W124/300D moniurahihnan iskarin vaihto
W124/300D moniurahihnan iskarin vaihto
Moi,
kuulin, että jos hihnan iskarin vaihtaa 300D:ssa, niin pitää purkaa aika paljon pois ennenkuin saa iskarin kiinnityspultin pois. Visko pitää ottaa pois ja yksi siivapyörä.
Viskon olen joskus vaihtanut, mutta en ole ennen ottanut pois moniurahihnaa. Mistä kohtaa se hihna löysätään? Kiristys on kaiketi automaattinen sillä jousella joka on venttiilikopan päässä.
Hihnankiristimen iskari pitää aika kilinää, alapää on väljä. Ostin uuden, Motonet 24,90 €.
Pitääkohän kysyinen kiinnityspultti vaihtaa, kuluuko se myös yleensä. Sattuuko kukaan muistamaan minkäkokoinen se on.
Jari
kuulin, että jos hihnan iskarin vaihtaa 300D:ssa, niin pitää purkaa aika paljon pois ennenkuin saa iskarin kiinnityspultin pois. Visko pitää ottaa pois ja yksi siivapyörä.
Viskon olen joskus vaihtanut, mutta en ole ennen ottanut pois moniurahihnaa. Mistä kohtaa se hihna löysätään? Kiristys on kaiketi automaattinen sillä jousella joka on venttiilikopan päässä.
Hihnankiristimen iskari pitää aika kilinää, alapää on väljä. Ostin uuden, Motonet 24,90 €.
Pitääkohän kysyinen kiinnityspultti vaihtaa, kuluuko se myös yleensä. Sattuuko kukaan muistamaan minkäkokoinen se on.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tuuletin ja tuulettimen kotelo pitää irroittaa. Kiristin löysätään ensin jotta hihnan voi vaihtaa eli
- irroita kiristimen vivun mutteri (vipu on siinä venakopan päässä)
- käännä vipua vaikka pyöränpulttiavaimella vasemmalle niin että saat sen pultin vedettyä pois paikaltaan
- päästä vipu hitaasti takas oikealle, siirrä kiristinpyörää riittävästi ja ota hihna pois
Kiristimen vaihto onnistunee nyt helpommin. Vesipumpun hihnapyörä on kiinni neljällä pultilla jos tarvitsee irroittaa.Tarkasta myös muiden hihnapyörien kunto samalla ja kokoa käänteisessä järjestyksessä.
- irroita kiristimen vivun mutteri (vipu on siinä venakopan päässä)
- käännä vipua vaikka pyöränpulttiavaimella vasemmalle niin että saat sen pultin vedettyä pois paikaltaan
- päästä vipu hitaasti takas oikealle, siirrä kiristinpyörää riittävästi ja ota hihna pois
Kiristimen vaihto onnistunee nyt helpommin. Vesipumpun hihnapyörä on kiinni neljällä pultilla jos tarvitsee irroittaa.Tarkasta myös muiden hihnapyörien kunto samalla ja kokoa käänteisessä järjestyksessä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Visko irti
Heip!
Nostetaanpa hieman vanhaa topicia esille. Koitin tuossa kurillani vaihtaa tuota 'kiristiniskaria'. Usko loppui siinä kohti, kun näytti alapään kiinnityspultti olevan 1 mm liian pitkän vapauttaakseen iskarin purkamatta puolta autoa.
Voiko sakuingenjöörille käydä tuollainen kämmi, ettei alapultti mahdu aukeamaan tarpeeksi iskarin vaihtoon? Pitääkö tosiaan purkaa visko ja hihnapyörä pois ennenkuin homma onnistuu? Vai enkö vain keksinyt jotain jekkua?
Jos tuo visko pitää irroittaa, niin kuinka se tapahtuu?
Nostetaanpa hieman vanhaa topicia esille. Koitin tuossa kurillani vaihtaa tuota 'kiristiniskaria'. Usko loppui siinä kohti, kun näytti alapään kiinnityspultti olevan 1 mm liian pitkän vapauttaakseen iskarin purkamatta puolta autoa.
Voiko sakuingenjöörille käydä tuollainen kämmi, ettei alapultti mahdu aukeamaan tarpeeksi iskarin vaihtoon? Pitääkö tosiaan purkaa visko ja hihnapyörä pois ennenkuin homma onnistuu? Vai enkö vain keksinyt jotain jekkua?
Jos tuo visko pitää irroittaa, niin kuinka se tapahtuu?
Terveisin
Tero
Tero
Toista viikkoa sitten vaihdoin omaani tuon iskarin. Kirosin myös sitä alapulttia kun ei mahtunut pois. Viskon siipi irtoaa tuulettimen kotelon poiston jälkeen 8mm kuusiokololla, ruuvi on keskellä viskoa. 300:ssa on niin ahdas väli viskon ja syylärin välissä, että joutui noin sentin lyhentämään sitä kuusiokoloavaimen lyhyempää päätä että sopi väliin. Sitten vaan jotain putkenpätkää jatkoksi avaimeen ja voimakas riuhtaisu, ruuvi on melko tiukassa. Viskon poiston jälkeen vesipumpun pyörä pois, neljällä 8mm pultilla kiinni.
Ei ehkä tartte räpeltää..
Ei tartte irrottaa mitään ylimääräistä. Se pultti, joka on liian pitkä, niin kun pyörittelee sitä tuuletinta niin tulee sellainen kolo tai paikka jossa sen mahtuu vetään ulos. Itse vaihdoin aika vasta ja ei tarvinut muuta kuin hihna pois ja kiristin irti ja uutta pesään. Lopppui kalkatus....
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Re: Ei ehkä tartte räpeltää..
Mulla ei 300TDT:sssä löytynyt tollasta koloa vaan joutui löysäämään sen kiristinrullan runkoa et kääntyi hiukan vinoon.mattipi kirjoitti:Ei tartte irrottaa mitään ylimääräistä. Se pultti, joka on liian pitkä, niin kun pyörittelee sitä tuuletinta niin tulee sellainen kolo tai paikka jossa sen mahtuu vetään ulos. Itse vaihdoin aika vasta ja ei tarvinut muuta kuin hihna pois ja kiristin irti ja uutta pesään. Lopppui kalkatus....
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Re: Ei ehkä tartte räpeltää..
Ei ollut koloa 300D:ssäkäänPetri K kirjoitti:Mulla ei 300TDT:sssä löytynyt tollasta koloa vaan joutui löysäämään sen kiristinrullan runkoa et kääntyi hiukan vinoon.mattipi kirjoitti:Ei tartte irrottaa mitään ylimääräistä. Se pultti, joka on liian pitkä, niin kun pyörittelee sitä tuuletinta niin tulee sellainen kolo tai paikka jossa sen mahtuu vetään ulos. Itse vaihdoin aika vasta ja ei tarvinut muuta kuin hihna pois ja kiristin irti ja uutta pesään. Lopppui kalkatus....
Joo ite vaihoin kesällä kolmeen w124 300 turbo diseliin ja en irrotanu yhestäkään viskoa kyllä sen saa sieltä. Mutta kyllä se välillä meinaa hermon päälle ottaa. Mutta kyllä se lähtee sieltä. Tai ainaki ite oon aina saanu irti ilman viskon löysäämistä
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Minäkin sain iskarin vaihdettua ilman mitään purkamista, mutta nyt pitäisi keinu ja kiristinpyörä vaihtaa. Sitä keinua en saanut pois purkamatta joten pitää varmaan tänään purkaa palikat pois edestä... Ketuttaa vaan tuo homma kun tuossa kutoskoneisessa ei hirveästi ole sitä ylimääräistä tilaa kun ei syyläriäkään viitsisi purkaa pois.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Stop seis halt tai miten vaan kunhan toivottavasti nyt ei kukaan vielä ole mennyt viskoa repimään irti turhaan... Vaihdoin tänään sen keinun ja ällistyin omaa tyhmyyttäni. Selitänkin nyt järjestyksessä miten se tehdään ja sama pätee iskarin vaihtoon.
1. Irroita tuulettimen ympäriltä se ensimmäinen muovikaulus ja sitten toinen.
2. Irroita jousen kiinnikemutteri ja vapauta ja poista jousi.
3. Irroita iskarin yläpultti.
4. Irroita kiristinpyörä keinusta.
5. Käännä keinua sen jälkeen niin ettei jää siivapyörän taakse ja ruuvaa keinun akseli irti.
6. Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä.
Hemmetti kun voin olla tyhmä kun en tuota ennen tajunnut että kun sen kiristinpyörän irroittaa niin keinun saa käännettyä tarpeeksi jotta iskarin alapään saa ihan helposti irti ja samaten keinun saa helposti irti. Hommaan olisi ilman paria miettimistä mennyt max 20 min...
1. Irroita tuulettimen ympäriltä se ensimmäinen muovikaulus ja sitten toinen.
2. Irroita jousen kiinnikemutteri ja vapauta ja poista jousi.
3. Irroita iskarin yläpultti.
4. Irroita kiristinpyörä keinusta.
5. Käännä keinua sen jälkeen niin ettei jää siivapyörän taakse ja ruuvaa keinun akseli irti.
6. Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä.
Hemmetti kun voin olla tyhmä kun en tuota ennen tajunnut että kun sen kiristinpyörän irroittaa niin keinun saa käännettyä tarpeeksi jotta iskarin alapään saa ihan helposti irti ja samaten keinun saa helposti irti. Hommaan olisi ilman paria miettimistä mennyt max 20 min...
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Ei tarvi purkaa yhtää mitään.
Remmi kiristin löysätään.
Iskarin yläpultti auki.
Alapään pulttia vähä auki.
Puristetaan alapään pultista prikka halki että prikka mahtuu luistaan pultin kierteen päälle.
Alapään pultti auki vähä ahistaa siivapyörään mutta kyllä aukeaa.
Näin oon vaihtanut kolmeen 300D Turboon ja yhteen vaihettin kaikki kiristimen hilut purkamatta mitään
Remmi kiristin löysätään.
Iskarin yläpultti auki.
Alapään pulttia vähä auki.
Puristetaan alapään pultista prikka halki että prikka mahtuu luistaan pultin kierteen päälle.
Alapään pultti auki vähä ahistaa siivapyörään mutta kyllä aukeaa.
Näin oon vaihtanut kolmeen 300D Turboon ja yhteen vaihettin kaikki kiristimen hilut purkamatta mitään
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Jep ! Onnistuu purkamatta mitään.
Tuo alapultin pois saaminen on hieman hankala, mutta tulee sieltä kyllä prikkoineen...
Juuri vaihdoin 300tdt:hen
ps. Uusi iskari paikalliselta Mersu-myyjältä ( Acumen-Auto) 45e
Tuo alapultin pois saaminen on hieman hankala, mutta tulee sieltä kyllä prikkoineen...
Juuri vaihdoin 300tdt:hen
ps. Uusi iskari paikalliselta Mersu-myyjältä ( Acumen-Auto) 45e
Jii
S205 / C220D Bluetec
ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
S205 / C220D Bluetec
ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
....jousen yläpää irti ja sitten tappi irti ja koko systeemi keinu, iskari, rulla, tappi kädessä yhtenä kokonaisuutena .....mutta ole varovainen sillä kierre on jakopään kotelossa tietenkin alumiinia koska koko kotelo on sitä ...... ja iskarihan kannattaa ostaa veholta KAHDEN vuoden takuulla (onhan se täyttä kulutustavaraa) .......
Onko kulutustavaraa?
Hephep.
Meikäläisen W124 300D -92:ssa on vuoden ikäinen vaimennin - en muista mistä ostin, mutta en ainakaan Veholta. Edellinen särisi.
Nyt rupesi kuulumaan karsee kalina, ja luulin jo nokkaketjun kiristäjän tms. hajonneen. Onnekis Oulun gurulla käydessäni löytyi vika moniurahihnan iskarista. Kun tarkemmin tutkin, niin alapään mutterin kumi/vulkanointi on aivan hajalla, ja alapää kilkattaa mutteria vasten.
Onko tämä todellakin kulutustavaraa, vai sainko maanantaikappaleen vai täriseekö moottori liikaa jollakin tavalla?
Milloin muuten tuossa vanhemmassa 6-pyttysessä yleensä pitää vaihtaa nokkaketju? 300 tkm alkaa (mittarin mukaan) olemaan käsillä. Sisäänajovaiheessa siis.
Meikäläisen W124 300D -92:ssa on vuoden ikäinen vaimennin - en muista mistä ostin, mutta en ainakaan Veholta. Edellinen särisi.
Nyt rupesi kuulumaan karsee kalina, ja luulin jo nokkaketjun kiristäjän tms. hajonneen. Onnekis Oulun gurulla käydessäni löytyi vika moniurahihnan iskarista. Kun tarkemmin tutkin, niin alapään mutterin kumi/vulkanointi on aivan hajalla, ja alapää kilkattaa mutteria vasten.
Onko tämä todellakin kulutustavaraa, vai sainko maanantaikappaleen vai täriseekö moottori liikaa jollakin tavalla?
Milloin muuten tuossa vanhemmassa 6-pyttysessä yleensä pitää vaihtaa nokkaketju? 300 tkm alkaa (mittarin mukaan) olemaan käsillä. Sisäänajovaiheessa siis.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Re: Onko kulutustavaraa?
Eräältä mersumieheltä olen kuullut, että 200D:ssä 300tkm, 250D:ssä 250tkm ja 300D:ssä 200tkm. Jos sinulla on vielä alkuperäinen ketju, kannattaa jo vaihtaa. Ketjun vaihto ei maksa paljoa verrattuna remonttiin joka tulee kun ketju katkeaa.rainerb kirjoitti:Milloin muuten tuossa vanhemmassa 6-pyttysessä yleensä pitää vaihtaa nokkaketju? 300 tkm alkaa (mittarin mukaan) olemaan käsillä. Sisäänajovaiheessa siis.
Uusi vai vanha ketju?
Mikä eroa uuden ja vanhan mallisessa on? Vaihtuiko se moottorityypin mukana vai muuten vaan?
Tämä on se perus-300D -92, 12 venaa, ei turboa. Oliko tyypiltään 603?
Tämä on se perus-300D -92, 12 venaa, ei turboa. Oliko tyypiltään 603?
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92