Dieselflossen esimerkistä innostuneena nykäsin omasta lahnasta myös takapöntön mäelle.
Homma oli helppo ja meni seuraavasti
Ensin tarvikkeet:
-Motonetista puolimetriä 2,5" oikeen Simonsin putkea 8,5€
-Pakarin kiristin 65mm
-Tallin lattialta löytynyt latanpätkä
Sitte hommiin:
-Auto tukevasti pukeille
-Isolla rälläkällä putki poikki suorasta kohdasta ennen takapönttöä (VARO TANKKIA!) ja pönttö irki.
-Uuteen putkeen suoraan päähän pikku leikkaukset
-Se levennetty pää vinoon poikki (tuuuning), samalla lähti ne valmiit hahlot rumentamasta.
-Nyt tuo 2,5" menee suoraan orkkisputkenpäälle ja lemmarilla kiinni.
-Latasta loivahko S-mallin kiinnike ja migillä uuteen putkeen kiinni.
-Peli nippuun ja kaasuttelemaan.
Ko. patentti menee siis vanhaan pöntön kannatinkumiin kiinni.
Äänet on aika mureat, saas nähdä jaksaako kuunnella.
No kokeillaan, kun se orkkispönttökin jo vuosi parista paikkaa ja uusi maksaa monta.
Jos jätän näin, voisi sen lämpökilvenkin riipiä pois.
Täytyy nyt kattoa päivännäöllä, minkä o näköne.
W124 300TDT:n takapöntön deletointi
Ite oon aatellu samaa hommaa mutta pitäs saada joku simonssi tai vastaava tilalle ku tein viimeviikolla ohitusleikkauksen keskipöntölle eli vanha pönttö missä oli reikä pois ja suora putki tilalle. Äänet kyllä pieneni mutta kuis käy jos takapöntön korvaa simonssin "tuning" pöntöllä 

MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
En ehtinyt viimeviikonloppuna laittaa omaan vapari 300Dhen tuota takapönttöä paikalleen rempan jälkeen. Olen nyt ajellut kokoviikon ilman ja on aika möreät äänet varsinkin matalilla kierroksilla. Meinasin jo laittaa pöntön takaisin kun emäntä sanoi että anna olla ja että on paljon kivempi näin...
No pitänee seurata tilannetta. Ääni on sisälle aika huomaamaton maantienopeuksissa mutta moottoritiellä ja taajamassa sisällä aika mökä. Tähän voi toki vaikuttaa että putki loppu tällähetkellä ennen takaakselia...

No pitänee seurata tilannetta. Ääni on sisälle aika huomaamaton maantienopeuksissa mutta moottoritiellä ja taajamassa sisällä aika mökä. Tähän voi toki vaikuttaa että putki loppu tällähetkellä ennen takaakselia...

Veikkaan, et jos korvaat sen ison takapöntön pienellä pöntöllä,tontoboy kirjoitti:Ite oon aatellu samaa hommaa mutta pitäs saada joku simonssi tai vastaava tilalle ku tein viimeviikolla ohitusleikkauksen keskipöntölle eli vanha pönttö missä oli reikä pois ja suora putki tilalle. Äänet kyllä pieneni mutta kuis käy jos takapöntön korvaa simonssin "tuning" pöntöllä
niin voi tulla liikaa mekkalaa.
Tietty, jos laitat pitemmän pöntön orggiksen paikalle poikittain, nit sit vois olla OK.
Tai jos paat sen keskipöntön deleten kohdalle vaikka "USA-SpeedShopin" edullisen tarvikkeen
(2,5" Flowtech Raptor makso joskus 149mk) ja tuningpikkupöntön taakse?
Mulla on yks simonsin vapaasti virtaava laatikon jälkeen ja toinen ihan perässä akselin jälkeen. äänet on suoraan sanottuna kovat. Varsinkin resonointi siinä 90-105 välillä on julma. Rouva sanoi että korjaisitko tuon pakoputken kun on rikki - mutta eihän se ole
Ajattelin että seuraavassa olis vain yksi vaimennin ja se olis perässä poikittain.

Jossain vanhassa V8:ssa oli äänenvaimennuksesta juttua ja paras paikka olis kuulemma n. 2/3 putkiston pituudesta koneesta poispäin kohdalla.XUX63 kirjoitti:Ajattelin että seuraavassa olis vain yksi vaimennin ja se olis perässä poikittain.
(Olipa taas selvästi sanottu.)
Eli tämähän ois suurin piirtein siinä just enne taka-akselia, orggispöntön paikalla.
Toisaalta, Mauri muisteli et sil oli vaa yksi iso rosteripönttö takana poikittain ja hyvin pelas.
Tuo turbohan vaimentaa aikalailla, joten kaikkien kannattaa semmonen laittaa.

Ihan hyvin pelas, kun veti ulostulon puskurin ulkopuolelle. Mökäsi kyllä jonkin verran jossain 2000-3000 kierroksella, mutta motarinopeuksilla hiljeni totaalisesti.Rässi66 kirjoitti:XUX63 kirjoitti: Toisaalta, Mauri muisteli et sil oli vaa yksi iso rosteripönttö takana poikittain ja hyvin pelas.
Äänet oli kyllä ulospäin ihan mureat, kuulemma kuin suuressa bensakoneessa.
Pönttö oli tosin aika suuri, joku 60 cm pitkä, mutta putkikin toisaalta iso, 3.5 tuumainen, kuten vaimentajakin sisusputkeltaan.