Kokemuksia / tyyppivikoja vitoista vm 97-01

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
jouniS
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 21.09.2004 18:01
Paikkakunta: tre

Kokemuksia / tyyppivikoja vitoista vm 97-01

Viesti Kirjoittaja jouniS »

olisi tarkoitus vaihtaa autoa ja oon harkitsemassa tollasta 97-01 vuoden vitoa.minkähänlaisia kokemuksia teillä niistä on?entäs yleisimmät tyyppiviat?
-97 malleissa vai oliko se ennen 97 on vissiin ollu jonkinverrran sähkövikoja...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vetoakselien suojakumit / nivelet, kallistuksenvakaajan päätytangot, jarrulevyjen kuluminen, tehoton käsijarru.

110 D:ssä (ei Cdi) kannentiivistevika joka tulee eteen jokseenkin joka autossa 150000-250000 km lukemilla.

Ajonestolaitteissa vikoja.
Etujousia katkeaa joskus, samoin takaa.
Jarruletkut usein murtuneet varsinkin edessä.
Jarruvalokatkaisin.
Moniurahihnan kiristinsysteemin viat - iskari ja kiristinpyörä.

Ruostevikoja, jotka näkyvät pinnassa eli alusta ei ole paha ruostumaan.
wiimax.fi
jouniS
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 21.09.2004 18:01
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja jouniS »

onkohan toi kannentiiviste-remonttti sitten tyyris jos sellainen tulee eteen.
muista vioista selviääkin vissiin itse...
Avatar
Jarno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 15.05.2004 19:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mulla on työautona tollanen 112 Cdi , vm. -00 , automaatti

Eikä oo ollut yhtään mitään vikaa, nyt on ajettuna joku 130 tkm.

Kuluvia osia on joutunut vaihteleen,ei muuta...
W201 2,3E
Vito 112 cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kannentiivisteen vaihto ei mikään mahdottoman kallis homma ole, katsotaan jos veskola kertoo jossain vaiheessa tuolla

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... light=vito

Ja nuo minun kertomani viat ovat sellaisia mitä Vitoissa on usein ollut - se ei toki tarkoita sitä että kun Viton ostaa niin nuo viat juuri siitä yksilöstä löytyy...

Cdi on sellainen vehje että siinä moottoripuolella vikoja saattaa alkaa olla parinsadantuhannen ajokilometrin paikkeilla - riippuu toki iästäkin.
Ilmamassamittari, turbon painetunnistin ja sellaisia.
wiimax.fi
Avatar
Jarno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 15.05.2004 19:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jarno »

dealer kirjoitti:
Cdi on sellainen vehje että siinä moottoripuolella vikoja saattaa alkaa olla parinsadantuhannen ajokilometrin paikkeilla - riippuu toki iästäkin.
Ilmamassamittari, turbon painetunnistin ja sellaisia.
No onneks tää menee vaihtoon tossa viimestään 150 tkm. paikkeilla, tai katotaan nyt kuinka pitkälle pelaa... :roll:

Eikös joissakin ollut jottain onkelmia noitten automaattilootien kanssa, muistasin vaan joskus kuulleeni...?!
W201 2,3E
Vito 112 cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Automaattilaatikoista minulla ei ole kokemuksia Viton osalta.

Eihän toisaalta vaikka ilmamassamittarin uusiminen kallis juttu ole - tietysti harmittaa kun vika tulee ja auto lakkaa kulkemasta kunnolla.
wiimax.fi
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

dealer kirjoitti:Vetoakselien suojakumit / nivelet, kallistuksenvakaajan päätytangot, jarrulevyjen kuluminen, tehoton käsijarru.

110 D:ssä (ei Cdi) kannentiivistevika joka tulee eteen jokseenkin joka autossa 150000-250000 km lukemilla.

Ajonestolaitteissa vikoja.
Etujousia katkeaa joskus, samoin takaa.
Jarruletkut usein murtuneet varsinkin edessä.
Jarruvalokatkaisin.
Moniurahihnan kiristinsysteemin viat - iskari ja kiristinpyörä.

