Tasonsäätöä, perää alemmas
Tasonsäätöä, perää alemmas
En löytänyt haku-toiminnolla suoraa vastausta, joten kysynkin nyt tässä: miten tasonsäädön paljon puhuttu säätötanko vaikuttaa perän lepokorkeuteen, eli
laskeeko perä jos tanko pitenee vai miten se nyt menikään??
Omassa autossani tangossa on toisessa päässä vääränkätiset kierteet, eli kun tangon lukitusruuvit avataan, niin kiinteää keskimutteria pyörittämällä tangon pituus muuttuu.
laskeeko perä jos tanko pitenee vai miten se nyt menikään??
Omassa autossani tangossa on toisessa päässä vääränkätiset kierteet, eli kun tangon lukitusruuvit avataan, niin kiinteää keskimutteria pyörittämällä tangon pituus muuttuu.
Re: Tasonsäätöä, perää alemmas
Justiinsa toisin päin. Tai en minä muista.mrgallop kirjoitti:laskeeko perä jos tanko pitenee
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Itse tein näin: tanko irti venttiilistä. Perän korkeus kohdilleen venttiilistä säätämällä. Kun OK, venttiilin vipu vaaka-asentoon. Tangon pituus säädetään kohdalleen, pukataan reikään ja mutteri kiinni.
Itselläkin pitäisi tuo operaatio tehdä. Vaihdoin taakse jouset ja ne olivatkin entisiä virkeämmät.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
t.
Risto
E500 – 211.070
Juu, laskee jos pitenee.
Muista kuitenkin säätäessäsi, et auton painon tulee olla jousien varassa, ei iskarien.
Näin ainakin jos meinaa nostaa perää, tasonsäätöiskarit ei korvaa kuoleutuneita jousia.
Ite säädin ensin tyhjällä autolla paineet pois eli perä alas,
sitten pikkupihaukset painetta, perä nousi 1-2 cm,
ja tähän asentoon säätötangon pituus sopivaksi.
Hyvä tuli.
Muista kuitenkin säätäessäsi, et auton painon tulee olla jousien varassa, ei iskarien.
Näin ainakin jos meinaa nostaa perää, tasonsäätöiskarit ei korvaa kuoleutuneita jousia.
Ite säädin ensin tyhjällä autolla paineet pois eli perä alas,
sitten pikkupihaukset painetta, perä nousi 1-2 cm,
ja tähän asentoon säätötangon pituus sopivaksi.
Hyvä tuli.
Aivan oikein, nesteen määrä iskarissa säätää korkeuden.jyrki kirjoitti:Ei paineilla ole tekemistä korkeuden kanssa. Paine vaihtelee sen mukaan miten on painoa autossa. Se on se just se säätötanko joka puottaa perän alemmas.
Isommalla kuormalla joutuu pumppu töihin, että auto nousis.
Nostaa kyllä vaikka 450 kiloa pihakiviä ja 200kg kuski/repsikka-avioparia (testattu).
Roistolle kiitos selvennyksestä, juuri noin menettelin.
paineet pois
Otappas tämä säätötanko irti alapäästään jossa tämä säätöventtiili on ja pistä auto käyntiin. Liikuta venttiilin vipua(jossa tanko oli kiinni) ylös päin niin paljon että perä rupeaa nousemaan ja kun perä on noussut laske vipua alaspäin niinpaljon että perä laskee. Kun perä ei enää laske niin silloin on "paineet"pois. Näinpähän pääset perille myös systeemin toiminnasta.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
uudet jouset
ainakin W126:seen noi hydrauliperän jouset mak$aa niiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon, että luulisi jousipajan takovan vanhat jouset takaisin pehmeiksi useampaan kertaan...
Tuo tapitus-hommeli osoittaa säätäjän keskikohdan; perä ei silloin nouse eikä laske.
Tuo tapitus-hommeli osoittaa säätäjän keskikohdan; perä ei silloin nouse eikä laske.
Ex monta W-kirjainta.
Jousen yläpäässä on semmoset kumilimput. Niitä saa muutamaa eri paksuutta.Tenox kirjoitti:Hävettää kysyä, mutta mitkä kumit? Ja missä? Ja mistä tiedän minkälaiset ne on verrattuna mihin?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Kiitti pojjaat. Sanokaas vielä jos kumin mittaan, että minkä paksuinen sen kuuluisi olla?Roisto kirjoitti:Tämän näköisiä. Löytyvät esim KL:n sivuilta "Iskunvaimentimet, Jouset" -kohdalta.Tomi S. kirjoitti:Jousen yläpäässä on semmoset kumilimput. Niitä saa muutamaa eri paksuutta.
t.
Risto
-A-J-
Kumi on sen paksuinen kuin mitä mitta näyttää.Tenox kirjoitti:Kiitti pojjaat. Sanokaas vielä jos kumin mittaan, että minkä paksuinen sen kuuluisi olla?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Sitä en tiedä, minkä paksuinen kumi siellä pitäisi tehtaan speksien mukaan olla – se riippuu varustuksesta yms.
t.
Risto
E500 – 211.070