M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Kaiken moista tuntuu olevan koitettu ja usko alkaa loppumaan.

Lähtökohtana ajoin toimivan w201 2.3E -88 parkkiin ja aloitin turbotuksen. Purin ilmanputsarin pois. Tulpanjohdot tulppien päästä pois. Etuputki pois, jonka jälkeen pakosarja pois. Lämppärin letkun modifiointi. Tämän jälkeen itse turbotus.

Pulttasin turbon pakosarjan kiinni ja turbon siihen. Sovitin välijäähdyttimen ja tein sille kiinnikkeet. Tämän jälkeen aloin tekemään ahtoputkia. Samalla laitoin tulpanjohdot kiinni. Bypassille tehtiin lähdöt paineputkeen, ahtimen ja ilmanputsarin väliin. Viimeisenä painekotelon teko ja sen liittäminen välijäähdyttimeen. Viimeisenä tehtiin pakoputki turbolta väliputkelle.

Nesteet ja öljyt sisällä, eikun starttaamaan.

Lähti käymään jonkun moisen starttauksen jälkeen. Kävi epätasaisesti, moottori ravisti/tärisi todella paljon. Sammutin, ei käynnistynyt samana päivänä. Muutama päivä myöhemmin, ei käynnistinyt. Muutama päivä myöhemmin käyntiin yritettäessä. Kävi hetken, ei pysynyt kaasulla tai ilman käynnissä. Sammui. Ei ole saatu käymään tämän jälkeen.

Vikaa lähdettiin hakemaan. Kipinä tulee 2,3,4 sylintereitten johtoihin. (1.syl niin pahassa paikassa) Sytytysjärjestys tarkistettu. 3 ja 4 tulpat ruuvattu irti, mustat ja haisivat bensalla. Antoivat kipinää kuitenkin. Virranjakajan ja pyörijän tarkistus ja putsaus.

Polttoainetta tulee ainakin suutinputken- suuttimen liitokseen asti, kaikkiin. Bensapumppu toimii ja tuuppaa ainetta virrat päällä. Polttoainerele korvattu yleismallin releellä. Toiminut 2vuotta mitä auto ollut minulla tällä. 10litraa kaadettu ainetta tankkiin varuiksi.

Sitten ne imuvuodot. (jossain vaiheessa kone kuulosti ampuvan takaisinpäin) Virranjakajalta imusarjaan, kanteen menevät (alipaine?) putkien vaihto uusiin. Sitten ruiskun kumikaukalo ja se U-mallinen putki syynäyksen alle. Määränjakaja irti pöydällä. Kumikaukalo repeillyt useista kohdista. Vaihdoin _uuden_ kumikaukalon ja imusarjan päälle kaikki huohotin putket uusiksi. Klemmareilla varmistin sen kumikaukalolta tyhjäkäynti säätimelle menevän putken.

Yj-rele auki, tinaus, sulakkeenkin vaihdoin.

Ei vaikutusta. Ei lupaa ollenkaan.

-Kipinä tulee. Bensaa tulee. Ajoitusta ei ole muutettu. Imuvuodot pois suljettu. Bensa haisee konehuoneesa/ei näkyviä vuotoja.

Kännykällä kirjoitettu joten kirjotusvirheitä täynnä ja jotain unohtunut kuitenkin. Kaikki vinkit tervetulleita.
Viimeksi muokannut Japatti, La 20.09.2014 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

Ettei sattuisi olemaan jonkinlainen tukos imupuolella? Miten tämä (Bypassille tehtiin lähdöt paineputkeen, ahtimen ja ilmanputsarin väliin) on käytännössä toteutettu vai onko mulla vaan huono luetun ymmärrys? Itsellä kun megasquirt hoitaa polttoainepuolen niin ei onkelmia vakioruiskun kanssa ole olut :D
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Japatti »

[Tällä tavalla. Bypassin 'pohjasta' tuleva lähtö ahtimen imupuolen ja ilmanputsarin väliin. Ja 'sivusta' lähtö ahtimen läheisyyteen ahtoputkeen. Pieni letku imusarjaan, kaasuläpän jälkeen.

Kuva

Toi joku imupuolen vidduillu kävi mielessä. Kyllä kohta pitää upottaa lisää jenejä. Ja alkaa vääntää sähkösenruiskutuksen kanssa.. :twisted:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista ajoituslampulla, että sytytysjärjestys on oikea eli ykkössylinteri sytyttää yläkuolokohdassa, kun starttaat. Laita valkoisella maalilla merkit lohkoon ja hihnapyörään kohtiin -10 astetta, ykk ja +10 astetta, niin homma helpottuu. Tarkista myös, että polttoainetta tulee suuttimelle asti löysäämällä suuttimelle tulevaa putkea. Jos kone saa kipinää oikealla hetkellä ja polttoainetta, sen pitäisi käynnistyä oli sitten turboja tai ei.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

Juu tulikin tuossa hieman myöhemmin mieleen että miten toteutettu, ei vaan nuo aivot taas toiminut odotetulla tavalla lukiessa :D
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Japatti »

tomant kirjoitti:Tarkista ajoituslampulla, että sytytysjärjestys on oikea eli ykkössylinteri sytyttää yläkuolokohdassa, kun starttaat. Laita valkoisella maalilla merkit lohkoon ja hihnapyörään kohtiin -10 astetta, ykk ja +10 astetta, niin homma helpottuu. Tarkista myös, että polttoainetta tulee suuttimelle asti löysäämällä suuttimelle tulevaa putkea. Jos kone saa kipinää oikealla hetkellä ja polttoainetta, sen pitäisi käynnistyä oli sitten turboja tai ei.

tomant
Jokaiseen suutinputken - suuttimen väliin tulee polttoainetta. Kaksi suutinta ruuvasin irti ja niistäkin suihkusi nätisti ainetta.

Toi sytkä homma ei auennut ihan. Meinasitko siis että kytken ajotuslampun akun napoihin, viimesen piuhan ykkösen tulpanjohtoon. Toinen starttaa ja tykitän kampiakselin hihnapyörän merkkeihin?

Merkkailin tänään kuitenkin nuo -10, ykk ja +10. Pyöriteltiin kone tuohon ykk kohtaan ja pyörijä ainakin osoitti ykkösen tulpanjohtoon. Seuraavana 3, nelonen ja viimeisenä kakkone. Kellon suuntaan kun kävi läpitte jakajaa. Ja ainut mikä oli irti sytytysosista aiemmin oli tulpanjohdot tulppien päästä. Jäähdyttäjää lähimpänä ykkönen.

Siis onhan se ykk-anturin reuna se kampiakselin hihnapyörän merkkejen vasta peluri?

Mutta koitetaan tuo ajoituslamppu homma kun ymmärrän sen ensiksi.. :lol: tulpat taidan vaihtaa tuohon varuiksi..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Japatti kirjoitti:...Toi sytkä homma ei auennut ihan. Meinasitko siis että kytken ajotuslampun akun napoihin, viimesen piuhan ykkösen tulpanjohtoon. Toinen starttaa ja tykitän kampiakselin hihnapyörän merkkeihin?...
Juuri näin. Silloin näet, milloin kipinä tulee sylinteriin. Yksinkertainen testi, jolla eliminoi osan ongelmalähteistä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Minulla oireili juuri samallalailla oma M102 kun virranjakaja oli kostea. Toki olet sen jo tarkistanut, mutta tarkista uudelleen, ja katso että virranjakajan kansi on huolellisesti kiinni, nimimerkillä edellinen virranjakajan kannen vaihtaja oli onnistunut asentamaan kannen 180 astetta väärään asentoon, ja sen tukeva kiinnitys oli tällöin mahdotonta. Tarkista jokaisen tulpanjohdon vastus yleismittarilla, ja tarvittaessa vaihda johdot uusiin. Johtojen vastusarvoja en nyt tähän hätään muista, mutta pitäisi olla jotain x-xx kilo-ohmia, lukee kuitenkin luultavasti johdon silikonikuoressa.

Ja jos rupeat sytytystä säätämään, alipaineletku täytyy ottaa irti, olettaen, että sinulla on alipaine ennakkosäädin.

Samalla myös suosittelen varautumaan kannentiivisteen vaihtoon, jos meinaat pitää vakio moottorinohjauksen. Neljä kannentiivistettä vaihtaneena voin sen melkein vannoa. Noin kuukauden kuluttua on _ehkä_ saatavilla minun kautta kuparisia kansipahveja tähän 2.3 litraiseen moottorimalliin.

Onnea kuitenkin yritykselle :thumbup:
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Japatti »

juh_oo kirjoitti:Minulla oireili juuri samallalailla oma M102 kun virranjakaja oli kostea. Toki olet sen jo tarkistanut, mutta tarkista uudelleen, ja katso että virranjakajan kansi on huolellisesti kiinni, nimimerkillä edellinen virranjakajan kannen vaihtaja oli onnistunut asentamaan kannen 180 astetta väärään asentoon, ja sen tukeva kiinnitys oli tällöin mahdotonta. Tarkista jokaisen tulpanjohdon vastus yleismittarilla, ja tarvittaessa vaihda johdot uusiin. Johtojen vastusarvoja en nyt tähän hätään muista, mutta pitäisi olla jotain x-xx kilo-ohmia, lukee kuitenkin luultavasti johdon silikonikuoressa.

Ja jos rupeat sytytystä säätämään, alipaineletku täytyy ottaa irti, olettaen, että sinulla on alipaine ennakkosäädin.

Samalla myös suosittelen varautumaan kannentiivisteen vaihtoon, jos meinaat pitää vakio moottorinohjauksen. Neljä kannentiivistettä vaihtaneena voin sen melkein vannoa. Noin kuukauden kuluttua on _ehkä_ saatavilla minun kautta kuparisia kansipahveja tähän 2.3 litraiseen moottorimalliin.

Onnea kuitenkin yritykselle :thumbup:

juu alipaine säätö löytyy, kiitti vinkistä.

vakio kamppeilla yritetään ainakin saada edes käymään ja leimattua. Pyörijä ja virranjakaja olivat ikäisekseen hyvän näkösit, hinkkailin suurimmat paskat pois molemmista kuitenkin. Se akseli mihin pyörijä tulee oli ruosteessa, senkin putsasin. Virranjakajan nasta on kolossaan tukevasti. Kipinä tulee komeasti kyllä, voihan noissa olla jtn vikaa kuitenkin.

Yritin mitata sytysjohtoja, mutta en saanut mittarin piikkiä pohjaan, tulpan päästä kyse. :roll:

huomenna ammutaan sytytystä pyssyllä..
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Tulpat vaihdettu, ei vaikutusta. Parin starttauksen jälkeen bensasta märkinä.

Määränjakaja laskee läpittensä kaukaloo pitkin imusarjaan. (2-3cm bensaa pohjalla) Saako tuon määränjakajan halkaistua niistä kahdesta torx-ruuvista päällä? Pystyykö sille tekemään mitään?

Millä voimalla se läppä aukeaa startatessa?
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Läppä aukeaa alipaineen voimalla. Tyhjäkäyntiventtiili päästää ilmaa kaasuläpän ohi. Minulla olisi edullisesti myydä koko määräjakaja suuttimineen, jos kiinnostaa.

Ainiin, imuvuotoja on kätevä tutkia esim. jarrukliinerillä, jos suihkuttaessa sitä oletettuun vuotokohtaan moottorin kierrokset nousee, se vuotaa.

En ole itse koskaan määräjakajaa purkanut, mutta luulen että se pitää ottaa irti imusarjasta. Lähtee pääpiirteittäin näin:

Löysää suutinten väliset kiinnikeraudat, 1kpl M6 pultti 1-2 ja 3-4 suutinten välissä.
Irrota klemmari kaasuläpältä
Irrota 3kpl M6 mutteria imusarjan ja jakajan väliltä.
Kaikki johdot ja liittimet pois, sekä tyhjäkäyntisäätimen letku

Määräjakajan alapuolella näkyy pultinkantoja ja luulen että ne irrottamalla kumikaukalo lähtee irti.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

minkäslainen ilmamäärä/massa mittari tässä on?

ainakin osaa noista vanhoista mittareista pystyy säätään, kun nappasee kannen pois ja säätää jousen kireyttä. vaikuttaa suoraan seokseen. vai onko se näissä toteutettu juurikin tolla kumikaukalo systeemillä? en ole mikään ammattilainen neuvomaan pensamoottoreiden kanssa. kunhan jotain vinkkiä koitan antaa. :oops:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Japatti kirjoitti:Tulpat vaihdettu, ei vaikutusta. Parin starttauksen jälkeen bensasta märkinä...
Onko sytytysennakko jo tarkistettu ajoituslampulla? Älä nyt lähde purkamaan mitään ennen sitä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

pera8x kirjoitti:minkäslainen ilmamäärä/massa mittari tässä on?

ainakin osaa noista vanhoista mittareista pystyy säätään, kun nappasee kannen pois ja säätää jousen kireyttä. vaikuttaa suoraan seokseen. vai onko se näissä toteutettu juurikin tolla kumikaukalo systeemillä? en ole mikään ammattilainen neuvomaan pensamoottoreiden kanssa. kunhan jotain vinkkiä koitan antaa. :oops:

Kuva


Kuva

äkkiä kuukletettuna voisi päätellä sen säädön löytyvän tuosta läpän ja määränsäätimen välistä.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Japatti »

tomant kirjoitti:
Japatti kirjoitti:Tulpat vaihdettu, ei vaikutusta. Parin starttauksen jälkeen bensasta märkinä...
Onko sytytysennakko jo tarkistettu ajoituslampulla? Älä nyt lähde purkamaan mitään ennen sitä.

tomant
Ei ole vielä. Määränjakaja vuotaa kumikaukalon kautta imusarjaan polttoainetta. (3cm pohjalla bensaa) Korjaan tämän vian ensiksi.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Vika löytyi ja saatiin auto käyntiin. Imusarjan pohjalla vajaa litra bensaa. Määränjakaja vuosi. Imusarja "tukossa" pohjalla olevasta bensasta, ei saanut ilmaa.

Tehtiin moottorin sisäpesukin samalla vahingossa.. 5litraa laitoin öljyä öljynvaihdossa. 7.5l tuli pois, siellähän sitä palamatonta bensaa löyty. Oli uudet ajamattomat öljyt aika mustana. :lol:

Kiitokset juh_oo:lle ehjästä määränjakajasta, hyvin oli pakattu. :wink: kiitokset muillekkin tarjouksista ja neuvoista.
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Hyvä että tuli auto kuntoon.

Tästä olisi mielenkiintoista kuulla jatkossakin, laitahan joku projektitopicci vaikka tämän otsikon alle pystyyn; näitä on aina mukava lueskella.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Sain Innovaten seosmittarin kiinni. Näyttäää tyhjäkäynnillä 17.4-17.8 afr. Kaasua painamalla lukema putoo (rikastus tulee käyttöön) 3000rpm ja sen yli afr alkaa olla lähellä 14.7 pintaa.

Säädetäänkö tuota siitä määränjakajan pienestä painettavasta ruuvista? Kumpaan suuntaan?

Vai sitten EHA:sta? Vai voiko tuolla olla joku vikakin. imuvuodot on korjattu, niin niihin en usko.
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Mahtaa kyseinen rikastus olla vain kiihdytysrikastus että moottori ei pätkisi. Tasakaasulla vaparipelien tavoitehan olisi se 14.7. Eli vaikuttaisi toimivan niinkuin vaparin pitääkin, turbon kanssa tasakaasulla ihanne olisi se 14.7 tasakaasulla, mutta ahtoalueella sitten 12.6 paremman tehon ja jäähtymisen kannalta.

Siitä kaukalon ja jakajan välistä saat säädettyä vain tyhjäkäynnin seoksia, EHA:a voit säätää pulttaamalla harmaan askin jakajan kylestä pois ja kääntämällä ruuvia.
Itse en kerennyt koskaan sinne asti, joten en osaa sen tarkempia ohjeita sanoa.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Säädin seosmittarin avulla seoksen eha:sta. Myötäpäivään kiertäen sain rikastettua seoksen. Tyhjäkäynnillä afr:n on 14.7-15.0 pintaan. Max ahtopaine n. 0.4bar. Lutu pohjassa afr taitaa parhaillaan käydä 11 kohdilla. Laihalle ei ainakaan mittarin mukaan mene missään tilanteessa.

Pakosarja vuotaa aika reilusti ahtimen ja pakosarjan välistä joten herää todella myöhään ahtimen kokoon nähden. Pitää tuo korjailla seuraavaksi.

Tyhjäkäynti on 1100-1300 pintaan. Pitääkö vielä kerran koittaa puhdistaa tyhjäkäynti säädin.

Yhteenvetona, lähtee kyllä kuin annikkitähti kun alkaa ahtamaan. :twisted:
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Tyhjäkäynnin sain tippumaan potentiometrin vaihdolla vähemmän kuluneeseen ja tyhjäkäyntiventtiilin "proppua" kiinnipäin kiertämällä n.750rpm. Päästöistä hain lapun korjaamolta.

2.6 etuvakaajaa tuo kaipaisia vielä. +tehojen mittaus ja vinon pinon lappuja jarruista, alustasta että vastaa 2.6E:tä.
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Mahtavaa että vehkeet pelaa.

Itse sain juuri omasta M102sesta kannen kasaan muokatuilla palotiloilla ja kuparisella kansipahvilla. Seuraavaksi tehtävä Hall anturille kiinnitykset sekä viriteltävä kaikki johdot Megasquirttiin kiinni. Saa nähdä milloin pääsen leimalle.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Laitoin sittenkin w124 300TD (28mm?) etuvakaajan. 205/45-16 renkailla mahtuu kääntymään ettei hankaa vakaajaan.

Torstaina olisi mulla penkkiin meno ja perjantaina muutoskatsastus. 35-sivua + rekisteriote. Jarrut, pääsylinteri, vakaajat, jouset, iskarit, nykyisen auton tehot ja vertailu auton tehot. Toissapäivänä kävin sopimassa ajan konttorilla lappujen kanssa. inssi totesi että vähempekin olisi riittänyt. :lol:

Kirjottele lisää miten megaruutta projekti etenee! Ja jos tulee probleemoja niin kirjottelen niistä. ollaan me muut sitten viisampia kun tulee aika heivata keljujetti. :)

Mites päädyit muokkaamaan palotilat? Paljonko tuohon megan rakentamiseen on palanut rahaa toistaiseksi jo?
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Lisäilen vaikka jonkun kuvan tuon minun tekemän otsikon alle illemmasta.

Rahaahan tähän kyllä palaa.

Megasquirt 1 V2.2
Jimstim stimulaattori
Hukkakipinäpuola
Sytytysmodulaattori
Imusarjan lämpöanturi
Saab 9000 2.3T suuttimet (Bosch 0 280 155 009)
Samaisesta saabista suutintukki
Suuttimien huolto-osat
Hall anturi
Triggeripyörä
Värinänvaimentimen ja triggeripyörän koneistustyöt
Imusarjan hitsaustyöt
Innovate MTX-L laajakaistalambda
Autotune johtosarja megalle
Kaikki suutin yms. tunnistimien liittimet
Bensaletkut suutintukkiin
Sulakepesä + releet

Siinä nyt äkkiseltään kaikki mitä tähänmennessä ostettu, ja rahaa on palanut noin 800euroa, vaikka osan tavaroista olen saanut jopa "halvalla"
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Eilen oltiin tehopenkissa. vedettiin vain yksi veto, katsastu varten. tuloksin 154,3 Hp / 5002 rpm 269,8 Nm / 3604 rpm. 4000rpm jälkeen ei juurikaan kehitystä saatu. Max ahtopaine 0,4bar. (ei kyllä yritettykään säätää vuotavan turbon ja pakosarjan liitoksen vuoksi)

Tässä kuva itse penkitys tilanteesta. Meillähän penkitetään vain smurffin sinisillä peltivanteilla.. :lol:

Kuva

Ja tässä kuva vielä teholapusta, väännöt, hevoset, afr ja ahtopaine käyrä. W Dyno yllityssä oli asiallinen paikka käydä. jatkossakin ajattelin käydä siellä.

Kuva


Sitten vielä kuva 26-vuotiaasta (avaamattomasta?) tehopesästä.. M102 2.3 8v. -88 Matkamittari sanoi sopimuksensa 3-vuotta sitten irti 294tkm kohdalla.

Kuva

Garretin TB03 ahtimesta ja pullonkaula DP:tä kuva. (Tuo DP menee muutoksen alle vielä ja akku siirtyy takakonttiin ja tehdään lisää tilaa sille. Mutta kun taivas alla tehdään unkarilaisilla työkaluilla amerikkalaista unelmaa niin taitaa jäädää ensi kevääseen.)

Kuva


Ahtoputken sovitus ja kiinnitys imusarjaan on tehty 2kpl 90-asteen silikoni mutkilla. 4"-->3" ja 3"-->2". Kiitokset käyttäjälle juh_oo:lle näiden kauppaamisesta. Klemmarit päädyin ostamaan hydrauliikka puljusta kunnolliset samalla kun tehtiin öljyn menoputket ahtimelle. Otti vain kiinni nuo klemmarit konepeltiin, niin jouduin rautalangalla pakottamaan putken muutaman sentin alas päin.

Kuva

Välijäähdytin. Projektin halvin osa, ei maksanut penniäkään. Länsi-Auton romulavalta toin jokunen vuosi sitten pölyttymään nurkiin.

Kuva


Pieni kirjanpito vielä kevennykseksi mitä on mennyt ja maksanut. (Kaikki mitkä tähän hätään muistuu mieleen.)

Ahdin Garret TB03 käytetty: 220e

Pakosarja: 220e

IC:n lähdön muuttaminen, 50e
ahtoputkiin bypassi:lle
paikka.

Öljypohjaan paluun 40e
tekeminen

Teräspunos letkut 40e
turbolle + banjopultit

Tehonmittaus 120e
Muutoskatsastus 100e
Päästölappu 15e

Silikonimutkiin, ahtoputkiin, 150e
klemmareihin mennyt noin.

'uusi' käytetty ke-jet 40e

ruiskun kumikaukalo 100e
+huohotin putket

Ilmansuodatin 60e

Bypassi 20e

Hydrauliikka painemittari 20e

Innovate seosmittari 220e

Suurin osa kuluista unohtui varmaan listata, mutta täydennetään kun muistuu mieleen. Reilu tonni on käytetty helposti.


Jotain speksejä tenavasta.

Jouset: 6-sylinterisestä

Etuvakaaja 300TD 27,5mm
Takavakaaja (Cosworth?) 16mm

Etujarrut 300E-24v nelimäntä satulat, 294mm
Takajarrut w210 farmari 290mm
w124 pääsylinteri

Max ahtopaine 0,4
154hp/269Nm

Moottori 2,3E 8v ja päälle 300tkm rullattu.

Rekisteritodistukseen tuli suurin sallittu nettoteho 135kW. Garret T03 turboahdin, välijäähdytin 220x210. Ahtopaine 0,4bar.. Vertailu moottori/auto 2.3-16v
Viimeksi muokannut Japatti, Ma 20.10.2014 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuolla alusttalla käy vertailumalliksi myös 190E 2.5-16 (sama alusta kuin 2.3-16), jolloin maksimiteho on 150kW + 20% = 180kW. Oman 190E:n rekisteriotteessa lukee 178kW (M111-koneella). Jos haluat laillisesti lisää tehoa, kannattaa tehdä muutoskatsastus uudelleen tehon lisääntyessä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Tässä autossa ei ole abs-jarruja, 2.5-16v verrattaessa tarttis ne rakentaa. Jollon tosiaan tehoraja nousisi kuten sanoit.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Korjataan nyt ennen talvea tuo pakosarjan-turbon välinen vuoto. Ei sen pitänyt vuotaa kuin sylinterikannen puolelta.. miten niin heräsi myöhään.. :lol:

Kuva

Huomenna pitää tehdä jonkun näköinen jigi että saadaan pakosarja koneeseen kiinni. (Note to myself: älä hitsaa ulkoisen hukkaportin paikkaa umpeen jollei laippa ole tuettu.. :x )


Sitten tuo Garretin TB03 pakopesä näyttää (on siis) olevan halki. Kaasut pysyvät sisällä kyllä, ei ole ulkoisia vuotoja. tuon laippa vuodon lisäksi. Lisäksi ahdin tuntui (käytetyksi) hyvin toimivan. jollei lasketa 'lievän' vuodon aiheuttamaan 'lievää' viivettä. Joku "vihellys/ujellus" saattoi harvakseltaan kuulua riippuen kierroksista. En tiedä tuliko se ahtimesta vai mistä, todella harvakseltaan kuului.

Kuva

Halkaisija suunnassa tuntui olevan välystä, siivet ei kuitenkaan ottanut kiinni reunoihin. Pitää huomenna tutkia se päittäisvälys.

200e ahtimena kannattaako tuon antaa olla vaan ja ajaa sen mitä kestää. Tilata satasen korjaussarja (laakerit, tiivisteet) korjata itse (jos mahdollista) jonka jälkeen viedä akseli tasapainoitettavaksi turbo firmaan. Tuommoisen ahtimen huollattaminen firmassa ei taida olla kovinkaan kannattavaa? Välijäähdyttimeen ne rojut viimeistään stoppaa.. :crazy:
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Pakosarja oikaistu. Tiiviste oli vääränlaineen joka johti pakokaasu vuotoon (heräsi vasta 3000rpm jälkeen.) Ilman tiivistettä kasattu nykyään, eikä tuntuisi valskaavan enään, herää 1800-2000rpm paikkeilla. :)
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: M102-turbo ei lupaa *toimii, projekti jatkuu*

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Nämä moottorit ovat kyllä sopivan kokoisella ahtimella varustettuna erittäin alavääntöisiä, ja siten teho tuntuu todella hyvin. Suomeksi sanottuna erittäin päteviä turboviritelmiin, ja hieman kyllä ihmettelenkin, että miksi näitä ei ole enempää viritetty. Otetaan esimerkiksi kuuluisat Turbobanditin vehkeet, joista otetaan 6 sylinterisinä kunnioitettavia ja kestäviä teholukemia irti.

Itse sain omasta projektista viimeiset viat vikalistasta korjattua tänään ja mahdollisimman pian lähden hakemaan lopullisen leiman lappuun että pääsee tutustumaan Megasquirttiin kunnolla.
Vastaa Viestiin