190E tyhjäkäynnistä kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37

190E tyhjäkäynnistä kylmänä

Viesti Kirjoittaja super_majuri »

Nyt on tyhjäkäyntihäikkää kylmänä. Eli kun kylmänä käynnistää niin lähtee hyvin mutta hetken päästä sammuu kuin saunalyhty varsinkin jos hipaset vähän kaasua ja löysäät sitten tyhjäkäynnille. Tätä muutaman kerran tehtyään ja lämmettyään alkaa käymään nätisti. Tulpat johdot virranjakajan kansi ja pyörijä vasta uusittu. Bensasuodatin uusittu viime syksynä. Mistä asentaja Aladoobix alottas jotta pääsis mamman suosioon, nimittäin kyseessä emännän auto.
Avatar
Born_Lazy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 02.09.2004 12:01
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Born_Lazy »

Uskoisin kovasti siihen että on automaatti ryyppy rikki! :?
Kaverilla oli opelixissa sama vika ja kun vaihto ryypyn anturin ni jo kehräs ku kissa... :wink:
...190 käyttävä hörhö...
Vaikka olen hidas olen sinun edelläsi! :mrgreen:
Ei oo häpee olla nopee! :twisted:
-=URJA=-
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37

Viesti Kirjoittaja super_majuri »

Olisko lämpötila-anturilla osuutta asiaan. Anturi kolminapainen jostayksi antaa käskyä mittarille. Mittari kyllä pelaa mutta kahden muun navan väliltä vastusmittari ei näytä mitään. KAikki liittimet auottu ja putsattu. Voisko lämppärianturin viallisuuden testata laittamalla anturille tulevien johdonnapojen väliin 6 Kohmin vastuksen jolloin see vastaisi kylmän moottorin anturin arvoa. Ei viihtis ostaa roippeita turhan takia.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Anturi kolminapainen josta yksi antaa käskyä mittarille
Eikös nuo kaksi napaa ole flektin lämpökytkin?
Siitä nelinapaisesta menee tieto ECU/EZL:lle, arvot pitäs olla:
-20 15.7KOhm
-10 9.2KOhm
0 5.9KOhm
10 3.7KOhm
20 2.5KOhm
30 1.7KOhm
40 1.18KOhm
50 840Ohm
60 600Ohm
70 435Ohm
80 325Ohm
90 247Ohm
Mutta tuskin on vikaa lpt-antureissa, kun kuitenkin lämpimänä käy OK.

Vika on todennäköisesti polttoaineenjakajassa, jonka kalvot vanhemmiten veltostuu.
Sille voi antaa tekohengitystä säätämällä alakammion painetta n. 10% speksattua isommalle.
Uudemmissa :) malleissa (86?/87 ->), joissa on EHA (= mokkula jakajan takana, kaksi napainen liitin, kiinni kahdella ruuvilla) säätö tapahtuu EHA:n sisäpuolelta (= ota EHA irti).
EHA:n sisäpuolella on kansiruuvin (irrota se) alla varsinainen säätöruuvi (2mm kuusiokolo), jota 90 astetta (1/4 kierrosta) myötäpäivään kiertämällä saat aikaan sen n. 10%:n paineen nousun.
Tuo paineen nostaminen palauttaa samalla täyskiihdytyspotkun (talla lattiassa) suurinpiirtein siksi mikä se alunperinkin on ollut (eihän se nykyisellään enää mihinkään kiihdy, vai mitä?).

Ja jollei auta, palauta tilanne ennalleen taperoisessa järjestyksessä.
Toivottavasti kuitenkin pääset jälleen mamman suosioon :)
Vastaa Viestiin