Uusin Tuulilasi 01/2015
Löytyy sanoin ja kuvin kapealistaisen 4Matici farkun koeajo raportti lyhykäisyydessään ja samalla historiikki tiivistetysti nelivedon etenemisestä Mercedeksellä henkilöautoissa vuodesta 1987- näihin päiviin. Kahden aukeaman juttu sanoin ja kuvin!
Tuulilasi otti tyypit W124 4Matikista Alpeilla
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tuulilasi otti tyypit W124 4Matikista Alpeilla
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Tuulilasi otti tyypit W124 4Matikista Alpeilla
Pitääpä ostaa irtonumero, kiitos vinkistä!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tuulilasi otti tyypit W124 4Matikista Alpeilla
Minäkin heti lehden kannesta jo bongasin tutun näköisen auton, ja oli kovat odotukset. Sen sijaan juttu oli mielestäni aika onneton, sillä siinä:
- todetaan, että ajetaan E-luokan Mersulla (sitähän se ei nimensä puolesta silloin ollut), mutta ei kerrota, millä moottorilla se on (kuvista päätellen kylläkin 300 TD TURBO 4MATIC)
- vähän kuin harmitellaan, ettei tehoa riitä auton ripeämpään kuljettamiseen edelleenkään kertomatta, että mikä noista malleista nyt sitten osoittautui vähätehoikseksi
- kainalojutussa puhutaan etuvetoisista 4Maticeista sekä takavetoisista 4Maticeista. Mitä ne nyt ovat olevinaan? Joo, tokikin se tarkoittaa autoja, jotka ilman 4Maticcia ovat perusrakenteeltaan etu- tai takavetoisia, mutta on toi nyt hiukka kökkö tapa ilmaista asia.
Nuo nyt tietty ovat pikkujuttuja, mutta enemmän pettymystä aiheutti seuraava asia. Jutussa kerrotaan, kuinka tämän nelivetojärjestelmän julkaisemisen jälkeen nelivedot ovat muuttuneet älykkäämmiksi, kun niissä on enemmän antureita ja älyä. Niin tietysti onkin, mutta kun jutussa ei millään tapaa tuoda julki sitä, että jo tuon ajan 4Maticissa on aika paljon antureita ja erilaisia toimintamoodeja sen perusteella, mitä tietoa anturit kertovat. Itse asiassa koko systeemin tekniikasta ei kerrota juuri mitään muuta kuin että se perustuu ABS:än ja automaattisen perälukon (ASD) yhteispeliin ja on jatkuva automaattinen neliveto. Omasta mielestäni tuo toiminnan älykkyys nimenomaan on se juttu vanhoissa maticeissa. Ja se, että siinä tarpeen tullen lukkoja on päällä sen verran, että vähintään kolme pyörää vetää vaikka olisi kuinka isot kitkaerot pyörien välillä. Olis siitä voinut nyt edes jotakin kertoa.
Hienon näköinen yksilö heillä siellä tosin on ajossa ollut. (Jotenkin muuten omaan makuun erikoinen varustelu, ja ymmärtääkseni suhteellisen poikkeuksellinenkin, kun on kuitenkin nahkaverhoilua (vai onko toi Texiä?), tuplat airbagit, ilmastointi, nahkapäällysteinen ratti, istuinlämmittimet ja irrotettava koukku, mutta toisaalta ei sähkölaseja, ei radiota, ei alumiinivanteita, ei metalliväriä)
- todetaan, että ajetaan E-luokan Mersulla (sitähän se ei nimensä puolesta silloin ollut), mutta ei kerrota, millä moottorilla se on (kuvista päätellen kylläkin 300 TD TURBO 4MATIC)
- vähän kuin harmitellaan, ettei tehoa riitä auton ripeämpään kuljettamiseen edelleenkään kertomatta, että mikä noista malleista nyt sitten osoittautui vähätehoikseksi
- kainalojutussa puhutaan etuvetoisista 4Maticeista sekä takavetoisista 4Maticeista. Mitä ne nyt ovat olevinaan? Joo, tokikin se tarkoittaa autoja, jotka ilman 4Maticcia ovat perusrakenteeltaan etu- tai takavetoisia, mutta on toi nyt hiukka kökkö tapa ilmaista asia.
Nuo nyt tietty ovat pikkujuttuja, mutta enemmän pettymystä aiheutti seuraava asia. Jutussa kerrotaan, kuinka tämän nelivetojärjestelmän julkaisemisen jälkeen nelivedot ovat muuttuneet älykkäämmiksi, kun niissä on enemmän antureita ja älyä. Niin tietysti onkin, mutta kun jutussa ei millään tapaa tuoda julki sitä, että jo tuon ajan 4Maticissa on aika paljon antureita ja erilaisia toimintamoodeja sen perusteella, mitä tietoa anturit kertovat. Itse asiassa koko systeemin tekniikasta ei kerrota juuri mitään muuta kuin että se perustuu ABS:än ja automaattisen perälukon (ASD) yhteispeliin ja on jatkuva automaattinen neliveto. Omasta mielestäni tuo toiminnan älykkyys nimenomaan on se juttu vanhoissa maticeissa. Ja se, että siinä tarpeen tullen lukkoja on päällä sen verran, että vähintään kolme pyörää vetää vaikka olisi kuinka isot kitkaerot pyörien välillä. Olis siitä voinut nyt edes jotakin kertoa.
Hienon näköinen yksilö heillä siellä tosin on ajossa ollut. (Jotenkin muuten omaan makuun erikoinen varustelu, ja ymmärtääkseni suhteellisen poikkeuksellinenkin, kun on kuitenkin nahkaverhoilua (vai onko toi Texiä?), tuplat airbagit, ilmastointi, nahkapäällysteinen ratti, istuinlämmittimet ja irrotettava koukku, mutta toisaalta ei sähkölaseja, ei radiota, ei alumiinivanteita, ei metalliväriä)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Tuulilasi otti tyypit W124 4Matikista Alpeilla
Juu. Nozkin kanssa samoilla linjoilla. Ei sitä lehteä kannata ainakaan 124-miesten ostaa, jos ei pelkästään kuvien tuijottelu kiinnosta. Jutun lukuarvo siltä kannalta on kyllä aika läheltä tasoa nolla.Nozki kirjoitti:Minäkin heti lehden kannesta jo bongasin tutun näköisen auton, ja oli kovat odotukset. Sen sijaan juttu oli mielestäni aika onneton
Minä ymmärsin, että koski koeajossa olleen yksilön ohella koko tuolloista mallitarjontaa, nimenomaan verraten nykyautojen potentiaaliin, mikä tietysti totta onkin. Joku 188 pollea vapaasti hengittelevästä kuutosbensasta hieman ylävireisenä suorittajana ei nyt ole mikään ihmeellinen suoritus nykypäivänä, varsinkin kun käytännön arkisuorituskyky taitaa joillain 1,1 ekopuustereilla olla jo melkein parempi laiskanpulskeine 200nm alavääntöineen 1200-3000 välillä, vaikkei sen jälkeen enää mitään muuta tapahdukaan.Nozki kirjoitti: vähän kuin harmitellaan, ettei tehoa riitä auton ripeämpään kuljettamiseen edelleenkään kertomatta, että mikä noista malleista nyt sitten osoittautui vähätehoikseksi
Ja jos tuota kyseistä TD:tä vertaa vaikka ihan samankokoiseen V6 CDI:hin reilusti yli puolen kilon vääntöineen ja rapeine kahden ja puolen sadan pollen talleineen, niin kyllähän se aika laiskalta varmaan monenlaisia nykyautoja paljon työkseen ajavasta autotoimittajasta tuntuu vanha sotaratsu...
Mutta kiva noita kuvia oli vanhasta hienosta lankusta katsella.
Re: Tuulilasi otti tyypit W124 4Matikista Alpeilla
Jaa- taitanee riittää siis selailu lehtihyllyllä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tuulilasi otti tyypit W124 4Matikista Alpeilla
Niin kieltämättä köykäinen tuo noin sisällöltään, mutta ajatellaanpa näin päin, kuinka monesta auto merkistä/tyypistä kirjoitetaan kahden aukeaman juttua kuvin/sanoin alan lehdessä joka noin muuten on keskittynyt enemmänkin tähän päivään!?
Jotenkin tuli kuva siitä, että olisi toimittajillekin "Tuulilasi" tullut yllätyksenä W124 farkun paikalla olo ja silti tehty oma juttu W124stä ja Mersun neliveto henkilöautojen tekniikan kehityksestä, joskin toki ylimalkaisesti kuten edellä on todettukin.
Ja jos nyt rehellinen on niin onhan se tosi asia, että W124 on nykymittapuun mukaan jo "vanhan" aikainen tietyiltä osin, vaan kuitenkin edellä kävijä ja suunnan näyttäjä niin tekniikaltaan kuin kestävyydeltään! Vaikka Audi ja BMV ehtivätkin ensin...
Tässä voisi ottaa esimerkin vaikka tietotekniikasta, kuinka moni tunnustaisi käyttävänsä tänä päivänä 80 luvun tekniikkaa omaavaa laitteistoa viestinnässä ei kuitenkaan ehkä kovin moni...... Puhelin/Faksi ei kelpaa, ne kun on paljon vanhempaa perua.
Jotenkin tuli kuva siitä, että olisi toimittajillekin "Tuulilasi" tullut yllätyksenä W124 farkun paikalla olo ja silti tehty oma juttu W124stä ja Mersun neliveto henkilöautojen tekniikan kehityksestä, joskin toki ylimalkaisesti kuten edellä on todettukin.
Ja jos nyt rehellinen on niin onhan se tosi asia, että W124 on nykymittapuun mukaan jo "vanhan" aikainen tietyiltä osin, vaan kuitenkin edellä kävijä ja suunnan näyttäjä niin tekniikaltaan kuin kestävyydeltään! Vaikka Audi ja BMV ehtivätkin ensin...
Tässä voisi ottaa esimerkin vaikka tietotekniikasta, kuinka moni tunnustaisi käyttävänsä tänä päivänä 80 luvun tekniikkaa omaavaa laitteistoa viestinnässä ei kuitenkaan ehkä kovin moni...... Puhelin/Faksi ei kelpaa, ne kun on paljon vanhempaa perua.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Tuulilasi otti tyypit W124 4Matikista Alpeilla
Oukei, taijanpa kurvata lehtihyllyn kautta tekemään koeselauksen em. numerosta, jonka jälkeen jatkan Wunderwagenin koeajoa, kun on sopivan pöpperöinen talvikeli. Koeajoa nyt takana 15tkm ja meno vain paranee...
No, saipahan puolittaisesti vasurilla kirjoitetun jutun puoleen hintaan, kun lehti oli -50%.
Lisäksi toimittaja ei luonnollisesti huomannut, että autossa oli 2.sarjan muovikapselit kiinni. Itteäkin harmitti ettei Maticin toimintaa vaivauduttu kertomaan kunnolla. Eikä valmistusmääristä tai hinnasta verrattuna kaksvetosiin puhuttu. Siis-raapaisuksi jäi, valitettavasti (Ahtisaaren äänellä)
No, saipahan puolittaisesti vasurilla kirjoitetun jutun puoleen hintaan, kun lehti oli -50%.
Lisäksi toimittaja ei luonnollisesti huomannut, että autossa oli 2.sarjan muovikapselit kiinni. Itteäkin harmitti ettei Maticin toimintaa vaivauduttu kertomaan kunnolla. Eikä valmistusmääristä tai hinnasta verrattuna kaksvetosiin puhuttu. Siis-raapaisuksi jäi, valitettavasti (Ahtisaaren äänellä)
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)