W124/300D moniurahihnan iskarin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

W124/300D moniurahihnan iskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Moi,

kuulin, että jos hihnan iskarin vaihtaa 300D:ssa, niin pitää purkaa aika paljon pois ennenkuin saa iskarin kiinnityspultin pois. Visko pitää ottaa pois ja yksi siivapyörä.

Viskon olen joskus vaihtanut, mutta en ole ennen ottanut pois moniurahihnaa. Mistä kohtaa se hihna löysätään? Kiristys on kaiketi automaattinen sillä jousella joka on venttiilikopan päässä.

Hihnankiristimen iskari pitää aika kilinää, alapää on väljä. Ostin uuden, Motonet 24,90 €.

Pitääkohän kysyinen kiinnityspultti vaihtaa, kuluuko se myös yleensä. Sattuuko kukaan muistamaan minkäkokoinen se on.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tuuletin ja tuulettimen kotelo pitää irroittaa. Kiristin löysätään ensin jotta hihnan voi vaihtaa eli

- irroita kiristimen vivun mutteri (vipu on siinä venakopan päässä)
- käännä vipua vaikka pyöränpulttiavaimella vasemmalle niin että saat sen pultin vedettyä pois paikaltaan
- päästä vipu hitaasti takas oikealle, siirrä kiristinpyörää riittävästi ja ota hihna pois

Kiristimen vaihto onnistunee nyt helpommin. Vesipumpun hihnapyörä on kiinni neljällä pultilla jos tarvitsee irroittaa.Tarkasta myös muiden hihnapyörien kunto samalla ja kokoa käänteisessä järjestyksessä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Visko irti

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Nostetaanpa hieman vanhaa topicia esille. Koitin tuossa kurillani vaihtaa tuota 'kiristiniskaria'. Usko loppui siinä kohti, kun näytti alapään kiinnityspultti olevan 1 mm liian pitkän vapauttaakseen iskarin purkamatta puolta autoa.

Voiko sakuingenjöörille käydä tuollainen kämmi, ettei alapultti mahdu aukeamaan tarpeeksi iskarin vaihtoon? Pitääkö tosiaan purkaa visko ja hihnapyörä pois ennenkuin homma onnistuu? Vai enkö vain keksinyt jotain jekkua?

Jos tuo visko pitää irroittaa, niin kuinka se tapahtuu?
Terveisin
Tero
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Toista viikkoa sitten vaihdoin omaani tuon iskarin. Kirosin myös sitä alapulttia kun ei mahtunut pois. Viskon siipi irtoaa tuulettimen kotelon poiston jälkeen 8mm kuusiokololla, ruuvi on keskellä viskoa. 300:ssa on niin ahdas väli viskon ja syylärin välissä, että joutui noin sentin lyhentämään sitä kuusiokoloavaimen lyhyempää päätä että sopi väliin. Sitten vaan jotain putkenpätkää jatkoksi avaimeen ja voimakas riuhtaisu, ruuvi on melko tiukassa. Viskon poiston jälkeen vesipumpun pyörä pois, neljällä 8mm pultilla kiinni.
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Ei ehkä tartte räpeltää..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Ei tartte irrottaa mitään ylimääräistä. Se pultti, joka on liian pitkä, niin kun pyörittelee sitä tuuletinta niin tulee sellainen kolo tai paikka jossa sen mahtuu vetään ulos. Itse vaihdoin aika vasta ja ei tarvinut muuta kuin hihna pois ja kiristin irti ja uutta pesään. Lopppui kalkatus.... :)
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: Ei ehkä tartte räpeltää..

Viesti Kirjoittaja Petri K »

mattipi kirjoitti:Ei tartte irrottaa mitään ylimääräistä. Se pultti, joka on liian pitkä, niin kun pyörittelee sitä tuuletinta niin tulee sellainen kolo tai paikka jossa sen mahtuu vetään ulos. Itse vaihdoin aika vasta ja ei tarvinut muuta kuin hihna pois ja kiristin irti ja uutta pesään. Lopppui kalkatus.... :)
Mulla ei 300TDT:sssä löytynyt tollasta koloa vaan joutui löysäämään sen kiristinrullan runkoa et kääntyi hiukan vinoon.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Ei ehkä tartte räpeltää..

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Petri K kirjoitti:
mattipi kirjoitti:Ei tartte irrottaa mitään ylimääräistä. Se pultti, joka on liian pitkä, niin kun pyörittelee sitä tuuletinta niin tulee sellainen kolo tai paikka jossa sen mahtuu vetään ulos. Itse vaihdoin aika vasta ja ei tarvinut muuta kuin hihna pois ja kiristin irti ja uutta pesään. Lopppui kalkatus.... :)
Mulla ei 300TDT:sssä löytynyt tollasta koloa vaan joutui löysäämään sen kiristinrullan runkoa et kääntyi hiukan vinoon.
Ei ollut koloa 300D:ssäkään :(
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Joo ite vaihoin kesällä kolmeen w124 300 turbo diseliin ja en irrotanu yhestäkään viskoa kyllä sen saa sieltä. Mutta kyllä se välillä meinaa hermon päälle ottaa. Mutta kyllä se lähtee sieltä. Tai ainaki ite oon aina saanu irti ilman viskon löysäämistä
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Minäkin sain iskarin vaihdettua ilman mitään purkamista, mutta nyt pitäisi keinu ja kiristinpyörä vaihtaa. Sitä keinua en saanut pois purkamatta joten pitää varmaan tänään purkaa palikat pois edestä... Ketuttaa vaan tuo homma kun tuossa kutoskoneisessa ei hirveästi ole sitä ylimääräistä tilaa kun ei syyläriäkään viitsisi purkaa pois. :x
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Joo ei siinä ole kauheesti tilaa. Mutta syylärihän on aika nätti ottaa ja tulee ainaki samalla nesteetki vaihettua
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Nojoo, mutta kun nykyiset nesteetkää ei oo vanhat, mutta voihan ne tapittaa johonkin puhtaaseen ämpäriinkin ja käyttää uudelleen jos on saita 8)
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Jari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 02.11.2004 21:21
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jari »

Minä löysäsin ensin hihnan,jäähdyttimen tuulikotelo pois,palasarjaan kuuluvalla kuusiokolo palaan jossa toinen pää 10mm sopiva lenkki-avain ja viskon mutteri auki,visko pois,hihna pyörä irti,nyt sopii irtoomaan..
Jari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 02.11.2004 21:21
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jari »

Siis tietenkin hihnan löysäys viimeisenä,voi olla hieman vaikeeta saada muuten ruuvit auki :oops:
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Stop seis halt tai miten vaan kunhan toivottavasti nyt ei kukaan vielä ole mennyt viskoa repimään irti turhaan... Vaihdoin tänään sen keinun ja ällistyin omaa tyhmyyttäni. Selitänkin nyt järjestyksessä miten se tehdään ja sama pätee iskarin vaihtoon.

1. Irroita tuulettimen ympäriltä se ensimmäinen muovikaulus ja sitten toinen.

2. Irroita jousen kiinnikemutteri ja vapauta ja poista jousi.

3. Irroita iskarin yläpultti.

4. Irroita kiristinpyörä keinusta.

5. Käännä keinua sen jälkeen niin ettei jää siivapyörän taakse ja ruuvaa keinun akseli irti.

6. Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä.

Hemmetti kun voin olla tyhmä kun en tuota ennen tajunnut että kun sen kiristinpyörän irroittaa niin keinun saa käännettyä tarpeeksi jotta iskarin alapään saa ihan helposti irti ja samaten keinun saa helposti irti. Hommaan olisi ilman paria miettimistä mennyt max 20 min... :oops:
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

B. Wikström kirjoitti: 4. Irroita kiristinpyörä keinusta.
Kuis tuo tapahtuu? Eikö tuo kiristinpyörä ole laakerissa kiinni? Vaatiiko ulosvetäjän tms.? Kuinka suuri riski, että koko kiristinfillari menee kappaleiksi (jotain pakeliittia kun on)?
Terveisin
Tero
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kiristinpyörä on keinussa kiinni oliko se nyt 8mm kuusiokolopultilla joten ei mene mitään rikki eikä tarvitse kuin sen kuusiokoloavaimen. Tämä koskee siis OM603 muusta ei ole kokemusta.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Ei tarvi purkaa yhtää mitään.
Remmi kiristin löysätään.
Iskarin yläpultti auki.
Alapään pulttia vähä auki.
Puristetaan alapään pultista prikka halki että prikka mahtuu luistaan pultin kierteen päälle.
Alapään pultti auki vähä ahistaa siivapyörään mutta kyllä aukeaa.
Näin oon vaihtanut kolmeen 300D Turboon ja yhteen vaihettin kaikki kiristimen hilut purkamatta mitään
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Ja jos käsiä ruukaa palella nii ajaa moottorin ensi kuumaks nii on herkulline vaihtaa :D
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
Jii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 07.04.2003 14:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jii »

Jep ! Onnistuu purkamatta mitään.
Tuo alapultin pois saaminen on hieman hankala, mutta tulee sieltä kyllä prikkoineen...
Juuri vaihdoin 300tdt:hen :lol:

ps. Uusi iskari paikalliselta Mersu-myyjältä ( Acumen-Auto) 45e
Jii
S205 / C220D Bluetec

ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2270
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D....jousen yläpää irti ja sitten tappi irti ja koko systeemi keinu, iskari, rulla, tappi kädessä yhtenä kokonaisuutena :wink: .....mutta ole varovainen sillä kierre on jakopään kotelossa tietenkin alumiinia koska koko kotelo on sitä :lol: ...... :idea: ja iskarihan kannattaa ostaa veholta KAHDEN vuoden takuulla (onhan se täyttä kulutustavaraa) :!: ....... :D
Avatar
Iron
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 23.02.2006 17:55
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Iron »

Olen pitänyt 124 200D / W210 220(eiCDI) iskareita samanlaisina jota myös KL:n nettivaraosat tukee mutta ostaessani iskarin Tammerista siellä oli eri vaimennusarvot kummallekin :!: Hämmästyttää :?:
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Onko kulutustavaraa?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Hephep.

Meikäläisen W124 300D -92:ssa on vuoden ikäinen vaimennin - en muista mistä ostin, mutta en ainakaan Veholta. Edellinen särisi.

Nyt rupesi kuulumaan karsee kalina, ja luulin jo nokkaketjun kiristäjän tms. hajonneen. Onnekis Oulun gurulla käydessäni löytyi vika moniurahihnan iskarista. Kun tarkemmin tutkin, niin alapään mutterin kumi/vulkanointi on aivan hajalla, ja alapää kilkattaa mutteria vasten.

Onko tämä todellakin kulutustavaraa, vai sainko maanantaikappaleen vai täriseekö moottori liikaa jollakin tavalla?

Milloin muuten tuossa vanhemmassa 6-pyttysessä yleensä pitää vaihtaa nokkaketju? 300 tkm alkaa (mittarin mukaan) olemaan käsillä. Sisäänajovaiheessa siis.
------
W124 300 TD -92
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2270
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...oli siis vuoden vanha :!: ....takuuseen olis menny jos veholta olisit ostanut :wink:
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Auts

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Älä väännä puukkoa haavassa :-)

Riittää, kun se pitää taas vaihtaa....
------
W124 300 TD -92
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Onko kulutustavaraa?

Viesti Kirjoittaja Wikke »

rainerb kirjoitti:Milloin muuten tuossa vanhemmassa 6-pyttysessä yleensä pitää vaihtaa nokkaketju? 300 tkm alkaa (mittarin mukaan) olemaan käsillä. Sisäänajovaiheessa siis.
Eräältä mersumieheltä olen kuullut, että 200D:ssä 300tkm, 250D:ssä 250tkm ja 300D:ssä 200tkm. Jos sinulla on vielä alkuperäinen ketju, kannattaa jo vaihtaa. Ketjun vaihto ei maksa paljoa verrattuna remonttiin joka tulee kun ketju katkeaa. :)
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2270
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....jos on uuden mallinen ketju niin vaan tarvittaessa :lol: ....eli hanaa :wink:
.....mut jos vanhan mallinen niin vaihda ENSITILASSA vielä kun ehdit :shock:
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Uusi vai vanha ketju?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Mikä eroa uuden ja vanhan mallisessa on? Vaihtuiko se moottorityypin mukana vai muuten vaan?

Tämä on se perus-300D -92, 12 venaa, ei turboa. Oliko tyypiltään 603?
------
W124 300 TD -92
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2270
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....uuden mallisessa on ikään kuin kaksi ketjua rinnakkain .....vanhan mallisessa on vain ikään kuin puolitoista
......eli niin kuin näin > I II I ....(uusi) I I I ...(vanha)


.....ymmärsitkö merkit :roll:
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Jo vain

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Jo vain luulen ymmärtäväni. Kiitos!

Uudessa on siis molemmissa lenkkiriveissä omat sisä- ja ulkokappaleet. Vanhassa keskikappale toimii yhteisenä molemmille riveille.
------
W124 300 TD -92
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2270
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....aivan oikein :D
Vastaa Viestiin