W124 200D kolinaa moottorista?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

W124 200D kolinaa moottorista?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi

Irroitin alipainepumpun, koska se pitää ikävää meteliä.
Pumppu oli sisältä kuin uusi.
Käynnistin koneen ilman pumppua ja se kehräsi tosi kivasti.
Onko mahdollista, ettei ääni tulekkaan alipanepumpusta vaan esim. Diesel pumpun laakereista joihin ei muodustunut mitään painetta koekäytön aikana

Alipaine pumppu on uudenpaa mallia, jossa on kannessa ruuvit eikä rullan laakereita ollut näkösällä
- Kiitoksia etukäteen vastauksista.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Uusi paikalla.........

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kävin ostamassa tänään uuden ailipainepumpun
Auttoi juuri niin paljon kuin olin kuvitellutkin, eli ei mitään

jos tarkkoja halutaan olla niin ehkä se hieman vaimeni.

Huomasin ohjeista, että minulta puuttuu assembly basket eli suomeksi kokoonpano kori

Voisiko tuon puuttuminen aiheuttaa ikävän kolinan???

Jelppa me
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Käytitkö autoa ilman hihnaa? Jos ääni siten vaimenee, niin vika on apulaitteissa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei se sitä peltihärpäkettä tarvitse.
wiimax.fi
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kummasakin tapauksessa oli moniurahihna irti.
Ilman alipainepumppua, kone kävi nätisti ja taas kun laittoi takaisin ilman laturinremmiä niin nakutus alkoi?

Onkohan tuo assembly basket vain jossain malleissa vai pitäisikö se löytyä kaikista malleista? ja mihin hemmettiin se mahtaa vaikuttaa?

Pitäiskö tässä alkaa kaivelemaan tikkuaskia lähemmäksi!
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

dealer kirjoitti:Ei se sitä peltihärpäkettä tarvitse.

Mutta voisiko se pelti poistaa juuri jonkun resonanssin tai kilkatuksen?
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

tämä menee jo aivan arvailun puolelle, mutta voisiko sen peltihässäkän tarkoitis olla alipainepumpun oikea voitelu?


tästä linkistä näkee hieman mallia mitä peltiä tarkoitan..
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... inepump%2A
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Käsittääkseni se "oravanpyörä" on ollut vanhanmallisen pumpun kanssa, mutta sitä ei todellakaan tarvii.
Joku mersupurkaamo??
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok. Pahus vaan kun sillä teorialla olisi voinut päästä selville kummitus kolinsta
Nyt alkaa olemaan jo pakkomielle saada se pois...
- Jakopään ketju vaihdettu
- Suuttimien kärjet uusittu ja säädetty
-Alipainepumppu uusittu
-Kilkatus jatkuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ja rahaa palaa :evil: :evil:
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Kilinää

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Voisiko se kilinä tulla venttiilin nostajista?
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Miten tuo kolina ilmenee? Kuuluuko vain tyhjäkäynnillä? Miten muuttuu kierroksia nostettaessa? Minkä tyyppinen kolina, kalina , nakutus.. vai onko peräpenkin räpätys (noh! pysytäänpäs asiassa)
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Venttilin nostajista se ei voi tulla. Tämä ääni on paljon vaimeampaa kuin nostajien terävä kilkatus.
Kävin tuossa heittämässä lenkin autolla.

Se ääni hävisi tyhjäkäynnillä, mutta tulee aika nopeasti mukaan kierrosten noustessa.
Peräpenkin naputtajia saa aina uusia, mutta hyvä mersu onkin toinen juttu ;=)

Nyt kun ajoin niin että korva oli melkein syylärissä asti kun koitin kuunnella taas ääniä.

Se jotenkin voisi muistuttaa jakoketjun voimakasta ääntä kun se hakkaa löysänä.
Kiristäjä vaihdettiin samalla kun ketjukin, mutta ei niitä ohjureita.
Voisin vielä varmistaa niin, että tuhoan vanhan alipainepumpun ja asennan sen takaisin. pienen matkan pärjää huonnoillakin jarruilla
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tsekkasitko jo syöttöpumppua muuten?
Tuleeko ääni kylmällä / lämpillä koneella?
Ja kasvaa kierrosten myötä?

tyhmä kyselee ensin kun ei viitsi lähteä veikkaamaan heti pahinta... :lol:
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ääni tulee kun kone lämpiää. Mutta se ei voimistu vaan lisääntyy kierrosten mukana.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Agip kirjoitti. "Käsittääkseni se "oravanpyörä" on ollut vanhanmallisen pumpun kanssa, mutta sitä ei todellakaan tarvii."

Jep, eikä se paikalleen sovikaan uuden mallin pumpun kanssa.

Onko se alipainepumppua käyttävä pinta varmasti terve ruiskutuspumpussa ?

Ja ottakaa joku tuo tikkuaski pois jartuolta. :shock:
wiimax.fi
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Se "vuoristorata" oli ihan 'ok, sen pinta oli tasainen ja sileä koko matkan...

Taidan vielä hetken pitää tikkuja tuossa vieressä ;)
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Onko muuten siitä mitään haittaa? lohkonkyljessä, imusarjan alla on liitin johon menee alipaine, josta se jatkaa matkaa dieselpumpun taakse.
Tämä on jossain vaiheessa ohitettu. Antaako se vain lisää kierroksia kylmänä? vai ohjaako se mahdollisesti pumpun ennakkoa? ma ei tiara?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kuullosteleppa vielä öljypohjaa jonku kaverin kaasutellessa... kiertokankien laakerit kolisee yleensä vasta kierroksilla... mutta emp ole vielä kuullut että tiiselistä ois ne laakerit menneet
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ääni tulee yläpäästä, k-laakerit pitää sellaista kumeampaa ääntä
Kun kuuntelin korva punaisena 14mm kierretangolla koko koneen läpi kun kaveri kaasutteli niin se ääni tuli just alipainepumpun luota.
Sen takana on keskipakoisäätäjä,
Näytti sieltä löytyvän pari jousta niin asiaa mitenkään tuntematta, voisiko siitä saada kilkatuksen aikaiseksi, mikäli sieltä olisi vaikka jousi kuoleentunut/poikki? lähteeköhän mun ajatus taas harhailemaan ihan omille raiteille?
Viimeksi muokannut jartuo, La 21.08.2004 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Ohessa kuvat alipainepumpun laakerista ja keskipakosäätimestä. Nämä pitivät jo aika kolinaa...

Kuva

Kuva
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Nyt ei kuvat enää jostain syystä näy, mutta onko tuo paketti yksi hiton kallis klimppi jos sellainen on jostain syystä sattunut menemään?
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

jartuo kirjoitti:Nyt ei kuvat enää jostain syystä näy, mutta onko tuo paketti yksi hiton kallis klimppi jos sellainen on jostain syystä sattunut menemään?
Canon on tehnyt tuon imagegatewayn niin "älykkäästi" ettei kuvalinkit toimi tällaisessa käytössä :(

Tuo pumpun keskipakosäädin maksoi reippaasti yli 200e mutta jos sulla oli nuo ratan huiput täysin ehjät niin vika tuskin on siinä. Kuvassa (voin lähettää meilissä jos haluat) näkyy selvästi että ratan toinen huippu on lohjennut ja se alkaa syömään alip. pumpun laakeria.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kiitoksia, jostain syystä kuvat näkyi jonkin aikaa, mutta sitten tilalle tuli vain kehykset. Sitä vaan yrittää keksiä vaikka mitä vikoja jotta saisi ikävän nakutuksen pois.
tehot on tallella kulutus on mitä parasta about 6l/100km
Sain muutama kuukausi Firmalta 3 vuodeksi Honda Accordin vm.2004
Kuitenkin ajan paljon mielummin, vanhalla muiden hylkäämällä mersulla :roll:
Kaveri sanoi tuossa aika hyvin, vanha Mersu herättää naapureissa paljon enemmän kateellisuutta kuin uusi Japanilainen :P
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Se alipainekello siinä kannen kyljessä nostaa hieman kierroksia koneen lämmön ollessa alle 20 astetta.

Voiskohan se ääni kuulua hihnankiristinsysteemeistä? Tai sitten se ennakonsäätäjä voi olla sökö. Siitä pultista vääntelemällä voi jotakin selvetä. Siinä on sitten vasenkätinen kierre.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vanha kikka on käyttää vasaraa tms muuta puutikkua moottorinäänien paikallistamisessa. Toinen pää moottoriin ja toinen korvaan :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Kun kuuntelin korva punaisena 14mm kierretangolla koko koneen läpi "

vastannee puutikkua.

"Kummasakin tapauksessa oli moniurahihna irti"

eli ei kuulune hihnankiristimestäkään.

"Canon on tehnyt tuon imagegatewayn niin "älykkäästi" ettei kuvalinkit toimi tällaisessa käytössä "

IMGSpot tai Photobucket toimii .
wiimax.fi
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jep, varmuuden vuoksi otin vielä eilen laturinremmin irti ja kävin kokeilemassa maantien päällä, sama tulos.
Lämmöt lähti aika nopeasti nousuun, mutta kun laittoi lämppärin punaiselle ja puhalluksen täysille niin lämmöt laski taas melkein normaaliin.
Aikas hieno juttu tuo sähköinen pumppu vedenkierrossa.

Taidan napata pumpun irti ja viedä sen korjaamolle, jos vaikka vika löytyisi sieltä?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tarkasta varulta, että kampiakselin hihnapyörä on kiinni. Joskus on kuunneltu pitkään kummia ääniä koneesta, kun hihnapyörä on ollut löysällä. Tuskin kuitenkaan tässä tapauksessa sieltä vikaa löytyy, mutta kannattaahan sekin tutkasta.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Juu, kiinni oli ja tiukasti.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Tarkoitatkohan sellaista irtonaisen laakerikuulan tapaista "klok-klok-klok" ääntä, joka varsinkin tyhjäkäynnillä aaltoilee ja häipyy ajoittain lähes kuulumattomiin?
Se on noitten nokivasaroitten ominaisuus, ei vika.
Täytyypä tarkastaa, vaimeneeko ääni jos antaa alipainepumpulle työtä esim. poleksimalla jarrua...

Jos yhytät jossakin vanhemman Volkkarin tai vielä parempi Opelin dieselin, niin kuuntele sen rouskutusta hetki, niin korva tottuu vanhemmille dieseleille tyypillisiin louskutukseen. Noihin verrattuna Mese sentään käy "sukkasillaan".
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin