Tasonsäätöä, perää alemmas

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Tasonsäätöä, perää alemmas

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

En löytänyt haku-toiminnolla suoraa vastausta, joten kysynkin nyt tässä: miten tasonsäädön paljon puhuttu säätötanko vaikuttaa perän lepokorkeuteen, eli
laskeeko perä jos tanko pitenee vai miten se nyt menikään??
Omassa autossani tangossa on toisessa päässä vääränkätiset kierteet, eli kun tangon lukitusruuvit avataan, niin kiinteää keskimutteria pyörittämällä tangon pituus muuttuu.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasonsäätöä, perää alemmas

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mrgallop kirjoitti:laskeeko perä jos tanko pitenee
Justiinsa toisin päin. Tai en minä muista. :oops: Sen saa selville ajatuksella, että venttiilin hantaakia alaspäin painettaessa perä laskee ja ylöspäin nostettaessa perä nousee. Perän ollessa lepokorkeudessa, on säätöventtiilin hantaaki vaaka-asennossa.

Itse tein näin: tanko irti venttiilistä. Perän korkeus kohdilleen venttiilistä säätämällä. Kun OK, venttiilin vipu vaaka-asentoon. Tangon pituus säädetään kohdalleen, pukataan reikään ja mutteri kiinni.

Itselläkin pitäisi tuo operaatio tehdä. Vaihdoin taakse jouset ja ne olivatkin entisiä virkeämmät. :D Perä nousi siis vähän. Korkeuden säätö on kuitenkin vielä vanhassa asennossaan, joten kun kyytiin lastaa tavaraa tai takapenkille könyää isoja miehiä, perä tippuu vanhaan asentoonsa, ennenkuin tasonsäätö ottaa ohjat.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Juu, laskee jos pitenee.
Muista kuitenkin säätäessäsi, et auton painon tulee olla jousien varassa, ei iskarien.
Näin ainakin jos meinaa nostaa perää, tasonsäätöiskarit ei korvaa kuoleutuneita jousia.
Ite säädin ensin tyhjällä autolla paineet pois eli perä alas,
sitten pikkupihaukset painetta, perä nousi 1-2 cm,
ja tähän asentoon säätötangon pituus sopivaksi.
Hyvä tuli.
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

"Ite säädin ensin tyhjällä autolla paineet pois eli perä alas,
sitten pikkupihaukset painetta, perä nousi 1-2 cm,"


Mistä nuo paineet saa pois?? ja mistä lisää??
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mrgallop kirjoitti:Mistä nuo paineet saa pois?? ja mistä lisää??
Siitä säätöventtiilistä. Eli tanko irti, säädetään korkeus sopivaksi, tangon pituus sopivaksi, tanko kiinni.

t.
Risto
E500 – 211.070
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

juu juu, eli mun varmaan kannattaa puottaa vähän sitä painettakin, ku mielestäni on tuo perä vähän liika pystyssä...
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Ei paineilla ole tekemistä korkeuden kanssa. Paine vaihtelee sen mukaan miten on painoa autossa. Se on se just se säätötanko joka puottaa perän alemmas.
MB W124 300 TE -86
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

jyrki kirjoitti:Ei paineilla ole tekemistä korkeuden kanssa. Paine vaihtelee sen mukaan miten on painoa autossa. Se on se just se säätötanko joka puottaa perän alemmas.
Aivan oikein, nesteen määrä iskarissa säätää korkeuden.
Isommalla kuormalla joutuu pumppu töihin, että auto nousis.
Nostaa kyllä vaikka 450 kiloa pihakiviä ja 200kg kuski/repsikka-avioparia (testattu).
Roistolle kiitos selvennyksestä, juuri noin menettelin.
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Siis tyhmänä pitää kysyä:

Pelkästään tankoa säätämällä ei siis voi perän korkeutta säätää, vaan ensin pitää päästää jostain paineet pois? Mistäs niitä paineita sitten lisäillään? (Älkää nauraka, en minä tajua tästä mitään!) Eli missä venttiili?
-A-J-
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

paineet pois

Viesti Kirjoittaja jami »

Otappas tämä säätötanko irti alapäästään jossa tämä säätöventtiili on ja pistä auto käyntiin. Liikuta venttiilin vipua(jossa tanko oli kiinni) ylös päin niin paljon että perä rupeaa nousemaan ja kun perä on noussut laske vipua alaspäin niinpaljon että perä laskee. Kun perä ei enää laske niin silloin on "paineet"pois. Näinpähän pääset perille myös systeemin toiminnasta.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2272
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D.....perän korkeutta EI säädetä tangosta ....perän korkeus säädetään oikeilla jousilla ja oikeilla kumeilla ....jos jouset painuneet osta uudet tai vaihda kumit korkeampiin ....en suosittele tasonsäätö iskunvaimentimilla varustettuun autoon tarvike jousia :!: ....venttiilin varressa on reikä ja itse venttiilissä samoin siitä voit jollain tapilla/ ruuvimeisselillä lukita varren oikeaan kohtaan ....jos tämän jälkeen perä on liian ylhäällä tai alhaalla sinulla on väärät jouset tai kumit :D :D :D
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

uudet jouset

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

ainakin W126:seen noi hydrauliperän jouset mak$aa niiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon, että luulisi jousipajan takovan vanhat jouset takaisin pehmeiksi useampaan kertaan...

Tuo tapitus-hommeli osoittaa säätäjän keskikohdan; perä ei silloin nouse eikä laske.
Ex monta W-kirjainta.
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Siis Cupee menee nyt aavistuksen pylly ylhäällä. Käsittääkseni on orkkisjouset ja iskarit. Voinko vai enkö jotenkin säätää (mitään ostamatta) perän peruskorkeutta hieman alemmas? Sellainen 1,5cm riittäisi.
-A-J-
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2272
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....tsekkaa mitkä kumit on nyt ja jos ei korkeimmat niin vaihda matalempiin :D
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

cuuno kirjoitti::D ....tsekkaa mitkä kumit on nyt ja jos ei korkeimmat niin vaihda matalempiin :D
Ja sen jälkeen säädetään tangosta vähän alaspäin. :wink: Perä ei välttämättä laske, jos alle vaihtaa matalammat jouset / kumit. Tasonsäätö säätää alkuperäiseen asentoon.

t.
Risto
E500 – 211.070
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

:oops:

Hävettää kysyä, mutta mitkä kumit? Ja missä? Ja mistä tiedän minkälaiset ne on verrattuna mihin?

Käsitin ensin, että puhutaan rengaskoosta, mutta siitä ei taida olla kyse. :oops:
-A-J-
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Tenox kirjoitti:Hävettää kysyä, mutta mitkä kumit? Ja missä? Ja mistä tiedän minkälaiset ne on verrattuna mihin?
Jousen yläpäässä on semmoset kumilimput. Niitä saa muutamaa eri paksuutta.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tomi S. kirjoitti:Jousen yläpäässä on semmoset kumilimput. Niitä saa muutamaa eri paksuutta.
Tämän näköisiä. Löytyvät esim KL:n sivuilta "Iskunvaimentimet, Jouset" -kohdalta.

t.
Risto
E500 – 211.070
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Roisto kirjoitti:
Tomi S. kirjoitti:Jousen yläpäässä on semmoset kumilimput. Niitä saa muutamaa eri paksuutta.
Tämän näköisiä. Löytyvät esim KL:n sivuilta "Iskunvaimentimet, Jouset" -kohdalta.

t.
Risto
Kiitti pojjaat. Sanokaas vielä jos kumin mittaan, että minkä paksuinen sen kuuluisi olla?
-A-J-
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tenox kirjoitti:Kiitti pojjaat. Sanokaas vielä jos kumin mittaan, että minkä paksuinen sen kuuluisi olla?
Kumi on sen paksuinen kuin mitä mitta näyttää. :D Eivaan. Niitä ei tarvitse edes irrottaa. Siinä reunassa (katso myös edelläollut kuva) on nappuloita ja ne kertovat kumin paksuuden – 1 nappula 8 mm, 2 nappulaa 13 mm jne. Jos koria tarvitsee laskea, hommaat kumit pienemmällä nappulamäärällä. Yhden nappulan pienennys tipauttaa noin sentin.

Sitä en tiedä, minkä paksuinen kumi siellä pitäisi tehtaan speksien mukaan olla – se riippuu varustuksesta yms.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin