Olen tässä aloitteleva harrastelija autojen suhteen ja minua on aina kiinnostanut tälläiset vanhat mersut. Nyt olen omistanut muutaman päivän tuommoisen w115 250(?) koneellisen entisen diesel mesen. Tarkoitus olisi pistää mese ensi kesäksi iskuun, joten talven aikana sillä ei nyt ajella, eipä se tosin kilvissäkään ole.
Ongelma on nyt automaattiloota. Tässä on alunperin ollut 240d moottori, mutta se on vaihdettu 250(?) bensakoneeseen. Joka tapauksessa luultavasti tässä on ollut alkuperäisenä automaatti, eli se on ilmeisesti dieselin säädöissä (ja turbiinilla?). Ongelma tässä on se, että tosiaan liikkeelle ei kovin hyvin päästä (tai päästään, mutta vähän liiankin ätäkästi), koska turbiini ottaa kiinni heti kun jarrun löysää. Ja turbiini ottaa myös erittäin napakasti heti kiinni, josta päättelin, että tässä olisi alk. peräinen laatikko (ts. dieselille sopiva). Muuten loota vaihtaa kohtalaisen hyvin. En automaateista kovin paljoa ymmärrä, joten mitä tälle kannattaisi tehdä? Saako tästä askista sopivalla muutoksella (esim. turbiinin vaihto) bensakoneeseen sopivan vai kannattaako vaihtaa koko laatikko? Automaatissa haluaisin ainakin vielä pysyttäytyä.
Toinen asia mikä on jäänyt arvelun varaan on moottorin koko. Entinen omistaja ei kuulemma autoa hirveästi tuntenut tekniikaltaan, mutta väitti koneeksi 250- mallia. Kotia kun auto saatiin ajettua, paljastui lohkosta lukemat 230/250. Sitten tongin rekisteritietoja ja sieltä löytyi tiedot moottorin kooksi 2.29l eli 230.6:n tilavuus. Kutoskone on ja kahdella kaasarilla varustettu. Nyt pitäisi tunnistaa, että mikä kone on kyseessä? Vinkkejä tuohon tarvitaan.
Sitten vielä, mistä saisi uusia/ käytettyjä mersun merkkejä keulaan?