Jotta takajarrujen levyt saa vedettyä ulos, on ensin irroitettava jarrusatulat. Samalla mäntien liike ja kumit on helppo tarkistaa. Olen työntänyt ohuen pillin tiivistekumien alle ja ruiskuttanut sen avulla aseöljyä jarrusylinteriin voidellakseni männän. En ole ihan varma miten öljy vaikuttaa kumeihin. Seuraavaksi on löysättävä seisontajarrun kengät. Se tapahtuu takapenkin alla olevasta vaijerien säätömekanismista.

Säätöpyörää käännetään voimakkaasti kuusiokoloavaimella myötäpäivään, jolloin se ratsahtaa auki ja vaijerit löystyvät.
Tässä tapauksessa rumpuihin oli kulunut niin korkeat olkapäät, etteivät levyt irronneet muuta kuin ulosvetäjällä. Samalla kenkien kiinnitysjouset katkesivat. Päätin asentaa uudet levyt sekä uusia kiinnitys- ja kiristysjouset. Lisäksi vaihdoin yhden jarrukengän, joka oli kulunut lähes metallille. Muissa oli kulutuspintaa niin paljon, että kunnostin ne hiomalla pinnat smirgelipaperilla.

Vanhat jarrulevyt olisi voinut varmasti sorvata, mutta auto piti saada ajoon eikä ollut sorvia. Levyt eivät ole nykyisin kovin kalliita.
Jarrukenkien paikalleen saaminen vaatii vähän ähellystä. Hyvät kapeakärkiset pihdit ovat välttämättömyys. Kenkien asento kannattaa säätää sellaiseksi, että uudet levyt menevät juuri ja juuri paikoilleen. Suuret säädöt ovat hankalia sitten kun jarrulevyt ovat paikoillan.

Vasemmalla puolella jarrukengät loittonevat, kun punaisella nuolella merkittyä säätöratasta kiertää ylhäältä alaspäin. Oikealla puolella kierretään alhaalta ylöspäin. Alfamerin suomenkielisessä korjausoppaassa on tässä kohtaa virhe (sivu 9-12). Kun jarru on kasattu, kiristetään seisontajarrun vaijerit takapenkin alla olevasta säätömekanismista kiertämällä kehää vastapäivään. Sen jälkeen kannattaa kengät keskittää vetämällä - tai tässä autossa oikeastaa polkemalla - seisontajarrua muutaman kerran.

Jos laittaa pyörän paikoilleen ja jättää yhden pultin asentamatta, voi jarrukenkien hienosäädön tehdä kapealla ruuvimeisselillä reiän kautta. Säätöratasta ei näe kunnolla. Työ pitää tehdä korvakuulolla. Kengät kannattaa säätää niin, että ne juuri ja juuri ottavat kiinni seisontajarrun ollessa pois päältä ja sen jälkeen löysätä yhden pykälän verran. Takapenkin alla oleva mekanismi pitää automaattisesti huolen lopusta.
Auto on C 180 vm 95