Ruostevikoja, jotka näkyvät pinnassa eli alusta ei ole paha ruostumaan.
Heh! Tuli mieleen, että siinähän on justiin samat vaivat kuin uudemmissa Audeissa ja Passateissa. Onneksi tukivarsia ei ole yhtä paljon...
E 290TDT Avantgarde
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No niin taitaa olla - Audi Vw ei jousia juuri katko, mutta ne etupään tukivarret - voi voi.
wiimax.fi
jouniS
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 21.09.2004 18:01
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja jouniS »

mitenkäs noissa menee noi koneet esim 108, 110 ,112??
eli onko joku esim turboton ja niin pois päin?ja onko 110 cdi ja "normaali"turbo mallia??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Vanha" 108 on ilman turboa, 110 turbolla.
Uudemmat ovat Cdi:tä.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Kannentiivisteen vaihto ei mikään mahdottoman kallis homma ole, katsotaan jos veskola kertoo jossain vaiheessa tuolla

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... light=vito
Kannentiivisteen vaihto, hinta-arvio Veholla 1250...1400 €. Sen voi kuulemman vaihtaa paikallaan tai siten, että otetaan koko moottori/akselisto alas. Samalla kantsii vaihtaa ne hehkutulpat. Minun loppulasku ei ole vielä tullut kun auto on edelleen kesken, mutta siitä tosiaan myöhemmin.

...ja tosiaan oli se kannantiiviste (vain onneksi) mennyt ja öljyö oli spruutannut ulos/pakopuolelle.

siis näin menee mallit:
- 108 D ilman turboa
- 110 D turbolla, rivipumppukone, eli dieselpaja virittää...
- 108 CDI turbolla (ehkä coolerilla), voi päivittää chipillä tehokkaammaksi
- 110CDI/112 CDI turbolla ja coolerilla.

Sanovat myös että nuo coolerit vaihtelevat eri malleissa, eli ei se ihan pelkkää softaa ole, jolla tuo 108->112 (tai->116) syntyy...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Onkos kenelläkään tietoa tuosta uudesta Vitosta? Saako siinä lastulla päivitettyä autoa 109 tai 111 CDI mallista 115 CDI:tä vastaavaksi? Näyttäisi hinnat alkaen hinta olevan lähes houkutteleva, mutta eihän siihen karvalakkimalliin saa automaattia. Joten tarvitsemallani varustuksella tuon 111 ja 115 mallin ero ei jää suuren suureksi. Vai kannattaako tuo automaatti edes Vitossa? Jos ei kannata, niin 109 malli olisi edullisin jos koneen saisi lastulla vastaamaan noita suurempia veljiään.

Itselläni tuo C200CDI on ollut koht. huoleton pidettävä 390 tkm ajettuna automaattina, joten luulisi tuommoisen uuden kestävän omassa käytössä ihan samalla tavalla.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jossi kirjoitti:Onkos kenelläkään tietoa tuosta uudesta Vitosta? Saako siinä lastulla päivitettyä autoa 109 tai 111 CDI mallista 115 CDI:tä vastaavaksi? Näyttäisi hinnat alkaen hinta olevan lähes houkutteleva, mutta eihän siihen karvalakkimalliin saa automaattia. Joten tarvitsemallani varustuksella tuon 111 ja 115 mallin ero ei jää suuren suureksi. Vai kannattaako tuo automaatti edes Vitossa? Jos ei kannata, niin 109 malli olisi edullisin jos koneen saisi lastulla vastaamaan noita suurempia veljiään.

Itselläni tuo C200CDI on ollut koht. huoleton pidettävä 390 tkm ajettuna automaattina, joten luulisi tuommoisen uuden kestävän omassa käytössä ihan samalla tavalla.
Tässä on justiinsa havaittu, että sähköisesti ohjattu automaattilaatikko ei ole vältämättä helpoin virityskohde, mikäli haluat koneen kiertävän yli 4800 rpm. Kannattaa tarkkaan tutkia mitä eroja 111 ja 115 malleissa on. Tietojeni mukaan vanhoissa 110 ja 112 oli eroja, esim coolerissa. Tutki myös erityisesti onko välityksissä, 'perässä', eroja.

...ja etuvetojen automaattilaatikkot ei ole mersun tekemiä, joten ???
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
j.kossu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 18.10.2004 15:15

Viesti Kirjoittaja j.kossu »

Oma Vito -97 110D (automaatti) kävi kuukausi sitten Veholla kansipahvin vaihdossa. Samalla vaihdettiin hehkutulpat ym pientä ja kansi koneistettiin (tehdään kuulemma aina pahvin vaihdon yhteydessä). Mitään ylimääräistä kansiremppaan liittymätöntä ei tehty. Hintaa suolaiset 2134 euroa...
Alussa oli kaikennäköistä vikaa, mutta onneksi suurin osa on mennyt takuuseen. Pientä listaa muista korjauksista: Syyläri vaihdettu, startti moottori vaihdettu 2 kertaa, ajonesto, hehkutulppa, vaihdelaatikon öljyputket, kattotelineen kiinnityspisteestä tulee vesi läpi, oven alareunat ruostuvat (alusta on ruosteeton, tosin on ruostesuojattu melkein uutena) jat tietysti kuluvat osat: jarrupalat, vetonivelten kumit. Ensimmäisten parin vuoden jälkeen kun pahimmasta lastentauti sumasta selvittiin auto on ollut ihan kelpo laite.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

j.kossu kirjoitti:Oma Vito -97 110D (automaatti) kävi kuukausi sitten Veholla kansipahvin vaihdossa. Samalla vaihdettiin hehkutulpat ym pientä ja kansi koneistettiin (tehdään kuulemma aina pahvin vaihdon yhteydessä). Mitään ylimääräistä kansiremppaan liittymätöntä ei tehty. Hintaa suolaiset 2134 euroa...
Alussa oli kaikennäköistä vikaa, mutta onneksi suurin osa on mennyt takuuseen. Pientä listaa muista korjauksista: Syyläri vaihdettu, startti moottori vaihdettu 2 kertaa, ajonesto, hehkutulppa, vaihdelaatikon öljyputket, kattotelineen kiinnityspisteestä tulee vesi läpi, oven alareunat ruostuvat (alusta on ruosteeton, tosin on ruostesuojattu melkein uutena) jat tietysti kuluvat osat: jarrupalat, vetonivelten kumit. Ensimmäisten parin vuoden jälkeen kun pahimmasta lastentauti sumasta selvittiin auto on ollut ihan kelpo laite.
Voin sanoa, ettei tuo niin suolaiselta kuulosta, kun on kerran kansikin koneistettu...onneksi veit Veholle etkä merkkikorjaamoon...
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=12400
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

veskola kirjoitti: Tässä on justiinsa havaittu, että sähköisesti ohjattu automaattilaatikko ei ole vältämättä helpoin virityskohde, mikäli haluat koneen kiertävän yli 4800 rpm. Kannattaa tarkkaan tutkia mitä eroja 111 ja 115 malleissa on. Tietojeni mukaan vanhoissa 110 ja 112 oli eroja, esim coolerissa. Tutki myös erityisesti onko välityksissä, 'perässä', eroja.

...ja etuvetojen automaattilaatikkot ei ole mersun tekemiä, joten ???
Tuo uusi (-04) Vitohan on takavetoinen, joten käytetäänkö siinä mersun omaa automaattia vai jonkun toisen valmistajan? Tämä tieto ratkaisisi jo todella paljon!

Olen pärjännyt nykyisen auton vakiotehoillakin, joten luulisin pärjääväni myös tuolla 111CDI mallilla. Mikäli päädyn manuaaliin, niin sopivilla härpäkkeillä 109CDI tulisi maksamaan n. 32 tonnia sis. n. 1000 euroa lisää tehon nostosta (mikäli vain mahdollista). Vastaavilla varusteilla ja automaattina 111CDI maksaisi n. 36 tonnia ja 115CDI 38 tonnia. Meinaa vain olla 4 ja 6 tonnia iso raha säästää tai ottaa lisää lainaa. Taas toisaalta jos uuteen autoon sijoittaa, niin ikävä sitä on pitää jos siitä puuttuu jotain oleellista ja tärkeää.

Käytetäänkös tuossa uudessa Vitossa Webastoa vai Eberiä? Webastoon löytyy helpot ohjeet, millä siihen saa katkaisimen tai kauko-ohjauksen. Kun lisälämmittimen kellolaite maksaa 390 ja kaukosäädön kera 890, niin vähän tuntuu, etten moista vekotinta tarvitsisi. Nykyisessäkään ei kellolaitetta tule käytettyä, vaan käyn aamulla napsaisemassa Webaston päälle vartti ennen lähtöä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
j.kossu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 18.10.2004 15:15

Viesti Kirjoittaja j.kossu »

Kaukosäädin lisälämmittimeen näytti Eberin tekemältä uuden Viton esitteessä. Mulla oli samanlainen...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ota automaatti, on se sen arvoista, varsinkin jollet rupea virittämään yli 150 hepan...ja varmaankin ne uudet pitkittäisautomaatit on kanssa sähköohjattuja nykyään...mikäpä ei olisi jollain tavalla sähköllä ohjattu uusissa autoissa (pelkkää arvailua siis).

Sitten onkin paha kysymys 110 hv vaiko +2 t€ ja 150 hv :D ...ja paljonkohan tuo sama maksaa myöhemmin lastulla tehtynä.

Eikös hieman käytetyn 115 automaatin saisi sen uuden 109/manualin hinnalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Kävin tänään koeajamassa 115CDI mallin manuaalisena ja ihan varteenotettavalta vaihtoehdoltahan tuokin tuntui. Käyn lähipäivinä koeajamassa myös tuon 109CDI mallin.

Automaatti on tuossa uudessa mallissa mersun valmistama 5 vaihteinen sähkölaatikko. 111CDI ja 115CDI ovat moottorin puolesta täysin samat, vain ohjelmalla tehty ero. 109CDI:ssä turbo on kiinteillä siivillä oleva ja hieman tiheämpi peräinen.

Eli jos päädyn manuaaliin, niin tuo 109CDI on huomattavasti edullisempi ja kyllä siihenkin luulisi lastulla saavan yli 100 hp helposti. Saahan nykyiseen ajokkiinikin 140+ hp ja tuo 109 tuntuisi olevan vastaavalla tekniikalla.

Automaatille tulisi hintaa 4000 euroa miinus karalan virityksen hinta, joten nyt kyllä harkitsen vakavasti myös tuota manuaalia. Ja aika kevyeltä tuo Vito tuntui tyhjänä, joten mahdottomia tehoja tuohon en kaipaa.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jossi kirjoitti:<...>111CDI ja 115CDI ovat moottorin puolesta täysin samat, vain ohjelmalla tehty ero.
Noin minullekin sanottiin mersuliikkeestä kun olivat myymässä 110 cdi:tä ja sitten niissä kuitenkin on eroa kuulemma :shock: .

Itse en luota enää mersuliikkeiden henkilökunnan asiantuntemukseen, jotain kertoo jo sekin kun piti löytää autoon turbon öljyntuloputki, niin edes kuvaa ei löydetty tietokoneelta putkesta puhumattakaan :lol:
Jossi kirjoitti: Automaatille tulisi hintaa 4000 euroa miinus karalan virityksen hinta, joten nyt
se on makuasia sanoi koira kun muniansa nuoli :wink: mutta joo jälleenmyyntihinnassa tuskin näkyy koskaan tuo maatista kärsitty hinta. Se 109:n ahdin kyllä kannattaa skipata varsinkin kun sen siten chippailee. Kyselitkö Karalalta joko lastuja on valmiina ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

veskola kirjoitti:[se on makuasia sanoi koira kun muniansa nuoli :wink: mutta joo jälleenmyyntihinnassa tuskin näkyy koskaan tuo maatista kärsitty hinta. Se 109:n ahdin kyllä kannattaa skipata varsinkin kun sen siten chippailee. Kyselitkö Karalalta joko lastuja on valmiina ?
No niinhän se on, mutta kun rahavarat ovat jo tuohon manualiinkin tiukilla. Toki kaikki riippuu siitä mitä hyvittävät vanhasta menopelistä.

Laitoin tänään Karalalle sähköpostia, kun en kehdannut häiritä mestariä töissään enempää vielä tässä vaiheessa. Mikäli hän ei kerkiä vastaamaan muutaman päivän sisällä, niin pirauttelen sitten puhelimella. Kuulemma 111CDI on lastutettu 170 hp keski-suomessa, joten voipi olla, että noihin uusiin Vitoihin on jo keritty ohjelmat värkätä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jossi kirjoitti:Kuulemma 111CDI on lastutettu 170 hp keski-suomessa, joten voipi olla, että noihin uusiin Vitoihin on jo keritty ohjelmat värkätä.
Aika maukasta (170 hp), mullahan tulee tässä kiire nostaa painetta, ettei jalkoihin jää :D Kunhan saadaan tuo tekniikan 'päivitys' viimeisteltyä. Harmi kun talvi pukkaa päälle. Nyt mielenkiinnolla odotellaan raportteja noille tehoille chipatuista, että miten paljon on kierroksia 6-vaihteella ajettaessa lämä tiskissä. Sen voisi tietysti laskeakkin.

Eli tuossa avatarin sinisessä on jo paikallaan uusi turbo, ja syöttöpumppukin on käynyt Mynä-Dieselin käsittelyssä. Siinä on suuremmat elementit ja ulkoinen syötön säätö. Alkuperäinen ilmanpuhdistin/letku pitää vielä vaihtaa pois, turbon ilmatulo on 60 mm ja kun alkuperäinen tuloletku on vain 45 mm. Samoin pakoputki pitää suurentaa kahdesta tuumasta 'hieman' suuremmaksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin