt tuntuu siltä että rupean suunnittelemaan uutta solenoidin ohjauskorttia, ilman mitään prosessoria. Olkoon sitten MB suunnittelu mitä vaan niin tänään huomasin mittauksissa, että prosessorin OSC piiri ei ole vakaa vaan lämpötila riippuvainen.
Toiseksi omassa kortissani oli C1-C2 konkat entiset, jolloin regulaattorin värähtely(noin 1MHz) pääsi prosessorille sekoittamaan sen toimintaa
Tämä oli viimeinen niitti, en jaksa etsiä enää näitä hölmöjä suunnittelu mokia, olisi edes prossulla suodin konkka käyttöjännite pinnin ja maan välillä>> mutta ei... :oops:

Alan rakentamaan vastaavaa korttia, ja sen osat eivät maksa kuin noin 10euroa. Lisäksi korttiin tulee merkkiledit jotka näyttävät solenoidin tominnan sekä pumpun toiminnan...siis hieman diagnostiikkaa... 8)

Jos klubin porukka on kiinnostunut niin voin tehdä myös rakennusohjeet ?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kiinnostaa. Jos suunnittelet sen vielä niin, että voi käyttä vanhaa korttia pohjana, olis tosi jees. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jone2 kirjoitti:

Eikö tuossa paneelin kuvassa ole MTP 3055E, joka on 0.1ohm /60V Mosfetti ?

Olet todennäköisesti oikeassa, koska minulla on kädessä toinen kortti, josta puuttuu T3 , mutta siinä on käytetty BUZ 71:siä. Hain dataa valokuvan perusteella ja antoi P3055 transistorin. Nyt kun katoin kuvaa tarkemmin niin onhan siellä motorolan M ja toisella laidalla T. Täytyy korjata kytkentäkuva.
Kiitos!
Tätä varmaan tarkoitit ja tämä se kyllä on:
MTP3055E Transistor N-MOSFET 60 V 14 A 70 W TO220
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Kyllä mersunkortti voidaan unohtaa :D
Rakennan samankokoisen kortin samoilla toiminoilla ja eriosilla... 8)
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti: Olet todennäköisesti oikeassa, koska minulla on kädessä toinen kortti, josta puuttuu T3 , mutta siinä on käytetty BUZ 71:siä. Hain dataa valokuvan perusteella ja antoi P3055 transistorin. Nyt kun katoin kuvaa tarkemmin niin onhan siellä motorolan M ja toisella laidalla T. Täytyy korjata kytkentäkuva.
Kiitos!
Tätä varmaan tarkoitit ja tämä se kyllä on:
MTP3055E Transistor N-MOSFET 60 V 14 A 70 W TO220
kuva päivitetty www.onpatilanne.com/docs/01_paneeli.pdf
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Nyt löysin yhden virheen kytkiksestä R8 toinen pää menee maahan, ainaskin
piirilevy kuvien perusteelle >> silloin OP vahvistimetkin toimii teoriassa...
:lol:

Ai niin jos päätteessä on liikaa negatiivista takaisinkytkentää niin päätteen G-S välinen jännite laskee ja mos-fet tuhoutuu kuumetessa.
Mos-Fetin johtokyky huononee kun lämpötila kasvaa...
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

capriceman kirjoitti:Kyllä mersunkortti voidaan unohtaa :D
Rakennan samankokoisen kortin samoilla toiminoilla ja eriosilla... 8)
Jos aikaa/mielenkiintoa riittää niin väsääppä C-malliinkin käypä kortti... samaa lämmönsäätö oiretta kun tuntuu olevan näissäkin. :roll:
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

"capriceman kirjoitti":

Nyt löysin yhden virheen kytkiksestä R8 toinen pää menee maahan, ainaskin
piirilevy kuvien perusteelle >> silloin OP vahvistimetkin toimii teoriassa...

Joo, on sattunut pieni käpy puhtaaksipiirtämisvaiheessa, korjataan. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti:"capriceman kirjoitti":

Nyt löysin yhden virheen kytkiksestä R8 toinen pää menee maahan, ainaskin
piirilevy kuvien perusteelle >> silloin OP vahvistimetkin toimii teoriassa...

Joo, on sattunut pieni käpy puhtaaksipiirtämisvaiheessa, korjataan. :oops:
kuva päivitetty
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Jep, hienot kuvat.

capriceman
Prosessorillahan on säätimien algoritmit. Liekö kovin ihmeelliset?
Minkälaiset analogisäätimet meinaat laittaa? Säädinten parametrit? Säätöstrategia, sekä venttiilit että pumppu vaikuttaa sisälämpötilaan?
Helpommalla pääsis, kun käyttäs valmista prosessoriosuutta.

Tuossa ei näy minkäänlaista diagnostiikka lähtöä eli vois tosiaan laittaa kuormien rinnalle ledit (ja sopivat vastukset), jolloin ledin kirkkaudesta voi arvioida kuormavirran.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kytkentäkuvassa on vielä yksi virhe. Ison piirin nasta 28 pitää olla maissa. Kuva päivitetään myöhemmin, odotan josko siitä löytyisi vielä kuppauksia. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Nyt on tullut niin paljon postia minulle sen puolesta, että tulisi tehdä korjausohjeet kortille, että kai sellaiset voisi tehdä. Sitten kun olisi korjausohjeet niin kaikkien olisi helpompi huoltaa ko. kortti, paitsi että sitä prossua ei tietysti löydy mutta muita osia kyllä....

Nyt ongelmana on vain, että omat kortit (systerin ja minun) ovat autossa enkä viitsisi taas repiä niitä pois, vaan ajattelin että jos jollain on rikkinäinen kortti niin voisin yrittää korjata sen ja tehdä siitä korjausohjeet.
Kortin omistajan tulisi vain maksaa postimaksut(edes-takaisin), kaikki muu olisi "sponsoroitua "... :wink:

Mitäs mieltä on arvon raati, tehdäänkö se korjausohje ?
Veholla tuo kortti taitaa maksaa aikas paljon :lol:
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Minä voin lainata sulle paneelia.. Tosin se on uusi ja irrallaan ja ehjä, mutta jos siitä on apua niin saat lainata.. Onko valokuvasta mitään apua, korjasin eilen oman kortin..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka !

No ei ihan uutta viitsisi repata...
Jos jollain on rikkinäinen kortti niin nyt sen saisi korjattua ilmaiseksi ainoastaan postikulut joutuu maksamaan... Näin saataisiin siihenkin huoltoohjeet :D

Ihme jos ei kenelläkään ole rikkinäistä korttia ? :roll:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sattuisko joku tietämään, mihin kytkentäkuvan nastat 1 ja 2 on kytketty?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

No niin sen verran tsekkailin että ilmastoidussa versiossa ne menee A/C controll unit boxille. Eli signaalitieto määrää kylmäkoneen käynnin ja lämpötila reguloinnin... 8)
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

"capriceman kirjoitti"

"No niin sen verran tsekkailin että ilmastoidussa versiossa ne menee A/C controll unit boxille. Eli signaalitieto määrää kylmäkoneen käynnin ja lämpötila reguloinnin..."

Onko ne A/C-poksin nastat tiedossa? Miten lämmönsäätö paneelin piirilevyn suunnittelu edistyy?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin